Holidays at home = eating a lot?!

4 08 2009

While munching on some Swedish sweets, and listening to the whistling sound of my aunt sucking on a “Djungelvrål”-lollipop, I thought of all the good food I / we ate in Sweden this summer…

Shrimp and eel sandwiches
Shrimp and eel sandwiches (NB Two different sandwiches on the same plate)

Strawberries and "köpebröd" (bought coffee cake)
Strawberries and “köpebröd” (bought coffee cake instead of home-made)

Not much left of the grill crisps
My favourite Swedish crisps with “grill” flavour is not at all the same as barbeque chips… and unfortunately they disappear too quickly. New dip favourite is the “Bearnaise” dip, also tasty with grilled meat!

Cream buns / gräddbullar
At Kivik’s annual market we bought these cream buns (gräddbullar)…

Market sweets (marknadsgodis)
… as well as traditional “market sweets” (marknadsgodis) – yummy!

Fika at Skepparpsgården, Haväng
Fika at Skepparpsgården by Haväng – a traditional cinnamon bun, chocolate cake (kladdkaka), coffee and Elderflower cordial (fläderblomssaft)

5 different kinds of buns and biscuits
My grandmother and aunt treated my sister and I to 5 different kinds of buns and biscuits – two kinds short of the traditional 7…

Wine in a box
Wine in a box – the most popular way to buy wine nowadays in Sweden

Outdoor waffle making
Outdoor waffle making – a summer tradition!

An evening snack
In the evening we had tea and ice cream out on the deck

————————————
A new Wednesday recipe and etiquette question poll will be published next week!


Actions

Information

22 responses

5 08 2009
Carina

Människa! Jag som just skulle gå och lägga mig, hur sjutton ska det gå efter alla de där bilderna?

5 08 2009
petchie

Carina, sorry!😉 Jag blev själv nostalgisk och fick abstinens trots att det inte är mer än några veckor sedan jag var hemma…

5 08 2009
Emmapiraya

Åhh! Från en grillchibbaälskare till en annan kan jag säga att Willys egna är suuupergoda! Och vi har ätit mycket lika mat under våra semestrar!🙂

Kram på dig!

5 08 2009
petchie

Emma, kul att du också gillar grillchips! Willys har jag inte testat, vet inte ens var närmsta Willys finns… kanske i Lund?! Det är pinsamt egentligen hur mycket jag åt när jag var hemma, och det märks tyvärr också😕
Kram!!

5 08 2009
Annaluna

Åååh! Vilka smaskiga saker! Hur mycket gick du upp i vikt på semestern?😀
Alla som bor utomlands säger ju samma sak, att jävlar vad man äter i Sverige… och det är ju verkligen så, att här finns det godaste godiset, glassarna, bakverken och chipsen ever!! Farligt, farligt!

5 08 2009
petchie

Annaluna, jag vet inte och vill inte veta… Försöker att äta lite hälsosammare hemma i PR!
Det är superfarligt att åka hem, tur att vi åkte tillbaka via Spanien där godiset och chipsen icke är lika goda!
Un abrazo!

5 08 2009
Anne

Oj, oj vad gott och frestande. Jag bara looooove dina matbilder. Eftersom det inte är många veckor kvar tills jag åker så har liksom resan börjat bli mer verklig och konkret, därmed även alla tankar på vad jag ska göra och ÄTA…. Så dina bilder kommer helt lägligt, sånt här jag går och drömmer om just nu nämligen….

Att åka hem handlar mycket om att äta, det är ju sjukt egentligen, men mycket av det jag ser framemot är faktiskt saker i matväg.
Jag såg tigerkaka på en av bilderna, det tycker jag är ett underskattat bakverk. Väldigt god kaka. Vad jag gillar med många svenska bakverk, bullar, kakor och godis överlag är att det inte är så väldigt söta grejer. Här i USA är allting så sötsliskigt.
Jag bakade kanelbullar alldeles nyligen, fick äntligen till dem (har haft problem med jästen tidigare). Jag gav bort några bullar till en kompis, hon tackade så mycket och sa att de käkat dem till frukost för de var ju inte alls söta utan påminde om bröd….
Jag gillar ju bbq chips väldigt mycket, men nu blev jag rejält sugen på svensk grillchips. Tycker också om dill-och gräslökschips.
Mums, vad mycket gott du njutit av. Precis så ska det vara, för man vill ju “passa på” när man åker hem. KRAM!!

10 08 2009
petchie

Anne, ja, nu är det du som står på tur att åka hem och frossa i allt gott medan vi kommer att sitta här på andra sidan Atlanten och vara avisa😉
Hi hi, visst är det sjukt hur man fokuserar så mycket på vad man ska ÄTA när man kommer hem! Men, det är ju egentligen så mycket annat också – träffa familj och vänner, även om maten är en stor del av upplevelsen😀
Tigerkaka har jag inte gjort på många år och dar, inte sockerkaka överhuvudtaget men du har rätt i att det är underskattade bakverk.
BBQ-chips gillar inte jag, och dillchips gillar jag egentligen inte heller men det är en chipssmak som jag helt plötsligt kan uppskatta BARA för att jag inte kan få det utomlands!!
Kram och ser framemot att höra vad du har frossat i, senare i höst!

5 08 2009
Marianne

Å min GUUUD så mycket gott! Nu var det längesen jag bakade, måste få tid till det snart – ser jag! Och visst är det gott med köpebröd ibland också! Flädersaft … Jepp, jag måste baka snart! Vad sugen jag blir, men nej, det är lite för sent nu, klockan är redan tio i tio på kvällen här.

Kram!

10 08 2009
petchie

Marianne, samma här – har inte bakat sedan någongång i våras. Men vänta förresten, min syster och jag gjorde ju smarriga födelsedagstårtor till min födelsedag i juli – får väl lägga upp receptet en onsdag😉
Hoppas det blev något gott bakat i Egypten!
Kram

5 08 2009
Saltistjejen

MEN!!!
Nu blev jag ju HUNGRIG!!!!!!!!!!
Ojojoj! Vad mycket smarriga saker!🙂
Flädersaft älskar jag! Haha vi har fortfarande kvar två flaskor (eller snarare 1 1/2) från senaste Ikeainköpet…🙂
Kram!

10 08 2009
petchie

Saltis, hi hi, jag blir själv hungrig när jag tittar tillbaka på mitt inlägg… Borde verkligen baka något gott en dag – problemet är alltid att vi inte orkar äta upp allt själva, brukar dock lösas sig genom att O tar med till jobbet och gläder kollegorna🙂
Flädersaft hade jag inte druckit på länge, när jag bodde hemma var jag så trött på hemgjord fläder- och vinbärssaft och älskade därför Bobs Blandsaft, bara för att vi ALDRIG hade det hemma!
Kram!

5 08 2009
Fran and Steve

Yum, those pastries look delicious. Funny, I’ve never seen an overweight Swede. How do you guys do it?? BTW, that shrimp sandwich looks way better than the one I had at IKEA, though it wasn’t bad. Fran

10 08 2009
petchie

Fran, I guess that most people don’t indulge as much as I did during my holidays at home😉 Also people in Sweden get more everyday exercise by WALKING a lot more than Americans / Puerto Ricans – you know, walking to the bus / train in the morning & evening, walking to the supermarket… Many of my friends in Europe don’t have cars, or at least don’t use them to go to work as it is cheaper and easier to take the bus! It is one of the things I really miss from Europe – being able to walk everywhere (or take public transport).

6 08 2009
Caroline

aj da…..nu satt suget efter hemgjorda vafflor igang! Det ar inte varje dag man far ata det!!

10 08 2009
petchie

Caroline, hoppsan! Svenska våfflor är bara godast, trots att jag bodde i Belgien i 5½ år så är jag inget större belgiskt våffelfan😉
Hoppas att du får äta svenska våfflor snart!
Kram!

9 08 2009
Taina

Oj så gott allt det där såg ut då! Javisst passar man på att äta mer än vanligt när man är i Sverige. Jag fick smaka både på strömmingsflundror och kålpudding. SÅ gott!

Kram kram

10 08 2009
petchie

Taina, strömmingsflundror och kålpudding låter också gott – även om det är kåldolmar vi äter och inte pudding. Måste be mormor göra kåldolmar nästa gång jag är hemma… eller så skulle jag ju faktiskt kunna göra det själv, vitkål är något vi faktiskt kan hitta i vanliga puertoricanska mataffärer!
Kram!

11 08 2009
Marianne

Det blev en helt vanlig sockerkaka som jag mosade i en gammal banan och tärnade ner ett par gamla äpplen i. Det blev gott.

Kram!

25 08 2009
petchie

Marianne, det var jättelänge sedan jag gjorde en sockerkaka men det låter gott med banan och äpple i.

24 08 2009
Anna (Sthlm)

Grillchips alltså? Inte riktigt min favvo… (gillar gräddfil och lök eller salt & vinegar). På tal om bearnaise, har du provat Lallerstedts (tror jag) nya chilibearnaise? Så himla god. Likaså med hans limeaioli. Men de är tyvärr ordentligt med fett i de såserna.

De där gräddbullarna såg goda ut!

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag skulle nog inte tacka nej till några svenska chips, oavsett smak! Eller brittiska chips med salt & vinegar eller cheese & onion-smak, mums!
Mina föräldrar hade någon av Lallerstedts såser i kylen i somras men tror att det var limeaiolin. Feta är bara förnamnet😉 Det var därför jag gillade dipmixen med bearnaisesmak, “inget” fett alls (dvs man ska inte tillsätta smör eller margarin) utan “bara” gräddfil…
Gräddbullarna avsmakades sista kvällen då det blev lite panik med allt gott som vi hade köpt / fått och inte smakat än (choklad, gräddbullar…). Vi frossade så mycket att det blev riktigt pinsamt eftersom min brors flickvän är dietist😀

Leave a Reply

