A fika between two Europeans at Starbucks

28 09 2009

I was going to write about Spanglish in Puerto Rico today, but it is already 14.35 and I really need to write some letters (yes, real letters on paper and sent by the “snail mail”😉 ), bake an apple / pear cake, do some laundry, and prepare dinner so the language post will have to wait until tomorrow…

This morning I had a lovely fika with a new acquaintance, a Polish girl I met a few weeks ago in Starbucks. We spent two hours talking about living abroad and in Puerto Rico, Europe and how to get to and from the Caribbean the easiest way, learning a new language and forgetting an “old” language, the differences between Europeans and Puerto Ricans, and what we love about this island – well, you know the kind of subjects that all expats talk about when they meet and can talk about for hours…

Starbucks tea in a MUG
My tea in a MUG – Starbucks is catching on to non-disposable ways of serving hot beverages!

And once again, it struck me how much us Europeans have in common*! There definitely is an European identity and culture, with shared values and ideas, and I love re-discovering this!

Another topic we discussed was how religion is something very private in Europe, while in Puerto Rico (and I guess the US) people seem to show off their religiousness, with Facebook status lines about God, bumper stickers on cars and talking about going to church. Not even the most catholic of Europeans; such as the Polish, Irish, Italian or Spanish talk about religion and God as much as the Puerto Ricans! At the beach cleaning event last weekend, the organisers ended the information gathering with a prayer – I don’t think that would ever happen in Europe, if it wasn’t a specifically religious event. Right or wrong, it is just different and quite curious to experience for an European!

*) Not to say that I wouldn’t have anything in common with Americans, Puerto Ricans etc… One thing doesn’t exclude the other!


Actions

Information

21 responses

28 09 2009
Annaluna

Oh, jag hade gĂ€rna varit med pĂ„ denna trĂ€ff och fĂ„tt diskutera Puerto Rico – what to like and what to not like! Det Ă€r sĂ„ synd att ni kommer ha Ă„kt nĂ€r jag Ă€r dĂ€r i januari…

29 09 2009
petchie

Annaluna, ha ha, jag kan tĂ€nka mig att du hade haft mycket input i ett sĂ„dant samtal😉 Polskan berĂ€ttade om en helt galen puertoricansk tjej som hon delat lĂ€genhet med, scary!
Jaaa, jag hade sĂ„ gĂ€rna velat trĂ€ffa dig HÄR, men det fĂ„r bli i Sverige istĂ€llet nĂ„gongĂ„ng!
Kram

28 09 2009
Saltistjejen

Vad skoj att du trÀffat Ànnu en europé!
och du vad BRA att Starbucks börjat med riktiga muggar!!!!!!🙂
Det har jag inte sett hÀr Àn men kanske det kommer?

Ang era Ă€mnen sĂ„ jo visst Ă€r det mycket som förenar oss europeer. Lustigt för nĂ€r jag bodde iS verige sĂ„ tĂ€nkte man alltid pĂ„ alla kulturella skillnader mellan folk frĂ„n olika lĂ€nder i Europa. jag ahr ju jobbat lĂ€nge i internationell miljö och det mrĂ€ks ju tydliga skillnader mellan t ex norra och södra Europa. Men HÄR sĂ„ inser man hur lika vi Ă€ndĂ„ Ă€r trots olika traditioner, religioner och kulturer. MEN det finns helt klart en större “likhetsbas” mellan olika EuropĂ©er Ă€n mellan oss och amerikanerna tycker jag. och de flesta europeer brukar hĂ„llla med. SvĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ vad det Ă€r men det Ă€r ngt som gör att det ofta Ă€r lĂ€ttare att förstĂ„ andra europĂ©er Ă€n andra amerikaner rent generellt. men som sagt, SJÄLVKLART Ă€r det stora individuella skillnader mellan olika personer ocksĂ„.
Haha, skrattade Ă„t att du tog upp detta med religiösa “texter” pĂ„ FB! Minns att ni berĂ€ttade om detta fenomen nĂ€r vi hĂ€lsade pĂ„ er!
Och sist men inte minst vill jag sĂ€ga att Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ om jag Ă€ndĂ„ fick smaka en liten bit pĂ„ din suuuupergoda pĂ€ronkaka!!!!!!🙂🙂🙂
KRAAAM!

29 09 2009
petchie

Saltis, ja, det Ă€r alltid kul att trĂ€ffa andra europĂ©er och höra deras erfarenheter av Puerto Rico. Överlag Ă€r europĂ©er sĂ„ mycket mer positiva Ă€n amerikaner… Amrisarna flyttar ju hit och tror att det Ă€r USA – sĂ„ besvikna, snopna och bittra de blir nĂ€r de fattar att sĂ„ inte Ă€r fallet!
Det Àr helt nytt pÄ vÄrt Starbucks med muggar, men Annika skrev nedan att hon har kunnat fÄ det lÀnge hos sig!?
Jag hade ungefĂ€r samma uppfattning nĂ€r jag jobbade i Bryssel, att det var mycket som skilde folk Ă„t, speciellt nĂ€r det gĂ€ller ARBETET – etik och förhĂ„llningssĂ€tt till chefer etc. Men samtidigt sĂ„ har jag ju alltid umgĂ„tts med en massa folk frĂ„n södra Europa och privat har man kanske mer gemensamt!?
De religiösa FB-statusarna stör mig faktiskt! Det Ă€r som folk tĂ€vlar i hur “djupa” de kan vara – men det blir bara fĂ„nigt, iaf i en europĂ©s ögon😯
Ha ha, det blev faktiskt inte pĂ€ronkakan med choklad och mandel utan ett annat recept – men den blev god, den ocksĂ„! SĂ„g minsann att O Ă€tit en bit till frukost imorse😉
KRAM!

28 09 2009
Taina

Hm Ă€r det inte ett Marimekko block vid kaffemuggen? JAG bara ÄLSKAR Marimekko!!!!

Intressant att mötas sĂ„ dĂ€r och inte bli ihopföst av nĂ„gon annan😉

Det dÀr med religion diskuteras kanske inte sÄ mycket hÀr, men de visar ÀndÄ öppet sin religionstillhörighet och det Àr aldrig tjafs mellan olika religioner hÀr. I Hartford rÄkade jag studera en del av alla miljoner (kÀndes det som) kyrkor och vad mÄnga olika sorter det finns! Det har ju blivit sÄ mÄnga grenar av olika religioner nu.

Kyrkovalet i Sverige skapade vĂ€l inte heller sĂ„ mycket debatt. Tysta gĂ„r de igenom det bara…

Kramen!

29 09 2009
petchie

Taina, men visst Ă€r det ett Unikko-block😉 Jag Ă€lskar ocksĂ„ Marimekko och försökte faktiskt övertala O att vi skulle köpa nĂ„gra fler underlĂ€gg i lördags – diskussionen var om de var billigare Ă€n i Europa eller inte… Jag lyckades inte övertyga honom att de var billigare😩 (jag har lakan, underlĂ€gg, burkar, bricka och block i Unikkomönstret, O tycker det rĂ€cker nu…)
Ha ha, japp, kÀnns helt rÀtt att vÀlja sina egna vÀnner pÄ Starbucks och inte pga att nÄgon annan tycker att man ska bli kompisar!
Jag kan tĂ€nka mig att folk i nordöstra USA Ă€r liiite mer diskreta med religionen Ă€n nere i södern. Det finns sĂ„Ă„Ă„Ă„ mĂ„nga kyrkor i Puerto Rico, mĂ„nga fristĂ„ende metodist, baptist och andra kyrkor. Det var just nĂ„got som polskan reagerat pĂ„, jag kan tĂ€nka mig att i Polen har man inte sĂ„ stor variation pĂ„ kyrkorna…
Ja, kyrkovalen Ă€r inte sĂ„ uppmĂ€rksammade – förutom nĂ€r nĂ„gon högerextremist blir invald…
Kram!

28 09 2009
Desiree

Kul att du trÀffat en ny trevlig tjej som du kan umgÄs med Àven om det kanske inte hinner bli nÄgon djupare vÀnskap dÄ ni snart ska flytta tillbaka till just europa. Men visst Àr det sÄ som du tar upp att trots att det finns mÄnga olikheter mellan lÀnderna i europa finns det ÀndÄ nÄgot som just en euorpeisk identitet och ett tankesÀtt som man har i europa. Det verkar finnas nÄgon gemensam underkultur pÄ nÄgot vis. Man har ju mycket mer gemensamt med nÄgon annan europée i jÀmförelse med en amerikan eller puertorican. Detta Àr nÄgot jag sjÀlv blivit medveten om sedan jag flyttade till USA. VÀrlden har krympt delvis. Jag har insett att jag Àr en europée Ànda in i mÀrgen och det Àr nÄgot jag Àr stolt över och att jag just vill ÄtervÀnda till mina europeiska rötter och sedvÀnjor. Jag har lÀrt mig Àlska och uppskatta mina egna rötter dessto mer.

28 09 2009
Desiree

Det dĂ€r med religösa klistermĂ€rken och slogans och allt vad det kan vara – jo jag tackar det kĂ€nner jag verkligen igen. Jag har Ă€ven sett firmabilar som tex lĂ„t sĂ€ga en rörmokarfirma som har stora religösa budskap som kan vara större Ă€n namnet pĂ„ firman. DĂ„ blir jag som europĂ©e lite förvirrad jag vet ju inte om det Ă€r en religösförening som ideelt jobbar som rörmokare eller en rörmokare som Ă€r vĂ€ldigt religös eller en rörmokare som bara vĂ€nder sig till religösa kunder????

Toppen förresten att Starbucks börjat med muggar som diskas. Det Àr nytt för det har jag Ànnu inte sett hÀr fast i för sig sÄ var det ett tag sedan jag var pÄ Starbucks. Ha en bra dag och hoppas du hann med bÄde breven och kakan och middagen.

29 09 2009
petchie

Desiree, vi fÄr se hur mycket jag kommer att umgÄs med polskan men hon Àr vÀldigt trevlig. Det Àr ju precis som du sÀger inte sÄ lÄng tid kvar innan vi flyttar och hon sÄg lite besviken ut nÀr jag berÀttade att det Àr flytt pÄ g.
Jag har ju kĂ€nt mig som europĂ© lĂ€nge efter alla mina vistelser ute i Europa, men det har Ă€ndĂ„ spĂ€tts pĂ„ sedan vi flyttade hit. Samtidigt sĂ„ tror jag att det förstĂ€rks just pga att vi alla Ă€r UTLÄNNINGAR hĂ€r – och pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n amerikanerna. Precis som jag hade fler utlĂ€ndska vĂ€nner Ă€n belgare i Belgien, man söker sig till mĂ€nniskor som har mer eller mindre samma upplevelser som en sjĂ€lv nĂ€r man bor utomlands…
Ha ha, jag tÀnkte just pÄ dina inlÀgg om religionen i Södern nÀr jag skrev det hÀr igÄr. Det kan ju verkligen vara förvirrande och te sig konstigt för en europé att religionen tas upp i alla möjliga situationer.
Riktiga muggar pÄ Starbucks verkar visst finnas i Virginia sedan lÀnge enligt Annika men jag har nog inte sett det nÄgon annanstans! Och det Àr definitivt nytt hÀr i San Juan.
NĂ€stan allt hanns med igĂ„r, men har ett brev kvar att skriva (till farfar)…
Kram!

29 09 2009
Anna (Sthlm)

Kul med ny kompis!

I UK har de alltid haft riktiga muggar om man stannar dÀr och dricker. Men inte i USA alltsÄ? Konstigt att jag inte tÀnkt pÄ det, sÄ mycket som jag varit dÀr!

29 09 2009
petchie

Anna (Sthlm), det Ă€r alltid kul att trĂ€ffa nya mĂ€nniskor och höra deras upplevelser… Polskan berĂ€ttade att hon varit tillsammans med en cuban ett tag som förvĂ€ntat sig att hon skulle laga mat, stĂ€da och diska – hon var lite chockad över machostilen! Och sĂ„ kallade han henne för ryska hela tiden, vilket hon tog som en förolĂ€mpning… Cubaner har vĂ€l inte den högsta statusen i PR sĂ„ dĂ„ behövde han vĂ€l hacka pĂ„ nĂ„gon annan😩
Som sagt, i Virginia har Starbucks riktiga muggar sĂ„ det kanske beror pĂ„ varje stĂ€lle – om de har en stor diskmaskin etc??

29 09 2009
Annika

Jo’rĂ„ om man ber om muggar pĂ„ Starbucks, riktiga alltsĂ„, sĂ„ fĂ„r man det…

Anyway, visst Ă€r det VÄL SÅ att man har mkt gemensamt med andra europeer. Det kan jag skriva under pĂ„!
Jag har nog alltid haft lite svĂ„rt att “connecta” med amerikanska tjejer, visst har jag ngra goda amrisvĂ€ninnor men de flesta av mina vĂ€nner Ă€r svenskar eller tyskar, och min allra bĂ€sta vĂ€n som jag hade var frĂ„n Australien, men hon flyttade hem.
Jag vet inte vad det Àr med amrisbrudarna som gör det sÄ svÄrt?
men Ă€rligt talat vet jag inte hur det Ă€r hemma heller med svennar och inflyttade? Det kanske Ă€r precis likadant dĂ€r…
vad vet jag?

HAHA, i Washington Post hade de nyligen en artikel om FB och religionen. Googla sÄ kanske du hittar den. det var intressant lÀsning.

Vi bor ju pÄ intet sÀtt i bibelbÀltet och jag kan inte sÀga att folk snackar mkt om religion hÀr. Visst gÄr folk i kyrkan pÄ söndagar, men ibland undrar jag om det inte Àr mer Àn social grej Àn ngt annat. MÄnga jag kÀnner gÄr aldrig i kyrkan.

Det Ă€r förmodligen milsvid skillnad ocksĂ„ mellan PR och US. PR har sĂ€kert mer gemensamt med latinamerikaner i det mesta. jag har fĂ„tt för mig att de Ă€r vĂ€ldigt mkt Out there nĂ€r det handlar om att visa sin tro…

Ingrid min kĂ€ra vĂ€ninna frĂ„n Munchen, frĂ„n alperna, sĂ€ger att Gud Ă€r stĂ€ndigt nĂ€rvarande dĂ€r…Att folk Ă€r oerhört religiösa i trakterna dĂ€r hon kommer ifrĂ„n. Katoliker förstĂ„s.
Jag pratar i princip aldrig om religion, men jag fĂ„r allt svĂ„rare för amerikanska högerkristna evangelister. Deras synsĂ€tt börjar gĂ„ mig mer och mer och mer pĂ„ nerverna…

KUL att du hittat Ànnu en trevlig kompis att umgÄs med!!

KRAM!!

29 09 2009
petchie

Annika, aha, sĂ„ Starbucks i Virginia har haft miljötĂ€nk lĂ€nge! Det kanske Ă€r olika frĂ„n varje stĂ€lle, för hĂ€r i SJ Ă€r det definitivt nytt! De SÄLJER muggar, men det Ă€r första gĂ„ngen som jag har fĂ„tt te i en riktig mugg.
Japp, jag har ungefĂ€r samma “problem” med puertoricanska tjejer, jag har bara klickat med en av Os kvinnliga kollegor men hon har ocksĂ„ bott i USA och haft europeiska pojkvĂ€nner (nu spansk, men har faktiskt varit tillsammans med en svensk ocksĂ„!!) sĂ„ hon Ă€r kanske lite o-puertoricansk!? Min spansklĂ€rare kommer jag ocksĂ„ vĂ€ldigt bra överens med och har mycket att prata om, men annars Ă€r tjejerna vÀÀÀÀldigt tjejiga (lösnaglar, smink och klĂ€der) och killarna vÀÀÀÀldigt bilar-öl-bilar (och nu generaliserar jag hejvilt)😉
Det som intressant och förvĂ„nande med religionen i PR Ă€r att det finns vĂ€ldigt mĂ„nga protestanter och “frikyrkor”. Det roligaste var nĂ€r vi bjöd en av Os puertoricanska kompisar + flickvĂ€n pĂ„ middag. Protestantiska J, som Ă€r vĂ€rsta playboyen med stor lyxig pick-up truck (coolt i PR!?), plockade ögonbryn, och som gĂ„r pĂ„ alla VIP-fester i SJ, undrade om han skulle be bordsbönen (obs! bestĂ€md form) – O sĂ„g lite förvirrad ut och sa ok, efterĂ„t var han helt chockad – i Spanien ber man uppenbarligen inte bordsbön!?? Hi hi, samma kille skriver bara en massa religiösa “djupheter” pĂ„ sin FB-status – jag tycker bara att kontrasten Ă€r helt enorm!! Tack för artikeltipset, jag ska kolla upp det!
JodÄ, sydtyskar och österrikare Àr vÀldigt katolska, det visste jag faktiskt inte förut utan lÀrde mig av en österrikisk studiekamrat som dessutom berÀttade för mig att protestanter ABSOLUT INTE fÄr ta nattvarden i en katolsk kyrka. Inte för att jag planerade nÄgon nattvardsgÄng men hon tittade pÄ mig som jag knappt borde fÄ vistas i en katolsk kyrka (det var under ett franskt bröllop)!!
Kram!

30 09 2009
Mia

Hoppas kakan blev god! Det receptet tar jag gĂ€rna del av, kanske ett onsdagsrecept!? =) Vad duktigt du Ă€r som skriver riktiga brev. Det Ă€r ju sĂ„Ă„Ă„ roligt och lyxigt att fĂ„ det. Man kĂ€nner sig utvald och speciell. Jag hade en brevvĂ€n i Australien för mĂ„nga Ă„r sedan och det var alltid lika spĂ€nnande att komma hem och se att det lĂ„g ett brev och vĂ€ntade. (inte lika roligt nĂ€r han kom till Sverige pĂ„ semester och trodde att vi skulle bli störtförĂ€lskade och att jag skulle följa med honom hem…!) =) Kram!

30 09 2009
petchie

Mia, kakans recept ligger ute! Det Ă€r faktiskt ett recept som jag publicerade redan förra Ă„ret men i mĂ„ndags fick jag improvisera och blanda Ă€pple och pĂ€ron eftersom vi bara hade ett Ă€pple hemma…
Jag handskrev faktiskt inte breven utan de blev skrivna pĂ„ datorn (bra med stavningskontroll eftersom det ena var pĂ„ franska till min fars morbrors schweiziska fru – hĂ€nger du med?) men de Ă€r inte ivĂ€gskickad Ă€n eftersom O glömt skriva ut dem… Vi borde verkligen skaffa en skrivare!
Oj, vilken extremt jobbig situation med australiensaren!! Hur gammal var du? Jag hade ocksĂ„ en hel del brevvĂ€nner som ung, men jag har inte kontakt med nĂ„gon lĂ€ngre…
Kram!

30 09 2009
Mary T

You sound like such a happy housewife… letters, apple cakes, laundry, dinner🙂

30 09 2009
petchie

Mary T, ha ha, I know! But it is rare that I am that productive in one day😉 And the laundry is still on the guestbed, unfolded…

30 09 2009
Marianne

Kul att du har fÄtt en ny kompis! Haha, ja de dÀr Àmnena tröttnar man nog aldrig pÄ som expat.

Skönt att Starbucks Àntligen har börjat med riktiga muggar i stÀllet för det dÀr engÄngselÀndet! Hoppas det gÀller i US ocksÄ!

Jag mÄste ocksÄ sÀtta mig och skriva nÄgra pappersbrev snart, jag fick ett frÄn Istanbul hÀrom dagen som jag vill svara pÄ, och sÄ har jag en kompis i Stockholm som inte gillar Internet sÄ mycket.

KRAM!

30 09 2009
petchie

Marianne, polskan var verkligen jĂ€ttetrevlig sĂ„ jag hoppas att vi fortsĂ€tter att fika med jĂ€mna mellanrum😉 Hon brukar sitta och jobba pĂ„ kafĂ©et sĂ„ vi springer pĂ„ varandra nĂ€r jag har spanska dĂ€r.
Jag Ă€r sĂ„ van vid att skriva pĂ„ datorn att mĂ„nga av mina brev blir skrivna elektroniskt och sedan skriver jag ut dem… Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ trevligt att fĂ„ brev med posten sĂ„ det kvittar vĂ€l egentligen om de Ă€r handskrivna eller inte!?
Kram!

1 10 2009
Mia

Jag Ă€r fortfarande imponerad över breven, de kommer ju fĂ„ dem via vanlig post! Vi har inte heller nĂ„gon skrivare eftersom Bjarne inte tycker att vi behöver det men jag jobbar pĂ„ det…! =) Jag var 22 Ă„r nĂ€r australiensaren kom pĂ„ besök och dĂ„ hade jag precis trĂ€ffat Bjarne (vi bodde i VĂ€xjö dĂ„) sĂ„ det blev en vĂ€ldigt konstig situation! Men det löste sig och han Ă„kte hem till andra sidan jorden i helt ok skick! =) Kram!

1 10 2009
Emmapiraya

Åh det Ă€r vĂ€l mysigt med riktiga brev man skickar med posten, sĂ„na skriver jag ocksĂ„ nĂ„gra ggr i mĂ„naden och skickar till goda vĂ€nner och till mormor och morfar!🙂

Tycker alltid det Ă€r roligt att lĂ€sa svenskars upplevelser av religion och mĂ€nniskor frĂ„n andra lĂ€nder. Jag har flera vĂ€nner som skriver religiösa hĂ€lsningar som statusuppdateringar och har vĂ€ldigt mĂ„nga troende vĂ€nner (mĂ„nga av dessa Ă€r icke-svenskar) och jag tycker ofta att vi svenskar gör det till en för stor sak och nĂ€stan mystifierar religion och blir provocerade alternativt gör narr av det. Tycker du har helt rĂ€tt nĂ€r du skriver att det Ă€r ju bara annorlunda mot vad vi Ă€r vana vid – inget konstigt eller fel.🙂

Leave a Reply

