Shopping tip for New York City…

31 10 2009

… while O and I celebrate – not Halloween, but our WD

This is my favourite shop in NYC – as I am a sucker for interior design and fun stuff for the kitchen!

Fishs Eddy entrance
Fishs Eddy entrance with old glove models

Fishs Eddy on Broadway, two blocks north of Union Square (exact address is 889, Broadway @ 19th Street).

NYC plates from Fishs Eddy

I found lots of Xmas present ideas, including one very cool one for my father, but since he seems to be reading the blog with more and more regularity, I won’t show you that just yet…

Floorplan plate from Fishs Eddy
The Floorplan plates come in different sizes – from studios to big “Upper East side apartments”

The Floorplan plate design is one of my favourites, the slogan is “Why rent, when you can own“. To thank Saltis and her family for hosting me during my NYC trip, I gave them a “bigger apartment” as they would like to have one more bedroom. Earlier this autumn my brother and his girlfriend got a floorplan plate as a house-warming gift from my sister and I.

Vintage china from Fishs Eddy

The shop is full of old and new china, as well as cutlery (silver- or flatware in American) and quirky NYC souvenirs. Perfect for finding a gift that is a little different and not very expensive!

Vintage bowls and cups from Fishs Eddy
Vintage china from closed-down restaurants and hotels…

Fishs Eddy in NYC

Read about the history behind Fishs Eddy here. The shop was named after an actual place in New York State.


Actions

Information

19 responses

1 11 2009
Carina

Wow! Underbart! Wonderful! GUUUUUD vad jag saknar shopping! Puerto Plata är ingenting att ha i det avseendet!

2 11 2009
petchie

Carina, kul att du gillade affären! Hoppas att du får komma iväg på en shoppingresa snart! Och nej, jag kan tänka mig att Puerto Plata inte är ett SHOPPINGparadis, men kanske i andra avseenden😉 typ vackra stränder…

1 11 2009
bella

Spännande läsning om er WD, visste inte att ni redan var/är gifta men nu förstår jag lite mer om att du planerar ett bröllop i Spanien i framtiden… Det ska bli kul att följa…

Nej, för mig blir det inget stort katolsk spansk bröllop med massor av släktingar… Kanske en enkel liten cermoni nån gång…

Roliga tallrikar!;)

2 11 2009
petchie

Bella, roligt att du läste om vår WD😉 Det involverade ganska mycket ångest innan, men nu efteråt kan vi skratta åt det. Och ja, jag fick till och med en ring förra året så nu känner jag mig trots allt gift🙂
Vet inte hur mycket släktingar det blir på vårt framtida bröllop, men däremot en himla massa kompisar från närr och fjärran. Det är ju därför vi vill ha ett “riktigt” bröllop så att vi kan samla alla nära och kära. (jag har en minimal släkt och O har nästan ingen kontakt med sina kusiner etc och är tveksam till att bjuda dem, faktiskt!)

1 11 2009
Desiree

Åh vilken mysig affär! Jag förstår att du älskar den. Dit skulle jag jättegärna gå om jag får chansen. Älskar också riktigt bra köksaffärer. Ler åt att du faktiskt lyckades ge Saltis och M en större lägenhet, underbart🙂
De var riktigt kul och fyndiga de där med planlösningen. Toppen att hitta julklappar redan nu. Jag har själv ingen aning om vad jag ska fixa i julklapp till de mina. Hoppas ni fick en alldeles underbar bröllopsdag du och O. Firade ni igår eller passade ni på att fira lite redan då ni var i NY?
Ha en skön söndag.

Kram

2 11 2009
petchie

Desiree, det är en jättekul affär men jag vet inte om du skulle hitta några avancerade köksgrejor – det är mest porslin och bestick. Men roliga saker är det och extrakul när man hittar något secondhand-porslin som passar någon (kryptiskt om min fars present, hi hi) – kanske initialer eller dylikt.
Vi har under de senaste månaderna köpt på oss julklappar till familjerna i Europa – det blir mest kläder (från outletaffärerna). Enklast att ta med sig i resväskorna.
Det blir bröllopsdagfirande på Halloween här i OSJ, god mat på trevlig restaurang som vi inte varit på innan. O och jag träffades bara i torsdagskväll när jag åkte ut till NJ – och då var han tvungen att gå på middag med kollegorna så jag åt ensam på Ruby Tuesday’s som låg vägg i vägg med hotellet.. Han sa i lördags att han ångrade lite att vi inte stannade över helgen i NYC men det var trevligt att vara hemma också.
Kram

1 11 2009
olgakatt

Kunde inte låta bli att titta på din berättelse om ert bröllop i Malmö förra året! Så roligt att ni vigdes i Rådhuset. I går såg jag det från OVAN! Det står ett stort Pariserhjul på Stortorget just nu och när jag och en kompis skulle åka hem med tåget efter en föreställning med Skånes dansteater så åkte vi en tur i hjulet och såg Malmö by Night från ovan och kom riktigt nära klockan och spiran på Rådhuset. Magiskt.
Jag gillar din Kandinsky! Litet synd att B och jag inte orkade den utställningen också, men man kan inte mer än man kan….
Nu laddar jag för London!

2 11 2009
petchie

Olgakatt, naturligtvis fick du läsa inlägget om bröllopet – jag gillar att länka tillbaka till gamla inlägg så slipper jag att upprepa mig😉 Vi gifte oss 2007 så det var 2-års jubileum i lördags.
Vad kul att de har satt upp ett pariserhjul i Malmö – lite “Malmö Eye” över det hela (du kanske ska åka upp i London Eye när du ska dit?). Jag kan tänka mig att Malmö by night är vackert, även om det kanske inte går att jämföra med Saltis & cos utsikt på Manhattan…
Visst är Kandinsky-målningen fin! Jag tyckte att många av tavlorna påminde om varandra, men just den här stod ut. Den är liksom festlig och glad på något sätt! Jag orkade inte se ens en bråkdel av The Mets utställningar så jag förstår vad du menar.
I London ÄLSKAR jag National Portrait Gallery, de har alltid intressanta utställningar, och så klart Tate Modern – bara byggnaden är ju en upplevelse.

1 11 2009
Anna (Sthlm)

Vi hann ju inte dit nu i somras men sätter det på listan för framtida New York-besök! Gillar floorplan-tallrikarna starkt!

Grattis på bröllopsdagen!

2 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), nu ser du vad ni missade😉 Jag retar mig lite att jag inte kom iväg till High Line Park igen, det hade varit mysigt att se den i höstskrud… Men man hinner ju aldrig med så mycket som man tror..
Tack🙂
Kram

1 11 2009
Saltistjejen

Mmm vi njuter av vår större lägenhet!!!!!🙂
Igår var vi faktiskt vid US men gick aldrig in på Fish Eddy. En affär fylld med porslin känns inte riktigt som det rätta stället att besöka med en klåfingrig 1,5-åring haha!!!!
Stort Grattis på er bröllopsdag också!!!
Haha vad roligt att läsa om den igen. Men du med tanke på att du gifte dig på självaste Halloween skulle väl en ORANGE top varit mer passande, moahahahaaaa!!!!😀
Stor kram till er båda!

2 11 2009
petchie

Saltis, ha ha, jag tyckte att det var en perfekt present även om i det minsta laget😉 Ni förtjänar ju egentligen en Upper East (eller är det West) side-lägenhet (men den hade kanske inte fått plats i skåpen, hi hi).
Nej, jag skulle nog inte våga mig in i Fishs Eddy med lilla ELla – jag var nervös bara med O förra året som bar en stor ryggsäck på ryggen och som också gillar att pilla på saker😀
Tack, det blev en mysig bröllopsdag även om det ju hade varit roligt att vara kvar i NYC någon extra dag… Det blev strandbesök istället!
Ha ha, neeeej, inga orangea toppar här inte, aldrig i livet, hi hi😈
KRAM till er alla 5!

2 11 2009
Annika

Nämen vilken affär! Läcker!
Där har jag aldrig varit, men vi åker ju upp till NYC om ngra veckor. DÅ ska jag dit, hihi!!
Vill veta mer om NYC!!!
Berätta allt!
VISA bilder!!
Åsså var det ju bröllopsdag och allt på självaste Halloween!!!
DET tycker jag är lite kul!!!
KRAMAR!!

2 11 2009
petchie

Annika, cool och framförallt LÄTTHITTAD affär – två kvarter norrut från Union Square på Broadway… Hoppas att ni kommer dit på er NYC-resa, även om jag kan tänka mig att Peter och Karolina kanske är mer intresserade av FAO Schwartz…😉 Och så glöm inte High Line Park!!
Jag lovar att det kommer fler NYC-inlägg under veckan!
Hi hi, bröllopsdag på Halloween är den perfekta ursäkten för att undvika Halloweenfirande för en så’n som jag😀
Kram!

2 11 2009
Johanna

Åh, nu ångrar jag att jag inte köpte mer på Fishs Eddy! Nåväl jag får väl åka till NY igen och shoppa loss…🙂 Ska bli kul att se vad du hittade till far där! Kram

2 11 2009
petchie

Johanna, lugn – det kanske kommer något även till dig med jultomten😉
Kram!

2 11 2009
Rainy Autumn in New York « Petchie’s adventures

[…] Books I have read… ← Shopping tip for New York City… […]

3 11 2009
Mary T

This shop looks great! I would love some of that china from closed down hotels and restaurants, I love anything with a history. I recent found a website that sells second hand books, usually old library books from all around the world. So much more interesting than something brand new!

3 11 2009
petchie

Mary T, I also love stuff with history! That’s why I am telling my grandmother to keep everything (tablecloths, linens, etc) because O and I love old things for the home. We are planning to do some “shopping” at her house when we go back to Europe… Of course not only old stuff, there has to be a balance – I want a new, soft sofa for example.
I hope that buying second-hand will grow in popularity as it is more sustainable to recycle than buy new…

Leave a Reply

