Wednesday recipe: Fish “en papillote” & Banana etiquette…

23 09 2009

Once again Wednesday and for the first time in a few weeks, I am ready to publish another Wednesday recipe and etiquette poll.

No, I am not telling you to eat hair curlers (papiljotter in Swedish means hair curlers). The recipe is dedicated to Marianne in Cairo, who a few months ago* wrote a blog post complaining about the blandness of cooking fish in aluminium foil in the oven… O and I love making fish “en papillote”, the French name for what my parents call “fish in foil” (fisk i folie) and which they always do on the barbecue in the summer (my father loves this kind of cooking as he doesn’t have to clean the grill afterwards). In France this kind of dishes used to be made in paper instead of foil, hence the name which refers to the curling paper in French.

Fish dish
Not fish “en papillote”, but a dish I ate at Daniel’s Sea Food in Humacao – a simple but great seafood restaurant!

I hope that this recipe won’t prove to be bland – I have been experimenting with different ingredients, for example we think that it is better to make the dish with thick pieces of fish, i.e not tilapia and other thinner types of fish, and this is our favourite. It might even be served for dinner tonight again!

Fish en papillote

O’s spicy olive oil (or another spicy olive oil / use extra spices, such as chilli or cayenne pepper, garlic and some herbs)
1 potato per person
1 carrot
1 tomato
1 onion
fresh dill
1 lemon; juice and peel
4-6 shrimps per person / peeled
1 thick piece of a white fish, such as cod, per person
salt & pepper

Turn the oven to 250 degrees C / 480 F.

Thinly slice the pototoes, tomato, and onion into slices, and the carrot into thin sticks. Spread a little oil on one large piece of aluminium foil per person. Layer the ingredients – first potato slices, add a little more oil and salt & pepper, the fish and then the carrot sticks, onion (generous amounts if you like onion), shrimp and tomato slices. Squeeze lemon juice on top as well as adding some grated lemon peel. Finally sprinkle fresh dill and olive oil over the quite high stacks of fish and vegetables. Close the aluminium wraps and cook in the oven until the fish is ready – 20-30 minutes.

NB. Be generous with the amounts of olive oil, it really makes a difference in flavour, especially if using a spicy oil! In this household we always use olive oil in abundance as is the Spanish way  ;-) 

The etiquette question can seem extremely silly, but my French friend S and I were actually discussing this on Saturday while eating some bananas and standing on the street (or rather pavement) waiting for our ride to the beach. I made the comment that a mutual friend of ours told me once that she would never eat a banana in public – or at least not biting directly from the fruit. We both agreed that it seems so silly – some kind of paranoia about other people’s dirty minds…

Bananas and banana flower
Bananas and a banana flower

Coincidentally, I read some banana etiquette advice of Margareta Ribbing (etiquette expert in a Swedish newspaper) on Monday in which she wrote that in a formal environment you peel and cut the banana with a knife. However, notice the formal environment, where I guess you would eat any kind of fruit cut up in small pieces… She continues her advice by mentioning that in other situations, you can do what the majority of people would do – peel down and take a bite!

How do you eat a banana in public?

 *) Well, time flies – it was actually in October last year that she published her competition to find a good fish recipe!


Actions

Information

16 responses

23 09 2009
Desiree

Vad kul att du råkar ta upp bananfrågan för jag läste faktiskt om den i DN. Jag har själv skrivit ihop ett litet inlägg som handlar om denna fråga som jag tänkte ta upp på bloggen. Ha ha det är riktigt kul att det till och med finns etikett regler då det gäller bananer för det trodde jag inte.
Receptet lät både gott och enkelt. Låter som något jag kanske tar och provar redan till helgen. Pefekt att lägga på grillen.

KRam

23 09 2009
petchie

Desiree, vad roligt att du också reagerat på just den etikettfrågan!! Ska bli spännande att läsa din tolkning av bananfrågan😉
Vi äter allt som oftast fisk just så här, inpackad i folie och bakad i ugnen. När jag skrev att man ska vara generös med oljan så blir det ju ändå väldigt lite fett i jämförelse med om man skulle steka både fisk och potatis, så det känns väldigt fräscht.
Kram!

23 09 2009
Saltistjejen

Haha vilken rolig etikettfråga!!! Himmel! omman skulle tänka så skulle man knappast kunna äta ngt in public! Hur är det med pinnglass? Eller strut med . man SLICKAR ju på glassen och om ngn kan få dirty thoughts av att man biter en banan skulle det ju kunna vara likadant med en glass!!!! Hur är det med en varmkorv? Den är också avlång. Och särksilt om det är vad man väl kallar “french hot dog” i Sverige så är ju även “brödet” avlångt och sitter runt hela korven… kan man bita av en korv??
Kanske ska man helt enkelt inte äta in public så länge man inte gör det på en restaurang där man äter på tallrik och med bestick????😉
Fisk i folie tycker jag förresten är urgott!!!
Vi gör det då och då här hemma men med lax! Super! Jag ahr ofta i lite ingefära också för det spicar också upp det lite. Men å andra sidan har vi ju inte O´s spicy olive oil! Ärtor eller andra grösnaker är också gott i. Fänkål (!) har jag hört ska vara gott till just fisk så det kasnke du kan ha i nu när du vet hur det ser ut!! om inte annat kanske du kan klippa ner “fnillen”🙂
Stor Kram Petra och jag Skypefikar gärna snart! Helgen kanske? Om vi inte är totaldäckade av “Grisen” då?!

23 09 2009
petchie

Saltis, ja, visst verkar det sååå löjligt och långsökt!! Det säger ju absolut mer om den personen som vägrar äta bananen offentligt än om andra människor!? Men jag är nästan övertygad om att många amerikanskor resonerar likadant (nu var det en fransk kompis som sa det till mig)… Ha ha, det kanske är därför många människor INTE slickar på glassen utan äter med en liten sked😉
Använder du färsk ingefära? Jag har nog bara köpt färsk ingefära en gång, det är ingen krydda jag är van vid att använda förutom på burk. Hi hi, jag har kvar fnillen (det var ju O som inte visste hur fänkål såg ut) och har just funderat på vad jag skulle göra med den – du föreslog i sallad, eller hur? Men bra idé att använda den till fiskpaketen som det kanske blir ikväll.
Stor kram och ja, vi försöker med skypefika i helgen! Håll er krya och hoppas att E blir snabbt bättre!

23 09 2009
petchie

Jag undrar just om det är Sporty Spice-Petra som varit inne och smygröstat på “I never eat banana”😉 Jag kommer ihåg att hon har bananfobi😀

23 09 2009
Caroline

Tjena o tack for receptet……sag ju superenkelt o sa gott ut!! Danke schon!

24 09 2009
petchie

Caroline, hej! Receptet är verkligen enkelt och man kan ta vad man har hemma i kylen / frysen. Vi brukar improvisera men den här kombo blev godast!

24 09 2009
Mia

Mumsigt recept! Vi lagar alldeles för lite fisk, förmodligen pga brist på fantasi. Men det här får vi prova! Jag äter inte banan som den är så jag har aldrig ställts inför det dilemmat! Jag äter det i fruktsallad eller fil men inte som den är. Konstigt, jag vet! =) Kram!

24 09 2009
petchie

Mia, vi äter ganska mycket fisk – har alltid en massa fiskfiléer i frysen och jag brukar fuska – alltså inte tina fisken innan jag gör den här rätten. Det brukar bli gott ändå😉
Ha ha, jag är nästan som du men när det gäller äpplen – jag föredrar att äta äpplet i skivor / klyftor (om det inte är mina föräldrars Ingrid Marie)… Och det är faktiskt ytterst sällan som jag äter banan rakt upp och ner, den brukar hamna i gröten!
Kram

25 09 2009
Anna (Sthlm)

Nämen, vad larvigt. Jag käkar väl som man gör. Det är så tråkigt att man inte ska kunna göra något utan att det kan vara “dirty”, allt från nakna 2-åringar på en strand (“för någon kan ju ta foto och det finns pedofiler” osv) till äta banan (eller glass)!

25 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag hade aldrig haft en tanke på att det skulle kunna associeras till något annat när man äter banan!! Som sagt, det var en fransk kollega i Bryssel som sa det till mig, men jag kan mycket väl tänka mig att många amerikanskor har samma “hang-up” – de är väl så mycket mer pryda än fransyskor. Dessutom kan man undra HUR de äter bananen😕
Ja, det är verkligen tråkigt att samhället blivit så sexualiserat… Vi var på stranden med några puertoricaner för några månader sedan, med bl.a en barnfamilj och den lilla flickan, som kanske är 4 år gammal blev påmind av sin mamma att absolut inte sitta med benen isär när hon lekte i sanden. Jag blev alldeles chockad och illa till mods – hon hade ju baddräkt på sig. Att säga till ett litet barn att hon inte får sitta så känns så främmande och gammalmodigt – typ att fina flickor sitter alltid med korsade ben..

25 09 2009
Caroline

Tack Petra for receptet…igen! Provade precis pa det….enkelt o gott! Annu en matratt som jag kan lagga till o receptboken……..;)

28 09 2009
petchie

Caroline, åh vad roligt att du testade receptet och gillade det!!

30 09 2009
Marianne

TACK! Haha, vad du är gullig som skriver recept till mig och så har jag inte ens haft tid att läsa bloggar de senaste dagarna! NU fick jag det och det här receptet ska jag göra i morgon! Vi har en chiliolja som jag kan använda. Visst är det bra med såna här paket så att man slipper diska en massa grytor och kastruller!

Jag är för gammal för att bry mig om vad folk får för associationer av bananätande. Det är deras problem, inte mitt : D

KRAMAR!

30 09 2009
petchie

Marianne, det är ingen fara – du såg ju receptet nu! Jag hoppas verkligen att du tycker att fisken blir god, du får använda mycket chiliolja😉
Ha ha, visst är det de andra människornas problem om de tänker fula tankar när vi äter banan😀
Kram

1 10 2009
Marianne

Det blir inte fisken i dag, jag måste göra slut på rostbiffsköttet först så att det inte blir dåligt. Jag får göra någon pastasås av det i dag.

Kram!

Leave a Reply

