A New York Oasis – the High Line Park

28 08 2009

My sister and I had three lovely days in New York City last week. Since it was exactly 20 years ago that my sister visited the city last time (August 1989), she had a long list with what she wanted to see. So, we walked a lot (up and down 50 blocks in that heat and humidity was tough!), visited Bloomingdale’s and Macy’s, cooled off in Starbucks – preferably in a Barnes & Noble book store (my sister reads more than I and works in the publishing business), and visited Times Square, however not as impressive in daylight…

We also visited the Frick Collection on 5th Avenue (12 blocks south of the Met, i.e on 70th St) – a great medium-sized museum in a beautiful old Millionaires’ Row-mansion with art from Degas, Whistler, Rembrandt, El Greco and Goya. No queues and do-able in 1-2 hours!

However, the highlight for me was the relatively newly opened High Line Park. I had read an article about the park, a year ago or so, I think in a Swedish newspaper and it sounded like an amazing project – a park on an old railway line, three levels up from the street in the middle of Manhattan!

When we had lunch with the other blogger girls, it turned out that Anna and her boyfriend P also wanted to see the High Line Park, so we decided to meet up at 10th Ave – 20th St on Thursday morning.

Of course J and I were a little late, the train was delayed and then we walked in a brisk pace from Penn Station (32nd St)… Phew! Did I mention that it was really hot and humid? We were already feeling our [fast] walks from the day before and had blisters and aches in our legs… But as soon as we had climbed the stairs and started walking along the park we relaxed. It was so quiet and calm up there, even though you could hear the muted noise from the traffic below.

An unusual parking solution
While Anna and P were waiting for us, they were observing this funny elevated parking and trying to work out how it works…

The High Line Park runs from Gansevoort Street to 34th Street between 10th and 11th Avenues. However, only the section from Gansevoort to 20th Street was opened to the public in June 2009. The rest is still under “construction” or maybe “planting”.

To enter the High Line Park by stairs
The High Line Park is accessed by stairs, and in some places by elevators.

The High Line railway was built at the end of the 1920’s to avoid accidents in the Meatpacking District. The railway on street level was nick-named Death Avenue because of the amount of people getting killed in accidents with the trains transporting meat from the ~250 slaughterhouses in the area.

The High Line Park walk

I like how the vegetation is kept wild and not trimmed into typical park flower beds…

Parts of the railway were placed in tunnels but from the 34th St to Gansevoort St it was elevated in a sort of bridge. The line was discontinued in the 1980’s and the railway tracks were taken over by rust, wild flowers and grass. In 2001 it was decided that the railway bridge should be torn down, but a few enthusiasts decided to try to save it and make it into a park. Read more about the High Line Park on its web-site.

High Line Park - to view the traffic?

We were trying to work out what this was – just seating to watch the traffic? There’s no stage so it couldn’t be for theatre?

Walking the High Line Park

The walking paths’ paving have been designed so that flowers and plants can spread in between the cracks… The billboard is not on the park by sticking up from the street!

Having a coffee at the High Line Park

You can have a coffee while walking along the park – I hope that they will never go commercial… A Starbucks would just be wrong here!

The Standard hotel across the High Line Park

The Standard Hotel saddling the High Line Park

Enjoying the sunbeds at High Line Park

Anna is enjoying the sunbeds in the Park – some of the sunbeds were movable along the old railway tracks…

High Line view

The High Line Park view

View on the street from the High Line Park

Street view from the High Line Park

There were not many tourists in the park – probably because it was opened recently and if you have an old guidebook (like I do), it is not mentioned. It is also off the beaten track, most tourists stay around 5th Avenue and Times Square and might prefer the more accessible and famous Central Park. But, personally I will definitely come back to the High Line Park next time I am in New York City!


Actions

Information

30 responses

28 08 2009
Cecilia/svengland

That looks really cool!!🙂

28 08 2009
petchie

Cecilia, det är ett riktigt coolt ställe!!

28 08 2009
Anne

Jag kan inte sätta fingret på det, men nånting låter bekant här…kan det vara så att jag också läst om denna park i svensk media, för nånting låter bekant alltså. Hur som helst, vilken cool idé och tänk vad mycket man kan göra. Den här parken verkar väldigt speciell och värd att besöka (lägger det här tipset i minneskorgen där uppe i skallen). Jag tycker bland det finaste var vildblommorna. Så fint att göra på det sättet.
Den där bilparkeringen/garaget såg verkligen skum ut, hur sjutton kan det där tänkas fungera… Hmmm, nåt att grubbla på😉
Och nej, håller helt med dig! Ett Starbucks vore så fel, så fel i den där miljön.
Fredagskram!

28 08 2009
petchie

Anne, du har säkert läst om parken någonstans – jag tror att det är DN-artikeln som jag länkat till som jag läst (även om den är mer än 1 år gammal, ibland kollar jag i deras arkiv om researtiklar) men jag hittade många andra artiklar på svenska om High Line parken.
Du måste absolut besöka den om du får tillfälle!! Jag gillar också vildblommorna, det känns lite som på Pepparholmen, den konstgjorda ön där Öresundsbron blir tunnel (ön blev till av jorden man grävde upp för att göra tunneln) – där har man inte planerat någonting utan låter naturen få sin gång… De första åren var det väldigt kargt där men nu växer det buskar och blommor – sådda av frön som kommit med vinden. Det tycker jag är så coolt! En artificiell ö med naturlig växtlighet🙂
Ja, vad vi förstod så måste flytta alla bilar som står under för att nå bilen högst upp – kan ju inte vara särskilt praktiskt eller snabbt!?
Kram!

28 08 2009
Annika

Coolt! Messade just Monika om detta!! HIHI, det är så vi håller kontakten nu eftrersom jag inte åker upp denna helg. Hon kommer kanske att gå dit.,
JAG vill se detta nästa ggn jag åker till NYC.
NYC, längtar dit!!
Dina bilder är superfina och jag blir mer än lovlig nyfiken på den där p’platsen…hur funkar den??
Nej, Sbux kan h¨lla sig borta…
Sitter själv på S-bux nu och skriver detta. Har inget internet hemma. Strul, som så ofta förr…

Här ösregnar det, det är orkanen Danny som dumpar enorma mängder regn just nu. Ingen blåst att tala om, men skyfall…

Ha nu en fin helg, du och O!!
Kramar!!

28 08 2009
petchie

Annika, hoppas att din kompis Monika får tillfälle att besöka High Line Park, de kanske har ett fullspäckat program redan? Men det är definitivt värt ett besök eller två. Vi kom inte så mycket längre söderut än så här på Manhattan den här gången, men jag tror att det är ganska bra att koncentrera sig på olika områden – annars blir det för mycket hattande fram och tillbaka. Ön är ju STOR!
Starbucks är bra ibland, men på vissa ställen känns det helt fel!
Orkanen Danny har jag missat, men kollade att den har ju inte alls varit i närheten av PR. Hoppas att ni får en fin helg trots allt!
Kram!

28 08 2009
Lullun

Kul idé! Lite lantliv mitt inne i storstan känns det som. 🙂

31 08 2009
petchie

Lullun, visst är det en jättebra idé att skapa en park på den gamla järnvägen mitt i stan. Jag läste någonstans att de ansvariga fått idéen från Paris men jag har aldrig hört talas om en upphöjd park där… Får väl kolla upp det innan jag åker dit nästan gång🙂
Kram

28 08 2009
Saltistjejen

Vad roligt att läsa och se bilder från er tur där! Jag träffade ju både Anna och Peter den kvällen när varit där och de var båda vädligt positiva! jag och M vill jättegärna gå dit, emn det har inte blivit av än. Som med så mycket annat…. men det kommer defintivt bli av innan vintern!🙂
tycker ädnå det gått rätt snabt för jag minns att jag läste omd etta projekt när vi fortfarande bodde i Sverige och det är ju ett antal år sedan nu. Och redan klart! Ja inte hela men en del!🙂
Jag ska ringa dig i helgen! Kanske imorgon om ni är hemma då?
Tänk om bara ett par dagar är vi hos er!🙂🙂🙂
Kramar!!!!

31 08 2009
petchie

Saltis, jag hoppas att ni får tillfälle att gå dit snart. Jag kan tänka mig att det är lite mer folk på helgerna – det stod något om max antal besökare åt gången på hemsidan… Men i höst är det säkert lugnare än mitt i sommaren när alla New York-bor som inte har möjlighet att sticka från stan letar efter lite grönska. Det är ju bra att det går att komma upp dit via hiss och väl däruppe är det ju inga problem att gå med barnvagn – eller om Ella kanske vill gå själv, hi hi.
Bara två dagar kvar nu till er ankomst! Jag städar som en tok😉 och försöker “barnsäkra” lägenheten…
Kram!

28 08 2009
Anna (Sthlm)

Vi läste ju om det i SvD i våras så det var så vi kände till det!

Jag läste faktiskt också idag om parken. På Namn & Nytt i DN stod det att ledningen på hotellet där (Standard hotel heter det väl) ber om ursäkt för sina gäster som moonat besökare till High Line Park genom sina fönster!

Tänk om vi hade fått se det alltså!🙂

31 08 2009
petchie

Anna (Sthlm), aha, så ni hade läst en relativt ny artikel om parken. I lillasysters guidebok var den ju utmärkt men i min från 2005 stod det nada… Det är nog inte alla turister som har hört talas om parken än, och det är ju lite off the beaten track fortfarande nere i the Meatpacking district så visst var det härligt att det var så få människor där trots allt.
Ha ha, jag kollade mitt foto noggrannt men det ser inte ut som någon moonar😉 Alltså, vilken idé – är det inte så amerikanskt med mooning?
Tack för sällskapet den förmiddagen, det var jättetrevligt!

29 08 2009
Johanna

Ja visst var the High Line ett härligt ställe! När jag berättade för Maria om parken kände hon igen det, och kom på att hon nyligen läst om den i Elle Interiör. PS Mina blåsor på fötterna börjar faktiskt så smått försvinna….

31 08 2009
petchie

Johanna, jag tror faktiskt att jag också läst om parken i Elle Interiör – den du hade med dig till mig!
Jag har nya blåsor på fötterna efter en kvällspromenad igår med hårda, relativt nya skor.. Inte blev det bättre att jag var ute på powerwalk imorse, ajaj😕
Kram och tack igen för det trevliga ressällskapet!

29 08 2009
Miri

That park is wonderful! I love those sunbeds and the fact that they can be moved on the tracks!

31 08 2009
petchie

Miri, I also love the movable sunbeds! We didn’t really have time to sit down and relax but I am sure that it is a popular oasis for people who live around there, especially as Central Park is quite far away.

29 08 2009
olgakatt

Denna park stod redan på min lista inför besök i NY i oktober. Jätteroligt att läsa ditt reportage och det ger mig ännu mera blodad tand!
Ha så kul med mina älsklingar Saltis, M och lilla Ella!

31 08 2009
petchie

Olgakatt, välkommen till bloggen! Jag var inne på din och kollade på bilderna på M och Ella när de var i Skåne😉
Du får ta med dina värdar om de inte hinner dit innan…
Jag lovar att ta väl hand om den lilla familjen när de kommer på onsdag!

29 08 2009
Desiree

Vilken läcker och annorlunda park! Wow. Den hade jag faktiskt inte hört talas om innan. Jag kan verkligen förstå att ni ville dit och kolla in den. Den där parkeringen kan man ju verkligen klura över hur den funkar. Mysko men samtidigt måste det finnas något finnurligt system som gör att den funkar. Hmm något man faktiskt kan sitta och fundera över ett bra tag. Parken såg himla fin ut och som sagt verkligen egen. Det verkade inte vara mycket folk när ni var där men kanske hade det att göra med att det var varmt och fuktigt och att de flesta valde att hålla sig inomhus istället. Kul att du fick chansen att uppleva NY tillsammans med din syrra och även som sagt träffa på både Anna och Saltis. Vad läskigt förresten med alla som blev påkörda av tågen förut. Hoppas du har och får en fin skön helgt även denna helg. Är din syster med dig tillbaka till PR eller åkte hon tillbaka direkt från NY?

31 08 2009
petchie

Desiree, ni måste besöka parken om ni åker till NYC! Jag tror nog att den är minst lika mysig på den kyligare årstiden. Bara det att man kommer upp från trafiken och stressiga fotgängare (som vi själva var när vi var ute och gick i sta’n, hi hi) gav ett sådant lugn. Jag tror att orsaken till att det var så få besökare var dels att det var vardag dels att parken inte är så känd ännu bland turister. Central Park var ju desto livligare… Dessutom finns det inte så mycket skugga så när det är riktigt varmt och soligt kanske man föredrar sätta sig i en park på marknivå med skugga från husen.
Lillasyster åkte tillbaka till Sverige efter vår vecka tillsammans i NY / NJ / Philadelphia. Det var verkligen jättekul att hon bestämde sig för att hänga med oss – både att få umgås med henne en hel vecka och ha sällskap under dagarna när O var på kurs.
Kram!

30 08 2009
Emmapiraya

Otroligt kul att läsa om detta! Och bilderna härifrån och överallt från NYC i förra inlägget är ju fantastiska! ÄLSKAR New York och hoppas komma dit snart igen. Kul med bloggträff också!🙂

Kram!

31 08 2009
petchie

Emma, vad roligt att du gillade mina foton! Jag hoppas att du får tillfälle att åka till NYC snart! Tyvärr är det ju ofta så att är man ett par från två olika länder och bor i ett tredje land så prioriterar man semester i de båda hemländerna.
Bloggträffen var också jättemysig, och snart blir det en ny bloggträff på hela 5 dagar!!
Kram

30 08 2009
Ulla

jag skäms – jag fick bläddra till äldre inlägg innan jag kom “ikapp”, fy på mig! Som vanligt fantastiska foton – gillar hur ni inredde rummet i Spanien! Mycket matfoton – nu är jag jättehungrig🙂. Måste fråga – vad har du för kamera/lins – dina foton är så klara och “krispiga”. Min kamera har åkt in för putsning nu, får hoppas att det hjälper, skulle vilja ha skarpare bilder. kramar!!

31 08 2009
petchie

Ulla, ingen fara! Vi har väl alla tagit lite bloggläsnings- och -skrivningssemester i sommar😉
Roligt att du gillade vårt nya rum i Spanien, det ska verkligen bli kul att “bo” där i jul!
Ha ha, man ska nog inte läsa mina onsdagsinlägg om man är en aningen hungrig😀
Hm, jag använder två kameror – för det mesta en liten Lumix / Panasonic DMC FS-3 eller vår stora Nikon D60. Om du klickar på fotona så kommer du till min flickr-sida där du kan se i högermarginalen exakt vilken kamera jag använt för de olika bilderna (den informationen är automatisk när jag laddar upp bilderna). Roligt att du gillar mina foton!
Kramar!

31 08 2009
Lia

Ja men vad ska man säga! Min längtan efter NYC blir helt sjuk när jag läser dina inlägg. Vill åka, NU! Och du har helt rätt i att egna planer sällan blir exakt som det stora företagets, hahaha. KONSTIGT, jag som trodde att sambons (eller O´s) chefer tänker PRECIS som vi tjejer, tssss?! =) Ha en underbar vecka med Saltis och co. Hälsa dem alla så gott och naturligtvis också till O. OJ, just som jag skriver detta dyker du upp på skype, kanske haffar jag dig där istället, =)

31 08 2009
petchie

Lia, jag visste inte att du längtade efter NYC! Får väl kolla om det finns billiga flyg från Bergen till NY😉
Sorry att vi inte hann skypea idag, men vi får försöka få till ett samtal innan ni flyttar – jag vill ju höra hur allt känns nu när det är så konkret.
Stor kram!

31 08 2009
Carina

Åh vad jag längtar till New York nu!
Roligt och bra inlägg!!!!

31 08 2009
petchie

Carina, det var första gången på 20 år som jag var i New York på sommaren.. och jag tror att det får bli höst- och vårresor i fortsättningen… Det var en aningen för varmt, tropiskt klimat föredrar jag I Karibien där tempot är lite lugnare😉
Tack!

16 09 2009
Marianne

Så där tycker jag att man borde göra med många platser även i Sverige. T.ex. täcka in spåren som går norrut från T-centralen i en tunnel och göra park ovanpå. Mysigt!

21 09 2009
petchie

Marianne, visst är det en cool idé för att få in grönska i stadsbilden. Det här var ju spår ovanför jord som inte användes längre, men visst skulle man kunna spinna vidare på konceptet på något sätt även i andra städer.

Leave a Reply

