Scary traffic and comparative weather

16 08 2009

I have already mentioned several times that I don’t dare to drive in Puerto Rico (for example here and here). I definitely prefer taking the bus even if it can take up to 2½ hours to get to the mall (it would probably be quicker to walk if only I could figure out how to do that in a city without pavements everywhere…). However, everytime we go back to Europe, or just to the US, I realise that people don’t actually drive very fast in Puerto Rico! One of the reasons is probably that you can’t drive faster because of all the traffic! We never cease to be astonished by the amount of cars on the roads, at any time of the day or night…

A Puerto Rican rooster
Not traffic but a beautiful rooster that I saw on the street yesterday (the green thing in the corner is part of a fence – the bird moved behind it just when I was about to take the photo)

So, it is not because of the speed that I don’t want to drive – it is rather how people drive in Puerto Rico, and the fact that I am not used to multiple lanes (in Sweden most of the motorways have two lanes, around San Juan the standard is 4-6 lanes!).

On Friday we were invited to a joint birthday and farewell party thrown by a Puerto Rican / Spanish couple; the girlfriend just had her birthday, the boyfriend is leaving [today] to work in New Jersey. I spent most of the evening talking to the English-speaking guest – an Indian guy. We had lots to talk about, and among other things he asked me if I drive in Puerto Rico… Nope! He told us that he is also very uncomfortable about driving here, despite coming from New Delhi!

Cars in the emergency lane, San Juan
Cars in the emergency lane – not an uncommon sight when there’s a traffic jam in Puerto Rico

What scares me the most about the traffic in Puerto Rico is the lack of respect for emergency vehicles! Today we were stuck in a traffic jam (not unusual) due to an accident on the motorway, and ambulances were trying to pass to the site of the accident… Since the emergency lane was completely packed with cars trying to pass the queues, the ambulances and tow trucks had to get through the traffic in the normal lanes – but nobody gave way to them. This scares the hell out of me – I wonder how many people die because they are not reached by ambulances, or not brought to the hospital quick enough due to selfish drivers*?? Neither O nor I have seen anything like it in Spain or Sweden where drivers always do everything possible to facilitate the access of emergency vehicles (and I think that you could get fined if you don’t!). How does it work in other countries??

Traffic jam in San Juan
A Puerto Rican traffic jam

Tomorrow morning we leave for New Jersey and I have been comparing weather – especially since the first TS** of the hurricane season, Ana and Bill are expected in the Caribbean. I hope that they don’t develop into hurricanes and slow down before landfall. The weather in NJ / NY is hot at the moment but there’s hot, and then there’s hot! I know that it can get very hot and humid as well in the NJ / NY area, but I still think that San Juan is a little warmer…

Comparing weather
Comparing weather on the computer

The current weather (according to Wunderground.com):

San Juan, PR: 35,1 degrees and 55% humidity

New Brunswick, NJ: 33,6 degrees and 36% humidity

It is actually surprisingly low humidity at the moment in San Juan, it is usually 60-80%… It will interesting to see how cool it gets in the night in New Jersey – in San Juan the day and evening temperatures don’t vary much. 
  
Street at sunset

Our street by sunset on Friday

*) Sorry if this post is critical towards Puerto Rican drivers, and I am not saying that everyone is behaving in this selfish way, but it is phenomenon that both O and I have seen too many times when driving on this island…

**) TS = Tropical Storm


Actions

Information

16 responses

16 08 2009
Britta

It is a common misunderstanding that the emergency lane is for emergency vehicles, but it is only for emergency stops, nevertheless this PR habit is rather dangerous, since a lot of accidents happens this way! The ambulance is supposed to use the left lane!

17 08 2009
petchie

Tack Britta för din förklaring – jag har ju inte skaffat körkort här så vet ju inte riktigt hur reglerna funkar här… Oavsett så är det ju ingen som väjer för utryckningsfordon och det tycker jag är väldigt skrämmande!
Det var totalt kaos idag på motorvägen, tur att ambulanserna på motsatta hållet hade kunnat ta sig till olycksplatsen snabbare än från vårt håll (där olyckan hade ägt rum).

17 08 2009
Karlavagnen

In Madrid the traffic is dense, but people are generally polite. For emergency vehicles, people show respect and very quickly organize themselves to make a path in the middle for the emergency services. Driving in Madrid is no problem at all. One can always hacerse el sueco…🙂

17 08 2009
petchie

Karlavagnen, exactly – that’s the way it works in Brussels as well where traffic jams are an everyday thing.
Ha ha, hacerse el sueco is a great excuse😀

17 08 2009
Desiree

Hej Petra, så du är tillbaka i PR nu. Du verkar ha haft en bra sommar hemma. Många jättefina bilder. Gillade verkligen bilden på tuppen, himla fin. Jag förstår dig till fullo att du inte vill köra i San Juan. Det tog mig mycket länge innan jag vågade börja köra i Birmingham men numer gör jag det. Jag tycker att jag blivit mycket bättre på att köra sedan jag började köra där och att köra här i Sverige är lätt som en plätt. Jag kör helt utan probelm även i innerstan numer vilket jag inte gjorde innan vi flyttade till USA. Tycker att trafiken är mycket snällare här och att man håller sig till trafikreglerna här på ett helt annat sätt vilket gör det betydligt enklare att köra. Ha det bra i NY och hoppas att ni får en härlig resa. Skönt att luftfuktigheten i PR inte är så hög. Då kanske du kan njuta bättre av att promenera. Ha det gott.

Kram
Desiree

17 08 2009
petchie

Desiree, nja, jag är ju faktiskt nu i New Jersey – vi flög hit imorse och stannar en vecka. O ska på kurs och min syster kommer imorgon så vi ska göra NYC under veckan. Får se vart vi åker till helgen, kanske till Philadelphia eller New Jersey Shore…
Jag kan tänka mig att svensk bilkörning känns som piece of cake efter att du vant dig vid den amerikanska. Jag som inte själv kör i PR kunde känna samma sak i somras – det är så mycket smidigare att köra i Sverige! Det som är lite förvirrande i Sverige nuförtiden är alla hastighetsbegränsningar – nu finns det ju 60, 80 och 100 också!? På vägen till vår sommarstuga tror jag att ALLA hastighetsbegränsningar från 30-110 (eller kanske bara upp till 100) är representerade…
Luftfuktigheten i PR är hög, det var nog bara igår som var ett undantag – det är ju orkansäsong och regnar mest varje dag.
KRAM!

17 08 2009
Ida

Bara att köra i Malmö kan vara nog så jobbigt när man är lundabo. Körstil skiljer sig väldigt mycket mellan olika geografiska platser och kulturer. Så länge alla är överens om sättet så tänker de nog inte på att det kan förändras.

Har inte hört talas om Steinems biografi, men den hade definitivt vara intressant att läsa. Har du något förslag på bättre Oatesbok? Ha det så jättebra i NY! Hälsa lillsyrran. =)

17 08 2009
petchie

IDa, absolut – Malmö är ju mycket mer storstad än Lund och folk är mer aggressiva. Den enda gången jag kört skåpbil var i Malmö, skulle fickparkera vid Hansacompagniet – scary!! Att köra i Geneve som au-pair var också en upplevelse, med spårvagnar, trådbussar och enkelriktade gator till förbannelse… och två barn i baksätet😕
Jag försökte googla Steinems biografi igår, den verkar heta antingen Norma Jeane eller Marilyn (??). Jag gillade Dödgrävarens dotter och Fallen.
Ska hälsa lillasyster😀
Kram

17 08 2009
saltistjejen

Hm detta att man inte försöker underlätta för utryckningsfordon förstår jag inte alls. Varför inte det? Både här i USA (iallafall NYC) och i Sverge tycker jag att de flesta försöker att hålla sig “undan” när man hör sirener och ser att det är en ambulans eller brandbil på väg. Men kasnke är det olika kulturer. I frankrike vet jag ju t ex att man i flera områden (de fattigare områden i Paris t ex) faktiskt attackerar brandmän. Ofta anläggs bränder för att “locka dit” barnbilar och sedan attackeras barndmännen. helt ofattbart!!!
Oj v kommer alltås att komma mitt i Hurricane season. får se hur DET blir.
Iiih! Snart ses vi iallafall här!!!🙂
Kraaam!

17 08 2009
petchie

Saltis, visst är det helt OFATTBART! Jag fattar inte varför folk inte bryr sig mer… En förklaring kan vara att t.ex polisen ALLTID kör med blåljusen på i PR och därför har folk blivit blasé med uttryckningsfordon? Eller så tycker de att det inte finns plats att väja?
Att man attackerar uttryckningsfordon behöver man inte åka så långt för – även i Rosengård händer det allt som oftast och ambulans och brandbilar vägrar att köra in utan poliseskort. Sjukt!
Orkansäsongen är ju så oberäknelig, det kan mycket väl vara kavlugnt och solsken när ni kommer – och det håller vi tummarna för!!!
Ses på onsdag!
Kram

17 08 2009
Annika

Hej Petra!
NU är jag tillbaka här i US igen. OCH tillbaka med min blogg, samt tillbaka hos er, mina favvisbloggar!
KUL!

Ja, jag har ju sett trafiken på PR och det var inte så kul så jag förstår ju dig. Helt klart!!
Jag skulle inte ha velat köra bil där.
Precis som Saltis tycker jag att folk här i DC området är duktiga på att vika undan när ambulanser och brandkårer kommer.
Ska du till NYC, Petra??? KUL!!
Kram!!!

17 08 2009
petchie

Jippi!! Välkommen tillbaka Annika! Så roligt att du är tillbaka i bloggsfären igen. Jag tog också en lååång bloggpaus i sommar men kom igång på riktigt igen förra veckan med bloggandet.
Trafiken är inte att leka med i PR, men det är väl en vanesak… men jag är en fegis😕
Japp, vi befinner oss just nu i NJ, O har möten och kurs. Min syster kommer imorgon och onsdag-fredag ska vi göra NYC!! Träffa Saltis och Anna F&T.
KRAM!

17 08 2009
Marianne

Ja här är det väl ungefär som hos dig. 4-filiga motorvägar som när det är packat plötsligt är 6-7-filiga. 2-filiga vägar som ofta är 4-filiga. Ambulans? Plus att många fordon är så skruttiga att det är ett rent mirakel att de alls kan köras – med tillhörande icke existerande bromsar … Det var det Klas råkade ut för i våras, en lastbil framför och en lastbil bakom utan bromsar som åkte rakt in i hans taxi. Jag kör inte här, men Klas kör. Indien lär vara värre.

Ha nu en jättehärlig resa till NJ och NYC!

KRAM!

17 08 2009
petchie

Marianne, jag tror nog att trafiken i Kairo är snäppet värre än PR – här är bilarna faktiskt ganska nya (men stora – mycket SUVs, iaf i SJ-området, på landsbygden kan de vara mer skruttiga) så förhoppningsvis funkar bromsarna iaf. Jag förstår att du inte nämnde bilolyckan på bloggen, det hade inte varit roligt för Klas föräldrar att höra.
Usch, man får verkligen hoppas att man aldrig ska behöva åka ambulans i [sn]i[ge]lfart i de här länderna… Det var fascinerande att snacka med den här indiern (sikh) och höra honom klaga på trafiken men så har han bott i NJ i några år så han har väl glömt hur det är i Indien🙂
Än så länge har jag bara hängt på hotellet, vi steg upp kl 04 imorse efter 2 timmars sömn så jag har sovit middag och tagit det lugnt framför datorn. Nu blir det nog en upptäcksfärd i New Brunswick – det finns ett universitet i närheten som heter Rutgers och centrum ser ganska mysigt ut för att vara USA… (dvs det FINNS ett centrum som man kan GÅ i)
KRAM!

24 08 2009
Anna (Sthlm)

Du får köra lite när du är i USA för att vänja dig vid 4-6 filer, eller kring Stockholm där vi kanske kommer upp i 5 på vissa ställen, t ex Essingeleden. Men folk kör ju i alla fall bra här. Tycker också att folk är snälla i trafiken i USA men de kör inte alltid så bra. Konstiga omkörningar samt ligger och blockerar snabbfilen på motorvägen. Vi såg en taxibil i NYC som vägrade flytta sig för en brandbil. Helt sjukt!

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag borde väl ha kört lite i USA men jag föredrar nog att vara kartläsare… Även om jag blev jättesur på O när han tog exit 13 istället för 13 A i söndags, och vi körde vilse ngnstans utanför Newark👿
O brukar klaga på att puertoricanerna är så egoistiska i trafiken… Och så använder de alldeles för mycket mobiltelefon när de kör – man märker det DIREKT när bilisten framför en uppför sig lite konstigt. De sitter ju ibland och sms:ar medan de kör!!! I NJ får man inte använda mobiltelefon längre, precis som i alla europeiska länder (förutom Sverige och typ Moldavien).
Jag fattar inte hur man tänker när man inte låter uttryckningsfordon komma förbi!?

Leave a Reply

