Memories of a summer morning

24 09 2009

I guess that autumn is slowly creeping up on people in the part of the world where there are 4 seasons. But summer is apparently still lingering – I spoke to my brother yesterday who told me that he and his girlfriend had spent the weekend at the summerhouse, relaxing out on the deck, and walking on the beach… A real Indian summer (Brittsommar (SV), l’été indien (FR), veranillo de San Martín / Miguel (SP)), how lovely!

Personally, I love autumn, and it is probably the season I miss the most on this island of perpetual summer (ok, maybe we have two seasons, as it is officially hurriance season at the moment). I dream of creeping up under a blanket, light a few candles, drink hot tea and read a book… but I will just have to wait until winter, which it will be before we are back in Europe again.

Fishermen's boats
The fishermen’s boats, early on a summer morning

Even though I love autumn, I also think that the Scandinavian summers are special, and I still smile when thinking back on my stay in Sweden this summer. Here are some summer photos to keep you warm and fuzzy while the weather turns colder and grey.

Checking emails
Checking emails in the morning in the summer guesthouse

A lone paddler
A lone paddler

The catch of the day being brought in
Inspecting the fishermen’s catch – the hysteria!! (and note the age of the people – they were behaving like teenagers at a rock concert…)

Bread queue on a summer morning
The morning bread queue at the bakery trailer – funny how the older and younger generations share [a lack of] fashion – socks and clogs / crocs, while others came without shoes all together

Bringing home bread by bike
Bringing home bread by bike

Walking home
Walking home for breakfast

Swedish summer breakfast
Summer breakfast on the deck


Actions

Information

29 responses

24 09 2009
Annika

Vilket supermysigt och “feel good” inläggg! Just av den sort jag ÄLSKAR!!

Det ser underbart ut på landet! Fantastisk strand ni har där! Vilken njutning.
Blir så full i skratt av kön till brödbilen…ingen fashion där inte. Bilden hade lika gärna kunnat vara tagen här ngnstans. Crocs rule, liksom. HAHA! Men på sommaren behöver man inte se flashig ut, inte på landet när man är ledig. Det gör minsann inte jag heller (fast crocs har jag faktiskt inte, måste jag påpeka då’rå🙂 ).

Petra, jag förstår så väl att du saknar hösten och allt den innebär, men nu ska du njuta av era sista månader på PR! Sug i dig karibien for all it is worth!
Sen ska vi se vad du skriver i januari när du sitter i Bryssel i duggregnet och det är tre grader varmt!! HIHI, då kan du gona in dig i en filt, tända ljus, se på mörkret och dricka te!

Supermysigt inlägg, som sagt. Underbara bilder!!!

KRAMAR!!!

25 09 2009
petchie

Annika, ja, jag blev alldeles nostalgisk över sommaren – OCH hösten nu i veckan när jag kollade på bilder från Sverigesemestern. Det blir ju en massa foton när både O och jag fottar på semestern så ibland missar jag att kolla in hans foton (alla de här fotona är från Nikon SLR-kameran).
Stranden är helt underbar, men oftast stannar jag uppe vid huset och njuter av solen på trädäcket eller i hängmattan😉
Visst är det en kul bild, och visst, man klär sig lite mer avslappnat i sommarstugan men STRUMPOR??
Jag vet, jag är säker på att jag kommer att sitta i Bryssel och bittert sakna Karibien – 100% säker! Speciellt som du beskriver EXAKT en belgisk vinter – men det är ju inte vintern jag saknar, utan hösten😉
KRAM och tack!

24 09 2009
Annaluna

Jag tycker också att hösten LÅTER så mysig på något sätt… med allt det du skrev… men när det väl är höst så hinner jag inte lägga mig under en filt med en bok och mysa; när hösten kommer är det terminsstart och massa jobb och STRESS. Urk. Men nog är det frisk och härlig luft, och löven har PRECIS börjat skifta färg (tydligen senare än normalt detta år) Årstider har verkligen sin charm och jag är rätt glad för att vi har det i Sverige; det blir inte samma mañana-mañana-feeling utan man tar mer tillvara på allt.

Tack för att du lärde mit britt-sommar på spanska oxå, hade ingen aning om att det hette veranillo de san martin!🙂

25 09 2009
petchie

Annaluna, du har så rätt – det är ju sällan så mysigt som jag beskriver det… Oftast är man stressad, och blött och kallt är det också😦
Men de här två åren i Puerto Rico har verkligen fått mig helt övertygad om att jag BEHÖVER fyra årstider! Man uppskattar solen och värmen på ett annat sätt när man har gått hem i snålblåst och isande regn… Usch, jag kanske inte ska längta så mycket efter Bryssel när jag tänker efter😉
Jag glömde att fråga O om det är San Martín eller San Miguel – båda stod i ordboken… Ska kolla med honom!
Kram

24 09 2009
Desiree

Helt underbara semsterfoton! Vad lyxigt med en bakery trailer som kommer. Visst är det så att de skandinaviska sommrarna är speciella och unika på många sätt. Jag tycker att den här sommaren var riktigt bra. En väl blandad kompott och inte allt för mycket regn. Jag kunde vara utomhus mycket och njuta.

25 09 2009
petchie

Desiree, tack! Det är mysigt att tänka tillbaka på sommaren med jämna mellanrum, och suga på minnena😉
Bagerivagnen är verkligen lyxig, och såååå poppis! Någon helgmorgon under julimånad har min mor vänt när hon kommit ner till campingen och kön ringlat sig lååååång… Jag tror till och med att de har två leveranser av bröd och bullar under de värsta semesterveckorna (själva bageriet ligger i Kristianstad).
Vi hade nog bara riktigt dåligt väder sista dagen då vi lämnade Skåne i ÖSREGN och åska.

24 09 2009
Taina

Här blir det höst så det räcker och blir över. Så mycket höst med tonvis med löv. På backen. Men jag gillar hösten. Den bästa årstiden för löpning utomhus. Friskt.

Underbara sommarbilder!

Kramar

25 09 2009
petchie

Taina, ja hösten i New England är så vacker men jag kan tänka mig att det är mycket löv som ska räfsas😉 Friska och soliga höstdagar är de bästa!!
Kram!

25 09 2009
Jenny

Hej! Tack för den snälla kommentaren. Jätteroligt. ANg Spam. Det e mycket märkligt. Helt plötsligt en dag hade jag 100 st. sen fortsatte det så tills det att jag blockerade vissa ord. Men jag har fortfarade massor.

25 09 2009
petchie

Jenny, du har verkligen en superfin blogg! Blev väldigt inspirerad av alla reportage och fina bilder. KOnstigt att du har sådana spamproblem, har du kontaktat wordpress för att kolla om de kan hjälpa?

25 09 2009
Anna (Sthlm)

Härliga semester/sommarbilder! Det är något speciellt med bilder på hav och båtar som är uppdragna på stranden. Vi ska till landet i helgen och där åker Peters pappa alltid till bageriet och köper bröd på mornarna. mums!

25 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), när du påpekar det så kommer jag på att det är ytterst sällan som man ser båtar på stränderna i Puerto Rico… Kanske för stöldrisken eller för att det inte finns så många fiskare här? Vi såg dock en massa gamla fina båtar när vi var på östkusten av ön för två veckor sedan och jag tog hur många bilder som helst! Nästan alla småbåtar i PR ligger istället ute i vattnet och guppar – det får nog bli ett båtinlägg snart…
Åh, ni kommer säkert att få en jättehärlig helg, inklusive nybakat bröd – avis😉

25 09 2009
Mia

nu måste jag kika in och nyfiket undra vad din syster jobbar med? är hon i min framtida bransch??

25 09 2009
petchie

Mia, hon jobbar inom bokförlagsbranschen… men den går ju inte så bra för tillfället så hon kommer nog att byta bransch snart.

25 09 2009
far

Nice to see my favourite t-shirt OS/2 Warp, the best PC operating system ever!

25 09 2009
petchie

Far, ha ha, actually the second time your t-shirt is featured on the blog (same photo, another post). Free publicity!😉

25 09 2009
mor

Våra smålandsgäster för 14 dagar sedan lyckades vänta ut fiskarnas rensande och fileánde (vilket de andra presumtiva kunderna tydligen inte orkade med!!) och fick tag på både spättfileér och ÅL!!! Dessutom var det inte så VÄLDIGT tidigt, söndagmorgon vid Östersjön!

25 09 2009
petchie

Mor, det kanske inte var lika hysteriskt som i somras – fångsten var liten (bara skrubbor tror jag), och folk var ju som fiskmåsar😉 Har ni försökt handla någongång?

26 09 2009
mor

…nej, tyvärr! Vi är inte uppe “så tidigt”…!! Men det var inte smålänningarna inte heller egentligen och de fick veta att fiskarna brukar inte gå ut en söndag, men just den helgen hade det blåst för mkt. på lördagen. Men, vi SKA prova en morgon!!

26 09 2009
Karlavagnen

Hur kan man ha internet i stugan om man inte har abbonemang i Sverige? Är det en sån där mojäng (glömt namnet) plug – in. Men kostar väl skjortan, eller finns det alternativa abbonemang som typ att surfa för det du betalar? Fast det vet de 17 om jag har täckning där jag bor. Måste undersökas!

26 09 2009
Karlavagnen

åååh and fish straight from the fisherman – beats the fiskbilen delivery in Brösarp!😉

26 09 2009
petchie

Karlavagnen, vi har inget telefonabonnemang till stugan men min syster fixade Comviqs mobila kontant-surf i somras: http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html
Funkade jättebra (även om vi ibland slogs om vem som skulle använda det). Du får ett 3G-kort dvs en liten usb-mojäng😉 och så kan du “tanka” kortet med 1 dygn, 3 dygn eller 1 vecka tror jag det är… Hoppas att du har täckning vid din stuga!
Man måste vara framfusig för att få någon fisk från fiskaren, eller kanske bara undvika semestertider och hysteriska 40-talister😀

26 09 2009
Jess

Så härliga bilder Petra!
Jag skulle gärna vilja besöka Skåne någon gång men det skulle nog ta ett tag att bli van skånskan.😀

Jo, man saknar verkligen de fyra årstiderna när man inte har dem.
Här har vi ju liksom sommar, höst och vår liksom.. Ingen riktig vinter med snö och kyla.
Och som norrbottning är man ju van med KYLA och snö i mängder.
Men slasken saknar man inte…🙂

Hur länge har ni kvar nu i PR och hur går boletandet i Bryssel?

Kram!

28 09 2009
petchie

Tack Jess! Ha ha, så svår är väl ändå inte skånskan att förstå😉 Eller, det beror ju på VEM som snackar, det finns skåningar som inte ens jag förstår!!
Jag förstår att du saknar kylan och snö i Irland. Jag saknar absolut inte de skånska och belgiska vintrarna – slask och grått😦
Vi har ungefär tre månader kvar i PR nu, och nja, boletandet i Bryssel går inte så bra – hittar inget riktigt intressant men det är ju inte panik än…
Kram!

26 09 2009
Lullun

Härliga foton!🙂 Och ja, jag är också en stor höstälskare!

28 09 2009
petchie

Lullun, den grönländska sommaren måste vara som svensk höst, eller?? Och ni har ju redan vinter läste jag, 10-15 cms snö i september, huga!😯
Kram och hoppas att du inte lägger ner bloggen…

30 09 2009
Wednesday recipe: Apple & Pear Cake and an Etiquette Poll on Tipping… « Petchie’s adventures

[…] again on Monday, and when I read the posting, I realised that it was in parts almost identical to my text from last Thursday… Opps, I am repeating myself, every year around the end of September! Anyhow, today is […]

30 09 2009
Marianne

Underbara bilder! Suck! Längtar efter någon annan årstid jag också nu. Men, men, snart blir det väl “inte sommar” här också. Vinter är lite synd att säga när det alltid är sol och 20-25 grader om dagarna?

KRAM!

30 09 2009
petchie

Marianne, jag upptäckte att jag hade skrivit mer eller mindre samma text för EXAKT ett år sedan, den 24 september… Snacka om enkelspårig – men jag ÄLSKAR verkligen hösten!
Samma här, “vintern” är också solig och varm, bara lite mindre fuktig…

Leave a Reply

