Nationality? Citizenship? Ethnic group?

18 08 2009

Yesterday, just before boarding the plane to Newark, there was an improvised passport control which was quite surprising since you are not passing any borders between Puerto Rico and the United States. The control actually confused a few Puerto Rican passengers who didn’t know how to answer when asked by the immigration officers:

– ¿Ciudadanía? (citizenship)

After a few seconds of confusion, they answered hesitantly ¿Americana? and then corrected themselves and said ¡Estadounidense!”

Flags at the San Cristobal fortress, San Juan

Flags at the San Cristobal Fortress in San Juan – a Spanish Naval flag (the so-called Burgundy Cross), the Puerto Rican flag and the flag of the United States

I found the whole exchange very interesting for two reasons:

1) Quite a few Puerto Ricans see themselves as puertorriqueño even though officially there is no such citizenship*. Puerto Ricans are American citizens and carry American passports (for good or for bad, I don’t want to get into a political discussion here)… which leads to the second reason:

2) In Spanish you make a distinction between “americano / a” and “estadounidense”, which is actually the most correct way to express yourself since everybody who lives in America – North, South and Central – is American! Only citizens of the United States of America are “estadounidenses”.

Is there any other language that makes this distinction or could it be that because Spanish is spoken in South America, there’s been a need to create a distinction between Americans from the USA and the rest of the two continents?

The American flag

The American / United States flag

I assume that most of us wouldn’t have any trouble with knowing what our nationality is, nor our citizenship, which usually is the same. However, some people have dual citizenships (two passports, sometimes even more!). Do they make the distinction between nationality and citizenship? Instinctively I would say that even if I became for example a Spanish or American citizen, I would still feel that my nationality is Swedish.

The definitions of the two terms, according to Dictionary.com, are as follows:

Citizenship – the state of being vested with the rights, privileges, and duties of a citizen.

Nationality – the status of belonging to a particular nation, whether by birth or naturalization: the nationality of an immigrant.

No mention of emotions or feeling a nationality of course, but would you agree with me that nationality is more emotional than citizenship? And did you know that since the introduction of the Maastricht Treaty in 1992, there is an European citizenship? You might not feel European (I do, though) but if you are a citizen of a member state of the European Union, you are automatically an European citizen as well. So, in a way you could say that all Europeans have dual citizenship!

A street sign in NJ

Street sign in New Jersey – apparently Spanish-speaking persons don’t drive cars, only ride bikes or skateboards!? (since the “No parking when road is snow covered” isn’t translated)

Another confusion arose the other day when O was filling out a form for a work project and the box “Ethnic / racial group” had to be checked. He asked me, “Am I “hispanic / latino” or “white / caucasian” as a Spaniard? Well, I understand that for him the instinct would be to check “Hispanic” but I think that he is expected to refer to himself as “white”. Hispanic or latino for O refers to the fact that he is a Spaniard (from the Iberian (Hispania) peninsula) speaking a Latin language. I googled it and according to the Wikipedia entry (link above), various government agencies in the United States define “hispanic” differently – sometimes including people from Spain and Portugal, sometimes not.

A Spaniard - hispanic or not?

Filling out a form… A very American form for an European

For most Europeans it is quite strange to have to define your ethnic / racial group. I think that I have only done it once, except for filling out all those forms for the US Immigration, and that was when applying for a job in Great Britain. I don’t know if Europe is heading towards the American and British way of categorising people, but I am not sure that I like putting ethnic / racial labels on people. Nevertheless, I am aware that people are labelled, regardless of whether or not they have checked a box – a name is deemed “foreign” and the job application is put in a certain pile, a person sees a head scarf or turban and associates it with something unwanted… And I guess the checking of a box is supposed to help avoid discrimination, but it all seems very arbitrary.

*) However Puerto Rican athletes can compete under the Puerto Rican flag and today for the first time ever, did a Puerto Rican win a medal in a World Championships in Athletics – Javier Culson won silver in 400 metres hurdles! Felicidades! (and thanks to my dad for telling me the news!)


Actions

Information

16 responses

18 08 2009
Cassie

It’s interesting because even “estadounidense” could refer to Mexico because the official name of Mexico is The United States of Mexico – otherwise translated as The United Mexican States or in Spanish: Estados Unidos Mexicanos.

Many of the forms we have to fill out do not consider Hispanic to be a “race” but rather an ethnicity, so people of Hispanic or Latino heritage would have to choose between Black, White, Asian, American Indian or Pacific Islander and then choose Hispanic as an ethnicity. It is very strange how we do it.

I think citizenship is more formal than nationality and you’re right in that nationality carries more of an emotional weight than citizenship.

Puerto Rico is such an interesting place. In the states, (the USA) you would be required to fly the state flag lower than the US flag, but in PR since they fly at the same height because one is not “above” the other.

25 08 2009
petchie

Cassie, thanks for the information about Mexico. Didn’t know that it was a “United states” as well. And that the US flag has to fly higher than any other – I knew that you can’t fly a flag without the US flag next to it, but not the height requirement.
I was just thinking of the fact that some of the choices refer to race and other to ethnicity – a Puerto Rican for example could be both black and hispanic, or white…
Thanks again for your input!

18 08 2009
saltistjejen

Jag hade ingen aning oma tt amn skilde på dessa ord på spanska! Där ser man. Tycker din teori verkar vettig.
Det är mde latino, hispanic etc var också knivigt! Jag har liksom aldrig funderat över det förut. Men visst, i Spanien är det ju främst “caucasians” om jag har förstått rätt, men i Syd- och mellanamerika så är ju många från andra länder ursprungligen. Det finns ju t ex flera svarta som kom dit via slavhandlen (precis som tilll Nordamerika) och så finns ju “ursprungsbefolkningen” indianerna eller “native americans” som det ju kallas här i USA. Men dessa två grupper finns ju inte i Spanien. Däremot finns ju även syd- och mellanamerikaner som har caucausian roots eftersom t ex Spanien kom hit och intog flera länder för länge sedan. Så visst förstår jag att det kan bli lite förvirrat om man börjar prata raser och genetiskt ursprung.
Att fylla i etnicitet är ngt jag vant mig vid nu efter ett par år här. Jag tycker dock inte det känns konstigt längre eftersom jag inser att det väl till stor del handlar om statistik för at som du säger undvika diskriminering. Sedan är det ju här i USA även så att man som etnisk minoritetsgrupp faktiskt även kan få fördelar. En hel del sholarships etc finns ju för olika etniska minoriteter här. I forskningsammanhang är många även intresserade av etnisk bakgrund men det är ju främst för att vi har olika genetisk bakgrund och vissa grupper löper större eller mindre risk att drabbas av vissa sjukdomar. Detta är ju ngt som kartläggs rätt friskt.
Nu till morgondagen! Jag kan inte komma åt min mail just nu, men hoppas att du och Anna möter upp i korsninge jag mailade er.
Det ska bli sååå kul!!!!!!
KRAM!

25 08 2009
petchie

Saltis, det konstiga är ju att vissa av valen är ras-relaterade och andra är etnicitet, så då får man väl fylla i två rutor om man är t.ex vit men hispanic!? Samtidigt är det väl individuellt vad man vill kalla sig – men jag undrar vad folk skulle säga om t.ex O hade fyllt i hispanic och sedan blivit kallad till intervju, hade folk ifrågasatt hans “etnicitet”? Och hur kan man bevisa sin etnicitet för t.ex minoritetsstipendier etc?
Jag förstår att det är ytterst intressant med olika etniska bakgrunder i din “field”. Jag antar att det forskas både på personer som är 100% av en etnisk bakgrund, och de med olika etniciteter?
Här i PR finns det ju folk som ser väldigt europeiska ut, svarta slavättlingar, sådana med “hispanic / latino”-utseende och så de som är en blandning… Överhuvudtaget pratar man mycket om hudfärg i PR – min spansklärare säger alltid att han är “trigueño” som väl skulle kunna översättas med olivfärgad eller ljusbrun, medan hans tvillingsyster är vit (!).
Det var så trevligt att träffas förra veckan, synd att det blev så kort men vi ses ju snart igen!
KRAM!

19 08 2009
Taina

Nationalitet är något som finns i hjärtat och medborgare är “bara” på papper. Trots många år i Sverige så klappar mitt hjärta för Finland.

Jag blev lite förvånad när vi flyttade hit med all den statistik på etnisk bakrund som förs på alla möjliga ställen. Speciellt på high school där Tonårsdottern går. Uppdelning på vilka som går vidare till college osv. Visst kan det vara bra i vissa sammanhang men ibland funderar jag ändå…

Kram

25 08 2009
petchie

Taina, jag tänkte just på ni som har kanske mer än ett medborgarskap – för det mesta klappar väl hjärtat kanske mer för ett land än det andra. Jag undrar just också hur bra det är att dela upp folk i fack. Men samtidigt kan det kanske vara dåligt när det är på andra hållet, i Frankrike “finns” det inga minoriteter utan alla ska vara “fransmän”. Eller om man är “uppblandad” – vem bestämmer vilken etnicitetet eller ras man tillhör???
Kram!

19 08 2009
Anne

Vilket intressant och tänkvärt inlägg, jag läste det redan igår kväll och blev att fundera lite på det.
Det där med att kryssa i alla dessa kolumner för ras och etniskt bakgrund förhåller jag mig också lite dubbel till. Överlag tycker jag kanske folk här identifierar sig mer på det sättet, eller kanske jag har fel. Vi kanske är vana vid att mer identifiera oss som skåningar, värmlänningar, svenskar, fransmän eller vad det nu kan vara. Alltså mer nationell identitet men ingen tanke på ras/etnicitet. Men USA är ju så mer brokigt, inte lika homogent så jag kan på samma gång förstå att det finns ett annorlunda behov här. Och som du var inne på (samt Saltis i kommentaren), statistiken fyller säkert ett icke-diskrimernade syfte.
Som jag förstått det finns det inga regler för vad som är vad, även en svart som känner sig som vit (låter så knäppt prata och skriva på det här sättet…) kan kryssa i white om h*n känner sig så. Som jag förstått det, men kan ha fel.
Obama som ju har en svart pappa och en vit mamma, han kallar sig alltid för svart. Men jag antar att som en person med en vit förälder och en svart så skulle man ju lika bra kunna kryssa/kalla sig/känna sig som vit…
Som sagt, känns rätt främmande och konstigt att ens skriva och tänka på det här sättet.
När jag nu är inne på det här med Obama och svart. Sen är det också viktigt, vad jag förstår det, om man är “äkta” och sann svart t.ex. Obama fick ju en del kritik från vissa håll som säger att han inte är en “äkta” svart och inte kan förstå, kalla sig för det då hans pappa int härstammar från slavar som kom till Amerika. Att “riktig”/”äkta” svart kan man bara kalla sig om man har de anfäderna.
Ja, det är mycket med det här…
Hoppas du har det trevligt i New York! Kram!

25 08 2009
petchie

Anne, tack, vad glad jag blir att du tyckte att det var ett intressant bloggämne.
Jag har också funderat mycket på det här när man är “uppblandad” – vem är det som bestämmer vad man är? Obama var ju lite innne på det i sin självbiografiska bok att han som barn aldrig riktigt tänkte på “vad” han var innan folk började påpeka att han var svart. Ironiskt att han samtidigt fått höra att han inte är “äkta”! Jag tror nog att skulle Obama fyllt i att han var “vit” på ett formulär så skulle folk reagera -och det är väl samma om O skulle fylla i att han är “hispanic”… Folk har väl en viss bild av hur folk SKA SE UT som tillhör en viss etnicitet.
New York var jättetrevligt men oj, vad vi gick mycket. Har fortfarande en massa blåsor på fötterna😦
KRAM!

21 08 2009
Elisabeth

Jag har sett en del tysk TV från friidrotts-VM, och där pratar de alltid om “der/die US-Amerikaner(in)” när det handlar om någon som tävlar för USA, aldrig bara “der/die Amerikaner(in)”.

25 08 2009
petchie

Elisabeth, vad intressant att tyskarna också gör skillnad på US-amerikaner och amerikaner! Det visste jag inte!! Det är ju även intressant i sportsammanhang att t.ex puertoricaner tävlar under sin egen flagga i VM men väl inte brittiska idrottare… Däremot är ju Storbritannien uppdelat på England, Wales, Skottland och Nordirland när det gäller rugby och fotboll…

24 08 2009
Anna (Sthlm)

I Storbritannien kategoriserar de också som du skriver, dock har de alltid en kolumn som säger “prefer not to tell” eller liknande. De handlar ju mycket om att de inte har några offentliga register utan gör allt via census och även frågar sådana frågor för “ensure equal opportunities” (även om folk kan uppfatta det tvärtom).

Det är ju definitivt skillnad på “nationalitet” och “medborgarskap” men i vissa länder sammanfaller ju detta, t ex i Sverige. Nationalstaten är ju ett modernt påfund (efter Westfaliska freden väl, dvs 1600-talet) också men det vet ju du också som är statsvetare! Många konflikter rumt om i världen har ju med detta att göra, t ex i Afrika där man har dragit statsgränser mitt genom etniska grupper (eller “nationaliteter”.

Jag skrev faktiskt min B-uppsats om EU-medborgarskapet och de rättigheter vi får genom detta! Men vissa rättigheter “aktiveras” endast om du flyttar till ett annat EU-land. T ex danskar som har svårt att få dit sin utländske make/maka flyttar till Sverige för då har de rätt att enligt EG-lag ta dit (till Sverige) sin partner. Sedan, efter en viss period, kan de flytta tillbaka till Danmark och då ta med sig sin make/maka.

Jag skulle nog kategorisera O som “caucasian” snarare än “hispanic”. Sedan tänker jag nog bara på Amerika om jag säger “amerikan”. Men jag vet att hela nord-, mellan-, och sydamerika egentligen är “amerika” egentligen.

25 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag tänkte just på det att det här är nog det mest “statsvetenskapliga” inlägget jag skrivit på bloggen (och det fick ju inte många kommentarer, ha ha)…
Din B-uppsats låter väldigt intressant, jag tror att de flesta inte har koll på att vi faktiskt har ett EU-medborgarskap även om de vet att man kan flytta över gränserna etc.
Det var ju just det som jag också tyckte, att O är “caucasian” men det beror ju på hur man definierar “hispanic”. Uppenbarligen är det inte helt klart HUR man definierar etniciteten och det är väl just det som jag tycker är lite godtyckligt med dessa kategoriseringar av människor. Jag återkommer hela tiden till VEM är det som bestämmer vilken ras eller etnicitet du tillhör om du är “uppblandad”??

28 08 2009
Lullun

Ja, nu är jag ju lite sen här, men kan ju iaf konstatera att man även i detta landet har svårt för det där med skillnaden på nationalitet och medborgarskap. Och jag har hört många svara fel på frågan, då de faktiskt inte ens riktigt vet skillnaden på begreppen och inte känner sig danska, så de tänker inte ens på alternativet att de är danska medborgare när de blir tillfrågade. som max kan de erkänna att de har danska pass typ.

21 09 2009
petchie

Lullun, och jag är ännu senare med att svara på din kommentar!! Jag kan förstå att det är förvirrande för folk som faktiskt är medborgare i ett land men vars nationalitet är en annan. Alltså speciellt i sådana fall som Grönland och Puerto Rico som väl många ser som “länder” trots att de inte är självständiga och därför inte har ett eget medborgarskap.
Kram!

16 09 2009
Marianne

Nu har jag inte läst alla kommentarer, det tar en evig tid att läsa ikapp alla bloggar det förutan, så risken är att jag upprepar något som redan har sagts. Sorry i så fall. Men jag måste ju läsa alla inlägg annars missar jag såna här intressanta saker!

Det blir också intressant när man tittar på nationaliteter i länder i “gamla världen” som har minoriteter. Turkiet till exempel. Är en person turk eller kurd eller cirkass eller armenier eller … Det beror på vem du frågar och vad de har för inställning till sitt eget ursprung och ofta hur trygga de känner sig i sällskapet. Jag känner kurder som gärna talar om det, och de känner sig inte förföljda. De ser mer det kulturella snarare än det politiska i den kurdiska nationaliteten. Jag känner också kurder som absolut inte vill att man ska veta det (fast jag gör det ändå) utan vill vara turkar och skäms lite för sitt ursprung. Känner en cirkass som gärna talar om det och är stolt, men så är det heller inget politiskt stigma.

Här i Egypten har vi så klart egyptier – araber och kopter. Och kopterna känner sig förföljda. Men de verkar ändå vilja att det ska komma fram att de är kopter, även om de inte vill tala om det direkt.

För oss svenskar är det så enkelt. Undrar hur det är för samer. Säger de svenskar eller samer?

Jag blir totalförvirrad av att fylla i ett sånt där rasformulär. Jag är ju blandras (asiat/europé) men känner mig mest som europé. Hade jag varit van vid det hade jag väl bestämt mig och fått en vana, men de få gånger det dyker upp måste jag alltid tänka efter. Tycker det är väldigt onödigt, även om det är för statistikens skull. Eller vad det är.

När det gäller att vara amerikan så ska väl vara amerikan gälla för folk på hela kontinenten – i strikt mening – men i dagligt tal menas ju medborgare i USA.

KRAM!

21 09 2009
petchie

Marianne, ett stort tack till alla kommentarerna – jag är imponerad över att du orkat läsa och kommentera alla mina inlägg!
Din information om Turkiet och Egypten var intressant – kurder och kopter har jag ju hört talas om, men inte cirkasser. Jag antar att det är väldigt individuellt vad folk känner starkast för -ens identitet som minoritet eller inte.
Inte alls samma sak men när jag flyttade till Linköping blev min skånska identitet starkare eftersom alla PÅPEKADE att jag var från Skåne – innan hade jag inte ens tänkt på att jag var skåning. Det är något som sedan dess följt med mig och mina utländska kompisar är väl medvetna om att jag är från Skåne och att jag är stolt över det. Hade jag flyttat direkt utomlands från Skåne hade jag nog “bara” identifierat mig som svensk…
Jag förstår att det måste kännas väldigt förvirrande att fylla i “ras” på formulär när man är “blandras” och identifierar sig helt (eller mest) med den ena delen av ens ursprung. Det är ju inte helt lätt heller, t.ex varför skulle inte Obama kunna säga att han är vit? Han är ju egentligen minst lika mycket vit som svart…
Kram!

Leave a Reply

