Wednesday sandwich & a new etiquette poll

12 08 2009

Today I am blogging from the big mall, Plaza las Americas, where the Alliance Francaise has an information stand at the moment. I should be informing about the French classes that start next week but unfortunately most people are asking me questions about the mall itself – where are the bathrooms, where has Banco Popular moved etc. I have also helped a surprising number of French tourists, who were very happy to be able to speak French at the mall. 😉

AF at Plaza las Americas
The information booth at Plaza las Americas

While waiting for prospective French students, I take the opportunity to share a new Wednesday recipe:

Bocadillo Cubano (Cuban sandwich)
– half a “pan de agua” (or baguette)
– a few slices of ham
– a few slices of roast pork (pernil)
– mustard
– a few slices of cheese
– pickles (sliced whole gherkins)

Fill the sandwich with these ingredients, heat it if desired, and enjoy! It is a classic sandwich in Puerto Rico (and Cuba, I guess) that you can find in panaderias and cafeterias all over the island.
My aunt and I tried it for the first time in La Bombonera in the Old San Juan together with my Peruvian colleague M. The sandwich was a bit too big for me but I love the combo of pernil, cheese, mustard and pickles!

A "Cubano" sandwich
Bocadillo Cubano and lots of fries – not the healthiest of lunches…

And to the etiquette question of the week:

When my aunt arrived to San Juan two weeks ago, she talked about her experiences of travelling alone. Everything went fine but she thought that it was a pity that nobody was really interested in talking to her on the two flights. We had a long discussion about whether or not we talk to people next to us on planes, and if yes, when during the flight…

My travels are almost always done alone, for example O and I have only travelled together to / from Puerto Rico a few times as I usually stay longer in Europe than O. When I was single I would very often travel alone to visit family & friends, i.e my holidays were not spent alone, only the travelling to and from places. I actually prefer not talking to other people when travelling – I bring a book, magazines and music (and I sleep like a baby on planes, trains, buses and cars*!).

If the person next to me starts talking to me, I fear that with a little encouragement from me they will never stop and leave me alone to do my thing (reading, sleeping…). Another reason might be that I have met my fair share of freaks when travelling alone and I prefer avoiding those kind of experiences!! My poor aunt was wondering if people had thought that she was a freak when she tried to speak to the passengers next to her but I don’t think so! Maybe I am the “freak” for not wanting to be more social and friendly when crammed together in a plane for hours? Let me know what you think!

Airplanes at Madrid airport

*) My best friend and I once travelled by train from Switzerland to Hamburg – I turned on my walkman and fell asleep… and woke up just before Hamburg! My friend was sooo bored, ha ha!

Actions

Information

15 responses

12 08 2009
Annaluna

Everytime I have traveled to JUST Puerto Rico I have met the greatest people. All the time. We have switched phonenumbers, planned trips, emailed eachother and exchanging food. Actually, the best people I have met on the flights to and from Purto Rico or after doing “escalas”. One time I met this great girl from Miami, she was on her way to Sweden, and we hung out a whole summer and then I never heard from her again and I STILL miss her cause she was like the greatest person I have ever met. I could never reach her again…

Åh, jag har SÅ mĂ„nga flygplans-stories…kanske vore det nĂ„got att skriva inlĂ€gg om. Samma sak med tĂ„g. Jag tycker det Ă€r underbart att sitta bredvid nĂ„gon trevlig typ, oftast har jag faktiskt haft rĂ€tt mycket tur om jag tĂ€nker efter.

Ps. Avis pÄ att du bloggar frÄn Plaza, I miss PR!

13 08 2009
petchie

Annaluna, wow, what great flying experiences you’ve had going to Puerto Rico. I have probably missed a lot of great people by keeping to myself, but then again, I HAVE met my fair share of weirdos (mostly on trains though and not planes)… I travelled very often by train in Europe when I was a student and it wasn’t always fun to be a girl travelling alone. However, the same trip when my friend and I travelled from Switzerland to Hamburg, we also travelled Naples – Milan (- Geneva) and shared a train compartment with a great Canadian girl who I kept in touch with for a while. We “adopted” her as she was travelling alone, Italian trains can be a little scary if you are on your own!
DÀremot trÀffade jag en av mina bÀsta kompisar vid en busshÄllplats (i Lund)!!
Bloggning frĂ„n Plaza “was a first”, det hade annars blivit lite lĂ„ngtrĂ„kigt. Jag satt precis vid taxi-ingĂ„ngen och det var otroligt mĂ„nga franska turister! Och ja, folk som undrade var Banco Popular hade flyttat…
Kram!

12 08 2009
Marianne

Har ocksÄ lagt in onsdagsrecept!

Jag föredrar att sitta och lĂ€sa och vara ifred nĂ€r jag reser. Men jag hĂ€lsar alltid nĂ€r jag sĂ€tter mig. Och visst hĂ€nder det att jag byter nĂ„gra ord med nĂ„gon, jag Ă€r inte iskall och avvisande, men jag vill inte sitta och tjattra som om vi vore bĂ€stisar. Fast det har hĂ€nt det ocksĂ„. Minns en gĂ„ng frĂ„n Sofia, det var en lĂ„ng vĂ€rmebölja och nĂ€r de sa i högtalarna att “tyvĂ€rr var det bara 14° och regn i Wien” sĂ„ gjorde karln bredvid mig och jag “high five” eller vad det heter och satte igĂ„ng och snacka, för vi blev sĂ„ lyckliga över att fĂ„ lite svalka : D

Problemet Ă€r vĂ€l att det finns vissa som inte förstĂ„r smĂ„ tecken pĂ„ att man inte Ă€r intresserad att prata lĂ€ngre, utan snackar pĂ„ Ă€ndĂ„. Även om man markerar rĂ€tt friskt med att lyfta boken osv. Och sĂ„ Ă€r det ibland vissa tokdĂ„rar.

Kram!

13 08 2009
petchie

Marianne, kul att vi kom igĂ„ng med onsdagsrecepten igen! Ditt onsdagsrecept ser en aning nyttigare ut Ă€n mitt – men man behöver ju inte Ă€ta smörgĂ„sen med pommes frites.
Jag Ă€r inte heller kall och avvisande, men ibland Ă€r det svĂ„rt att veta hur man ska fĂ„ slut pĂ„ samtalet utan att verka otrevlig. PĂ„ vĂ€gen till Strasbourg i somras flög jag i ett vĂ€ldigt litet plan och pĂ„ nĂ„got sĂ€tt blev stĂ€mningen annorlunda. Jag snackade lite med fransmannen som satt bredvid mig – han lĂ€ste Predikanten av Camilla LĂ€ckberg PÅ FRANSKA och var en av de dĂ€r miljonerna fransoser som Ă€lskar svenska deckare nuförtiden 😀
Kul med din flyghistoria och “high five” – jag hade gĂ€rna gjort det varje gĂ„ng jag flugit frĂ„n PR pĂ„ vintern 😉
Kram!
PS Det dĂ€r med att inte förstĂ„ tecken pĂ„ att man inte vill prata lĂ€ngre… min svĂ€rmor Ă€r en mĂ€stare pĂ„ det!!! Jag kan sitta och lĂ€sa, eller försöka sova siesta, eller försöka resa mig frĂ„n bordet efter att O försvunnit nĂ„gonstans och jag suttit en timme och lyssnat pĂ„ henne (t.ex första gĂ„ngen vi var i Spanien och jag förstod knappt 20% av vad hon sa!!!) men icke, hon lĂ„tsas som ingenting och fortsĂ€tter mala… Usch, vad elak jag Ă€r!

12 08 2009
Anne

Hehe, roligt med Mariannes jubel och “high five” med bĂ€nkgrannen…

I alla fall, jag Àr som du dÀr. Vill inte vara social eller prata med de som sitter bredvid. Visst, jag sÀger hej nÀr jag sÀtter mig (eller om det redan Àr nÄn dÀr) men kÀnner nog lite som du att alltför mÄnga ord vill jag inte sÀga för Àr rÀdd det kan uppfattas som att jag Àr kontaktsugen och sen blir det aldrig stopp pÄ personen. Som Marianne skrev, problemet Àr ju att vissa inte kan fatta signaler och de tecken man sÀnder ut.

Jag tycker det Ă€r skönt att gĂ„ in sin egen vĂ€rld lite nĂ€r man reser. Precis som du skriver, lĂ€sa eller lyssna pĂ„ musik. Eller sova 🙂
Kanske man uppfattas som oartig eller iskall, men dÄ mÄ det sÄ vara. Jag kommer fortsÀtta vara asocial.
Mumsigt recept förresten, ingredienser i min smap. Man kan sÀkert göra den hÀr i en paninigrill. Kramis!

13 08 2009
petchie

Anne, visst var det en cool historia som Marianne skrev om. Skönt att höra att du Ă€r minst lika asocial som jag nĂ€r du reser – exakt sĂ„ Ă€r det, jag gĂ„r in i min lilla vĂ€rld och gillar det! Jag har mĂ€rkt att det ofta Ă€r pĂ„ slutet av resan som samtal uppstĂ„r, typ precis innan landning och jag tror att det Ă€r just för att dĂ„ vet man att man snart ska skiljas Ă„t och det blir ett naturligt avslut pĂ„ samtalet.
Jag var vĂ€ldigt tidigt pĂ„ flygplatsen i juni nĂ€r jag skulle flyga hem (4h innan pga att en kompis körde mig dit) och eftersom flygplatsen hĂ€r i SJ inte Ă€r sĂ„ intressant sĂ„ satt jag vid gaten… En gammal dam blev körd i rullstol dit av flygplatspersonalen ca 2Âœ timme innan avfĂ€rd. Hon började prata med mig trots att jag lĂ€ste och lyssnade pĂ„ musik. Det var ju bara att gilla lĂ€get och samtala med henne pĂ„ spanska (hon tackade bl.a Gud för att hon fick trĂ€ffa en svenska för första gĂ„ngen nĂ„gonsin) men jag ville ju inte sitta i 2Âœ timme och prata sĂ„ efter ett tag drog jag “fest-tricket” dvs “jag mĂ„ste gĂ„ pĂ„ toaletten” 😀 (vilket jag ocksĂ„ gjorde och sedan satte mig nĂ„gonannanstans, dĂ„ hade hon redan hittat nĂ„gon annan att prata med)…
Har ni en paninigrill? Absolut kan du göra mackan i en sĂ„dan, det Ă€r ungefĂ€r sĂ„ de gör dem hĂ€r. Vi har en “toast”-grill i Bryssel (i formen av en ko, den heter Daisy) och i sĂ„dana fĂ„r ju bara vanlig formfranska plats. Men ingredienserna kan man ju alltid ta Ă€ndĂ„.
Kram!

12 08 2009
Saltistjejen

Oj jag gillar att prata med dem jag sitter bredvid nÀr jag reser. Dock INTE hela resan. men det kÀnns mer naturligt om man har nÄgon form av konversation dÄ och dÄ under resan tycker jag. LÀttare nÀr mans edan aksnke mÄste be att fÄ komma förbi (om man t ex har innesÀtet pÄ ett flygplan) för att gÄ pÄ t ex toaletten eller restaurangvagnen (pÄ tÄg).
Sedan beror jau skjĂ€lva mĂ€ngden prat mycket pĂ„ VEM man rĂ„kat hamna bredivd. Om man “klickar” lite ochsĂ„. Jag ahr suttit bredvid en hel del roliga o intressanta personer pĂ„ flyget mellan Sverige o USA faktiskt. Vi har haft en del roliga diskussioner och samtalsĂ€mnen men det har Ă€ven funnits tid att sova, lĂ€sa, kolla film etc…
En av mina bĂ€sta vĂ€nner satt bredvid en av de som var med och gjorde filmen “Matrix” pĂ„ en av sina flygresor. DET tyckte jag var hĂ€ftigt!!!!
Jag ska höra av mig snart ang september och Àven nÀsta vecka ocksÄ. har bara haft lite fullt upp.
KRAAAM!

13 08 2009
petchie

Saltis, jĂ€tteintressant att lĂ€sa hur vi alla uppför oss olika nĂ€r vi reser… Det var vĂ€l egentligen det jag försökte förklara för min moster, att det Ă€r helt individuellt hur mycket man Ă€r intresserad av att prata med stolsgrannarna. Jag Ă€r nog alldeles för försiktig med att signalera att jag inte vill prata mer sĂ„ jag har varit i en del situationer dĂ€r jag helt “fastnat” i ett samtal nĂ€r jag egentligen velat lĂ€sa / sova etc. Men visst, jag pratar ju ocksĂ„ ibland med folk, beroende pĂ„ humör, person, resan etc. FĂ„r se hur det blir pĂ„ resan till Newark pĂ„ mĂ„ndag – O och jag sitter inte tillsammans och det har inte gĂ„tt att Ă€ndra trots att O ringde till Continental (det Ă€r för att han Ă€r Continental-medlem och fĂ„r “preferred seating” och jag flyger med (hans) airmiles – fĂ„r se om det gĂ„r att Ă€ndra nĂ€r vi checkar in. Annars Ă€r jag ju van vid det, som nĂ€r vi flög tillbaka till SJ i höstas och O flög direkt frĂ„n Newark och jag via Houston och kom hem dagen dĂ€rpĂ„ 😉
Ingen panik, vi kan höras nĂ€r du har tid – och september kan vi ju diskutera nĂ€r vi ses!
KRam

12 08 2009
Emmapiraya

Det var svart att rosta tycker jag for jag kan tanka att det ju vore fantastiskt med en diskussion med en spannande manniska under en resa men jag undar om det kommer ske for jag vill garna halla mig lite for mig sjalv och inte kanna mig tvungen att prata en hel resa med nan som jag inte kanner att det klickar med. Det kan ju bli en vaaaaldigt lang resa.. 🙂 Men lite artighetsfraser utbyter och garna och da brukar man fa en kansla av om det ar nan att satsa pa en langre konversation med.. 🙂

Mackan later supergod! Later som mina varmamackor, ALLTID senap pa! 🙂

Kram och god natt fran Skottland!
Kram!

13 08 2009
petchie

Emma, visst kan det bli en lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ng resa om det Ă€r en snacksalig person som man inte vill prata med… Ha ha, du kanske sĂ„g min lite elaka kommentar om min svĂ€rmor i mitt svar till Marianne – jag tyckte sĂ„Ă„Ă„ synd om den som satt bredvid henne pĂ„ vĂ€gen till och frĂ„n PR förra Ă„ret 😀
Senap ska det vara – Dijonsenap helst, stark sĂ„ att det gĂ„r upp i nĂ€san! Problemet hĂ€r Ă€r att Dijonsenapen sĂ€ljs i sĂ„ smĂ„ burkar, och jag försöker hamstra eftersom de inte alltid gĂ„r att fĂ„ tag i (vi har samma problem med havregrynen – det Ă€r vĂ„r speciella “havregryn- och DijonsenapsaffĂ€r” som inte Ă€r sĂ„ pĂ„litlig alltid).
Kram och ett sent god morgon frÄn Puerto Rico!

13 08 2009
Marianne

Hahahaha, min MIL Àr LIKADAN! Jag kan stÄ med armarna fulla av disk som ska ut i köket och precis I STEGET sÄ börjar hon prata och SLUTAR INTE! Fast hon Àr himla gullig, och jag fattar allt hon sÀger : D

KRAM!

25 08 2009
petchie

Marianne, ha ha. Jag antar att hade det varit ens egen moder sĂ„ skulle man sĂ€ga till pĂ„ ett annat sĂ€tt… Typ, “jag har inte tid just nu, kan vi ta det senare”.
Hi hi, jag vet inte vad som Ă€r bĂ€st – att förstĂ„ allt min MIL sĂ€ger eller inte 😕

24 08 2009
Anna (Sthlm)

Jag röstade pÄ alt 1, dvs ja, sÀger hej men föredrar att hÄlla mig till mig sjÀlv. Jag pratar gÀrna en stund (eller lite dÄ och dÄ) om det Àr en trevlig och intressant person men vill Àven ha tid för mig sjÀlv att lÀsa, kolla film osv. Pratar nog mer pÄ kortare flygningar. Förhoppningsvis sÄ förstÄr personen bredvid att man inte vill prata hela flygningen.

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag tĂ€nkte mer pĂ„ hur jag uppför mig pĂ„ ett plan nĂ€r vi nu flög efter det hĂ€r blogginlĂ€gget 😉 O och jag hade tur att vi satt ensamma pĂ„ en rad med tre sĂ€ten nu pĂ„ vĂ€gen hem till SJ – dĂ„ slipper man fundera över hur mycket man ska snacka eller inte.

12 01 2010
Winter Air Travel « Petchie’s adventures

[…] This is why I try to avoid talking to people on planes, if we had given him the opportunity I am sure that he would never have stopped talking during the […]

Leave a Reply

