My view this morning – smoke from the explosion at the refinery

23 10 2009

I was getting up a little later this morning, and was checking emails and facebook when I saw some status updates from friends in Puerto Rico about a big fire. So I went to the website of the the Puerto Rican newspaper El Nuevo Día and read the headlines: A huge explosion at the oil / petrol refiniery, here in San Juan! I looked out the window and this is what I saw:

Black smoke from the explosion
I am quite far from Bayamón where the refinery is located so I can’t imagine what it looks like closer to the site of the fire

The explosion happened just after midnight but the fire will probably last for days, according to reports. I tried to find some information on maybe CNN or BBC News, but apparently Puerto Rico is a very small island and there are more important news for the international community. The Puerto Rican tv-channels are all focusing on the fire and explosion of course and I am keeping my fingers crossed that no fireman will be hurt fighting the flames.

Dark smoke from the refinery

The schools have been closed in some of the municipalities in the San Juan area and the Bacardi factory is closed for today. One big consequence of the fire might be petrol shortages for the Puerto Rican drivers – serious for a country so depending on cars! Apparently people have already headed to petrol stations to fill up, but the not-so-popular governor* has claimed that there is petrol for at least one week.

Update: CNN just mentioned the fire… and my brother sent this link about the fire (in English).

Smoke on the water
The smoke is blowing out to sea – luckily the winds are blowing in the right direction, from land… (dark smoke behind the white clouds)

This afternoon I am working at the Book Fair again – I will write about it next week!

*) Last week there was a general strike in Puerto Rico and thousands of people demonstrated against the governor’s decision to cut 17,000 public jobs in a country with already very high unemployment…


Actions

Information

31 responses

23 10 2009
Karlavagnen

Terrible!

26 10 2009
petchie

Karlavagnen, ja, det är helt otroligt att ingen miste livet i den här olyckan! Nu är branden släckt…

23 10 2009
Taina

Oj, där ser man! Hoppas nu de får bukt med det så snart som möjligt och att inte luften förpestas alltför mycket.

Kram!

26 10 2009
petchie

Taina, branden är släckt nu men jag vet inte hur det är med luftkvaliten runt omkring. Vi har inte märkt av någon röklukt eftersom vinden hela tiden legat åt andra hållet.

23 10 2009
Annaluna

Jag hörde oxå rykten om detta imorse från Puertorican friends, holy macaroni! Sånt där är riktigt jävla läskigt, hoppas ingen kom till skada!!! (har själv inte surfat runt på puertoricanska nyhetssidor – jag har istället ägnat mig åt att fixa maldeamores – se min blogg – ursh vad jag är ytlig, men supertack för tips återigen!)

26 10 2009
petchie

Annaluna, det var den stora nyheten i fredags, speciellt som ganska många VÄCKTES av smällen! Ja, vi märkte ingenting men vi bor ju en bit ifrån. Kompisar i Bayamón, Guaynabo och Miramar vaknade dock och trodde ju att ett plan kraschat eller en bomb smällt av. Otäckt.
Ingen blev allvarligt skadad, bara skärsår på folk som satt i bilar i närheten när det hände (vars vindrutor gick sönder)…
Hoppas att du gillade Maldeamores!!

23 10 2009
Anne

Läskigt! Usch, det är ju jättestort moln. Och det där är från er lägenhet som du säger ändå ligger en bra bit från händelsernas centrum så att säga.
Det är ingen farlig rök så, att folk uppmanas stanna inomhus eller så?
Det ser väldigt obehagligt ut, hoppas att får bukt med branden och som du säger tur att vindarna just nu blåser från land och ut mot havet.

26 10 2009
petchie

Anne, det var ett imponerande stort moln och det sades att i helgen skulle man kunna se det från andra delar av ön – i vindriktningen så att säga. Igår kunde vi inte röken alls, men jag ska lägga upp några bilder från i fredags som jag tog närmare branden (från bokmässan!).
I närheten av branden uppmanades folk att stanna inne, och man var rädd för att det skulle regna “acid rain” (surt regn) men det höll sig relativt torrt under helgen som tur var.

23 10 2009
Desiree

Oj det var inget litet rökmoln. Hörde du något av explosionen under natten? Läskigt som sagt. Tur att både du och O är ok och att det inte hände allt för nära er även om det var nära på många sätt. Hoppas att det inte blir allt för mycket strul på bensinfronten så att ni kan ta er runt och komma ut. Ni har ju mycket bilburet som gäller precis som för oss här. Sköt om dig och keep us posted om explosionen. Ha så trevligt på bokmässan. Ser fram emot att få läsa mer om detta senare.

Kram

26 10 2009
petchie

Desiree, nej, vi hörde ingenting av explosionen även om ganska många av mina kompisar gjorde det (som bor närmare). Fönsterrutor gick sönder i ett ganska stort område och det var visst en explosion som hade en styrka av en ~3-gradig jordbävning! Det komiska är dock att jag sa till en kompis att jag minns att jag hörde några smällar tidigare på kvällen (när jag tittade på Grey’s Anatomy) – hon berättade att hon också hört dem men sett att det var fyrverkerier!!!
Jag tror inte att det ska vara några problem med bensinåtgången, och priserna frystes direkt på fredagmorgonen av guvenören. Barack Obama har utlyst en “emergency” för att Puerto Rico ska få tillgång till FEMA-pengar, men samtidigt borde väl oljebolaget betala (med sin försäkring??) och inte amerikanska staten…
Bokmässeinlägg kommer i veckan!
Kram!

23 10 2009
cecilia

oh, det där ser verkligen allvarligt ut – jag håller tummarna för att ingen kommer till skada och att man får bukt på rök/eld fort!

26 10 2009
petchie

Cecilia, ingen kom till skada vad jag har förstått förutom några bilförare som fick glassplitter på sig när deras vindrutor gick sönder av explosionen! Helt otroligt egentligen att ingen blev värre skadad, men så skönt!
Elden är släckt men nu ska de försöka komma fram till VARFÖR explosionen hände – FBI undersöker!

23 10 2009
Annika

Nämen vad otäckt!
Vilken skräcksyn att vakna till!!
Usch!
Hoppas alla är OK.
Kramar!!

26 10 2009
petchie

Annika, som tur var LÄSTE jag om olyckan innan jag SÅG ut genom fönstret, så jag visste vad som hade hänt. Annars tror jag att det hade varit mer otäckt – och jag hade antagligen börjat undra om ett plan kraschat eller nå’t…
Stor kram!

23 10 2009
olgakatt

Hu så otäckt! Hoppas vinden inte fört någon rök till just ert håll och att man får bukt med det hela fort.

Varför kan jag inte hitta din blogg på svenska längre? Eller är jag helt snurrig och den har varit på engelska hela tiden????

Ha så kul i NY – det hade jag!

26 10 2009
petchie

Olgakatt, vinden låg hela tiden mot andra hållet så vi märkte inte av någon rök- eller bensinlukt. En kompis tyckte att det var så otäckt att hon sa att hon inte ville stanna i San Juan under helgen – för hon var rädd för att andras in röken. Jag vet inte dock om hon åkte någonannanstans. Luftkvaliten mättes kontinuerligt under helgen och det var visst aldrig någon större fara för befolkningen, förutom just runt brandområdet.
Min blogg har aldrig varit på svenska😉 Några enstaka inlägg har jag skrivit på svenska men oftast är det engelska! Kommentarerna är dock mest på svenska av svenska läsare😀 Jag startade bloggen för att Os och mina vänner i Bryssel skulle kunna läsa om våra äventyr i Puerto Rico och därför är bloggen på engelska.
Jag är säker på att jag också kommer att få kul i NYC – imorgon kl 06 bär det av!

24 10 2009
Marianne

Å Petra! Så skönt att höra att du och O är okej och mår bra – och att ni bor långt ifrån branden. Jag läste precis i DN och blev så klart orolig för er! Men då behöver jag alltså inte vara orolig, skönt!

Här är länken till DN: http://www.dn.se/nyheter/varlden/storbrand-i-puerto-rico-1.981576

KRAMAR!

26 10 2009
petchie

Marianne, ja, det är ju ytterst sällan som Puerto Rico är i nyheterna så jag förstår att du tänkte på oss. Tack för omtanken och för länken – det verkar inte ha varit några andra svenska tidningar som skrivit om explosionen… (och DN publicerade notisen kl 07 på lördagmorgonen)
Kram!

24 10 2009
Petra Stegman-Axlund

Hua så läskigt. Hoppas det läskiga röken blåser bort och att ingen skadas. Obehagligt att vara så nära …

26 10 2009
petchie

Petra S-A, ja verkligen läskigt men skönt att ingen blev allvarligt skadad. Nu återstår två frågor – varför och hur mycket är miljön och djurliv skadat av det här?? Oljeutsläpp, luftkvaliten i brandområdet etc.😕

25 10 2009
Saltistjejen

Oj vad dramatiskt och läskigt! Det är väl stor risk att det blir giftig rök också efter en sådan olykcka?!
Men skönt att höra att både du och O har klarat er fint. Själ hade jag faktiskt ingen aning om denn aolycka men jag ahr vait lite off den senaste vekcan ska erkännas. Hoppas nu att konsekvenserna inte blir alltför kännbara för er i PR. Både vad gäller bensine i sig och hälsoaspekter.
KRAM!!

26 10 2009
petchie

Saltis, luftkvaliten mättes kontinuerligt och det var visst aldrig någon allvarlig risk… Och vi har som sagt inte märkt av någon röklukt i vårt område. Folk som bodde i närheten blev dock evakuerade, inklusive över 2000 fängelsekunder! Det var även tal om att det kunde vara risk för “surt regn” om det började regna i området men det höll sig relativt torrt. Det regnade lite på oss i lördags när vi var ute och körde, och O tyckte att det blev som en hinna på vindrutan – vet inte om det kunde vara från bensinen som brann!?
Vi får höras av senare idag om imorgon! O sms:ade precis att han landat – ca 25 minuter för tidigt så jag hoppas att jag har samma tur imorgon!
KRAM

25 10 2009
Anna (Sthlm)

Hur gick det sen?!

26 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), branden är släckt och nu utreder FBI orsaken till explosionen. Det är visst rutin vid sådana här tillfällen så absolut inte en indikation på att det skulle ha varit ett attentat eller annat brottsligt (dock kan ju säkerheten ha varit bristfällig som ju är brottsligt!). Jag återkommer med fler bilder från i fredags eftermiddag…

26 10 2009
Cosmopolitan

Jag hörde imorse på ekot i P1 att de lyckats släcka branden. Hur ser det ut inne i stan nu eg? Sotigt?

26 10 2009
petchie

Cosmopolitan, ja branden är släckt och vi såg inte ens någon rök igår men det var nog för att vinden låg mot ett annat håll. I vårt område märker man inte av någon sot. Vi hade tänkt åka in till Old San Juan i lördags och äta middag med en kompis men vi blev rekommenderade att undvika det området eftersom det ligger rakt över vattnet från brandplatsen. Ingen aning om det är sotigt där!?

26 10 2009
Indie

Wow! How horrible! I grew up living near and oil refinery and it blew up at least twice that I know of. People lost their lives. I hope that great cloud of smoke is not making it too hard to breathe where you are.

26 10 2009
petchie

Indie, horrible and scary! I hope that the environment hasn’t been damaged by the fire. The guvernor has said that there has only been a very small, contained oil spill on the water… Fortunately no lives were lost here, and the fire has already been extinguished. We didn’t notice any problem with breathing or smell of smoke where we live – it is quite far away from the location of the fire.
Thanks for your concern.

26 10 2009
Monica M

Så förvirrad är jag! Kanske är jag så bra på engelska att jag inte alltid märker vilket språk jag läser, haha….

Avis är jag dessutom på NY-resan. fast idag har jag bokat en trip till London om ett par veckor.

Skönt att branden är släckt, hörde det på radion i morse.

Krama alla jag känner i NY!
Här kommer en laddningskraaaaam till dig!

26 10 2009
olgakatt

Skulle ju stått olgakatt och inte Monica M, jaja…

1 11 2009
petchie

Monica M / Olgakatt, ingen fara, det är ju jättebra om du inte inser vilket språk du läser på😉
Jag är minst lika avis på din Londonresa – jag älskar London i november!! Min favoritstad i Europa för övrigt och sa senast igår till O att vi måste åka till London när vi är tillbaka i Bryssel. Det tar ju bara 2½ timme med Eurostar genom tunneln under Engelska kanalen.
Förresten såg att du skrev om Kandinsky-utställningen på Guggenheim på Saltis blogg – jag såg den och blev alldeles kär i en tavla som heter Bleu de ciel. Funderar på att beställa den härifrån: http://www.art.com/products/p10291244-sa-i852296/wassily-kandinsky-bleu-de-ciel.htm
Kram!!

Leave a Reply

