Monday thoughts on visits, a film and cold cinemas

10 08 2009

The last guest, my aunt, left this morning and the apartment is now very empty and quiet. The washing machine is working though and I am trying to find my habits again after two weeks of entertaining guests. It has been great, the combination of O’s brother and girlfriend G + my aunt worked out really well, especially as G speaks Swedish fluently (she’s German and lived in Stockholm for more than 2 years). G and I realised that Swedish can be our secret language, which might come in handy when we celebrate Christmas together in Spain in a few months’ time 😉

Outlet shopping result
It is difficult to resist outlet shopping when the visitors are finding all kinds of bargains… I came home with two lovely knitted jumpers from BCBGMaxazria (needed for the planned Spanish Christmas), an autumn jacket from Calvin Klein ($22 after 70% reduction) among other things.

The family visits have meant lots of excursions, outlet shopping, nice food and great company. Nevertheless, as always after an intense period of visitors we are now looking forward to some everyday life for a while before the next activities; one week in NJ / NY with my sister (already next week), Saltis and her family’s visit in September and maybe another visit from European friends at the end of next month.

Colourful fish at the Museo de Arte de Puerto Rico
Colourful fish in the pond behind the Museo de Arte de Puerto Rico (MAPR)

On the last evening of my aunt’s visit, i.e yesterday, we went to the cinema and saw a real feel-good film, Julie & Julia. I have already written twice about the book that the film is based on -my post in January about the book (as well as the blog!) and as well as “a recipe inspired by the [cook]book that inspired the book that inspired the film“…  For once I wasn’t disappointed by the film after having read the book first!

A lizard in the rainforest
A lizard in the rainforest

The film has two parallel stories, about Julie Powell (played by Amy Adams) who started a project to cook her way through Julia Child’s cookbook Mastering the Art of French Cooking during one year while blogging about it, and the life of Julia Child (played by Meryl Streep) – a famous American tv-chef and cookbook author. O was laughing so much during the film because he claimed that Julie Powell reminded him a lot of me, both when it comes to blogging and cooking…  

Alternative beach activity - colouring of hair!
Maybe I should suggest to O that next time we dye my hair, we could do it on the beach – that was precisely what this guy was doing yesterday!

After the film, O, B and I made mental notes to bring winter hats and blankets (and maybe one of my knitted outlet bargains mentioned above) next time we go to the cinema in Puerto Rico – apparently the already cold temperatures in the cinemas have been lowered due to the risk of swine flu contamination!? Our faces, ears and feet felt like we had been out walking on a winter day in Sweden!

The Bacardi factory
The Bacardi factory – visited for the 4th time…


Actions

Information

23 responses

10 08 2009
saltistjejen

Haha jag har sett reklam om den filmen här och tänkt att den kasnke är bra, men om jag nu ser den kommer jag att tänka på att o tycker ena personen påminner om dig!🙂
Tänk att det är så snart ni kommer hit?! Och också rätt snart vi kommer till er! Ska bli så roligt!🙂
Kram!

11 08 2009
petchie

Saltis, hi hi, ja O tyckte att jag var väldigt lik Julie – inklusive hennes “meltdowns”😉 Hoppas att du får tillfälle att se filmen, kanske inte förrän den kommer ut på dvd?
Japp, om en vecka kommer lillasyrran och jag till NYC!
Kram!

10 08 2009
Anne

Den här filmen har jag velat se länge nu, tycker alla trailers från filmen bådar gott. Så roligt höra att du tyckte den var bra, O tyckte alltså att den var bra också? M var lite skeptisk när jag kort berättade vad den handlade om, å andra sidan har han sett Sex and the City två gånger på dvd med mig, varav båda gångerna på eget intiativ dessutom… så risken att Julie & Julia är en för tjejig film är kanske helt fel.
Alltså, det där med kyla på biograferna fattar jag inte. Nu bor ju inte jag i ett tropiskt paradis som du, tvärtom. Men likväl, det är kyligt som bara den på bion här också. Jag begriper det inte…visst, inte vill jag ha det svettigt hett heller men vad hände med lagom är bäst😉
Europeiska gäster är dåligt inflytande, på så sätt att man smittas handla själv när man är med på deras shoppingrundor…
Smart att färga håret på stranden, det måste ju ni göra!!! Slippa allt bök, stök och geggande hemma. Perfekt göra det på stranden, som de på bilden.
Ha en bra och skön kombinerad vila ut-ladda batterierna vecka! Kram!

11 08 2009
petchie

Anne, filmen är verkligen mysig och oj, så mycket god mat de äter! Som jag skrev på Mariannes blogg idag så fick jag akut Europalängtan när jag såg den – efter all fräsch mat och fina restauranger man kan hitta i Bryssel (även om filmen till viss del utspelar sig i Paris)… O gillade också filmen, han har inget emot att se tjejfilmer ibland😉 och han gillar ju matlagning. Också kul att se att huvudpersonen bloggar och hur glad hon blir över sin första bloggkommentar!!
Vi fattar inte heller varför det måste vara ISKALLT på biograferna – det måste ju KOSTA så mycket att kyla ner dem i det här klimatet!!
Farligt, farligt med besökare som shoppar! Men eftersom vi snart flyttar så har vi tänkt “köpa på oss” billiga märkeskläder – och jackor, stickade tröjor etc är ju något som vi behöver i framtiden och de är ju extrabilliga här eftersom det inte finns någon marknad! På BCBGMaxazria som jag i vanliga fall tycker är SVINDYRT (alltså även på outleterna – vi handlar nästan aldrig till de ordinarie outletpriserna i någon affär utan bara när det är rea) tog de fram en massa stickade tröjor från lagret när de insåg att jag var intresserad av varma plagg!! Fick tag på en härlig svart långkofta som jag kan se mig själv mysa i i kalla Spanien i jul…
Ha ha, jag vet inte om det är så praktiskt att färga håret på stranden – kladdet från hårfärgen måste ju bränna in i huden pga solen innan man hinner skölja av det. Och hur bra är det att skölja nyfärgat hår i saltvatten??
Kram!

11 08 2009
Marianne

Den boken finns inte som e-bok : ( Men jag får vänta tills den kommer på dvd och se filmen. Den måste jag se!

Du har verkligen haft fullt upp med besök och snart iväg på resor. Men KUL att Saltis kommer till dig! Sen när ni bor i Europa kanske ni kan bli sugna på en tur till Egypten : )

Vilka fina fiskar! Om de är så där färgglada skulle till och med jag kunna tänka mig en fiskdamm. Inte akvarium, men fiskdamm. Fast här är kanske lite för mycket katter för att det skulle funka …

Kram!

12 08 2009
petchie

Marianne, vad tråkigt att boken inte finns som e-bok, jag kollade åt min moster och den finns inte översatt till svenska heller. Hoppas att du hittar den på dvd. Jag undrar just om den kommer att gå upp på bio i Sverige – Julia Child är ju inte känd i Sverige men Meryl Streep är ju det😀
Ha ha, jag skulle verkligen vilja komma till Egypten – vi får se hur det går när vi flyttar tillbaka, jag måste ju hitta ett JOBB först och främst!
Undra hur fiskarna klarar sig i dammen, men det finns kanske inte så många vilda katter just runt muséet? I Old San Juan finns det enormt mycket vildkatter, de lever utanför stadsmuren och blir matade och kastrerade av en kattorganisation men muséet ligger inte i OSJ.
KRAM!

11 08 2009
Taina

Visst är det kul med besök? Jag och Maken njuter när vi har besök för vi gör så många andra saker som “inte blir av” annars. Men det blir ju en enorm tomhetskänsla när alla åkt och vardagen klampar in i ens liv. Jag tycker INTE om avsked!

Vad är det för firrar egentligen? Läckra var de iaf.

Kramen

12 08 2009
petchie

Taina, det är jätteroligt med besök! Men eftersom jag var iväg i Europa i 5½ vecka, och kom hem samtidigt som gästerna anlände så är det ganska skönt att ha lite tid för mig själv nu🙂 Det känns som jag haft semester i 2 månader och behöver komma in i vardagslunken igen – volontärjobbet, spanskkursen, motion, städning etc.
Ingen aning vad det är för slags fiskar men färgglada är de!
Kram

12 08 2009
Emmapiraya

Bilden på hårfärgningen lämnar ändå lite frågor, tycker jag🙂 Men kanske smart faktiskt. Jag behöver färga mitt men vågar INTE i en lägenhet vi hyr i andra hand i ett kliniskt vitt badrum med vitt kakel. Blir nervös av bara tanken.. Får gå ner till stranden nån dag!🙂

Kul med alla besök och resor, det är viktigt!

STOR KRAM!

12 08 2009
Petchie

Emma, jag ar ocksa valdigt tveksam till att farga haret pa playan😉 Forst trodde jag att killen bara friserade hennes har men sedan sag jag att det var harfarg han sysslade med!
O ar duktig pa att farga mitt har, han gor det var 5:e vecka och det ar inte sa valdigt kladdigt. Badkaret far man stada direkt dock sa att det inte blir flackar.
Ja, det galler att passa pa nu de sista 4 manaderna / bade for resor har i PR / USA och for familj och vanner som vill halsa pa!
Kram!
PS Sitter vid en mac utan svenska bokstaver…

12 08 2009
Mia

Vad roligt med en massa besök men jag förstår att det känns tyst och tomt när alla åkt hem. Åh outlet-shopping gillar jag!🙂
Vi var på bio i Brasilien för många år sedan och då önskade jag att vi hade tagit med oss jacka och vantar med. AC:n hade nog fått spelet där. jag tycker verkligen inte om att frysa, det går inte att koncentrera sig på något annat än att man just fryser! Kram!

12 08 2009
Petchie

Mia, det ar bade tomt och skont att vara ensamma efter intensiva besok… Jag brukar kanna mig lite vilse de forsta dagarna, typ “vad ska jag hitta pa nu…?” men det ar ju som tur var alltid en massa stadning och tvattning att gora efterat.
Det var sakert inte AC:n som fatt spel utan helt normalt att det var svinkallt pa biografen – sa funkar det i den har delen av varlden!! Helt knasigt men jag har sett folk sitta och kura under filtar nar de tittar pa film… Min kompis B och jag har till och med tvingats KOPA varma trojor nar vi skulle ga pa bio spontant!
Kram

12 08 2009
Marianne

Nu har jag beställt boken! Så får vi hoppas att Klas hinner få den medan han är i Sverige nästa vecka. Dessutom beställde jag Fishing in Utopia som Anna Fair and True rekommenderade, och en bok av Annika Bryn. Förutom att det är kul att läsa en bloggkompis, är hon nog Sveriges bästa deckarförfattare!

12 08 2009
petchie

Marianne, vad roligt!! Hoppas att du gillar boken! Jag vill ocksa lasa Fishing in Utopia men undrar om den gar att fa tag pa har i Nordamerika… Far kolla i NYC nasta vecka.
Annika Bryn har jag aldrig hort talas om, varken som deckarforfattare eller bloggare!?
Kram

13 08 2009
Mary T

You shoudl have a loyalty card at that Bacardi factory by now🙂

13 08 2009
petchie

Mary T, fortunately the visit is FREE… and as long as I still get the two drinks for free, I won’t mind going😉

13 08 2009
Marianne

Jaha, jag hade redan sagt det där med boken, ser jag.

Jo, Annika Bryn är superbra! Det är mycket märkligt att hon inte är mer känd, för hon slår Läckberg och kompani med hästlängder. Klas låg här på soffan och sträckläste i lördags, och han sa flera gånger att “hon är ju s-tbra ju!” Som bloggare hittar du henne i min länklista, under svenskarna i Sverige, längre ner alltså.

Kram!

25 08 2009
petchie

Marianne, vad konstigt att jag aldrig hört talas om Annikas böcker, ska kolla med min syster som ju jobbar i förlagsbranschen…
Kram!

24 08 2009
Anna (Sthlm)

Jag ville se Julie & Julia när vi var i USA men bio var inte riktigt Peters prioritering för resan… Så hoppas den går upp på bio här. Annars får vi väl skaffa den på annat vis *host* eller köpa DVDn. Har boken men har inte hunnit läst den ännu. Vill se The Timetraveller’s Wife också eftersom det är en av mina favoritböcker. Men den borde gå upp här.

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, det kanske jag kan förstå😉 Hoppas att du får sett filmen, den kanske trots allt kommer ut i Sverige – den har ju fått bra kritik här och med Meryl Streep i huvudrollen…
Jag köpte Julia Childs “My life in France” när vi var i NYC och började läsa den på pendeltåget ut till NJ – fick en sådan lust att åka till Paris asap!
Det kanske blir The timetraveller’s wife i helgen…

25 08 2009
Anna (Sthlm)

Jag har börjat läsa boken idag och har redan hunnit en bra bit! Hon skriver jätteroligt och jag blir inspirerad att laga mat!

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), du får kolla om kokboken säljs fortfarande i Sverige! Mina föräldrar köpte den på 80-talet efter vi varit i södra Frankrike en sommar, och jag köpte den på 90-talet. Har inte använt den så mycket men blev sugen att testa fler franska recept efter boken och filmen…

8 12 2009
diliFluiffcar-tool

l?rt en masse

Leave a Reply

