Furniture compromise and bargains

10 09 2009

O and I are not always agreeing on interior design, which I guess could be expected considering that he is from Spain and I am from Sweden… The interior design taste differs greatly between these two very-far-apart-European countries (2,375 km to be precise between Zaragoza and Eslöv). But, like in many other aspects of relationships / marriages, you sometimes need to compromise when deciding how to furnish your home.

Our new dining table
Potter Barn dining table that we bought in September last year with a 60% discount (display model)

O likes dark, leather and glass, while I like white, fabrics and well, most glass tables I hate – who wants to sit and look at knees while having dinner?! I guess O has a very masculine taste, and mine is more feminine… However, I can’t make up my mind what I think about dark furniture – I do think it can really look really nice against white walls and lots of white fabric, but I don’t want it too look bulky and oppressive. Leather I am not so fond of, in the winter it is cold, in the summer sweaty… But then again, it is very practical and more stain-resistent than white textiles.  

Bookshelf
Costco Bookshelf – more full of books now than when I took the photo last year…

So far, it might look like I have compromised a little more than O, at least when you look at the photos of the furniture we have bought in Puerto Rico. However, I am biding my time… after all these pieces of dark furniture, it is time for some white! I am hoping for a white sofa, mind you with removable and washable covers, and maybe some white bookshelves to compliment the big, dark one.

San Juan club chair
San Juan Club chair – it really is its name! You can see our Pottery Barn table in the background – the other pieces of furniture are not ours (chairs, and Chinese side table)

Yesterday we bought two leather armchairs in Costco, they were half price from when we saw them two weeks ago (and we thought they were cheap already then)! I think that the model has a cool name (San Juan Club chair), a nice dark brown colour and not too bulky – they will look really nice next to a sofa with a white fabric cover…

Have you compromised when it comes to furnishing your home? Would you say that any possible differences between you and your partner are due to gender or culture?


Actions

Information

44 responses

10 09 2009
Desiree

Ha ha jo jag förstår dig verkligen till fullo. Jag håller såå med dig vad gäller din smak. Jag gillar själv det stilrena, ljusa, nordiska, moderna och minimalistiska inredningen. Läder har jag precis samma åsikt som du att det är kallt och halkigt på vintern och svettigt och klibbigt på sommaren.
Inte lätt att inreda om man har helt skilda smaker. Jag tycker dock att ni kompromissar bra ihop ändå för att ha så pass olika inredningssmaker. Jag hittar nästan inget här jag är sugen att inreda mitt hem med eftersom det oftast handlar om just stora, mörka och tunga möbler som gäller här i södern. Handlar jag något så blir det oftast på IKEA. Men jag har sett en del snyggt på Crate and Barrel samt West Elm. Dessa butiker finns naturligtvis inte här så det blir jättedyrt att frakta och skicka efter möbler. Dessutom ska vi inte handla något nu då vi troligtvis får bekosta kontainern hem själva så det gäller att hålla konsumtionen nere. Jag kanske köper lite småsaker men inget stort. Jag tror de där fotöljerna blir riktigt snygga tillsammans med en vit soffa och som sagt om ni har ljusa väggar och ljusa gardiner som lättar upp mot det mörka så kan det blir himla snyggt. Ha en bra torsdag. Vet ni förresten när ni kommer att lämna PR ännu?

11 09 2009
petchie

Desiree, jag är som sagt kluven – egentligen så gillar jag mörka möbler, à la Pottery Barn och även om jag kan tycka att den skandinaviska minimalistiska stilen kan vara väldigt fin så vet jag att mitt hem ALDRIG kommer att vara minimialistiskt och svalt. Det jag gillar med mörka möbler, dock inte så tunga, är att det kan vara så snyggt som kontrast mot ljusa väggar, ljusa textiler etc. West Elm och Crate & Barrel gillar jag också men jag är nog trots allt mer en klassisk PB-tjej än åt det mer moderna hållet. Vi har ju faktiskt sedan 1½ år tillbaka både West Elm och Pottery Barn i San Juan – både O och jag älskar att gå och kolla i de butikerna.
Kul att du trots allt gillade våra fåtöljer, jag tror nog att de kan passa i ett framtida hem (och hellre två skinnfåtöljer än en skinnsoffa – hu!!).
Det blir mest största sannolikhet i mitten av december som vi flyttar men inget är säkert förrän vi sitter på planet hem…
Kram!

10 09 2009
Taina

Kul inlägg! Verkligen. Varken Maken eller jag har någon speciell smak och det syns ju när man kommer hem till oss. Det är blandat hejvilt i detta hus!

Men vi trivs bland våra icke-matchande-möbler.

Maken kom ju till USA 3 månader före mig och barnen. Han köpte då på sig en matsalsmöbel. Tyckte han då rå. Men jag kan ju säga att det ser mer ut som en vanlig köksmöbel. Men en STOR sådan. Den är praktisk och jag har vant mig vid den.

Sedan är han kanske liiite mer åt det mörka hållet och hade ju en del med sig i bagaget när han flyttade tillbaka till Sverige efter att ha bott 10 år i Malaysia. DET var mörka möbler det.

Jag kan ha svårt för vitt av praktiska skäl. Har ju haft småbarn sedan jag var 23 och blev tidigt varse om att ljust och barn inte alltid går så bra ihop. Jag vill inte hålla på och tvätta heeela tiden. Hihi.

Era möbler gillar jag verkligen!

Kramar

11 09 2009
petchie

Taina, vad roligt att du gillade inlägget, speciellt som jag inte tänkte så mycket när jag skrev det och ville egentligen bara visa våra nya fåtöljer😉 Men kul att det fick så många intressanta kommentarer!!
Alla är ju faktiskt inte intresserade av heminredning och så länge man TRIVS i sitt hem så kvittar det ju om möblerna matchar eller inte! Jag tycker att det verkar vara så mysigt hos er, det jag har sett på bilder så ni har ju lyckats skapa er ett fint hem oavsett om det är köks- eller matsalsmöblemang, hi hi😉
Jag hade ett vitt sofföverdrag i Bryssel som jag fick tvätta med jämna mellanrum även utan barn och hund… för att inte tala om vår vita matta som nog skulle behövas tvättas igen!
Kram!

10 09 2009
nilsandsofia

Ah ja det dar ar sa himla lurigt!! Jag och Ben har inte heller samma smak och ibland tycker jag det slutar med att vi koper nagot som ingen av oss egentligen tycker ar hundra…Sa var det tex nar v i kopte soffan…
Ben har ocksa en mycker mer maskulin och engelsk smak och tycker om morka tramobler medans jag gillar svart och vitt och da kanske framfor allt vita vaggar med starka farger som kontrast, medans Ben garna vill ha farger som rott (hjalp!) pa vaggarna…
Det ar inte latt det dar faktiskt for kompromissa maste man ju men om man tycker det ar viktigt med inredning (och kul!) sa ar det sa svart….😉
Appropa inlagget nedan, vad mysigt ni verkar ha haft med Saltis och hennes familj. En sa sot badflicka ocksa (och da menar jag Ella sa att inte det har missforstas ;-0)
Kram!

11 09 2009
petchie

Millan, det är ju det värsta om man kompromissar till någotslags mellanting som ingen gillar. Men ni har ju ett superfint hem med en massa snygga designdetaljer! (jag kan dock inte komma på hur er soffa ser ut men du kanske har låtit bli att fota den just på grund att att du inte gillar den?)
Nej, röda väggar hade jag inte heller velat ha!! O kan inte riktigt förstå att jag vill ha VITA väggar men förhoppningsvis blir det bra den dagen vi ska välja väggfärg och andra inredningsdetaljer😕 Jag är ju precis som du väldigt inredningsintresserad och det är väl (tyvärr?) även O men jag försöker indoktrinera honom – han älskar att bläddra i Sköna Hem (även om han fortfarande inte kan uttala namnet på tidningen)…
Jaa, vi hade verkligen några mysiga dagar tillsammans med Saltis och hennes familj! Nu är det franskt besök på ingång imorgon och det ska också bli kul!
Kram!

10 09 2009
Annaluna

I live alone…😀

Ang. förra inlägget – vi har asolut kollat på vacation rentals och fixat två vi ska hyra, varsin vecka styck, men den ena kostar 440 dollar (i Isabela) och den andra 500 på Ocean Park. Men nu snackar vi studios på 20kvm… den i isabela har dock 50kvm terass, pool på gården osv. Och båda havsutsikt. Blir väl lite dyrt men dollarn är låg… biljetter köps IMORN och I CANT WAIT.

HOPPAS ni är kvar då…så att man kan ses! Antagligen är ni inte det då:( HAR DU JANINAS TELEFON ELLER EMAIL du kan ge mig??! annalunita@gmail.com Jag har uppgifterna i någon låda någonstans jag inte kan hitta:( Jag är övertygad om att det är ok med dem om jag får detta, då jag fått allt minst 2 ggr förr. Jag har dock flyttat så mycket och är en slarver:( Janinas GAMLA e-mail funkar inte längre… vill ju hälsa på dem!

Jag tänkte mig bara att du såg ut på ett annat sätt, men jag kan inte förklara hur… det enda som stämde var längden på håret!🙂

11 09 2009
petchie

Annaluna, så mycket enklare när man bor ensam😉 O och jag bodde först i min lägenhet i Bryssel och då fick nästan inga av hans möbler plats så han sålde dem (secondhand Ikea-möbler). När vi flyttade till PR blev det en möblerad lägenhet så då sålde vi de flesta av mina möbler också (också mycket secondhand Ikea). Så nu måste vi börja på ny kula när vi flyttar tillbaka till Belgien! Spännande och kul men får se vem som måste kompromissa mest😕
Ja, boende i Puerto Rico är inte billigt, oavsett om man är turist eller bofast. Jag funderar på att åka till Culebra nästa vecka med min franska kompis och vill inte tälta – men det är inte lätt att hitta något ok ställe för under $100 per natt! Och även då är det ju enkla ställen!!
Jag mailar dig Janinas kontaktinfo, naturligtvis ska du kontakta henne när ni kommer hit!
Kram!
PS Du trodde inte att jag var.. BLOND, väl??😀

10 09 2009
Annika

Peter gör vad JAG vill, hahaha! Vädligt praktiskt!

Men, vet du, jag börjar tycka att mörka möbler är väldigt snyggt…på rätt plats! I rätt rum. När vi flyttar till ett single family hoppas jag att vi kan ha ett bibliotek,och det vill ja ha mörkt, läderfotöljer, mörka bokhyllor, mörkare mattor på golvet.
Tycker nog att mörka möbler kan vara skitsnyggt. Pottery Barn är ju ständigt bevis på det, over and over again!
Jag försöker dra mig ur IKEA karusellen lite även om jag gillar dom masssor! Tycker Crate and Barrel, som vi har här har skitmkt snyggt, o West Elm, som vi också har här—-I FEEL for you, Desiree!!!!
Dom har verkligt snygga grejjer!

Men min smak har med all säkerhet ändrats med åren. DET vet jag—

KRAMISAR!!!

14 09 2009
petchie

Annika, ha ha, du har tur med en man som rättar sig efter dig och din smak😉
Jag håller också med dig, mörka möbler passar på rätt ställe! Inte i ett litet rum med mörka väggar och lågt i taket, men det kan vara en himla snygg kontrast till ett ljust rum. Mina föräldrar köpte en jättesnygg klassisk skinngrupp när vi flyttade från England 1989 – gillar fortfarande de mörkgröna skinnfåtöljerna som får en att tänka på ett bibliotek / herrum på en brittisk herrgård!
Du vet ju att O och jag är stora Ikea-fans men det är därför som vi ville köpa något annorlunda när vi är här i PR (men amerikanska affärer) som vi kan kombinera med Ikea-möbler tillbaka i Europa.
Och visst förändras ens smak, hela tiden!
Kram!!

10 09 2009
Anna (Sthlm)

Jag är väl lite med O. när det gäller detta haha! Jag gillar gediget, mörkt trä. Vi har t ex två gamla bokhyllor som vi fått ta över från Peters föräldrar. Det är valnöt eller kanske teak. Sedan har jag en gammal sekretär i samma nyans, troligen samma trä också. Men sedan har vi blandat detta med ljus (vit-beige) soffa, offwhite matta och en modern, högglansvit TV-möbel. Vi har dessutom ett glasbord som soffbord. Jag är inte heller så förtjust i glas men detta gillar jag (eller “it has grown on me”). Låter kanske som en konstig blandning i vårt vardagsrum men det är faktiskt en ganska bra kombination. Sedan är kuddarna och gardinerna turkosa och guld. Vi har även två puffar i turkost. Puffarna, soffan och glasbordet hade Peter innan vi flyttade ihop men vi har byggt ut soffan med en schäslong.

Oj, nu fick du en massa detaljer! Och här kommer mer!🙂

I köket har vi också ett mörkt, dock modern stil, matbord (jag har ibland lite svårt för vissa mörka, mer äldre stil som är vanligt i amerikanska hem) som vi köpt ihop. Där tänkte jag att jag ville bryta av de mer gulaktiga, FULA bokskivorna i köket. Hade vi köpt ett ljust köksbord (trä eller vitt) hade bokfärgen synts mer (och vi tyckte inte att det var nödvändigt att renovera köket eftersom det var ganska nytt). Peter var dock inne på något ljust men jag övertygade honom. (Det är samma sak i badrummet. Vi har vitt kakel men en rad med fula beiga kakelplattor. Vi hade en ljus trähylla där och då stod de ut. Men när jag betsade hyllan i en mörk träfärg står hyllan ut och man tänker inte lika mycket på de beiga kakelplattor eller de beiga klinkergolvet. Har jag fått för mig i alla fall.)

Jag skulle dock aldrig kunna ha ett matbord i glas! Usch!

Jag kan ibland tycka att den svenska stilen kan bli så minimalistisk ibland. Och allt är vitt. Jag gillar ljust och vitt också, så länge det finn färgklickar. Jag har sett hus till salu där allt är vitt – väggar, möbler, kuddar – och så har de dessutom målat det fina trägolvet vitt! Okej, det fanns några beiga kuddar men…

Jag hade nog tvekat också vad gäller läderfåtöljerna men med rätt omgivning, beroende på färgerna annars i rummet, så kan det bli jättebra. Tycker det blev jättebra mer era ljusa kuddar!

Nu blev det här jättelångt! Sorry!🙂

Kram!

15 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), vad kul att du också är lite osvensk i din inredningssmak🙂 Som sagt, jag är lite kluven men det lutar mest åt det mörka hållet. Jag har 3-4 möbler i något ljust träslag (måste fråga mina föräldrar eller mormor vilket!) som jag har ärvt / fått av mina mor- och farföräldrar – de är egentligen för ljusa för min smak men jag gillar ju möbler med historia! Min tanke är att de kanske kan få plats i ett framtida sovrum och de mörka, nya möblerna i vardagsrummet.
Soffbord med glasskivor kan vara snygga, men det är just matsalsbord med glasskiva som jag inte gillar! Os syster bor i en lägenhet vars vardagsrum är “designat” och inrett av “experter” från El Corte Inglés (för ett antal år sedan, kanske början av 90-talet?) och det är HEMSKT! Och det värsta är att O ÄLSKAR det rummet! Det är möblerat i “gammal” stil, obekväm soffa, porslinsfigurer ( jämför med Bellas kommentar), matsalsbord med glasskiva etc. HU!!
Jag som älskar inredning tycker att det är jättekul att läsa om hur ni har inrett ert hem – du får gärna publicera fler foton på din blogg!
Shabby chic är väl en jättefeminin inredningsstil😉 men du har nog rätt i att det oftast är mer kultur / nationalitet, än kön som styr ens inredningssmak.
Kram!

10 09 2009
Anna (Sthlm)

Förresten, din fråga. Jag tror det är mer kultur -nationell ner till familj – snarare än kön. Min kompis Maria gillar t ex det man numera kallar shabby chic i kombination med romantik. Inte min stil!! Och jag tror inte alla kvinnor gillar det heller. Sedan kan det kanske vara så att glasbord är en mansgrej hahaha!

21 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), men är inte shabby chic & romantisk-stilen typisk för tjejer?! Det är nog en kombo av kultur, nationalitetet, klass / familj och kön som styr vad man gillar…

10 09 2009
Saltistjejen

Å så fina de var fåtöljerna! fast jag inser plötlsigt att de var för stora när O och M var på Costco för att testa om de rymdes i bilen. och sedan fastande med pizzabagarna…!🙂
Jag tycker mörka möbler kan vara jättefint men ALLT handlar om omgivning och atmosfär. Alltså gillar jag itne att komma in i rum där man känner sig “kvävd och instängd”. Jag gillar rymd och volym. Luftigt och så. Och då tänker man ju traditionellt på ljusa träslag och färger. MEN det behöver verkligen inte vara så. inte ENBART. Att ha mörka möbler (iallafall en del) och blanda med ljusa möbler och material gör ofta att ett rum blir mer personligt. Man kan även använda kontrasterna mellan ljus och mörkt för att skapa olika känslor.
Haha, E´s favoritmöbel hos er var iallafall den där skärmen med “tecken” på samt det kinesiska skåpet…. Oj vad hon pekade och tittade på dem hela tiden!🙂
M och jag har ganska lika smak, förutom att jag nog oftare är mer praktisk i mitt tänk än M. Han tar hellre design före att det ska fungera, medan jag tänker tvärtom… Så sådant kan vi tjafsa om en del. men vi brukar oftast kunna kompromissa hyfsat. Fast vi har ju mest bara handlat möbler på Ikea. Både i Stockholm och här i NYC. Plånboken har inte varit fetare…😉
Här var det även med den tanken att vi inte ville ta med några stora möbler tillbaks till Sverige med tanke på kostnaden. Och då fungerar Ikea bäst.
Vad kul förresten nu när man varit hemma hios er för då ser man dina bilder från lägenheten och möblerna på ett nytt vis. man vet ju hur resten av rummet ser ut!
kraaaam!

15 09 2009
petchie

Saltis, ha ha, japp, det är pizza-fåtöljerna från Costco😀 O lånade en “van” från fabriken förra veckan och vi fick plats med båda!
Jag håller med om att allt handlar om rätt möbler för rätt rum. Förhoppningsvis blir det ett relativt stort vardagsrum även i Bryssel (dock kanske inte LIKA stort som det vi har nu…) där lägenheterna dessutom ofta har ganska högt i tak. Våra böcker får ju ändå inte plats i den mörka bokhyllan så det lär köpas några ljusare, lättare hyllor som komplement.
Ha ha, i vårt förhållande är det O som tänker praktiskt – vit soffa = smutsig soffa, men jag tycker ändå att jag tänker praktiskt: vit Ikea-soffa = tvättbart sofföverdrag😉
Min franska kompis och jag diskuterade just det “kinesiska” skåpet igår – hon menade att det måste vara japanskt eftersom kvinnorna ser ut som geishor… Vi har alltid kallat det för kinesiskt men hon har kanske rätt😕 Jag kan tänka mig att det var roliga möbler för E med alla figurer och tecken!
KRAM!

11 09 2009
bella

Oj, det är svårt med två helt olika smaker men det roliga är väl att kunna kombinera dessa två och skapa “er” stil, där ni båda känner er hemma och tycker om det (mer eller mindre)…
Kul det där med smak beroende på länder, tänker på att de i Spanien målar väggarna melocoton/ aprikosa, gula eller oranga…Vilket jag tycker är gräsligt!;) Helt annorlunda färgval än i Sverige…Mörka trämöbler och grälla färger på väggarna?! Glas och vitrinskåp! Typiska “finrum” där man inte får vara/vistas…

Jag har alltid fått bestämma😉 så jag har aldrig haft del problemet men t.ex. nu när min pojkvän ska bo/göra om i sitt föräldrahem så vill jag inte lägga mig i, det ska vara hans hem, där han får göra som han vill, tycker om – dvs mörka trämöbler – båtinspirerat. Sen har väl vi, när vi bodde tillsammans handlat billigt på ikea då det inte varit vår lgh…När jag flyttade hem, tillbaka till Sverige, skänkte jag bort alla möblerna vi hade…så nu får jag börja om…
(Själv är jag väl “yrkesskadad” då jag har en inredningsarktikekt till mamma och arktikekt till pappa och tittat på möbler och inredning sen liten…)
Vad säger du om alla “prylar” hos de flesta spanska familjer har, hemma hos svärföräldrarna var det så mycket småglasfigurer m.m att man inte ens kunde använda soffbordet…;) Kontrast till min minimalistiska skandinaviska rena stil…
KRAM!

15 09 2009
petchie

Bella, jag tycker också att det är svårt men också kul att kunna kombinera två olika inredningstyper – så länge jag slipper glas, vitrinskåp och en massa porslinsfigurer… Hu! Och jag hoppas verkligen slippa pastellfärgade väggar i framtiden. I min / vår lägenhet i Bryssel var väggarna just aprikosa, nu är alla väggarna gula😦 och som jag drömmer om vita väggar!
Vi sålde nästan alla våra gamla Ikeamöbler när vi flyttade från Bryssel så det ska bli kul att börja på nytt när vi flyttar tillbaka. Det känns som det kommer att bli mer sådana möbler som vi verkligen gillar och som vi vill behålla istället för budgetlösningar…
Som du kan läsa i mitt svar till Anna (Sthlm) ovan så tycker jag att den allmänna spanska inredningsstilen är gräslig!
Kram!

11 09 2009
Mary T

I know what you mean! I have to say we don’t always agree on interior design either, I love our little house but if I had had free reign there would be quite a few things I would have done differently also. I think I have quite feminine taste too but I made a big effort not to have the house looking too “girly”. I’m with you on the leather issue, neither of us is a leather fan for the same reasons as you so we have a big fabric couch (quite dark though, different shades of brown) but we do have one leather chair – B wanted a leather recliner but I’m not a fan, in the end we found one in brown leather which I agreed to eventually! I’m just realising that I still haven’t sent photos to you of the house – what a bad friend I am! I’ll try to do this soon, promise!

15 09 2009
petchie

Mary T, I am still waiting for those photos😉 However, don’t worry, I don’t rate friends by the speed they send me house-photos😀
I guess living together is all about compromising and I’d rather compromise than be single, ha ha! And in the end I wouldn’t want to have a home that just reflected MY taste, as it is supposed to be OUR place…
xxx

11 09 2009
Mia

Intressant inlägg! Vi har nog ganska så lika smak maken och jag (eller så har han blivit indktrinerad att tro det i alla fall!). Vi har en kombination av mörka och ljusa färger hemma. Vit soffa (med tvättbar klädsel, ett måste med små barn!) soffbord i mörkt trä och tv-möbel i samma färg. Jag tycker det kan vara så olika vad man vill ha i sitt hem. Om vi har varit hemma hos någon som bara har ljusa träslag så kan jag bli så sugen på det och tvärt om. Beror nog på helheten, hur man kombinerar med övriga färger, tavlor mm. Inte lätt det där med inredning med andra ord! Kram!

15 09 2009
petchie

Mia, vad bra att du och maken har lik inredningssmak! Kanske för att ni båda är svenskar😉 Och ibland tror jag att man utan att tänka på det smälter samman smak, uppfattningar och åsikter när man varit tillsammans ett tag…
Det låter bra att höra att det faktiskt funkar med vit men tvättbar soffklädsel när man har barn😀
Jag är likadan, varje gång jag ser ett fint hem i en inredningstidning, eller hemma hos någon så ändrar jag inredningssmak… Absolut svårt att säga vad jag gillar!
Kram

11 09 2009
Jess

Jag har nog rätt så tur med att jag får inreda mest hur jag vill. Tom har samma smak som mig men det kanske är mer att han håller med än att han skulle förslå något annat.
Jag sa till honom att en av mina bloggvänners man gillar IKEA. Själv sa han att det var okej men att jag kunde få fara själv nästa gång..ha,ha…

Vitt mot mörkt är så snyggt tycker jag.
Vi har mycket ekmöbler (eller lamminat kanske jag ska säja) som nu inte passar med valnötsgolvet så nu vill jag köpa en massa möbler i vitt istället.
Och sen acessorise med olika andra färger.

Visa gärna fler bilder från ert hem. Det är så skoj att se andras inredningar och få tips och ideér.

KRAM!

15 09 2009
petchie

Jess, jag blir lite avis på tjejer vars makar / pojkvänner låter dem inreda som de vill😉 Samtidigt har jag ju tur att O gillar (jag menar ÄLSKAR) Ikea och andra inredningsbutiker så det är lite kluvet…
Era valnötsgolv är ursnygga!!
Det kommer säkert fler hemma-hos-bilder men just nu känns det inte så representativt att visa bilder på vårt hem eftersom det inte är våra möbler.
Kram!

11 09 2009
Tätortstimotej-Anna

Jag kompromissar inte. Alls. Eller, jo, med plånboken då. Men HanJagLeverMed kom utan medföljande inredningssmak (vi vara bara nitton när vi träffades, och han är från Montana -det förklarar väl allt😉 ? , och eftersom jag har tillräckligt för fem pers så har jag uppfostrat honom enligt svenska regler. Funkar bra, tycker jag, men kommer såklart funka bättre den dagen vi äger eget och kan bestämma helt och hållet.

15 09 2009
petchie

Tätortstimotej-Anna, ha ha, jag gillar din attityd!! Jag ser också fram till den dagen då vi har något eget – utan gula väggar och redan-möblerade-rum (gul fejk-skinnsoffa, anyone??)..
Jag har inte varit inne på din blogg på ett tag, men lovar bättring!
Kram

17 09 2009
Tätortstimotej-Anna

Oo, jag vet hur det är med gula väggar, vår förra lägenhet hade det innan vi fick lov att måla. Ew.

jag har inte sagt så mycket🙂

12 09 2009
Lullun

Visst får det bli att kompromissa; män har ju någon slags inbygd förkärlek till glas och stål. Själv gillar jag iofs också mörka möbler, fast de passar sig inte riktigt i små hem med lågt i tak. Mitt största problem med möbler och andra inredningssaker är dock inte pojkvännen utan det otroligt begränsade utbudet. Visst går det att beställa via katalog, men man vill ju gärna provsitta en soffa och känna på bordets kvalité osv. Sedan får man ju inte riktigt så mycket inspiration när man bara kan se ett par soffor, en säng, tre matbord osv i möbelaffären. Lite svår att möblera originellt då också. Men jo, jag har ju själv valt det så…😉

15 09 2009
petchie

Lullun, vad är det med män och stål och glas? Är de alla fast i någon slags 80-tals-yuppie-stil??😕 Det vimlar inte av möbelaffärer med snygga möbler i PR heller, eller iaf inte innan Pottery Barn och West Elm öppnade förra året (PB = mörka, traditionella möbler à la vårt matsalsbord. West Elm = mer moderna, utan krusiduller). Dock är det svindyrt om man har ett Ikea-perspektiv…
Jag ser framemot att se hur ni får det i det nya hemmet! Kommer ni att köpa nytt eller improvisera med det ni redan har?
Naturligtvis har du valt att bo i Grönland MEN du valde väl inte ö efter möbelutbudet så jag tycker nog att du får klaga!😉
Kram!

12 09 2009
Lullun

Att bor här alltså.🙂

13 09 2009
Annaluna

Ska kolla min mail strax och se om jag fått Janinas kontaktuppgifter!🙂

Jag har tältat några nätter på Culebra och måste medge att det var HELT ok och väldigt prisvärt. De har ju dessutom en vakt som går runt och bevakar, samt vatten från kranar osv. Dessutom direkt vid Flamenco Beach..🙂 Jag var dock typ 10 år yngre än nu, och lite mindre kräsen…hehe. Har annars bara varit på Culebra över dagen! Hoppas ni hittar något…
Jag får se vad det blir att vi bokar, har grejjer på g, men de kostar ju typ i den prisklassen du skriver, o det blir mkt för 2 veckor… eller vi får för 975dollar för 2 veckor, om vi tar två olika lägenheter…

15 09 2009
petchie

Annaluna, ojoj, där fick du mig att få dåligt samvete😉 och ändan ur vagnen, ha ha!
Ha ha, man blir ju lite mer bekväm av sig med åren och eftersom vi skulle vara två tjejer så kändes det bättre med ett guesthouse… Det blev varken Culebra eller Vieques till slut eftersom alla guesthouse-ställena som verkade ok och prisvärda verkar ha semesterstängt (orkansäsong?). Men jag hoppas att min franska kompis har trevligt ändå, på torsdag ska hon åka till EL Yunque med en guide (eftersom vi bara har en bil, och O jobbar, och jag är på AF tre eftermiddagar i veckan).
Ja, 975$ är dyrt i europeiska mått, jag hade inte insett förut (innan vi flyttade hit) att USA och PR är så mycket dyrare än Europa när det gäller turistboende… Dessutom känns det som sunkiga ställen här och i USA är så mycket sunkigare än budgetvarianterna i EU…
Kram!

16 09 2009
Marianne

Hahahahaha, ja där har du det jobbigaste med flytten för min del. Att återigen diskutera var en viss pryl ska stå och att det inte passar med det och att … Vi har LITE olika smak på rätt mycket när det gäller inredning, och då önskar jag ibland att jag hade en karl som var helt ointresserad. Nå, det är en sanning med modifikation eftersom jag bland annat fastnade för att han hade åsikter i frågan!

Vi köpte en mörkbrun skinnsoffa med två fåtöljer i Istanbul (billigare än Ikea) och det är som du säger snyggt till en vit tygsoffa. Det tycker inte Klas. Anledningen till att vi köpte dem var för att katter inte kloar på skinn. Hehe. Nå, jag fick min vilja igenom där, men nu ska vi ju flytta som sagt.

Och jag håller med när det gäller mörka möbler. Det är snyggt, men det får inte bli tungt och murrigt av det hela. Bokhyllor tycker jag bäst om när de är mörkbruna av någon underlig anledning, tror det är för att vi hade det när jag var liten, det är därifrån jag har min bokhyllesmak : )

En varning när det gäller Ektorp-soffan från Ikea: Vi har den och jag gillar den verkligen. MEN de vita överdragen har krympt i tvätten trots att jag har följt tvättrådet. OCH, kanske ännu viktigare – de Ektorp vi har hade jag reklamerat om vi bodde i närheten av ett varuhus. Man ska kunna tvätta kuddarna, alltså stoppningen, men tyget är inte duntätt som det ska vara och sömmarna är dåliga så att de sprack. Vad tror du jag fick göra? Jepp, plocka dun i hela torktumlaren och tvättstugan och stoppa i bäst jag kunde och sedan sy igen. Så om ni köper tvättbart på Ikea, KOLLA noga och var beredda på att reklamera. Man SKA ju kunna tvätta, många med småbarn köper ju sånt som kan tvättas just för att det spills och att det då inte ska vara hela världen. Det är alltså fel på våra, de SKA gå att tvätta så tillverkaren har fuskat med just de här. Felet är säkert åtgärdat nu, men det kan vara bra att kolla lite extra, som sagt.

KRAM!

12 10 2009
petchie

Hoppsan! Här var det ju fler kommentarer som jag inte svarat på, sorry! Vet inte om folk går tillbaka och kollar…?

Marianne, jag hoppas att er nästa flytt kommer att gå smidigt och att det inte blir alltför mycket diskussion om var skåpet ska stå😉 Det är ju just det, en balansgång mellan att vara glad att ens man gillar inredning och inte få bestämma helt själv😀 O är också skeptisk till en vit soffa, speciellt sedan han har läst det här inlägget och undrade för konspiration jag har kokat ihop, ha ha!!
Näe, vad tråkigt att överdragen till Ektorp inte hållt att tvättas😦 Förstår att du är sur, och framförallt som du inte kan reklamera! O och jag älskade Ekeskog-soffan som inte säljs längre men jag vet att mina kompisar som har en sådan inte är jättenöjda. Soffkuddarna både i rygg och botten glider och har tappat formen – och sådana soffor är jätteirriterande, det vet jag av erfarenhet hemifrån (att hålla på att dra upp kuddarna varje gång man suttit i soffan, grr).
Kram och tack för tipset! Jag hoppas ju på att Hovås-soffan ska börja säljas i Europa…

16 09 2009
Lullun

För att svara på din fråga; det blir nog att flytta in med det vi har nu, och så får vi köpa lite pö om pö. Vi hade t.ex gärna sett att få en nya möbler i vardagsrummet, men det är nog smartare att vänta till Aaju är lite äldre, så att han kommit mer ifrån åldern då han “råkar” spilla lite här och där osv.😉
Hade varit kul med total makeover, men nja, vi får nog vänta lite. om inte annat så har vi inte så mycket tid. Innan vi kommer igång med flyttandet så är det ju nästan jul, och då vill man ju inte står där och vänta på att möblerna kommer med båtfrakten…😉 (Som oftast beställs sakerna man köper i affären också från andra sidan Atlanten…). ;-´)

12 10 2009
petchie

Lullun, jag hoppas att vi får följa er flytt till det nya huset även om din blogg för tillfället ligger nere.
Stor kram!

22 09 2009
Anna (Sthlm)

Jo, shabby-chic är definitivt en tjejstil!

11 10 2009
Anna (Sthlm)

Skulle kommentera mer här var det tänkt🙂

Jag tror att jag påverkats en hel del från att ha bott i både USA och UK. I de länderna har man ju ofta mörkare träslag än den svenska björk- eller furustilen (usch för furu!). Men jag gillar som sagt inte när det blir för svenskt och minimalistiskt! Så att blanda det mörka med moderna inslag, t ex högglansvitt och glasbord (obs! soffbord) är min grej! Jag gillar också möbler med historia så därför är det kul att blanda morfars gamla sekretär med en ny soffa eller ny TV-möbel. Fast jag hade kanske inte gjort de om möblerna varit ljusa iofs..?

Jag har en brudkista jag fick till konfirmationen. Den är furuaktig och för lju för min stil så den bor numera i källaren. Jag vill ju ha kvar den och gärna använda den men är osäker på vad jag ska göra med den. Betsa den mörk eller måla den vit eller behålla den som den är? Den är ju inte någon gammal släktklenod så jag behöver ju inte ha sådana betänkligheter. Men samtidigt kanske den kommer åldras till en fin nyans? Kanske bäst att spara den som den är och ha den i ett framtida gästrum?

O:s systers lägenhet låter inte snygg!! Kan du inte lägga upp en bild?!

Jag får se om jag kan ta lite foton från vårt hem någon dag och blogga lite om det!🙂

Kram!

12 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), det är nog samma här, att jag också blivit påverkad av inredningsstilen utomlands. Jag skrev säkert ovan att jag aldrig skulle kunna bli minimalistisk – jag har alldeles för mycket saker😉 och kan tycka att det blir väldigt opersonligt och kalt i ett hem som är för sterilt. Det är egentligen konstigt att vi i Norden där det är kallt stor del av året inte vill ha det mer ombonat i våra hem!?? (att vi vill ha det ljust kan jag förstå)
Jag har en ljus möbel (typ buffé men lägre, kanske bara kalla det för ett lågt skåp?) som min mormor och morfar fick av mormors bror när de gifte sig (han hade gjort skåpet själv). Det passar bra ihop med fars mormors lilla sybord + stol, men jag vet inte riktigt hur det skulle passa med resten av våra möbler. En idé är att vi har vita möbler + de här ljusa möblerna i sovrummet… Vi får se!
Jag skulle nog betsa din brudkista mörkare – det kan ju bli jättesnyggt! Jag har också en kista, som morfars far gjort och den är mörkbetsad. Den använde jag som soffbord i Bryssel men den är en aningen för liten egentligen.
Jag har inga bilder på Os systers lägenhet, men ska se vad jag kan åstadkomma i jul när vi är i Spanien😉
Kram!

6 11 2009
Anna (Sthlm)

Sen kommentar på din kommentar!🙂

Intressant idé det där att vi i kalla Norden borde vilja ha lite mer ombonat och “varmt” istället för ljus björk och minimalism, men det är väl de vi har alla värmeljus och mysbelysning till hahaha!

Vad kul med dina mor- och farföräldrars gamla möbler! De låter fina!

Kanske är en idé att betsa brudkistan mörk. Som sagt, det är ju ändå inget gammalt släktegods. Jag använde också min kista som soffbord tidigare!

Hur går det med husletandet förresten?

Kram!

8 03 2010
Swiss / Swedish Kitchen Inspiration « Petchie’s adventures

[…] in this folder. Hopefully we will soon have a house of our own to furnish and decorate according to our (??) taste! I am sure that there will have to be lots of compromises between O and I, because I am not the […]

12 08 2014
Call these guys to sell property in { Miami| Miami Beach| Miami Florida, Miami FL, Miami Beach Fl}

Good internet site. Numerous information below. I am transmitting the item to several associates ans in addition giving around yummy. And clearly, cheers for your sweat!

2 10 2014
medicare maryland

clearly like your internet site and you need to take some of the punctuation with many of your posts. Quite a few are usually filled along with punctuational difficulties and i also to locate this very bothersome to express to the facts having said that I will definitely come back once again.. medicare maryland

15 12 2014
Best Leather Recliner Chairs

Woah! I’m really enjoying the template/theme of this site.

It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between user friendliness
and appearance. I must say you’ve done a fantastic job with this.
In addition, the blog loads super quick for me on Opera. Exceptional Blog!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: