NYC in Sepia

5 11 2009

I like playing around with the sepia function of the camera:

The Rotunda, Guggenheim
I have realised though that sepia needs clouds – a sepia-coloured sky without clouds (or in this case too many clouds) isn’t interesting, it’s just too flat… The Rotunda, Guggenheim

Tarot readings
Tarot readings – only $20

Queensboro bridge, October evening
I love the lit-up Blackberry screen in the girl’s hand, underneath the Roosevelt Island aerial tram and the Queensboro bridge in the background

Flowers in Manhattan
Cozy Corner flowers

The Ritz Diner
The Ritz Diner where a blog brunch took place in November 2008, between 4 Swedish bloggers, three husbands and two American-Swedish daugthers

New York building and fire escapes
New York fire escapes

Queensboro Bridge seen from York Avenue
The Queensboro bridge again

The Met II
The Met

The Met
The Met, again

Ellis Island
Amazing to know that some of my relatives probably passed through this hall on Ellis Island 100 years ago or so

Ellis Island luggage
All the stories these luggages could tell us… Ellis Island

View from the 38th floor
The view from the 38th floor


Actions

Information

28 responses

5 11 2009
Desiree

Himla läckra kort! De får liksom en lite antik känsla på något sätt. Ja tjejens blackberry sceen som lyser upp blir verkligen en sådan där detalj som man lägger märke till i den bilden. Förstår att det är en av dina favoriter. Förstår att det fanns mycket att inspireras av och att fota i NY.

Ellis Island har jag hört talas om. De har eller håller på att rusta upp som museum. Jag antar att de var färdiga med detta nu när du var där. Det verkar vara en väldigt facinerande plats att besöka. Här var porten till nya livet för alla emmigranter. Här skulle deras nya öde avgöras om de fick stämpel och kunna påbörja sitt nya liv eller inte.

Nu blir jag riktigt nyfiken måste ju kolla på min kamera om det finns någon Sepia funktion på den också. Det finns ju så mycket funktioner som man lätt glömmer bort att man har.

6 11 2009
petchie

Desiree, tack! Jag älskar verkligen hur jag lyckades få med blackberryn i fotot! Jag tog först två andra foton men så såg jag i ögonvrån att den här tjejen skulle gå över gatan så då blev det ett tredje foto – klick😉
Ellis Island är nog färdigrenoverat, det är jättefint och fräscht som museum, och mycket att se. Men tyvärr hann jag inte så mycket eftersom jag hade tajt om tid (skulle ut till NJ vid 16-tiden) och det var SÅÅÅÅ MYCKET folk!! Jag köade nästan överallt… Saltis och jag kom fram till att det nog berodde på att det hade regnat i 3 dagar så folk hade väntat med att göra Ellis Island till torsdagen + att det är allhelgonalov i många europeiska länder samtidigt – det var FRANSOSER överallt i New York… Alltså åk inte till NYC sista veckan i oktober-början på november, det är nog precis som London en typisk Allhelgonalovsdestination för européer – det är nog lugnare en annan vecka.
Det måste finnas en sepiafunktion på din kamera – min förra kamera från 2004 hade en sådan men jag upptäckte det inte förrän en kompis hade lagt upp sina smekmånadsbilder från Indien på Facebook och jag frågade hur han fått dem i sepia… Nu älskar jag att ta vissa foton i sepia – så mycket lättare än att sitta och pilla med photoshop…

5 11 2009
Jess

Underbara bilder!!
Speciellt de fotade på Ellis Island, det får liksom bilderna att verkligen kännas gamla och hur det var då immigranterna kom till US.

Jag var i NYC 2002 och vi besökte Ellis Island och jag tror att jag letade upp någon farbror till pappa som emmigrerat i de där registren som de har.

Vad är det för en kamera du har? Tror tyvärr inte att min kamera har en sån funktion.

Kram!

6 11 2009
petchie

Jess, jag kom inte ihåg vad min farmors och morföräldrars släktingar hette så jag lyckades inte hitta några emigranter… Dessutom var det så mycket folk – alldeles för stressigt. Men det var iaf kul att bara gå runt och känna “historiens vingslag” – det var säkert minst lika hög ljudvolym (skolklasser) som då men antagligen smutsigare och mycket trängre.
Din kamera måste ha en sepiafunktion – som jag skrev till Desiree ovan så hade min gamla kamera från 2004 det! Jag har nu en Lumix och jag går in under Menu – Color Mode och kan välja olika nyanser (cool, vivid – har jag alltid nuförtiden, black&white, sepia etc). Jag har inte lyckats hitta hur man gör svart och vita bilder med t.ex en färg som grönt som lyser igenom – DET är en cool funktion!
KRAM!

5 11 2009
Saltistjejen

Vad roligt att se dina sepiabilder! De är ju supernice!!!! Haha extra kul att de flesta i början är från våra kvarter så man känner verkligen igen sig!🙂
Kram!!

6 11 2009
petchie

Saltis, japp, de första bilderna tog jag när jag var på väg hem till er den första dagen efter jag varit på Guggenheim. New York ser extracoolt ut i sepia🙂
Kram

5 11 2009
Carina

Super! Jättefina bilder!

6 11 2009
petchie

Carina, tack – jag blir alltid glad över fotokomplimanger från ett proffs som du!

5 11 2009
Fröken Anki

Ursnygga kort! En helt annan känsla när man byter från färg till sepia, eller svartvitt. Snyggt!
Jag gillade också Ellis Island. Har några släktingar som förmodligen passerat därigenom också. Vilken resa de gjorde! När vi var där sa vi att vi aldrig mer kommer klaga över åbäkiga resor igen, för nuförtiden är det inte det. Inte om man jämför!

kram

6 11 2009
petchie

Fröken Anki, jag är helt insnöad på sepia och tycker att fotona blir ofta intressantare än i bara svartvitt.
Ja, man ska verkligen inte klaga på resandet nuförtiden – och hur det är att vara “emigrant” under 2000-talet med internet, skype, snabba flygförbindelser…
Kram

6 11 2009
Millan

Valdigt fina foton! Visst ar det skoj att leka lite med de olika kamerafunktionerna!! Jag tycker sarskilt att det tredje fotot ar valdigt coolt (med blackberryn). Det dar rokmolnet gor att bilden ser sa levande ut att man nastan tror man ska kunna kliva ratt in i fotot…
Ps, vi at din lax och avokadosallad till middag forra veckan och den var en hit!!
kram och trevlig helg

6 11 2009
petchie

Millan, det är så kul med de olika färgfunktionerna. På vår SLR-kamera verkar det som man inte tar fotot i de olika nyanserna utan man redigerar färgen efteråt. Jag tycker att det på ett sätt är enklare med den lilla kameran (som jag använde i NYC) där man tar fotot direkt i t.ex sepia.
Den tredje bilden blev definitivt mer intressant i sepia än i färg – mer mystisk, mer New York-aktig på något sätt. Men sepia kräver mer liv i bilden – t.ex moln på en himmel eller dylikt, annars blir det väldigt platt och ointressant. Som O älskar att säga “more texture” – ett uttryck som inredarna på HGTV använder alltid och som han har anammat😉
Kul att ni gillade “min” lax- och avocadosallad🙂
Kram

6 11 2009
Bella

Åh New York!!!
Vackra bilder i sepia…😉

6 11 2009
petchie

Bella, tack! Visst blir det direkt en annan känsla när man ser New York genom ett sepiafilter…

6 11 2009
Annika

Ja, det blir en helt annan feeling på de bilderna. Gammaldags.
DET stället ja!! Där vi mötte upp i fjol och jag satt och glodde på dig som o mjag inte var klok!! Ja, både Petra och jag…
KUL var det .
Nu är vi på väg upp igen. Räknar med att träffa iallafall Saltis.
OCH Ellis Island är ett måste! Liksom att gå över the Brooklyn Bridge…
Kramar!!!

8 11 2009
petchie

Annika, jag gillar retro-känslan man får av sepia – speciellt om det är gamla byggnader. Himlen blir också mer dramatisk om man har olika molnformationer i sepia.
Hi hi, japp, det är ett kul minne av vår överraskning förra året – du och Petra bara stirrade på oss!
Ni kommer att få en sådan härlig NYC-helg! Se bara till att vara TIDIGT i Battery Park för biljetter till Ellis Island – jag stod mer än 2½ timme i kö, först för att köpa biljett, sedan för att gå igenom säkerhetskontrollen, för att köpa något att äta på ön och sist men inte minst för att ta färjan tillbaka till Manhattan. SUCK!! Brooklyn Bridge har jag gått över halvvägs men aldrig besökt Brooklyn – nästa gång..
Kram

6 11 2009
Anna (Sthlm)

Vilka fina foton! Jag har faktiskt aldrig tagit bilder i sepia men jag borde! Känns som de får djup. Den första bilden blev nästan rosa.

Ellis Island var en av mina favoriter från besöket förra sommaren 2008. Så du har släktingar som kom den vägen? Har ni fortfarande kontakt med deras ättlingar?

Kram & trevlig helg!

8 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag var inte helt nöjd med Guggenheim-bilden i sepia, den hade blivit bättre med några moln… Men det är intressant hur sepia kan se så olika ut, beroende på ljuset – mer eller mindre rosa, eller mer gulaktigt.
Ja, mina mor- och farföräldrar har haft sporadisk kontakt med olika släktingar i USA – några har tom varit i Sverige och hälsat på, men det var på 80-talet. Den yngre generationen verkar inte vara lika intresserad, tyvärr! När det var tal om att O och jag skulle åka till Washington och Oregon förra hösten försökte vi få kontakt med några släktingar där. Men tyvärr blev det ingen resa, Os kurs ställdes in och vi åkte till NY och Canada istället…
Jag vet att farmors morbror eller farbror skulle ha åkt med Titanic men fick inga biljetter, och åkte med en annan båt… så jag antar att han landade på Ellis Island.
kram

6 11 2009
Lia

Och DET HÄR är vad jag menar P! Fantastiska bilder som du skulle kunna ha sååå roligt med om du blir intresserad av mitt lilla fredagstips på bloggen =). Det verkligen kändes sådär ruffigt och stilfullt dom bara NYC kan vara på en och samma gång. Fin stämning du har fått till i inlägget =). Trevlig helg min gulliga vän!

8 11 2009
petchie

Lia, TACK!! Jag har redan beställt några vykort via ert företag😉 Det blev bl.a tredje fotot i inlägget plus några andra foton från NYC. SKa bli spännande att se hur de ser ut när de är tryckta…
Kram och tack för det fina tipset!

6 11 2009
cecilia

Jag gillar verkligen sepia, bilderna far ett helt annat liv – och lugn! Du har verkligen get mig NY bug nu, jag ska dit i mars, och nu fick jag lite fjarilar i magen!!

8 11 2009
petchie

Cecilia, vad roligt att du ska åka till NYC i mars. Jag har fortfarande så många ställen kvar på min lista som jag skulle vilja se / besöka – Brooklyn, Williamsburg, mer av the Village etc. Hoppas komma dit fler gånger…
kram

7 11 2009
olgakatt

Det blir litet “Maria Larssons eviga ögonblick” över bilder i sepia! Tycker väldigt mycket om dom! Har ingen aning om min kamera kan ta i sepia direkt men det är gjort med ett klick i iphoto i macen. Får oxå hemkänsla av vissa bilder.

8 11 2009
petchie

Olgakatt, jag har inte sett Maria Larssons eviga ögonblick än, men den är på den svenska film-önskelistan…
Jag tror att de flesta kameror har sepia-funktion men man kan ju lika bra redigera det efteråt. Ja, du kände säkert också igen vissa ställen – nästan alla fotona är ju tagna i Saltis kvarter.
Kram

8 11 2009
Marianne

Fina foton! Ja man leker alldeles för lite med svart-vitt också, det blir ofta väldigt fint, särskilt för porträtt. Fast jag hörde någonstans att det är inne nu igen.

Ser att du hade bra dagar i NYC! Ska läsa neråt nu.

Kramar!

8 11 2009
petchie

Marianne, jag provar ibland att ta samma bild flera gånger med olika filter – det blir intressanta effekter. Jag älskar svartvita porträtt!
NY-resan känns redan så avlägsen, men det var några mysiga dagar med Saltis och hennes söta familj.
Kram

8 11 2009
Anna (Sthlm)

Såg att Annika skulle till Ellis Island så ett tips! Köp t o m biljetterna dagen innan om ni kan, alt på internet. Vi vi var där tidigt, typ 9, men det var ju inte alls tidigt. Tror man måste vara där innan 8 för att slippa köa för länge.

9 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), verkligen ett smart tips! Jag stod framför tre äldre amish-par (de var så roliga att lyssna på) i kön i ca 45 minuter innan de kom på att de ju faktiskt kunde gå i den snabbare kön eftersom de hade bokat (har amish internet??)! Så man får ju ha lite koll också att man har rätt att gå före, hi hi.

Leave a Reply

