Wednesday recipe: Apple & Pear Cakes and an Etiquette Poll on Tipping…

30 09 2009

It is apple harvest times at the moment, which I notice on the blog as the most popular post (by search machines) at the moment is my recipe for apple cake from last year. I decided to make my favourite apple cake on Monday, and when I read the recipe posting, I realised that it was in parts almost identical to my text from last Thursday… Opps, I am apparently repeating myself every year around the end of September – I seem to have an idealised image of autumn in my mind! Anyhow, today is Wednesday and you are getting TWO recipes for cakes:

  1. Try my best ever apple cake recipe (see link, the Swedish version of the recipe is at the end of the post) but use both apples and pears (I also used Half-and-half as we didn’t have sour cream at home). O described the flavour yesterday: “The first flavour and texture that you notice is the pear, but then right at the end the taste of the apple hits you” – I think he could become a food critic!
  2. For the yummiest Pear-Almond Cake with Chocolate Chunks (see link to Rachael Ray’s Everyday web-site) – this cake is soooo good that I made it three weeks in a row and we had to get more Belgian chocolate brought from Belgium (as I just refuse to cook with American chocolate, sorry!)

 
Gateau aux pommes et poires

And now to the etiquette question of the week: Do you tip at the hairdresser’s and if yes, how much?

Of course this depends on where in the world you live – in Europe, the US or somewhere else… In Europe I have never tipped a hairdresser, as I always assume that service is included when comes to a service, if you see what I mean! Maybe it also depends on whether you go to a big hairdress salon where different people take care of you (washing the hair, cutting it, colouring and styling it etc), or if you go to a small place where the same person does everything?

 

El Beauty / Old San Juan
In Puerto Rico the beauty parlours are quite simply called El Beauty – this one is located in the Old San Juan

O and I went to the hairdresser on Saturday – we actually go to Sears where O has his favourite, German, hairdresser. It is funny, I always end up with male hairdressers and O with female ones! I don’t know if this is a Puerto Rican phenomenon or if it is just coincidence?? Anyhow, we are always a little stressed about how much we should tip the hairdresser afterwards, and on Saturday we both paid $5 each in tips. It meant that I tipped my male hairdresser 25% and O gave 33% to the female counterpart. Afterwards we discussed if this was not a little too much, but O, who by the way hates tipping, referred to an article he had read in Women’s Health*:

Tips on tipping:

  • Stylist (I guess the one cutting your hair): 15-20% of service
  • Colorist: 15-20% of service
  • Stylist’s assistance: $10-20
  • Shampooer: $3-5
  • Blow-out person: $10
  • Coat-check girl: $1

Phew!! That’s a lot of tipping (and a lot of money!). However, our hairdressers shampoo and cut our hair, we declined el blower service (funny, in French it is called le brushing) and well, we don’t wear coats in Puerto Rico… I was happy to give a big (?) tip to the guy cutting my hair because he did a really good job – much better than the Spanish girl in Zaragoza who did my hair in less than 30 minutes (including washing and drying!) this summer. So, how much would you have tipped?

Barberia Venezuela, Old San Juan
A closed down barber’s shop in the Old San Juan…

*) He reads whatever he finds next to the toilet – one of his favourite magazines is the Swedish interior design magazine Sköna Hem – unfortunately he can’t pronunce the name 😉


Actions

Information

16 responses

30 09 2009
petchie

Kort intervju med svensk frisör i Sthlm angående dricks: http://www.pastan.nu/ataute/dricks-i-stockholm-frisoren-1.943454

30 09 2009
Annika

Eftersom jag bor i USA ger jag absolut dricks till frisören, 20%. Alltid. Alltid. Alltid.
Till schampootjejen ger jag ca 5 dollar…

Det skulle kännas väldigt fel för mig att INTE ge dricks här. Dricksen är ju en del av lönen.

I Sverige hos frissorna är det väl många som inte ger dricks, tror jag. men så är det ju annorlunda också.
det går inte att jämföra detta med dricksande i sverige vs USA.
Jag har svårt att ens veta hur mkt jag ska, eller inte ska, dricksa i sverige på restaunger tex…
Och till taxichaufförer etc.
Tycker det är svårt.
Vill inte ge för mkt dricks om det inte “behövs” sas…

Den där artiken i På Stan läste jag med…
Tror jag skrev ett inlägg om dricksande efter att jag läst den artikeln i På Stan…

Men, nog lever jag i ett dricksande land, alltid.

Kramar!!

30 09 2009
petchie

Annika, du har ju mycket mer erfarenhet av det här med dricksande än många av oss andra. Bra att veta att 20% är vad man brukar ge… Våra klippningar var ju så billiga men det kändes lättast att bara ge en “fiver”, på Sears är det samma person som gör allt på kunderna.
Jag har aldrig gett dricks till frisörer eller taxichaufförer (jo, runda upp kanske) i Europa – jag tror inte att det är något som förväntas, men jag kanske har fel!?
I Lonely Planet för Californien står det att européer har rykte om sig att vara SNÅLA – men det är ju egentligen inte en fråga om snålhet utan vad man är VAN vid. Jag tror att vissa turister kan missa att dricksandet är mer eller mindre obligatoriskt i USA. Och det är inte alltid så lätt att veta hur mycket man ska ge…
Kram!

30 09 2009
Desiree

Oj det där med dricks då man klipper sig är inte lätt. Dessutom är det ju så många personer som ska ha drick här då det finns så många som gör lite här och där med håret då man går till frissan. Jag går faktiskt till ett ställe här som inte kör med dricks och det är otroligt skönt att slippa tänka på just att ta med kontanter och vad och hur mycket man ska ge varje person. Jag frågade flera gånger i början om vem och hur mycket jag skulle ge men de sa att de inte kör med dricks utan att de vill att man kommer tillbaka istället. Det är ju toppen. Därför har jag inte kunnat vara med i dagens etikettfråga eftersom jag bor i ett land där man traditionellt kör med dricks men just min salong är ju ett undantag. För det mesta försöker jag att klippa mig då jag är i Sverige också för jag tycker verkligen om min frisörska där. Tycker att hon klipper igenom håret på ett mycket bättre sätt. Jag går inte och klipper mig speciellt ofta här.

Mums vilken god äpplekaka. Skrattade då jag läste O´s smakbeskrivning av din kaka du bakat. Ha ha jo han kanske skulle jobba som matskribent eller hur😉

Ha en bra onsdag.

30 09 2009
petchie

Desiree, jag tycker också att det kan vara svårt att veta hur mycket man ska ge i dricks och till vem… Förra året var vi på en fiiin restaurang på Ritz-Carlton och på notan var dricksen uppdelad – vi visste faktiskt inte hur vi skulle göra då!? (och jag kommer inte ihåg hur vi löste det till slut) Jättebra att fråga så klart om man är osäker!
Jag har märkt att det är ganska vanligt att dricksen är inkluderat på vissa restauranger i PR – bra tycker jag! Men jag tycker fortfarande att det kunde vara inkluderat i PRISET man ser på menyn från början…
Jag har min favoritfrissa i Bryssel men tyvärr kom vi ju inte dit i somras så det fick bli att klippas i Spanien och nu i PR…
Ska föreslå för O att han byter yrke😉
Kram

30 09 2009
Saltistjejen

Åååå din underbara kaka!!! Mmmmmmmm!!!
Jag hoppas att du senare lägger ut din fantastiska fiskrätt också om onsdagsrecept eftersom jag ju glömde kopiera det när vi var hos er…😉
Och det där med dricksandet ja. Som vanligt är det alltid så svårt!
Jag HATAR att jag ska dricksa t ex frissan är, Varför ska det vara så? Jag betalar ändå rätt dyra pengar för att bli klippt. Att klippa mig är den tjänst de provide så varför ska man lägga ytterligare 25% ovanpå det? Tycker det är skitknasigt. Men den ENDA gången jag klippt mig här dricksade jag såklart. Och efter att ha betalat mer för min klippning, toning samt tvätt av håret här än vad jag betalade för min bröllopsuppsättning i Sverige så går jag inte till frissan här längre, hahahaha! Tror jag betalade typ över 200 dollar inklusive dricksen. Trodde jag skulle smälla av! Det pris jag hade frågat om var tydligen bara ett “grundpris” Sedan ade de på för varje liten grej de gjorde. Herregud! I Sverige ingår väl typ tvätt och föning av håret i klippriset! Jag förstår att man måste betala för färgning eller så men att de ska tvätta håret. Näe! Efter detta går jag alltid endast till frissan i Sverige. Hr dessutom min gamla frissa där som känner både mig och mitt hår vilket känns jättebra. Fast det trista är ju att man ofta ser ut som ett råttbo i huvudet. Jag klipper topparna själv för att “hålla efter” och det blir ju inte sådär supersnyggt kanske. Men vad fasiken. Det är det värt.😉
Jättebamsekram!

2 10 2009
petchie

Saltis, ha ha, du tänker på kaka nr 2 – med päron, mandel och choklad… Det blir en ny sådan bakad imorgon eftersom vi ska på franskt födelsedagskalas. O vill egentligen ha hela kakan själv men han får dela med sig😉
Lovar att fiskrättsreceptet kommer snart – jag såg att du försökte hinta lite på din egen blogg också😉
Jag fattar inte heller egentligen varför man ska dricksa för en service! Det är ju hela grejen med att bli klippt – att det är en service… Baka in det hela i priset så slipper vi våndas över hur mycket som ska ges, riskera att anses snåla etc!
Ojoj, $200 är mycket pengar men jag tror att det är ungefär vad mina kompisar i Köpenhamn betalar också! I Bryssel betalade jag 45€ tror jag, och ca 85€ när det var klippning och färgning. Här i PR och ofta i Bryssel (dock inte hos min norska frissa) ingick inte t.ex föning utan det kostar extra men det är ju för att så himla många kvinnor går till frissan för sin “blower” / “brushing” – alltså utan att klippas.
Det är ju därför vi också har dubi-dubi-modet här där kvinnor som fått sin “blower” därefter sätter upp håret med en massa klämmor för att det raka håret ska hålla sig!!😉
Ditt hår ser absolut inte ut som ett råttbo och jag är imponerad att du fixar topparna själv!
Stor kram!

30 09 2009
Karlavagnen

I NL kunde jag sticka inom med en bukett blommor ibland istället. I Spanien har jag inte hittat en frisör som är riktigt bra. På restaurang och så så ger jag dricks. Mer än genomsnitts-spanjoren.

2 10 2009
petchie

Karlavagnen, i Bryssel gick jag till frissan en gång i månaden för att få håret färgat (grått är min naturliga färg nuförtiden) och fixade andra stamkunder så jag tycker det var att visa min uppskattning🙂 Dessutom går jag fortfarande och blir klippt & färgad där varje gång jag är tillbaka i Bryssel!!
Mina belgiska vänner dricksar absolut inte på restaurang i Bryssel, medan jag alltid lägger några extra euros.

1 10 2009
Emmapiraya

Det här är så himla svårt! Och det känns lite trist att anses som snål när man inte dricksar eller inte dricksar rätt summa, det handlar ju om att man inte har vanan inne och vet exakt hur det ska vara. Jag rundar alltid upp taxibetalningar och när jag får mat levererad hem ger jag ett pund, det får räcka, tycker jag. Vet inte alls om det eg är tillräckligt men jag är heller inte gjord av pengar..🙂

2 10 2009
petchie

Emma, visst är det svårt och himla tråkigt om folk tycker att man är snål. Det är ju en kulturellfråga och kommer man inte från ett dricksandeland så är det minst lika svårt som att veta när man ska nia eller dua folk!!!
Men visst är britterna mer avslappnade när det gäller dricksande, det är kanske mer vanligt än i Sverige men ändå inte som i USA?
Kram!

1 10 2009
Marianne

Välkommen till Drickstäsket skulle man kunna säga till folk som kommer till Egypten. Här ska alla ha dricks alltid. In absurdum. Och det är fullständigt hopplöst att veta hur mycket som är lagom. Om man frågar en egyptier säger de en jättelåg summa – men det resulterar bara i sura miner och dålig service eftersom jag är utlänning och förväntas betala mer än egyptierna. Och ingen utlänning vet ordentligt.

Har ju inte varit hos frissan här än, men jag skulle kunna tänka mig att det är som i Turkiet. Där är det en som tvättar, en som klipper (den riktiga frissan) och färgar, en som håller fönsladden, en som kommer med kaffe, en som sopar upp håret … och alla ska de ha en “lagom” summa med frissan som ska ha mest. Vilket egentligen är himla fuskigt tycker jag för det är ju frissan som tjänar mest i grundlön, det är jag övertygad om! Ja, det gäller att ha gott om växel när man går till frissan.

I Sverige går jag till en kompis och klipper mig. Han får självklart inte dricks (det hade varit konstigt till en kompis), däremot brukar jag ha med mig fikabröd och om någon bok är klar ett ex av den.

Taxi (i Sverige) brukar jag ge en eller ett par tior, beror på hur tung resväskan är : D

Och på krogen här är det 10% som gäller, hemma i Sverige rundar jag av så att det känns vettigt. Brukar inte tänka i procentsatser där.

Här ska dessutom gubbsen ha lite då och då, om man lånar en stege ska man ge extra …

KRAM!

2 10 2009
petchie

Marianne, ojojoj, det visste jag inte att Egypten är ett dricksträsk😉 Men det blir väl så när det är fattiga länder och många som jobbar inom serviceyrkena egentligen inte får så bra betalt. I det avseendet skulle man kunna säga att USA är ett u-land – servitriser mfl som inte har något socialt skyddsnät, ingen sjukförsäkring etc!! För det är ju faktiskt det det handlar om i slutändan – att i Europa har folk i serviceyrkena relativt bra betalt (kollektivavtal i Sverige etc) och faktiskt ska kunna klara sig på lönen de får av arbetsgivaren, vilket de inte gör i USA, Egypten etc.
Ha ha, en som håller fönsladden😉 Är det så man får ner arbetslösheten!? Skämt åsido, det är som här i PR och USA där man kan se GAMLA människor som jobbar med att plocka disk och dylikt på restauranger – de har ju inte råd att pensionera sig! Så tragiskt!
Jag kommer inte ihåg när jag åkte taxi i Sverige, men det var nog under studenttiden och då var det fast studenttaxa och tja, jag hade väl inte råd att ge någon dricks… (eller förresten, jag tog taxi till Arlanda en gång för några år sedan men då var det min Sthlmskompis fixade betalningen så ingen aning om vi dricksade eller inte).
Kram!

1 10 2009
Anna (Sthlm)

Usch, det här med dricks alltså! Så konstigt när det man köper redan är en service liksom! Jag ger som sagt aldrig dricks till en frissa i Sverige. Här är ju allt inkluderat, dvs tvätt, föning m m. Jag får t o m hårbottensmassage hos min! Jag betalar 600 kr (höjdes nyligen från 550) och då tar hela alltet kanske 1 h 15 min då jag har ganska långt och tjockt hår som måste tunnas ut osv. Är väldigt nöjd med henne men jag har ändå tänkt att jag betalar ju redan för det. Om det inte gick ihop skulle de väl höja priserna, eller? Men visst borde man kanske gå dit med en liten present till jul eller något. Bara en blomma kanske som “a token of appreciation”.

2 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), exakt! Servicepålägg på servicen??
Åh, vad härligt med hårbottenmassage! Jag blev misshandlad (!!) av en spansk hårtvätterska en gång – hon dunkade mitt huvud i handfatet medan hon SKRUBBADE mitt hår, och jag hade bulor i bakhuvudet i flera veckor! (jag pratade inte spanska då och var väl för feg för att säga till!) Jag tycker att 600 kr i Sthlm låter billigt, eller så är det för att mina kompisar i Köpenhamn går till vansinningt dyra ställen!? (typ 1500 dkk tror jag, men det är inklusive slingor)
Ha ha, jag undrar vad din frissa skulle säga om du kom med en blomma? Men det är ju gulligt! Och man ska nog iaf säga att man är jättenöjd, det blir alla glada av att höra. Jag sa det till frisören som klippte mig i lördags, och förklarade att jag inte alls hade gillat den spanska klippningen i juli (och han höll med, det var inget bra jobb!).
Förresten, för några veckor sedan dricksade vi inte alls tror jag på en restaurang! Det var en puertoricansk kompis och O som kom fram till att servicen hade varit sååå urusel; beställningar som blev fel, vi fick vänta en massa, servitrisen var sur och bad inte om ursäkt etc, så det blev ingen dricks. Servitrisen kom efter dem (vi tjejer hade redan gått ut) och sa att det fattades pengar, de förklarade situationen och sa att om hon inte höll med ville de prata med hennes chef… Hon lät dem gå… Jag tycker faktiskt att de gjorde rätt, visst man kan ha en dålig dag men man kan ju iaf be om ursäkt om man klantar till det helt. Och jobbar man med service och räknar med en del av inkomsten i dricks så får man väl jobba för det!??

29 09 2011
Sebastian

Den ser jo bare fuldstændig fantastisk ud den der æblekage😛 – Dejligt med nogle nordiske desserter som æblekagen. – Please, lav flere indlæg med kager😀

Leave a Reply

