“Beloved child has many names”: Día de la Hispanidad, del Pilar or de España?

12 10 2009

The beginning of the title of today’s post doesn’t really make sense in English, but is a Swedish expression (“Kärt barn har många namn“), which I thought was suitable for today’s date, the 12th October. I was reminded when reading Annika’s Monday post that it is Columbus Day* in the US today, as well as the Spanish National Day (la Fiesta nacional de España), Día de la Hispanidad and Día del Pilar which is the regional day of Aragón… The Spaniards always find an excuse to have una fiesta, but three celebrations in one day??

Nuesta Señora del Pilar, Zaragoza, Spain

Basilica Nuestra Señora del Pilar in Zaragoza to the left, and the Cathedral La Seo in the centre of the photo. 

So, why does the 12th October have three different names in Spain (not to forget the different names in other countries – click on the link on “Columbus Day” above to see them all)?

  • Día de la Hispanidad: To celebrate the discovery of Columbus’ “discovery” of the Americas in 1492. However, it is only according to the Julian calendar that the 12th October is the correct date, in our modern (Gregorian) calendar it should be celebrated on the 21st! Between 1981 and 1987 this was the official name of the Spanish national holiday.
  • Día del Pilar: In Aragón the patron saint Our lady of the Pillar is celebrated on the 12th October. According to the legend the Virgin appeared in front of the apostle James the Greater (Santiago) on top of a pillar, and the Basilica-Cathedral in Zaragoza was built in her honour.
  • Fiesta nacional de España: Since 1987 the official name of the Spanish national holiday, while the 6th December is the day of the Constitution, also a national holiday in Spain. According to the Wikipedia link, the date was chosen as a compromise between the conservative politicians who wanted to emphasise the importance of the monarchy and Spanish history, and the republicans who wanted a national day that celebrated the new democratic Spain.

The roof of Nuesta Senora del Pilar
The beautiful roof of the Basilica Nuestra Señora del Pilar in Zaragoza

I have yet to experience the celebrations of la fiesta del Pilar in Zaragoza, but I am hoping that we will be able to attend next year. O spoke to his parents this weekend and the whole family, including the parents who live in a small village 45 minutes away, was in Zaragoza for the festivities that always start the weekend before the 12th October.

The celebrations include concerts, processions (as the Spanish LOVE processions) and offering of flowers to the Virgin of the Pillar. But I can also see from O’s friends’ recent photos on Facebook that it means reunions with old friends who have left Zaragoza (I know that O used to try to go every year when he lived in Europe) and a lot of partying 😉

*) Columbus Day is actually celebrated on the second Monday of October, so not the 12th October every year. The second Monday in October is also Canadian Thanksgiving.


Actions

Information

13 responses

12 10 2009
Annika

Och igår var det den svenska tacksägelsedagen också🙂
Så det är mkt som ska firas i dessa dagar.

Ja, det är säkert en upplevelse att få vara på plats medan la fiesta del Pilar äger rum! Nästa år ska vi hoppas, och tro, att ni får vara i Spanien då.

OTROLIGT vackert kyrktak!! I am impressed!

Hoppas att O fick en fin och bra dag trots att han försov sig. OCH, såklart att du har en bra dag!!

KRAM!!!

12 10 2009
petchie

Annika, oj, det visste jag inte att det var svensk tacksägelsedag igår! Man lär sig något nytt varje dag😉
Jag gjorde en fotokalender åt Os föräldrar (julklapp) för några veckor sedan (Costcos hemsida) och försökte få in alla de spanska helgdagarna i min kalender – det var då jag upptäckte att den 12 oktober har tre olika namn!
Vet du vad, jag fick reda på just i eftermiddag att det antagligen inte blir Spanien i oktober nästa år!!! Det vankas bröllop nämligen – jättekul eftersom det kommer att hållas på en semesterö i Medelhavet 8) (mer än så säger jag inte för tillfället eftersom det nog inte är helt officiellt och jag inte vet vem som läser här)… Men det blir säkert minst lika kul!!
Visst är det ett vackert kyrktak! Egentligen tycker jag nog att basilikan är vackrast utifrån, den är väldigt mörk och dyster inuti – lite för katolsk på något sätt…
O är på hemgång, jag hoppas också att han haft en ok dag trots försovningen.
Kram!

12 10 2009
Anne

Vad intressant och kul med lite historia och kunskap i allmänbildning🙂
Roligt att det firas och händer saker i Spanien i oktober. I Sverige är ju hösten överlag väldigt högtidsfri, rätt trist på det sättet. I USA är det ju en hel del, som långa Thanksgivinghelgen t.ex. som ska firas. Halloween så klart (som ju ändå ÄR större här).
Jag instämmer med Annika, det kyrktaket var väldigt imponerande. Även om jag inte är troende eller religiös så är jag väldigt svag för kyrkor överlag. De är så fina, speciellt i Europa då. Ofta en så fin stämning och atmosfär i både kyrkor och kyrkogårdar.
Ha en riktigt bra vecka Petra, kram!!!

12 10 2009
petchie

Anne, kul att du gillar mina allmänbildande Spanien-inlägg😉 Det var även intressant för mig att kolla upp lite vad bakgrunden är till de olika festligheterna i Spanien.
I Aragón händer det en massa i oktober, först då Zaragozas skyddshelgonsfirande + i slutet av månaden är det två av Os hembys skyddshelgon som firas (skomakarnas skyddshelgon, dessutom har ju kyrkan ett “eget” helgon). Och så är ju Allhelgonadagen den förste november som väl är större än i Sverige – men jag har faktiskt inte riktigt koll på vad de gör då, går väl i kyrkan…??
Zaragozas basilika är pampig, men jag föredrar katedralen, La Seo som också syns på första fotot. Vi besökte den för första gången i vintras, eftersom den varit stängd för renovering under lång tid. Jag får nog skriva ett eget inlägg om den kyrkan för den är mycket intressant, den byggdes på platsen av en av de äldsta moskéerna i Spanien och vissa av ytterväggarnas dekoration ser väldigt arabiska ut!
Kram tillbaks!

12 10 2009
Saltistjejen

Nästa år är ni säkert mde och kan fira i Zaragoza!!!!🙂
Jag håller också med om att kyrktaket var otroligt vackert! Tänk att BYGGA det!!!!!!
Haha jag skrattar när jag läser att spanjorerna älskar processioner!!!!🙂 Minns ju som sagt den i Grenada när jag var där.
Stor kram!!

12 10 2009
petchie

Saltis, som jag skrev ovan så är det REDAN ändrade planer inför nästa års Pilar-firande😉 Det blir bröllop istället på en medelhavsö, vilket jag tycker låter HELT OK😀 O blev lite paff när han kom hem och jag sa att jag redan vet var vi ska befinna oss om ett år!
Taket på katedralen / basilikan tycker jag påminner om ryska kyrktak, även om det inte är kupoler… Något med färgerna?? Vet inte om det vanligt med olikfärgade kyrktak i Spanien eller det är en speciell arkitektur just i Zaragoza.
Ha ha, ja, spanjorerna har verkligen dille på processioner – det var ju min kommentar till Os mammas fråga om hur man firar påsk i Sverige – det enda jag kom på (som inte involverar påskägg, ha ha) var att man INTE har processioner😀
Kram!

12 10 2009
Desiree

Ja det var mycket jag inte visste som infaller denna dagen. Kul att ni nästa år kommer att kunna fira denna dagen tillsammans med Os familj i Zaragoza. Det blir säkert en läcker upplevelse. Jag tror att processioner är stort i alla katolska länder. Minns som sagt ännu påskprocessionerna då vi bodde i Nicaragua. Kyrkan på fotot var verkligen fin och imponerande i sin arkitektur. Ha en bra start på veckan. Här var ju Columbus day idag som du tog upp men själva märkte vi inte av något firande alls. För oss båda var det vanlig jobbdag. Lite trist då det är ledigt på många andra håll i USA.

12 10 2009
petchie

Desiree, visst är det konstigt att den 12 oktober har SÅ MÅNGA namn – om du klickar på länken ser du att dagen har en massa olika namn, beroende på vilket spansktalande land det rör sig om.
Processioner ja, jag hoppas att min familj kanske kan följa med oss till Zaragoza nästa påsk och få uppleva påskprocessionerna. Det är verkligen exotiskt för oss nordbor…
Vi “firade” den spanska nationaldagen med lite överblivet rödvin från helgen och en lax- och avocadosallad😉 men O jobbade ju som vanligt precis som ni.
Kram

14 10 2009
Zaragoza visitor

Not just three celebrations but a fourth.. The 12th October used to be the day of the Guardia Civil. It was then changed to the day of the Armed forces (hence the parade in Madrid http://www.madrid-guide-spain.com/madrid-fiestas.html) and nowadays is a national celebration of…. being Spanish🙂

15 10 2009
petchie

Zaragoza visitor, thanks for the input! I did actually read that it was the Day of the Armed Forces as well, but forgot to mention it. As I said, the Spanish LOVE parades and processions – religious or military😉

14 10 2009
Taina

Oj vilken bra historia lektion! Jag tycker det alltid ska finnas anledning till att fira något. Då kan man ju alltid välja. Det gillar jag.

Nu hade jag aldrig hört talats om Dia del Pilar (eller hur det nu stavades). Sov jag på den lektionen månntro?

6 december tycker jag själv är ett viktigt datum att komma ihåg. Det är ju FINLANDS nationaldag! Hm mycket partajande blir det inte då. Finnarna tänder två ljus i fönstren och spelar typ begravningslåtar i radio…Jajaja finnarna partajar däremot 364 dagar om året! Hahahaha!

Kramar

15 10 2009
petchie

Taina, visst är det praktiskt att ha en massa högtider samma dag – då kan man välja och vraka, t.ex om man tycker att Columbus inte var den som “upptäckte” Amerika, så kan man ju fira “Jungfrun av Pelaren” istället, eller kanske den spanska armén…😕
Nej då, jag tror inte att folk utanför Spanien lär sig något om “Pelarens dag” (som det faktiskt betyder översatt till svenska) på historielektionerna. För övrigt ett väldigt populärt tjejnamn i Aragón (och Spanien) – alltså att heta Pilar, som är maskulint och betyder pelare – hur kul är det som namn?
Ja, olika nationaliteter firar sina nationaldagar på olika sätt – två ljus i ett fönster eller fyrverkerier och militärparader – inget är fel, bara annorlunda😉
Kram!

27 10 2009
marta

Hi Petchie, nice blog and interesting why i am here reading, well i was living in Zaragoza 19 years and 17 in Barcleona, now i am in Brussels with my husband he is finish from Helsinki.
Only two months here and i don´t speak french, could you tell me a good plae where learn it? Allianze francoise? thanks and i hope next year you could see La virgen del Pilar.😉

Leave a Reply

