Dreaming of a home of our own

31 08 2009

On Saturday O and I found a dream apartment… in Brussels!

It had a small terrace overlooking the Park, 400 metres from a metro stop, including a garage (box fermé as it is called in Brussels), a small kitchen that needed refurbishing but already with a double-sink (Hallelujah!!), a huge living room with big windows in two directions and two bed rooms. We immediately tried to call friends in Brussels, could somebody help us check the place out? Maybe O’s brother could get a Ryanair ticket from Zaragoza to look at it…

This morning we found out that the place was already sold – of course! When things seem too good to be true, they usually are… Obviously somebody was quicker than us to react and scooped up a lovely apartment with lots of potential…

kitchen 2003
An empty kitchen just when I had moved in (2003). I shared the apartment with a French friend for a while before she moved upstairs to the attic flat just above (when she moved out, my boss moved in – upstairs, not with me, but that’s another story)

Kitchen in 2004

I got this outdoor set of table and chairs from a Spanish friend who was leaving Brussels when I needed furniture for the kitchen (my flatmate brought the old table with her when she left). Another Spanish friend broke one of the chairs, and I think O might have broken the other one… Spanish men are heavy!?

Kitchen with improvised counter space

When O moved in with me, in early 2007, he made this extra counter space from two Ikea Bekväm tables and a spare counter top from the bargain corner.

bedroom 2003
The bed room just when I had moved in, 2003

Bed room
My bed room in 2005 – with my cuddly seal called Umbrella on the bed!

While I continue searching for our future home in Brussels, a few things strike me:

  • If apartment ads were half as staged as the Swedish ones, you could actually see how the place looks like instead of focusing on open cupboard doors, dirty laundry, unmade beds and other blurry images of the objects for sale
  • Does anybody actually cook in Brussels? If the kitchens have been renovated in the last 30 years, it is with shoddy materials, no sense of practicality or planning…
  • Can anybody work as a real estate agent in Belgium? There is a myriad of companies (and their photos don’t look a single bit more professional than those of the individuals who pose their ads on immoweb.be*) that don’t seem very professional or serious. Sometimes you will see the same apartment for sale by 4-5 different agents. Different angles on the photos but still all as bad…

Some of you might remember a similar, an equally ranting post about apartments in Spain… scarily almost exactly a year ago (28th August)! Scary, because we are in exactly the same situation as a year ago, not knowing too much about the future and I keep surfing the internet to look at apartments and dreaming of a home of our own…

bathroom 2003
An interesting looking tile job on the bathroom walls – compare with the kitchen wall.

Living room 2003
Living room in 2003 – the red colour was really not by choice, I don’t even like red and prefer blue. However, the cheapest Beddinge sofa bed was sold in red, and then I found a cheap red and white rug… Later on I bought a white corduroy cover for the sofa and a white carpet, definitely more my style!

Dining room 2004
Dining room when I had bought a proper dining table! The same coat is in THREE of the photos and illustrate the lack of a place to hang coats by the front door. My father finally put up a few hooks behind the door in the dining room (see the photo below, the coats can be seen through the glass in the door).

Dining room
The dining room later on became the living room… but I don’t seem to have any photos of that arrangement.

The photos are from my old apartment in Brussels – not staged and I would never try to sell an apartment with them! Obviously this was before my blogging days, as I have hardly any photos of my home without people in them. I was just thinking that it was a pity that I didn’t take photos of the rooms before we moved, it would have been nice to have as a memory, when I thought of my father’s photos (on a server that I can access remotely)… Every time my parents came to visit, my dear father seemed to have taken photos of my home! (some of them are mine though) 

A kitchen full of stuff...
This is the kind of photo people would post on the internet when trying to sell their home – you don’t see anything of the kitchen, just all the stuff… O and I had so much food and kitchen utensils, as you can see. Maybe that’s why I don’t have many photos of the last 8 months in the apartment – it was just too full of things and furniture when O had moved in!

*) The equivalent of hemnet.se in Sweden. A website to find houses and apartments for rent and sale in all of Belgium – both for real estate agents and individuals selling their homes without the “help” (??) of a professional.


Actions

Information

22 responses

1 09 2009
Anne

Fortsätt leta och hålla ögonen öppna, snart är det er tur hitta och hinna nappa på en drömlägenhet innan den hinner säljas!
Din/er r förra lägenhet är så fin, den har hur mycket charm som helst. På sovrumsbilden och vid fönstret där ser man hur högt det är i tak också. Jag tycker den känns så fin och charmigt europeisk, en sån där riktig citylägenhet som jag förväntar mig det det ska vara i t.ex. Bryssel.
Förresten, jag noterar också Marimekkolakanen. Så fina, en favorit! Jag har länge velat ha men de är ju inte billiga direkt….
De läckra gula dubbeldörrarna känner jag igen, de har du visat nån annan gång. Lägenheten är så fin, svårt att tro att det faktiskt är en hyreslägenhet du bodde i.
Hittar ni fler lägenheter till salu som känns som vill ha objekt, visa gärna bilder eller maila bilder/länk. Hus, hem och inredning är så roligt!

1 09 2009
petchie

Anne, ja nu börjar det kännas mer konkret med flytten när tom O är intresserad av att titta på lägenhetsannonser😉 Jag forsätter att söka… Vi vill egentligen inte bo i samma område men eftersom det är JAG som söker så tittar jag ju mest på “mitt” område😀
Den gamla lägenheten var fin, högt i taket, lite stuckatur och en igenmurad spis… men också dragig, fuktig och kall på vintrarna (dock sval på sommaren). Och köket var fruktansvärt opraktiskt, vi hade en arbetsyta på ca 80 cm! Förstår inte varför jag inte tänkte på att fixa ett högre bord så som O gjorde när han flyttade in!
Jag fick Marimekkolakanen i 30-års present! Egentligen önskade jag mig en lampa (den som syns på matsalsbilden) men den tyckte min far var så ful så han vägrade köpa den!! Som tur var fick jag den senare av min bästa kompis i 30-års present utan att hon visste att jag hade önskat mig den!
Jag ska skicka dig några bilder på lägenheten vi “förlorade”.
Kram!

1 09 2009
Mia

Åh vad synd att den redan var såld! Ni får fortsätta leta precis om vi. Vi ringde mäklaren till huset igår för att ge det en sista chans eftersom det gått upp så lite i pris. Men det visade sig då att det kommit in högre bud men säljaren valde att ta ett lägre bud och sälja till en specifik familj. Svårt att göra något åt det…Trist men ändå bra eftersom det precis som för er är en massa om och men med i bilden.

Vad ovanligt att ha kalkel på hela väggarna och klinkers på golvet i köket. Känns som ett badrum!🙂

Lycka till med lägenhetsletandet!

Kram!

1 09 2009
petchie

Mia, ja visst var det otur! Men samtidigt, man brukar väl aldrig få första bästa hus / lägenhet man gillar… men det var just läget och garaget som gjorde den helt perfekt! Tänk att ha en liten park med utsikt över en av de största parkerna… suck!
Jag hade faktiskt skrivit en rad under en av köksbilderna om kakel på köksväggar men tog bort den. Det är väldigt vanligt med helkaklade kök i Belgien, Frankrike och Schweiz. Jag tänker inte på det längre – det är ju säkert väldigt praktiskt om man har barn och det kan bli handavtryck etc på väggarna. Men jag gillade aldrig “designen” på kakelväggarna, varken i köket eller badrummet – en rand hade räckt😉
Kram och lycka till själva!!

1 09 2009
Bella

Ja, det är inte alltid lätt när man inte vet vad framtiden har att erbjuda…
Jag pendlar mellan att skaffa mig en lgh i Göteborg, stanna i Sverige och flytta tillbaka till Spanien…!? Inget lätt beslut…

Skönt för er om ni iallafall vet att det är i Bryssel ni vill/ska bo,..tillsammans…!!!
Du får tänka att det inte var meningen, att det kommer en ännu bättre, finare som blir er…
Lycka till!
Kram

1 09 2009
petchie

Bella, jag förstår att du också är kluven inför framtiden. Vi ville ju egentligen flytta till Spanien men som läget är nu med arbetslöshet och ekonomisk kris (framförallt i Spanien) så tycker vi det är bättre att ta några år först i Belgien igen. Belgien är ju “hemma” för oss båda så det känns helt ok.
Tack!
Kram

1 09 2009
Annika

Trist, Petra…verkligen trist.

Vet du, du och O borde vara med på House Hunters International!! Vad ballt det vore!
Häromdagen var ett par med fr Sthlm som letade hus i Enskededalen. SÅ KUL att se!
Vore ngt för dig och O att delta i, haha!

Nej, men ärligt, det är klart att det är trist att ni “förlorade” den här lgh, men förhoppningsvis dyker ngn ny, fin lgh upp inom snar framtid…

Ja, man kan ju tycka att det borde städas upp åtminstone innan hus och hem läggs ut på mäklarnas sidor. Vilket mysterium…

Er gamla lgh ser verkligen charmigt, mysig ut.

KRAM!!!

1 09 2009
petchie

Annika, trist men samtidigt så var det ju verkligen första lägenheten som vi var intresserade av… Men nu är det dags att verkligen söka seriöst – innan har jag ju bara smygsurfat lite på lägenhetsannonserna🙂
Ha ha, O och jag har pratat om det också – men nja, jag vet inte… Och kan man anmäla sig till programmet?
Det är helt otroligt att man inte städar, bäddar, iaf stänger skåpluckorna innan man fottar!!?
Tack, lägenheten var lite trång på slutet men mysig. Vårt första hem tillsammans!
Kram

1 09 2009
Anna (Sthlm)

Såklart att det är oorganiserat när det inte är Sverige vi talar om! Finns det något land som är mer organiserat än Sverige?! Tyskland kanske?😉

Skämt åsido så ligger det väl lite sanning i det och kanske är lagstiftningen för försäljning av hus och lägenheter i Sverige hårdare så man måste särskilja mellan om man säljer via mäklare, dvs “organiserat”, eller själv. I Sverige finns det ju en separat hemsida för de som säljer privat (minns dock inte länken just nu).

Sedan är det väl så att Sverige är lite känt för just design + att vi ju är ett homogent land så då blir det nog desto viktigare att visa upp något snyggt. Men plocka undan och städa kunde ju belgarna klara av tycker man?!

Hur är det annars vad gäller budgivning? Är det budgivning eller prutning (som i Spanien) som gäller?

Så himla tråkigt att ni inte fick drömhemmet men det finns säkert någon mening med det! Ett ännu bättre och finare väntar runt knuten!

Kram!

1 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, du har så rätt😀😀 Men jag misstänker också att Sverige har en väldigt reglerad fastighetsmarknad – mäklare kan ju inte vem som helst bli utan utbildning och “licens”. Det känns helt klart mer seriöst och tryggare i Sverige, även om det så klart finns skojare där också.
Visst är det enorm skillnad på HUR hem ser ut i Sverige i jämförelse med Belgien men som du skriver, städat kan man väl iaf klara av? O och jag känner att skulle vi vilja hyra / sälja en eventuell lägenhet senare skulle man vinna så mycket på 1) ett välplanerat [Ikea]kök 2) egenhändigt stajlad bostad som vi skulle kunna ta BRA foton på själva!
Vad jag har förstått så är det mer prutning än budgivning, dvs man går ner i pris från utgångspriset.
Vi har ju 4 månader kvar innan vi ska flytta, och företaget betalar lägenhetshotell i början om vi inte skulle ha någonstans att bo… men det är ju sååå trögt med byråkratin (notarie etc) så man brukar få räkna med 3 månader innan man får nycklarna när man köper en bostad!
Kram!

1 09 2009
Karlavagnen

Ska hålla koll! Man vet aldrig. Jag älskar rött och gult. Funderar på att köpa en röd soffa från IKEA.

Tycker du ska höra av dig till säljaren OOOM affären inte går i lås!

3 09 2009
petchie

Karlavagnen, tack! Jag kollar varje dag nu men än så länge inget på långa vägar lika intressant… Dyrare och så ska de alltid ha ca 20-35 000 € extra för garage / p-plats!
Jag har inget emot rött, det är inte som orange som jag HATAR, men jag gillar blått mycket mer! Har dessutom nästan inga röda kläder. Det är liksom inte min färg.
Bra idé om att höra av sig till säljaren trots allt.

1 09 2009
Lullun

Bättre lycka nästa gång!🙂
Men otroligt att de fotar så illa. Det tar ju verkligen fokus från det de försöker sälja. Har sett det lite här också, men inte så mycket som det du beskriver. Klart att man städar undan innan det tas sådana foton! Men kanske det inte behövs; de centrala och bra lägenheterna blir väl sålda ändå i en stad som Bryssel?!

3 09 2009
petchie

Tack Lullun! Bara så typiskt att sas första lägenheten var sååå perfekt, svårt att hitta någon lika bra!
Jag fattar inte heller hur man resonerar när man inte ens bäddar eller plockar undan smutstvätt eller stänger skåpluckor som döljer halva bilden (eller så är det just för att DÖLJA något?!). Jag tror egentligen inte att marknaden är så bra i Bryssel, många lägenheter ligger ute länge – förutom om de är verkligen KAP som den där vi vara intresserade av…
Kram!

2 09 2009
Indie

Sorry to hear the apartment you liked got away before you could bid on it. I don’t envy you, having to search for a home, online, from another country. I hope you find something you can live with soon. Your old apartment looks great. I especially love the first pic of the kitchen.

3 09 2009
petchie

Indie, the fact that the apartment went so quickly really shows that it was a good deal – for somebody else😦
Fortunately we have a lot of help from friends who still live in Brussels and O’s brother is on stand-by in Spain to fly out if needed to check any potential homes. And there’s no panic, the company pays for our accommodation for a few weeks once we are back in Europe.
Thanks, my old apartment was a nice place, I lived there for almost 4½ years (rented though).

3 09 2009
Ulla

Äsch, men finns det en lägenhet finns det säkert flera!! Roligt att se hur du bott tidigare! Där är en idé, jag har bott i sååå många lägenheter i mitt liv, borde göra ett sammandrag – fast då borde jag ju hålla på och scanna i evigheter, så det får kanske blir tills jag blir pensionär (få se om man bloggar då än🙂. Förresten, tänkte meddela dig också att jag hoppar över show and tell denna månad, jag får se om jag får lite bättre ordning och flyt på vardagen senare i höst. kram!

3 09 2009
petchie

Ulla, absolut, det har du rätt i! Jag gillar ju dessutom att kolla lägenhetsannonser så jag klagar inte alltför mycket… Det är kul att sitta och fundera över vilken potential lägenheterna har – eftersom de varken är stajlade eller renoverade.
Jag har också bott i en massa lägenheter, men har inte heller fotona på datorn… Hade varit kul att göra en fotokavalkad på fd hem.
Jag hoppar nog också fredagstemat imorgon, vill ju koncentrera mig på att visa Saltis & co Old San Juan imorgon!
Kram och lycka till med det nya jobbet!

16 09 2009
Marianne

Å vad trist att den där perfekta lägenheten var såld! Hoppas nu att ni hittar någonting bra. Annars kanske ni ska hyra någonting så att ni kan leta/titta/köpa när ni är på plats?

Vilket trevligt hem ni hade! Haha, Klas var med och tog fram Beddinge, den tillverkades i Bulgarien. Vet inte om den fortfarande tillverkas där, men den togs fram där!

KRAM!

21 09 2009
petchie

Marianne, jag hittade en annan fin lägenhet idag – men utan garage och med en väldigt hög månadsavgift, i ett Brysselperspektiv (allt beror på om byggnaden har hiss och centralvärme, då blir det dyrare, vissa byggnader har inga avgifter alls).
Vad roligt att Klas var med och tog fram Beddinge – det ÄR en skön bäddsoffa och perfekt att sova middag på😉 Både O och jag hade varsin Beddinge när vi träffades! Och en franska kompis uttalade namnet [bedänsch]😀 I Frankrike kallas sådana bäddsoffor för “clic-clac” efter ljudet som hörs när man fäller ut dem.
Kram och hälsa Klas och tacka för en bra Ikea-produkt!

11 10 2009
Anna (Sthlm)

Har det hänt något nytt på bostadsletandefronten?

12 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), nej, egentligen inte men helgerna ägnas åt immoweb-surfning (alltså belgiska motsvarigheten till hemnet)… Vi har gått från att söka hus till lägenhet till hus, dvs just nu letar vi mest HUS istället för lägenhet, men det är många kriterier som ska stämma😕

Leave a Reply

