Two new homes!

15 10 2009

Not for us though, but for my brother and his girlfriend, as well as for my Latvian* sister Z and her family!

After having lived at home with their respective parents for the last 1½ months, my brother and girlfriend I finally got the keys to their new house today!! I am so happy and excited for them, and just wish that I could be there to help them move this weekend. The new home is a one-level 1950’s house with basement – so cute and with lots of potential. It is situated in a part of town that I don’t know at all, but I am looking forward to discovering it in January when we plan to go home for a few weeks. However, I already know their neighbours, as our Bosnian friends live across the street.  

It is funny that my brother D is moving back to our hometown, as he left home in 1997 to work in Scotland and has lived in Lund since his return to Sweden. He actually bought a new apartment in Lund last year and was quite happy there. Then he met his girlfriend who works in another corner of Skåne (the region) and all of a sudden the old hometown was perfectly located between their two work places.

nr 2The new house seen from the garden

Another house with potential is the house that Z and her family are moving to, from No 26  to No 9 on the same street! A huge house (3 levels) from the 1920’s with lots of original details – including the bathrooms. They have already started the renovations (maybe the bathrooms?) but I don’t know how much will have been finalised before the move. Z mentioned something about not having a functional kitchen yet… Luckily the Latvian-Swedish couple has lots of experience of renovating homes, both in Latvia and Sweden!

* In case somebody had missed that I have a Latvian sister: the background is that my family hosted Z when she came to Sweden as an exchange student in 1992-93, and she became like a new family member = my Latvian sister! She used to complain that our town was so small and boring compared to Riga, but look who ended up moving back a few years ago   ;-) 

Priorities change, and I guess that the low[er] house prices might have played a part in the where-to-live-decision-making, for both couples. Being able to afford a house with a garden and to have walking distance to services, including the train station, might be more important than cool nightlife… I know that my brother will miss the Friday beers at The Bishop’s Arms in Lund though, but the pub is only a 12-minute train-ride away!

basementMy brother’s and girlfriend’s basement has a lot of potential – notice the fireplace, but this is how un-cosy it looked when the previous owners lived there.

I wish both couples all the best in their new homes and fingers crossed that O and I will be the next couple to buy a house, even if it won’t be in the same town…


Actions

Information

27 responses

15 10 2009
Annaluna

I can’t help thinking that you are SO international!!🙂 Mycket intressant! Me like.

Kanske flyttar du också hem till hemstaden, quien sabe??🙂

Vet ni mer om när ni flyttar från Puerto Rico? Var hur när?

15 10 2009
Annaluna

Ps. Vad jag alltså hoppas på att det finns en chans att ni skjuter upp flytten och är kvar på PR i januari när vi kommer😀

16 10 2009
petchie

Annaluna, internationella familjen, det är vi😉 Vi hade även två andra utbytesstudenter, från Australien och USA, australiensaren kallar jag bror men amerikanskan har jag inte mycket kontakt med längre. Mina föräldrar har även haft en italienska boendes hos sig men det var sedan jag flyttade hemifrån. Vi gillar internationella kontakter!
Ja, O sa samma igår – vem vet, vi kanske hamnar i den skånska myllan istället för torra Spanien… O är övertygad om att Sverige kommer att vara ett bättre land att leva i i framtiden med den globala uppvärmningen!!
Jag frågar O VARJE DAG om han vet något mer om flytten… Nu hoppas vi på besked antingen nästa vecka (Os chef kommer till PR) eller veckan efter då han ska tillbaka till NJ (och träffa ev blivande chef)… Jul och nyår ska dock firas i Spanien och Trettonhelgen + farfars 90-årsdag den 9 januari i Sverige. Får se om vi kanske åker tillbaka till PR en sväng i januari!?
kram!

15 10 2009
Desiree

Kul och spännande med nya hem. Grattis till både din bror och din Lettiska syster. Snart får väl även ni nytt hem. Jag hoppas att vi också får det tillfället någongång under 2010. Din brors hus såg väldigt fint och mysigt ut. Nog har källaren stor potential. Kul som sagt.

16 10 2009
petchie

Desiree, ja, jag tycker att det är så kul med de nya hemmen och är såå frustrerad att jag inte kan vara hemma och hjälpa till med flytten. Hela familjen är sååå trött på att höra mig tjata om att de ska TA FOTON under flytten😉
Det är stor skillnad på de två husen, både i storlek och stil men jag gillar dem båda två. Min brors nya hem är perfekt som “starter home” som amerikanerna kallar det. Det här huset är inflyttningsklart, även om de ska måla om och lägga nya golv så småningom. De var inte lika sugna på en sådan omfattande renovering som det andra huset kräver…
Jag hoppas också att både ni och vi får nya fina hem under nästa år!
Kram!

16 10 2009
Indie

Your time will come to buy a house, one of these days. Too bad you are not close by your siblings so you could help them move in and decorate their new places!

16 10 2009
petchie

Indie, I hope so too! We are house hunting in Brussels but I think that we will have to be patient and wait until we get there to really visit the places.
I suspect that my brother is quite happy that big sister is not closer😉 I have a tendency to get too involved…

19 10 2009
Indie

In my recent move, I was thanking my lucky stars that a few of my friends are the kind who get “too involved.” I don’t know how I could have done it without them!

Brussels, hm? How exciting! And how I envy your cosmopolitan life.🙂

19 10 2009
petchie

Indie, great that you had friends who could help you move. I think they were 10 persons moving my brother and girlfriend on Saturday, including my grandmother, the girlfriend’s great-aunt plus their parents, my sister and some friends.
My tendency to get too involved is more about interior design tips and advice that the siblings are not always interested in😉
Brussels is where O and I lived before we moved to Puerto Rico – and it feels like home for both of us, so it will be nice to move back there. It is also more or less half-way between Spain and Sweden so a good geographic compromise.

16 10 2009
Annika

Ja, vi ska hoppas att ni blir nästa i raden av husköpare.
Det är ju så roligt.
Var månde det bliva??? Har ni ngt datum då ni flyttar tillbaks till Europa?
Grattis till alla nyblivna husägare! Det känns verkligen stort!
Kram o trevlig helg!!

16 10 2009
petchie

Annika, ja, det kanske blir en husköpar-renoverings-inredningsblogg nästa år😉 Det blir med största sannolikhet Bryssel och antagligen i januari, men allt är fortfarande “up in the air” – déjà-vu från förra hösten👿
Det känns nog störst för min bror och hans flickvän som både blir sambos för första gången och första gångs-husägare! Min lettiska systers man berättade i somras att han velat ha deras nya hus sedan första gången han såg det när de flyttade till sta’n för x antal år sedan (6-7 år sedan?)! Så det var verkligen a dream come true för dem att det blev till salu i somras!!
Kram!

16 10 2009
Marianne

Så härligt med egna hus. Det börjar jag också längta efter, så att det blir lönt att göra någonting åt … ja, åt alla små och stora saker man vill förbättra. Nåväl, en vacker dag så.

Jag hoppas precis som du, att ni blir näst på tur. Ni och Desirée. Håller tummarna för att det blir så!

KRAMAR!

16 10 2009
petchie

Marianne, att bo hyrt och möblerat börjar bli lite frustrerande, speciellt som jag ÄLSKAR inredning!
Tack, och jag hoppas att även DU (ni) snart får möjlighet att ÄGA något! Sommarstuga i Sverige eller vad det nu kan bli. Och så klart att ni kan flytta snart till den nya lägenheten!
Kram!

16 10 2009
Anne

Vilket härligt ljus som kommer in källaren. Tänk annars vad mysigt man kan ha det där under mörka kvällar, brasa och tända ljus. Mmmmm, supermysigt. Helt klart med potential.
Mycket hus i farten nu, dels nära familjemedlemmar och ni själva som är på jakt. Jag sällar mig till de andra, hoppas att ni hittar nåt snart!!! Kram

16 10 2009
petchie

Anne, visst har källaren potential! Där är även en fin tvättstuga (vill jag också ha – nu har vi ett av gästrummen som torkrum – i Bryssel brukade vi ha tvätt på tork i HELA lägenheten!!), matkällare, stort pannrum och ett extra badrum! Så husets boyta på 100 kvm är ju lite missvisande eftersom de har en massa utrymme i källaren också. Chattade precis med min mor som skrev att de (alltså bror + flickvän) skulle sova i huset inatt med bara sängbottnar och en pall. Jag sa att det är ju alltid något speciellt med första natten i ett nytt hem, oavsett om det är campingstil eller inte😉
Ja, du kan ju tänka dig hur jag sitter här på nålar i Karibien och önskar att vi också kunde hitta ett nytt hem snart… Tålamod är inte min starka sida😀
Kram!

16 10 2009
Mia

Spännande med nya hus! Hur går det för er i lägenhetsletandet? Kram!

16 10 2009
petchie

Mia, tur att svenska mäklare är så bra på att lägga ut planritningar och en massa foton – så jag har en ganska bra idé om hur de nya hemnen ser ut trots att jag sitter här..
Och det är det som är så extremt frustrerande med att kolla hemannonser i Bryssel – inga planritningar, suddiga foton… Det blir nog att vänta tills vi är på plats innan det blir något köp för oss! Och vi tittar faktiskt på hus nu, istället för lägenheter, men det kan ju hinna ändras igen😉
Kram

16 10 2009
Anna (Sthlm)

Vad kul för dem! Hoppas ni hittar ert drömställe snart också!

16 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), ja, jag tycker att det är så kul för båda paren med de nya hemmen. Dock kan jag inte riktigt se min bror klippa gräsmatta och rensa ogräs.. vi får väl se hur det går😉
Jag hoppas också att vi hittar ett mysigt hus / lägenhet i Bryssel… Det blir nog ett renoveringsobjekt – kanske bloggen ändrar inriktning nästa år; från karibiska äventyr till belgisk renovering😀
Kram!

20 10 2009
David

Hey, I heard that!😉

20 10 2009
petchie

David, trevligt att du läser bloggen – hoppas att du gillade mitt inlägg om ert nya hem🙂

17 10 2009
Anna (Sthlm)

Det vore kul! Jag älskar renoveringar, i alla fall de som är på TV och säkert också på bloggar också!😉

På tal om dåliga bostadsannonser, så ligger en svensk annons ute just nu (har tyvärr ej länk) där det var en bild på sovrummet och om man tittade lite nogrannare (fast inte så nog, det var ganska svårt att missa) så fanns det tre dildos i olika storlekar på nattduksbordet! Men nu har de tagit tillbaka just den bilden! Men resten av bilderna är som att ägarna bara rest sig upp och lämnat huset och innan dess haft lite konstiga grejer för sig…

19 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag älskar också att kolla och läsa om renoveringar – får se hur roligt det är om vi själva ska utföra en😉
Ha ha, sååå pinsamt! Snacka om att inte ha stajlat sin bostad innan fotografering! Man kan ju tycka att man iaf städar lite först (inklusive tar bort vad som inte bör synas).

19 10 2009
Emmapiraya

Vad spännande med nya hus, jag tycker det är så roligt när folk flyttar och man får se hur de väljer att inreda osv. Dubbel lycka för dig nu dessutom, TVÅ nya hus i familjen🙂 Dildobilden du skriver om ovan hade jag ju velat se, det var ett misstag som kan bli dyrt det..😉 Ha en skön vecka! Kram!

19 10 2009
petchie

Emma, jag tycker också att det är spännande! Det ska bli intressant att se hur bror och flickvän inreder sitt nya hem – jag har aldrig varit hemma hos flickvännen så vet inte alls vilken stil hon har och hur de tillsammans kan kombinera inredningen.
Det var Anna ovan som beskrev dildosarna (plural?) i en lägenhetsannons, snacka om pinsamt!!
Kram!

19 10 2009
Johanna

Vi hade behövt din hjälp med flytten – det tog tiiiiiid! Jag tog sammanlagt 75 bilder från huset i fredags/lördags – inkl. matkällare, tvättstugan – så jag hoppas att du får en bild av hur det ser ut. Nu ska jag bara lyckas ladda upp bilderna på servern också…

19 10 2009
petchie

Johanna, du vet att vi gärna hade hjälpt till! 75 bilder – hjälp, så roligt och tack för att du dokumenterade!! Hoppas att du snart lyckas få upp bilderna, mors bilder visade mest hur ni fikade allihop😉
Kram!

Leave a Reply

