Pillows – a cultural divide or gender issue?

10 11 2009

After recovering from the excitement over the almost-disaster of buying plane tickets on-line, let’s do some pillowtalk: 

Yesterday I was checking out some posts on one of my favourite interior design web-sites; ApartmentTherapy.com, when I saw the following comment “Do Swedish people not use or need pillows?” on a post about a Swedish summerhouse and it made me think of the cultural differences of pillow use.

An American bed
An American bed in Pennsylvania

In the US a bed doesn’t seem to be entirely made until it is covered in pillows and shams. Sham is another American word that I had never heard (in the bed context) until I moved to Puerto Rico! It always makes me think of a scene in Sex and the City where Charlotte and her then-husband Trey are arguing while un-making the bed, pillow by pillow (or shams?)… It is quite a funny scene, even though they are discussing the serious subject of infertility, but the whole pillow&sham situation makes it silly.

So, no wonder that the American (I presume) reader of the Swedish summerhouse post thought that the pillow-less beds looked a little bare (see bedroom photo in the post linked above)! I guess that the pillows might have been removed for the photo shoot or maybe the people owning the house don’t use pillows! In my family, both my parents sleep with very thin pillows, and I am always complaining that the pillows at home are useless (too flat).

Summerhouse guesthouse
In our summerhouse (guesthouse) we have both pillows and some decorative “shams” – but just one on the bed and two in the sofa

When I arrived to our furnished apartment here in San Juan, one of the first things I did was remove all the decorative pillows and shams that were covering the bed! I think that I counted to 8 pieces, and I was actually a little confused – which ones stay in the bed and which are to be removed when sleeping?

Master bedroom
Some of the pillows and shams on the floor next to the bed before I gave up and hid them in a wardrobe

Don’t get me wrong – I LOVE pillows and sometimes go under the name of “The Pillow Girl” (O’s nickname for me). I need at least three pillows – two for under my head and one to hug while sleeping. O uses one… Recently we bought new pillows (memory-foam) and I tried twice to sleep on one – but it hurt my neck as it was too high. Funny, O now uses one of the memory foam pillows even though it is higher than two of our old feather-down pillows together.

However, you can call me lazy, but I don’t want to spend 5 minutes every night removing stuff from the bed… We actually never use the bedspread (överkast), and just re-arrange the sheet (duvet when living in a cooler climate) and the pillows we sleep on in order to make the bed in the morning.

Reading in bed
All these pillows are to be slept on – except for the “king-size” pillows behind the smaller pillows, that are used to cushion against the hard bedframe

Nevertheless, there is one place where I don’t think you can have too many pillows and it is in the sofa! The other day when Saltis and I were sitting down for a cup of tea in their sofa, she made the remark that her husband always gets annoyed with all the pillows in the sofa and throws them on the floor – O does the same!! Is it a girl thing to like pillows?? What do you think – do you also have lots of pillows in your sofa?

And a question: In which European country do you have SQUARE pillows (for the bed)? In the US there is something called Euro-sham, which measures 26″ x 26″ (66 cm x 66 cm) and I am curious where that measurement comes from? I am trying to think of the different pillows I have slept on in different countries – they all seem to have been rectangular (usually longer than the Swedish ones, which are 50 x 60 cm).   

For those of you who are interested in definitions:
Pillow: a bag or case made of cloth that is filled with feathers, down, or other soft material, and is used to cushion the head during sleep or rest
Sham: a cover or the like for giving a thing a different outward appearance: a pillow sham. A pillow sham is used for a pillow that is only decorative.
Cushion: a soft bag of cloth, leather, or rubber, filled with feathers, air, foam rubber, etc., on which to sit, kneel, or lie.
(source: Dictionary.com)

And American pillow sizes:
Standard: 50 x 66 cm (20 x 26″)
King: 50 x 91 cm (20 x 36″)
European: 66 x 66 cm (26 x 26″)

Spanish twin beds
Spanish twin beds and a thin rectangular pillow can be seen on the right. I like how the chandelier is reflected on the wall in the photo. This is the room where we used to sleep, but nowadays we have our own room at O’s parents’ place.

And a funny pillow story to finish off:

In the autumn of 2002 some of my fellow masterini* and I, who happened to all live in Belgium, organised a reunion in Brussels. Among us, we managed to host everybody in our homes so nobody had to sleep in a hotel. I lived in a tiny attic apartment with a small bedroom + a sleeping loft, and we were 7 of us, so I had asked my Austrian friend T** to bring a mattress, since he was driving from The Hague.

The friends that I were hosting arrived from different corners of Europe, and T was a little late as usual. When he unpacked his car I asked him about the mattress. He said “Oh, I decided to not bring a mattress, but I brought my pillow“!! Well, the pillow was big (square when I think about it!) but a little small to sleep on, so I guess he wasn’t that comfortable during the two nights he stayed at my place… But as the saying goes “as you make your bed, you must lie in it”!  That he was utterly shocked by the fact that we were two Swedish girls and one Swedish guy sharing the sofa bed is another story 😉

*) Nickname for the students who have studied my Master’s programme in Venice – it really should be masteroni after graduation but the Italian diminutive just stuck..
**) Austrian T was the one who took over my apartment in Brussels when I moved to Puerto Rico – but he has since then moved back to Vienna.


Actions

Information

20 responses

10 11 2009
Desiree

Jag har också lagt märke till hur mycket och många kuddar de anväder här. Just en million prydnadskuddar ovanpå överkastet. Jag tycker det är jobbigt att börja med att kasta bort alla då man bott på något B&B här. Själva har vi tre sovkuddar i sängen och sedan två större kuddar ovanpå överkastet. Det blir lagom att ta bort de två shams och sedan köra med de tre vanliga då man ska sova. Något jag tycker är bökigt är just de olika storlekarna på örngott och kuddar mellan sverige och USA (ja det är ju samma problem med påslakanen förstås också). Vi har en amerikansk kudde och kör man med ett svenskt örgott till denna så får man verkligen pressa in denna kudde. Ordet sham hade jag inte heller hört innan jag flyttade hit. Jag vet tyvärr inte i vilket land man använder sig av fykantiga kuddar. Lustigt att det kan vara så stor skillnader i kultur även när det gäller kuddar, sängar och bäddning.

11 11 2009
petchie

Desiree, exakt – jag vet aldrig var jag ska göra av alla kuddar som ligger på sängarna i USA! Ska man slänga dem på golvet? Fotot på den amerikanska sängen tog jag hemma hos föräldrarna till en av Os kollegor, vi bodde hos dem när vi besökte Philadelphia. När vi skulle åka försökte jag att lägga tillbaka kuddarna på sängen, det var ju ett riktigt pussel😉 NÅGRA prydnadskuddar är ju fina men det ska ju inte bli värsta jobbet att bädda / förbereda sängen för natten…
Det hade varit så praktiskt om det hade funnits en kuddstandard, men även i Europa är det ju olika storlekar på kuddarna och jag har hört många utländska kompisar klaga på Ikeas kuddstorlekar. Undra om det alltid varit 50×60 i Sverige eller det är Ikea som satt standarden?
Kram!

10 11 2009
saltistjejen

Å nu lärde jag mig ett nytt ord. Sham. har aldrig hört det förr. Och visst är det alldeles för mycket kuddar i sängen om man ska ha det American Style. haha! Jag tycker det kan se snyggt ut, men oerhört opraktiskt, och eftersom jag är en trist och praktisk person (inte en rolig, flärdfull och snygg) så tycker jag bäst om att inte ah tio kuddar i sängen. Dessutom vill jag absolut inte ha ngn hög kudde när jag sover. M kallar min kudde för ett frimörke och den är TUNN! jag sover hellre utan kudde alls än med en för hög! 🙂
Haha men i SOFFAN har jag gärna kuddar hahahahaa! Tänk vad det var roligt när vi satt där och det visade sig att du och O var likadana när det gällde just soffkuddar!🙂
Kramar!

11 11 2009
petchie

Saltis, kul att du fick lära dig ett nytt ord idag😉 Jag har de senaste veckorna blivit extra kuddgalen, eller rättare sagt örngottsgalen, enligt O. Jag hittade några örngott på Marshalls som jag gillade, och sedan har det bara blivit fler och fler, hi hi. Det började med att vi köpte två memory foams-kuddar (standard-size) och behövde örngott till dem, sedan blev det även två större, King-size-kuddar (praktiska att ha mot sänggaveln när man ska läsa i sängen).. Jag är tvärtom – jag kan INTE sova UTAN en tjock kudde!! I Spanien har jag nu köpt en Ikea-kudde som jag lägger ovanpå de långa, smala spanska kuddarna som jag tycker är för låga… Egentligen konstigt att jag vill ha en hög kudde eftersom jag alltid hade en liten och tunn kudde som barn, och som sagt, mina föräldrar sover också på frimärken😀
Massor med kuddar i soffan ska det var – det blir ju MYSIGARE! Konstigt att killarna inte fattar det!
Kram

10 11 2009
Anne

Hihi, vad roligt kuddinlägg! Allting funderar och kommer du på🙂 Håller med om det där med amerikansk bäddning och kuddar. Överlag tycker jag amerikansk bäddteknik är rätt annorlunda och lite mysko.
En soffa ska helt klart ha kuddar, helt kuddfri ska den definitivt inte vara. Det är ju skönt bulla upp med kuddar bakom ryggen också när man ligger i soffan (förutom att det förstås är såå snyggt med kuddar i soffan).
Det där med hur folk vill ha sina sovkuddar är verkligen olika, jag började fundera på nu när jag läser ditt inlägg.
Kommer nu ihåg en incident, hur nöjd med mig själv jag var då en kompis kom på besök och skulle sova över (på Sverigetiden) och jag hade lyxat till det med att ge hennes gästsäng nya kuddar, extra tjocka och stora. För att innan läggdags höra henne fråga lite försynt om jag möjligen hade plattare kuddar och att hon inte kunde sova med de jag gett henne…. Hon ville ha lövtunn kudde och det var hennes grej. Som sagt, alla har vi olika kuddönskemål.
Förresten, örngotter med texten min älskling är för sött (vet att du visat det förut), jag gillar örngott med text. Det är nåt mysigt över det. Jag har ett rätt slitet nu med texten sommar och jag blir alltid så glad bädda med det…

11 11 2009
petchie

Anne, kanske inte ett så seriöst ämne men ganska intressant😉 Och visst är det stora kulturella skillnader på både kuddar och lakan – och inte bara mellan USA och Sverige, utan även andra europeiska länder. Jag har några påslakan från Italien – de har en liten “flärp” längst ner som min danska kompis (som jag bodde med i Padova och köpte lakan med) och jag inte förstod oss på förrän vi kom fram till att det var för att sticka in under madrassen – så att täcket inte glider av… Det var iaf vår teori!😕
Ha ha, jag har haft en liknande situation då jag precis hade införskaffat tillräckligt med kuddar för att kunna bädda åt en övernattande kompis med två kuddar. På morgonen när jag steg upp upptäckte jag att båda kuddarna låg på golvet – så mycket uppskattades den bäddningen😀
Visst är örngotten med text söta – jag har köpt några stycken från Hemtex med Puss & Kram etc. I somras köpte jag några underbart mjuka örngott i ekologisk bomull med 70-tals design på Åhléns. Ett brunt med vita lamm på gav jag till en kompis lille son och två gröna lämnade jag i sommarstugan men sedan ångrade jag mig, så min syster har köpt några extra till mig som jag ska hämta i jul.
Kram!

11 11 2009
Millan

Hahaha jag kanner att du och jag maste traffas och fika nagon gang for du tar ofta upp saker som jag ocksa reflekterat over eller funderar pa🙂. Det har med kuddar har jag o mina kompisar har pratat mycket om for vi kommer juf ran olika lander allihopa och alla har vi olika kuddstorlekar och satt att badda pa!

Jag kommer ihag scenen fran SATC !!🙂 Jag har tva oversize cushions pa var sang. De tar 2 sekunder att slanga av (och de anvands nattetid for att halla in en gardin vid vaggen i sovrummet for annars flaktar det lite latt i den – typiskt engelska hus – hahaha). Jag tycker att det kan vara jatte fint med kuddar men skulle heller inte vilja ha massor av prydnadskuddar pa sangen.

Vi har nagra kuddar i soffan men vi skulle behova fler! Jag tycker det ser helt kalt ut om man inte har prydnadskuddar dar. Ben brukar lagga en bakom nacken och ibland en under fotterna som han slangt upp pa bordet och sa somnar han gott sa medans vi tittar pa nagon film😉.

Jag tycker mycket om den engelska kuddstorleken – oxford kallas den for forresten! Den ar ju langde an den svenska sa problemet ar att nar vi far baddset i julklapp sa kan vi aldrig anvanda orngotten. Jag har ALLTID tva kuddar nar jag laser och sedan tar jag bort en under natten nagon gang… fast jag kommer adlrig ihag nar jag gjort det morgonen efter.

Nar vi var hos Jana i Tjeckien sa hade de helt enorma kuddar i sangen dar. Helt fyrkantiga och jatte stora och posiga kuddar som huvudet nastan sjonk rakt igenom. Inte det minsta bekvamt!!

Ok, enough pillow talk😉. Dags att borja jobba!

Kram!

12 11 2009
petchie

Millan, ha ha, vi måste absolut ta en fika någongång!! Det skulle vara så roligt att träffas – jag hoppas på fler bloggträffar i Europa nästa år. Först och främst för att jag tror att jag kommer att åka till Sverige lite oftare och då vara mindre stressad och kanske till och med röra mig utanför SKåne-Stockholm😉
Kul att du också kommer ihåg scenen från SATC! Charlotte är ju bara så rolig alltid, och det är så typiskt henne att ha hela sängen full med kuddar.
Ja, soffor behöver definitivt extra kuddar för att se mysigare och mer inbjudande ut!! Vi hade nog FEM kuddar i vår soffa igår för att kunna halvligga bekvämt båda två och kolla på film😉
Aha, så i England heter storleken Oxford. Jag kommer inte riktigt ihåg hur stora de engelska kuddarna är men jag tror att våra svenska kuddar är bland de minsta i Europa.
Så kanske “Euro-sham”-storleken kommer från Tjeckien?? Jättestora kvadratiska är ju bara så opraktiska eftersom de tar upp så mycket av sängen. Och nej, alltför pösiga kuddar går bort!
Tack för din kudd-input🙂
Kram

11 11 2009
Annika

Ja, det är sant att det är många som verkligen går over-board med kuddarna här.
Varför liksom? Men det är väl bara en kulturell skillnad, kanske?
Jag tycker det är märkligare då hur man inte gått över till PÅSLAKAN utan att man kör med underlakan och filt. Fy fasiken vad jag hatar det!!! fast, påslakanskulturen tar väl över mer och mer här också som TUR är. Oftast är påslakan galet dyrt, om man inte köper dem på IKEA förstås…(som jag gör).
Shams har jag inga.
men jag vill gärna ha två kuddar då jag sover, en under huvudet och en som jag kramar, precis som du🙂
I soffan är det mysigt med mkt kuddar. Det tycker både Peter, K och jag. Synd att man måste fluffa dem så ofta, hihi!! Efter en tv-kväll i sofforna ser de ut som nedsuttna, tillknyckade katastrofområden för ofta har vi varsin filt som vi kurar in oss i också!
Jo, jag har förresten 4 prydnadskuddar på min säng, två från IKEA o två från Pottery Barn…hihi. men de är små och smarta, kanske det som kallas euro-size då?
Kuddar höjer mysfaktorn till viss del…

Kram!!

12 11 2009
petchie

Annika, jag kommer ihåg att du har skrivit om amerikansk bäddteknik förut och det är verkligen ett stort mysterium. Vi har kollat lite på sängkläder på Marshalls men det är inte lätt att hitta “duvet covers”, allt är “sheet sets” – vilket skulle passa bra i SPANIEN där man också (iaf hos svärföräldrarna) bäddar med lakan och filt. Du vet ju hur mycket jag FRYSER i Spanien under vinterhalvåret och jag berättade väl att svärmor hade köpt nya lakanset i vintras åt oss. I FLEECE!! Hon berättade att de var riktigt dyra, 75€ på rea och jag kände mig sååå otacksam när jag viskade till O att det hade varit bättre om hon bara gett mig ett TÄCKE!!!! (som de har, men inte använder!)😕 I jul ska jag minsann ha ett täcke i vår säng, för fleece eller inte, det funkar inte med en tunn liten filt…
Hi hi, kul att du också är kuddkramare! Jag har blivit det på senare tid och min teori är att det är pga att jag inte har ett stort täcke att krama här i PR (vi sover med bara ett lakan, oftast faktiskt ett tomt påslakan) så jag har fått ersätta det med en kudde!
Vad mysigt det låter med era kuddar och filtar i tv-soffan.
Euro-size är 66 x 66 cm så det är rejäla kuddar – kanske tjeckisk storlek efter vad Millan skrev ovan om deras kudderfarenhet från Tjeckien!?
KRAM!

11 11 2009
Elisabeth

Det ska vara lagom (😉 ) med kuddar på sängen, tycker jag. Sängen i artikeln var alldeles för kal för min smak. Avskalat kan vara snyggt, men inte på en säng, för en säng ska vara mysig! Kvadratiska “sovkuddar” har jag aldrig sett, inte i något land jag besökt. Däremot dessa rektangulära kuddar, gaaah, de är så jobbiga! Där jag bodde i Tyskland/Österrike var kuddarna naturligtvis långsmala, och naturligtvis passade de inte i mitt örngott. Inte ens att köpa ett nytt örngott på Ikea hjälpte, och dessutom tycker jag att de är så obekväma… Fast det är å andra sidan en smaksak.

12 11 2009
petchie

Elisabeth, jag tycker också egentligen att sängen på bilden i artikeln såg lite bar ut. Men det är helt uppenbart att det är kuddar UNDER överkastet i alla fall.
Jag håller helt med, sängar ska se inbjudande och mysiga ut, inte avskalade. Överhuvudtaget kan jag ha lite svårt för den svala skandinaviska stilen med bara vitt vitt vitt och bart överallt. Fram för lite mys och färgaccenter – men det behöver inte gå till överdrift som i USA…
Det ÄR jobbigt med de olika kuddstorlekarna även i Europa – man vill ju inte behöva köpa nya sängkläder varje gång man flyttar till ett nytt land (om man nu flyttar så ofta som vissa av oss har gjort, lyxproblem till viss del, hi hi). Lösningen är att köpa både kuddar och sängkläder på Ikea för där är det ju samma i alla europeiska länder😉
Jag läste förresten i en bok om Ikea att de i början av deras etableringstid i Nordamerika inte kunde förstå varför de inte sålde sängkläder… Tills de insåg att de var tvungna att anpassa sig till den amerikanska standarden och måtten!!
Kram

11 11 2009
Marianne

Så roligt med en djupdykning i kuddvetenskap! Jag tycker det är fint med många kuddar på sängen, men vi har bara fyra fula. Jag är trött på vårt överkast och kuddarna, vill ha nytt. Fast oftast gör jag som du, bara rättar till sängkläderna och struntar i överkastet. Däremot älskar jag våra kuddar i sofforna (det ÄR bergis en tjejgrej). Jag köpte olika kuddöverdrag i Istanbul så jag byter mellan turkiska tulpaner och turkiska dervisher med jämna mellanrum.

Så himla jobbigt det är med de där olika storlekarna på kuddarna då! Jag köpte kuddar i Turkiet, men sen kunde jag inte använda örngotten från Ikea – för det var ju helt fel storlek. Så jag blev tvungen att köpa nya örngott också.

Dun ska det vara att sova på. Alla gånger. Jag har en jag sover på, en jag byter med när den första har blivit för platt och varm och en jag bara har bakom ryggen när jag dricker morgonkoppen i sängen.

Kramar!

12 11 2009
petchie

Marianne, jag påstår inte att jag är en kuddexpert men visst är det intressant som ämne!
Ha ha, så ni har FULA kuddar på sängen😉 Finns det inte fina tyger i Kairo som du kan sy kuddvar och överkast av? Vi har som sagt ytterst sällan överkastet på sängen, det hänger alltid på sänggaveln (och ser faktiskt ganska snyggt ut där eftersom sänggaveln är så metallisk och hård annars). Kanske lika bra eftersom vi inte har några prydnadskuddar som passar till överkastet – det är blått och vitt, smalrandigt från Indiska, ÄLSKAR det!
Frågan är om man ska anpassa sig till kuddarna eller örngotten… Vi har köpt amerikanska kuddar här som vi kommer att ta med till Europa och använda med våra amerikanska örngott – det får bli en blandning av svenska / Ikea-kuddar + de amerikanska i sängen.
O har varit så nyfiken på memory foam även om han annars bara vill ha dun, så vi köpte äntligen ett par för någon månad sedan. Och vet du vad, jag har en känsla av att han snarkar MINDRE nu när han sover på en memory foam-kudde!!!
Jag byter också med jämna mellanrum mellan mina två kuddar – vänder på dem när de är för kalla och platta… O har inte det problemet eftersom han oftast somnar inom 2 minuter!
Kram!

12 11 2009
Bella

Jag har aldrig kunnat sova med det spanska avlånga kuddarna, höga och hårda..
Min pojkvän kan dock inte sova utan, han vrider kudden i en L form så han kramar om kudden samtidigt som han sover på den…? Konstigt med ens sömnvanor…

Jag var helt chockad när jag var i USA sist och plockade bort säkert 10 !!! st kuddar från sängen, jag har alltid med mig min egen;) den typiska svenska tunna mjuka kudden…annars kan jag inte sova…

Kommer även att tänka på hur det i Spanien alltid bäddar sängarna så perfekt, med överkast, kuddar etc. Som i USA! i Sverige tror jag de flesta bara lägger iordning lakanen men inte bäddar sängen som för i tiden…eller?

I Spanien sover även de flesta helt instängda, alltså inte bäddar upp sängen utan kryper i och sover nästan med händerna på täcket som i en kokong (sovsäck!?)
Jag förstörde bäddningen varje natt då jag känner mig instängd😉 men det knappt såg ut som någon sovit i min pojkväns säng då han knappt rör på sig…

12 11 2009
petchie

Bella, de spanska kuddarna jag har träffat på har varit för mjuka… Kanske det är olika kuddar i Aragón, Murcia och Catalonien eller så är det kuddrelativism😉 om du nu gillar tunna, mjuka kuddar och jag höga, men inte alltför hårda kuddar.
Ha ha, visst är det tidskrävande att ta bort alla de där prydnadskuddarna på amerikanska sängar och framför allt – var lägger man dem??
Mina syskon och jag gillade alltid när vi var små att försöka krypa ner i hotellbäddade sängar utan att dra upp täcket / lakanen… Men nuförtiden drar jag också upp och “förstör” bäddningen, framförallt för att jag vill ha täcket långt upp över huvudet. Och det ska vara PÅSLAKAN med täcke i och inte lakan + filt – det har inte min svärmor förstått än. Jag fryser ju alltid hos dem på vintrarna (ingen centralvärme) med bara en tunn filt över mig… I jul ska det vara duntäcke och Ikea-kudde för min del + att vi ska sova i samma säng hos Os föräldrar för första gången – förhoppningsvis varmare än att sova i separata sängar.
Un abrazo!

12 11 2009
Taina

Hahahaha! Vilket roligt inlägg egentligen. Altt ska de då överdriva med i detta land, från miljontals kuddar till madrasser som Prinsessan på ärten. Maken gillar stora och många kuddar. Jag är mer en plattis. Tycker jag sover bättre då. Undrar om jag är född i bastun och fick ligga på laven utan kuddar…🙂

Kramen

12 11 2009
petchie

Taina, det trodde du inte, att kuddar kan vara kul! Jag förstår inte heller meningen med en massa madrasser ovanpå varandra – gör bara sängarna högre om det nu är HÖJD de vill ha! Vår säng är faktiskt så hög här i PR att Os 2-åriga systerdotter inte kom upp i den, till hennes stora frustration!!
Ha ha, du frös iaf inte om du föddes i bastun😀
Kram!

12 11 2009
Anna (Sthlm)

Kanske någon som skrivit det i kommentarerna nedan – orkar inte läsa igenom alla just nu – men i amerikanska filmer och serier då skulle man kunna tro att de sover med alla de där kuddarna också! Jag skulle få konstant nackspärr om jag halvsatt och sov!🙂

13 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), det är kanske i USA som på medeltiden i Sverige då man trodde att man skulle dö om man låg ner, så man satt upp och sov😉 – vill jag iaf minnas att jag lärde mig när vi besökte Kulturen i Lund och såg de korta sängarna…?

Leave a Reply

