Wednesday recipe: Amish Friendship Cake and who pays for a wedding?

11 11 2009

Last Monday my French friend E called me to ask if she could come to drop off a surprise… I was very curious when she gave me a little container with some liquid, and a small bag with three slices of cake. She explained that it was a “Amish Friendship Cake” and that she would email me the instructions on how to take care of it.

She also told me that her mother had received a similar “chain-recipe” back in France a few years ago, but it was for bread and it was called “Herman” for some reason. The funny thing is that when I spoke to my grandmother a few days later, and told her about my cake project, she also knew of “Herman” (actually “Här kommer Herman” in Swedish, which means “Here comes Herman”) and the so-called “starter” liquid that you have to nourish before baking! It reminds me of the sourdough that my mother subscribed to back in the 80’s – she would get it by mail. And coincidentally my friend Erika has today written about the sourdough starter (in Swedish) that she keeps in the fridge.

Amish cake starter in a container
Amish cake starter in a container

Back to the Amish Cake, there are lots of recipes on this kind of cake on the internet, but below are the instructions that I received. It is very easy, for the first five days you don’t do anything, except “mushing” the bag (or in my case, stirring a little in the container). The liquid starts to become a little inflated and bubbly but that’s just the natural “fermentation” and nothing bad. You add some simple ingredients and then continue “mushing” for another couple of days, before adding some more ingredients, divide the mix in five parts and make your cake with one fifth of the fermented mixture.

If you are interested in starting a “Amish Friendship Cake” for yourself and your friends, check out this link for a “starter recipe”. I think that it is quite a nice idea to share a recipe with your friends and “pass it on”, especially nowadays when everything is supposed to be so “instant” (all those semi-made cakes and cookies in the TV commercials).

Recipe to Pass On
Accompanying these instructions when you make this bread and wish to give it to a friend should be a Ziploc bag of starter. Keep the starter on your countertop.
DO NOT REFRIGERATE!

Day 1: Do nothing
Day 2: Mush bag two times during the day.
Day 3: Mush bag two times during the day.
Day 4: Mush bag two times during the day.
Day 5: Mush bag two times during the day.
Day 6: Add to the bag:
2 Cups flour; 1 Cup of milk; 1 Cup of sugar
Close the bag, letting out as much air as possible. Mush thoroughly.
Day 7: Mush bag two times during the day.
Day 8: Mush bag two times during the day.
Day 9: Clip off corner of the bag and squeeze into a large bowl.

Add to the bowl:
1 Cup flour; 1 Cup of milk; 1 Cup of sugar
Stir thoroughly. Measure out four 1 Cup starters into Ziploc bags.
Give these bags and a copy of these instructions to other to enjoy.

To the small amount of starter left in the bowl, add:
1 Cup oil; ½ Cup milk; 3 eggs; 1 tsp. vanilla
Mix well then add:
2 Cups flour; 1 Cup sugar; 1 ½ tsp. baking powder; 2 tsp. cinnamon; ½ tsp. salt; ½ tsp. baking soda; 1 or 2 small Vanilla instant pudding mixes; 1 Cup chopped nuts (optional)
Mix well. Spray 2 loaf pans with non-stick spray. Sprinkle pans generously with cinnamon and sugar mixture. (1 Tbs. cinnamon & 4 Tbs. sugar) Shake or stir together. Pour batter into pans and sprinkle tops with more cinnamon/sugar mixture generously.
Bake at 325 degrees for 1 hour or until toothpick comes our clean.
Tomorrow starts Day 1 again.

Amish cake starter
Amish cake starters for my friends

Comment: Since I prefer cardamom to cinnamon and didn’t have any “Vanilla Instant Pudding Mix”, I decided to use cardamom and some Belgian dark chocolate (Côte d’Or, 200 grams) instead. Maybe a strange combo but it turned out really tasty!

Speaking of chocolate, I read on a couple of Swedish blogs that it was the “Day of the Swedish Brownie cake” (Kladdkakans dag + recipe on Erika’s blog) last Sunday. However, since I started making Elle’s Chocolate Cake many years ago, I just can’t make a chocolate cake with cacao powder (cocoa), it has to be real chocolate! So call me a brownie snob, but try my recipe in the link above and taste the difference! It contains very little butter (25 grams) but 250 grams of dark chocolate…

Amish cake with chocolate
Amish chocolate cake

And now for the etiquette discussion: One of my friends here in Puerto Rico and I have lately been talking about weddings. Her daugher recently got engaged and now they are starting to plan the wedding. Apparently the future mother-in-law has mentioned that it is custom that the bride’s family pays for the wedding, which we can all agree used to be the custom in most cultures… However, nowadays I would say that, at least in Europe, both families as well as the couple, would share the financial burden of a wedding.

I just asked O if he and his parents would expect my parents to pay for a possible future wedding of ours and he said no (my parents are probably thinking “phew!”). He explained that he thinks that it depends on how many guests the different families are inviting and that there are some expenses that traditionally have been covered by the groom’s family and other ones by the bride’s family. This will be an interesting topic once we decide to organise our “real” wedding…

What do you think? Who paid for your wedding? What is your impression of how it works in other cultures?

Margareta Ribbing, the etiquette expert of the Swedish newspaper DN has written about the same topic here.


Actions

Information

26 responses

12 11 2009
Erika

Hej, vilken trevlig idé det där med Amish friendship cake. Det skulle jag vilja testa nån gång.
Jag håller med dig om att det blir mycket bättre med choklad istället för kakao. Både smak och konsistens blir så mycket mer. Nu är min gudmors recept lite heligt för mig så jag har hållit mig till kakao men jag kommer kanske prova att göra den med smält choklad istället. I väntan på det lilla experimentet kan jag tipsa om chokladpajen som jag skrev om 30/9 (en av mina första inlägg). Du hittar den under etiketten choklad. Jag bjöd på den på min födelsedag – it went down a storm! På fredag ska jag göra “riktigt” brownie (vad är det då på svenska – amerikansk kladdkaka? :-)) och då blir det givet smält choklad och ingen kakao. Har köpt 86 % så jag hoppas att den inte blir för mäktigt, vi får se.
Nu till etikettfrågan: jag tycker brudparet eller brudparet tillsammans med föräldrar ska bjuda på kalaset. Det viktiga är att ta hänsyn till parets och föräldrarnas ekonomi. Jag och A var helt inställda på att betala själva, sedan erbjöd min pappa sig att ge ett generöst bidrag. Våra föräldrar är alla skilda och varken mamma eller As föräldrar skulle kunna matcha Pappas bidrag utan att det skulle inverka alltför illa på deras ekonomi. Därför talade vi inte om för de andra att pappa bidragit eller hur mycket för att de inte skulle känna pressen att också behöva ge finansiellt bidrag. Sen behöver bidrag inte vara i pengar tycker jag, Mamma sydde min klänning och all den tid och kärlek hon la ner kan inte mätas i pengar. För mig var det ovärderligt.
Jag är nog egentligen inte så bestämd när det gäller den här frågan. Förutom på en punkt. Jag blir upprörd när det förväntas att endast brudens föräldrar ska betala för kalaset. Det är ålderdomligt och håller väl – tack å lov – på att försvinna. I sin förlängning innehåller en sån förväntan/tradition en stor portion kvinnoförakt anser jag, på så sätt sägs det underförstått att kvinnan ska bli omhändertagen av mannen och hans familj, att hon inte kommer bidra till framtida hushållet och att föräldrarna ska visa sin tacksamhet över att bli av med henne genom att stå för fiolerna.
Kram
PS På lördag är det ostkakans dag! Jippi! DS

12 11 2009
petchie

Erika, du får försöka göra en “starter” enligt receptet i länken – eller är det till och med samma recept som till en surdeg?? Jag har aldrig bakat surdegsbröd så vet inte riktigt vad surdegen innehåller.
Jag menade inte alls att kritisera din gudmors kladdkakerecept (hi hi, när jag tänker på din gudmor och din mamma tänker jag direkt på grodlår…) men det är sant att jag inte bakat kladdkaka sedan jag började med “Elles chokladkaka”, som för övrigt är alltså ett recept från svenska Elle-tidningen! Den kakan blev en klassiker i Bryssel, alla ÄLSKADE den men blev väldigt förvånade när jag berättade var receptet komifrån. Jag ska kolla upp ditt recept från den 30 september!
Jag tycker också att det är paret som ska betala den största delen av bröllopet – i mina, svenska, ögon är det ju brudparet som bjuder på bröllopet, inte föräldrarna! Men det är olika i olika länder – i Frankrike, Spanien, Grekland etc är det föräldrarna som bjuder in, och de bjuder in ALLA DE känner – kollegor, grannar etc som brudparet inte ens känner!! Nu tror jag inte att det skulle vara så om O och jag gifter oss i framtiden (fortfarande planen, frågan är bara NÄR) utan vi kommer nog att kunna välja VEM vi ska bjuda in… Hoppas jag iaf. Os föräldrar har ju redan “gift bort” en son och en dotter så kanske de inte bryr sig lika mycket en tredje gång😉 (ja, för det “riktiga” bröllopet kommer ju att ske i Spanien och inte i Sverige..)
Det har varit en intressant diskussion med min kollega, hon är från Peru och gift med en puertorican. Jag kan tänka mig att traditionen är lite annorlunda här, men hon hade gärna sett att det var mer som i Europa – av ekonomiska skäl. Hon var ganska chockad över att dotterns blivande svärmor direkt sa att de förväntade sig att den andra familjen skulle betala. Jag ska luska lite mer i hur det funkar här i PR…
Förresten ifrågasatte hon varför den här traditionen har uppkommit och jag förklarade ungefär som du att man förr i världen mer eller mindre betalade för att bli av med döttarna som ändå inte bidrog till hushållet… Så är det ju fortfarande i många kulturer i världen, tyvärr.
Kram!
PS Ostkaka har jag inte ätit på åratal – och upptäckte för några år sedan att det är en annan sak som min mor inte gillar (min kommentar om köttfärslimpa)! Ostkaka fick vi ändå när vi var små men vi märkte dock inte att hon inte själv åt av den😀 (nu kom jag på när jag åt ostkaka senast… med en viss väldigt lång smålänning!!!)

12 11 2009
Millan

Vad roligt med en vanskapskaka!! Jag maste nog nastan prova det dar for alla mina kompisar har gillar att baka🙂.
Ja nar det galler brollop sa tycker jag att det beror valdigt mycket pa vilken form av brollopsfest man har tankt sig. Om det tex ar sa att foraldrarna till brudparet (sjalvklart bada familjerna och INTE bara brudens!!) kommer att bjuda in familjevanner som brudparet annars inte skulle bjuda sa tycker jag att det kanns ok att foraldrarna betalar for det.

Alltsa, de allra flesta gifter sig senare nu for tiden och har sakert jobbat flera ar nar det val ar dags. Jag tror att det vanligaste bade i england och sverige nu ar att brudparet sjalva betalar for festen och att forldrarna kanske hjalper till lite. Jag har nog inte en enda kompis som gift sig, dar hennes eller hans foraldrar betalt for allt!! Det blir ju dessutom extra komplicerat nu for tiden da sa manga ar skilda for att begara att styvforaldrar ska sta for kalaset ar ju lite val magstarkt!

kram!

12 11 2009
petchie

Millan, vad roligt om du bestämmer dig för att starta upp en vänskapskake-kedja i England! Som sagt, det är en kul idé och kakan blev riktigt mumsig!
Jag tycker också att det är skillnad på olika bröllop, och vem som bjuder vem… Vill föräldrarna ha med sina vänner så får de väl också bidra ekonomiskt till festen! Förresten är det ju också intressant hur man i Spanien som bröllopsgäst, förväntas ge lika mycket [pengar] i present som ens deltagnade har kostat… Jag tycker att det inte är klokt att man förväntas punga ut med typ 200-300 € som par och ofta skickas BANKKONTONUMMER med i inbjudan!!! Inte en chans att det kommer att finnas med i vår eventuella bröllopsinbjudan!
Så dina tjeckiska och italienska tjejkompisar som har gift sig med britter, det är inte bara deras föräldrar som har stått för bröllopet? Bra!! Som sagt, jag tror att i de flesta europeiska länderna har man frångått traditionen att det är brudens familj som ska betala hela kalaset. Och tur är det!!!
Kram!

12 11 2009
SweFlo

Ja vi åkte ju till Las Vegas och gifte oss, men även med vanligt bröllop skulel jag aldrig förvänta mig att någon annan än vi själva skulel betala! Hjälp med själva jobbet runt brölloppet, helt OK, men kostnaden är ju något jag själv skulle vilja betala. Är inte en beliver i dyraa bröllop; det verkar liksom lite vansinnigt. Man kan ha en trevlig fest och fira med vänner och familj utan att det ska bli svindyrt och märkvärdigt. Lägg hellre pengarna på framtida boende eller nått i så fall…🙂

12 11 2009
petchie

SweFlo, jag visste inte att ni gifte er i Las Vegas! Då var det ju så klart ingen diskussion om saken! Jag skulle inte heller förvänta mig att mina föräldrar och / eller Os föräldrar skulle stå för vårt bröllop – vi har ju inte ens bott hemma de senaste 15 åren… Skulle ju vara jättekonstigt!
Jag förstår inte varför man skulle vilja ha ett påkostat enormt bröllop – det är bara brackigt! Vår idé med ett framtida bröllop är att hålla det ganska enkelt men bjuda in alla våra vänner som är utspridda över hela världen – OM de har möjlighet att komma så klart.
Kram

12 11 2009
Desiree

Den där Amish kakan lät ju jättespännande. När jag började läsa det du hade skrivit så tänkte jag med en gång på hur man startar surdeg. Det här verkar ju vara en kaka bakad med surdeg men det blir en söt kaka, jättespännande. Får jag tid att prova vill jag väldigt gärna testa detta recept. Håller helt med dig att chokladkakor ska bakas med riktig mörk choklad och inte kakao. Det blir en helt annorlunda och mycket mycket godare smak. Så jag är väl också en chokladsnobb då😉
Vad gäller bröllop och ekonomi så är det nog väldigt olika beroende på traditoner, kulutr och familjen. När vi gifte oss hade vi inte supermycket gäste men ca 50 stycken. Den största kostnaden tog vi som brudpar men sedan hjälpte även båda våra föräldrarpar till med frivilliga utgifter. Ha en fin torsdag.

12 11 2009
petchie

Desiree, visst påminner det om en surdeg, jag vet faktiskt inte om det är någon skillnad i basen – även om detta blev en söt kaka och inte bröd?
Jag har inte hittat något bra mörkt choklad att baka med här, så kompisar har haft med sig belgisk Côte d’or. Det är ju inte så dyrt i Belgien och det är så praktiskt att det är markerat PÅ chokladen med rutor där det står 25 gram.
50 gäster är ju ett litet bröllop i puertoricanska och spanska sammanhang. Os flygvärdinnekompis som ska gifta sig i maj ska ha ett litet bröllop med 30 gäster men hon berättade att i Madrid måste man betala en mellanskillnad upp til minimum antalet gäster – oftast 75!!! De hade letat länge efter ett ställe där minimum var lägre och mellanskillnadspriset inte var så högt – nu hade det hittat ett ställe där 50 var min. och de bara behövde betala en symbolisk summa per gäst som de INTE ska ha!! Inte klokt!!! Tänk att behöva betala för de gäster du INTE bjuder in!! Jag vill ha vår ev. bröllopsmottagning privat – i ett partytält eller liknande… Får se vad det kan tänkas bli!
Kram

12 11 2009
Annika

Mysig liten friendship cake, men så icke min grej…
Bakar ju aldrig…
Fast på senaste tiden har jag börjat fundera massor på småkakor. Why?? Kanske beror det på dieten? Och när man läser svenska veckotidningar så vimlar det oftast av recept och man blir galet sugen, hehe!!!

Bröllop så…
När vi gifte oss 93 så betalade mina fldrar för middagen i Sverige där vi gifte oss. Peter och jag hade inte så mkt pengar då, men visst betade vi allt annat som inte hade med själva middagen att göra.
När vi kom tillbaks till USA ordnade Peters fldrar en stor fest för oss här för den amerikanska släkten och alla vännerna här.

När Peters systrar gifte sig 97 och 98 betalade Peters fldrar.
Brudgummens fldrar står för den sk rehearsal dinner som äger rum kvällen före bröllopet. den är stor den också, fast inte lika stor som bröllopsmiddagen, förstås.

Men, jag undrar om det inte här i US har blivit vanligare att man splittar på kostnaden? Gamla värderingar luckras upp.
Vid en period i livet gick peter och jag på bröllop flera ggr om året. Nu var det länge sen ngn här gifte sig. Egentligen VET jag inte hur det är idag heller. Förmodligen diffar det väldeliga mellan städer, landet, stater och om man bor norr eller söder om the mason-dixon line…

Jag tycker att man ska splitta konstnaden på tre parter.

Peter och jag brukar ibland skämta om den dagen Karolina ska gifta sig…
vem betalar då? VI? Paret? eller brudgummens fldrar…hahahaha!!!

Kramar!!

12 11 2009
petchie

Annika, bakvägraren😉 Ha ha, småkakor har jag inte bakat många gånger, det känns som en mormorsgrej – och gott är det när man är hemma hos henne! O fick kakboken “Sju sorters kakor” av min syster i somras – på engelska, jag har den på svenska. Än så länge har han inte testat några recept men han är definitivt kakälskaren i det här hushållet!
Vad intressant att höra mer om ert bröllop – har du skrivit om det på bloggen? Jag tycker att ni gjorde en bra uppdelning av vem som stod för vad etc. Inte klokt egentligen att Peters föräldrar fick stå själva för systrarnas bröllop – men det beror kanske på hur traditionella familjerna är och vilket sorts bröllop man har. Aha, jag visste inte att traditionen var att brudgummens familj betalar för “the rehearsal dinner”, ett väl ganska amerikanskt koncept överlag.
Jag tror nog att tiderna kommer att ha förändrats tills dess Karolina gifter sig – att parterna splittar på kostnaden!! Annars får ni kanske börja spara redan😉
Kram

12 11 2009
Anna (Sthlm)

Jag har alltid tyckt sån där Herman har varit lite äckligt… Men surdegsbröd görs ju på ett liknande sätt så..

Vad gäller etikettsfrågan svarade jag “paret betalar” men jag tycker det beror lite på när och hur man gifter sig. Om man gifter sig när man är färdigutbildad och har jobb och allt tycker jag att man ska betala själv. Det är ju inte så att föräldrarna måste “gifta bort” sina barn (läs: döttrar) på samma sätt som förr för att garantera dem en inkomst utan det är ju mer parets val. Men sedan är det s k en bonus och jättekul om familjen kan hjälpa till lite. Men jag tycker inte att man ska ta det för givet.

Minns att mitt amerikanska ex, när hans syster gifte sig så betalade hans föräldrar allt, kanske 30000 dollar. Och hon var ändå 27 och 28 och hade jobbat ett par år, likaså hennes man. Exet gifte sig i år mitt sin nya tjej men vet inte hur det gick där förstås, om hennes familj betalade allt eller om Jeffs familj hjälpte till.

Kram!

13 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), aha, så du har hört talas om Herman. Ha ha, visst kan det verka lite äckligt men jäst är ju naturligt. Min franska kompis bor i en lägenhet utan riktigt fönster (väldigt vanligt i PR, alltså man har bara myggnät och fönsterluckor) och där blir det nog rejält varmt så hon hade satt sin jästblandning i ett vattenbad med isbitar med jämna mellanrum. I vår lägenhet är det trots allt inte så varmt så jag har bara låtit blandningen vara i rumstemperatur.
Jag har besökt ett bryggeri i Bryssel där de inte tillsätter jäst i ölen utan jästpartiklarna kommer naturligt ur luften – coolt, men ja man kan undra hur mycket luftföroreningar som också tillkommer!?😕
Det är intressant att O och jag hade totalt olika uppfattning om vem som ska betala vårt eventuella bröllop, han menade familjerna (i plural, så inte bara min!) och jag tycker vi plus familjerna. Men, sedan slog det mig att “vems-pengarna-är-i-familjen-principen” är annorlunda i Spanien (eller i hans familj): ALLA hjälps åt och ibland känns det som det är en enda gemensam ekonomi, så därför tror jag att han inkluderade sig själv i familjen så att säga.
Jag tycker att det är så ålderdomligt och chockerande att det bara är brudens föräldrar som betalar – det var ju verkligen annorlunda förr i världen, men NU?? Och som sagt, jobbar paret som ska gifta sig och har en inkomst – varför i hela friden ska man inte då stå för sin egen fest?
Kram

12 11 2009
Anne

Bröllop verkar ha blivit flådigare överlag, även i Sverige så verkar man ju numera spendera enorma summor på bröllop. Det hörs ju titt som tätt om par t.ex. som lånar pengar till bröllop, vilket i mina ögon är helt idiotiskt.
Jag tycker många verkar fokusera mer på bröllopsfest än själva bröllopet och efterföljande äktenskap. Nu kanske jag låter som en mossig tant men det är ju inte för andra man gifter sig utan för egen del liksom…om du förstår vad jag menar.

Jag vet inte, men personligen skulle jag aldrig kunna betala enorma summor pengar för ett bröllop, det är ju “bara” en fest. Men alla är vi olika, prioriterar olika. Dock inte min grej. M berättade nyligen att det pratats bröllop på hans jobb då detta år varit ett bröllopsintensivt år för flera kollegor, alla beklagade sig att det var så dyrt och att de nu varit tvungna att skjuta upp andra investeringar som t.ex. eget boende pga bröllopsutgifterna tagit allt.
Det skulle jag aldrig kunna göra, försaka “viktiga” saker som kanske bostadsinvesteringar med mera för att bara hålla en stor bröllopsfest. Det känns helt främmande för mig.
Men det är klart, ska man ha bröllop för tiotusentals dollar (vilket det ju lätt går på här) så måste man så klart göra uppoffringar.

Vi gifte oss rätt litet, mysigt, enkelt och personligt. Så skulle jag sammanfatta det hela. Med små medel fick vi det fint, tycker jag. Vi hade inga inkomster (studiemedel jag, doktorandlön M) men vi finansierade mycket av det hela själva ch sen bidrog våra föräldrar lite. Men inga stora summor. Grejen var också den att vi hade redan planerat vårt bröllopsdatum till den 11 december (vi hade dock inte hunnit skicka ut inbjudningskorten) men pga M vann ett pris och prisutdelningen skulle vara 11 december så tvingades vi ändra bröllopsplanerna och gifta oss en vecka innan. Men det var jackpot för på det sättet fick vi en suprbra bröllopsresa nästan “gratis” istället så det gjorde inget.
Hehe, det finns faktiskt en del artiklar om det här på nätet, och hur vi måste ändra datum…. Intressepil kanske men här kommer en länk till en artikel
http://www.kth.se/ict/forskning/komponenter/2.5196/1.8255

Elle chokladkakan som ju DU tipsat om tidigare, den är en av mina absoluta favoriter. En riktig keeper som de säger, och jaaaa du har helt rätt det ska vara riktig choklad i och inte bara kakao.

13 11 2009
petchie

Anne, jag tycker också att det är helt galet att låna pengar för ett bröllop – det är ju inte som att köpa ett hus, där man verkligen INVESTERAR kapital som man förhoppningsvis får avkastning på…
Eller, jag kan väl förstå att man vill ha ett trevligt bröllop men måste det vara så himla flådigt?? Margareta Ribbing har föreslagit picknicksbröllop t.ex om man inte har råd med en stor mottagning – det är ju så mycket trevligare än att begära att folk BETALAR kuvertavgift på fin restaurang (jag har sett sådana frågor i hennes Etikettfrågan).
Att jag vill ha ett “riktigt” bröllop betyder inte att jag vill ha ett storslaget bröllop på dyr restaurang – utan det är att jag vill samla alla våra vänner på ett ställe samtidigt. Lite som jag gjorde på min 30-års dag – det var absolut ingen “fancy” fest men huvudsaken var att alla har roligt och jag fick se mina vänner på en och samma gång. Min dröm är att vi skulle ha en enkel bröllopsfest i Os föräldrars fruktodling med partytält och typ helgrillad gris, barn som springer runt och leker bland fruktträden och gästerna är avslappnade och bara har trevligt… Låter väldigt romantiskt, eller hur? Hi hi, det är nog inte så enkelt att organisera som jag tror😉
Jag kommer ihåg bilderna från ert bröllop och det såg verkligen urmysigt och vackert ut! Jag förstår att du har fina minnen från det, och inte helt fel med betald bröllopsresa (jag läste så klart artikeln du länkade – du måste vara så stolt över din M!!), så det blev ju bra trots ändrat bröllopsdatum och allt!
Ja, länken till Elles chokladkaka är till mitt egna inlägg med receptet. Kul att du också har det som favorit nu! Gör du den med hallon eller utan? Jag tycker att hallonen är pricken över i:et, den kombon är oslagbar!
Kram

12 11 2009
Annika

Petra, om du ar On demand på din TV kolla in Who¨s Wedding is it anyway? på Style network (tror jag). DÄR bara baxnar man över konstnader!! Det är inte klokt vad vissa satsar på den stora dagen.
JAPP, Peters fldrar betalade rubbet för systrarna, och då var systrarna 29 resp 27 år. Maken till den ena systern är tio år äldre…
DET var stooora utgifter, och det var bråk i familjen….jag menar bara brujdklänningarna kostade (PÅ den tiden) säkert 1000 dollar styck. Sjukt? ja, det tycker jag med. Men syrrorna ville INTE ge avkall på den stora dagen och då fick pappa betala…

Och vet du, ingen av syrrorna bodde ihop med sina män innan de var gifta. KAN du fatta???!!!! SÅ gammeldags!!
DÄR tror jag ändå att de var ganska ensamma för de flesta bor faktiskt ihop INNAN bröllopet. Men jag tror det var uppfostran av två fldrar från the deep south som gjorde sitt till där…
Märkligt nog var det aldrig ngn som sa ngt om att jag och Peter bodde ihop innan den stora dagen…
Men det kändes säkert i svärmoras hjärta…

Kram!

13 11 2009
petchie

Annika, nix, vi är inte “On demand” på tv – men det låter som ett helt hysteriskt program. Ibland stryker jag till Say yes to the dress på TLC – inte klokt vilka summor för bara en bröllopsklänning – $1000 är ju ingenting i det sammanhanget😯
Ojoj, jag kan tänka mig att det var stor familjekris om döttrarna inte vill göra avkall på den stora dagen – såå himla bortskämt och pinsamt!!! Hur kan man bara förvänta sig att man ska få KRÄVA vad man vill till sitt bröllop, när man nästan är 30??
Men så är det nog här också, folk bor hemma hos föräldrarna tills man gifter sig, och i Spanien också! I Spanien har födelsetalen gått ner något enormt de senaste 10 åren för folk har inte råd att flytta hemifrån och gifta sig, och skaffa barn!! Os bröder bor ju hemma fortfarande, och Os syster bor i en lägenhet som ägs av Os föräldrar (hon är 40 och bodde där även som gift, nu är hon skild)…
Ha ha, min svärmor är tvärtom, hon hade frågat O varför vi inte flyttade ihop tidigare – det hade ju varit BILLIGARE! Hon är för härlig ändå, ibland är ekonomin viktigare än religionen😉
Kram!

12 11 2009
mor

Det VAR Herman vi använde oss av i Veberöd på 80-talet!!

13 11 2009
petchie

Mor, oj, Herman är så gammal! Jag frågade mormor när hon hade haft “Här kommer Herman” men hon kom inte ihåg, bara att det var för flera år sedan…

13 11 2009
mor

Förstår inte varifrån du fått att jag inte åt ostkaka….???
Jag lagade den själv med Keso och tycker fortfarande om ostkaka, även om jag inte bakat någon på länge!
Däremot har du RÄTT vad det gäller köttfärslimpa, men numera KAN jag äta sådan, även om jag inte gjort någon sådan heller på flera år!

13 11 2009
petchie

Mor, är det blodkorv du inte äter då? Det var något som du lagade till oss som du inte åt själv, men vi märkte aldrig det…
Keso gillar jag inte, men ostkaka är jag kluven till – du kanske ska laga det när vi kommer så får O smaka en riktig ostkaka och så kan jag kanske komma fram till om jag gillar det eller ej… Det är ju dessutom väl glutenfritt så I kan äta det!?
Kram

13 11 2009
Saltistjejen

Haha! Jag har faktiskt också hört talas om Herman för många år sedan. tror ngn jag pluggade med på universitetet hade en Herman som hon skickade vidare. Tydligen blev det bra!
Kul med dessa typer av recept tycker jag även om jag aldrig fått ngt sådant själv.
Ang detta med bröllop och konstaden tror jag flera saker spelar in. Dels kulturen, dels samhällsklassen, dels storleken på bröllop och även såklart hur varje brudpar m familjer resonerar. Vi betalade i stort sett hela vårt bröllop själva. Vi fick lite hjälp med vissa utgifter som att min mamma bidrog till min klänning samt vi fick lite annan hjälp men på det hela taget tog vi faktiskt allt själv. Å andra sidan gjorde vi en budgetvariant av bröllop. Vi hyrde ingen fancy lokal utan hade middag och fest på ett kafé i Stok´ckholm där de catrade maten. Min klänning kostade ca 400 dollar så det var ingen jättesumma i sammanhangen heller. Jag ahde ingen “riktig” bruddbukett utan köpte ett knippe rosor på Liljeholmens torg som jag bara satte i några knappnålar i så att det såg ut som “pärlor” i rosen. Vi gjorde våra egna bordsdekorationer (eller JAG gjorde…) i lera (typ cernitlera som man bränner själv i ugnen) och så köpte vi billiga små glas och andra dekorationer på ikea som vi sedan dekorerade med. Lite “sand” samt köpte billiga rosor som vi klippte av och satte i glasen. Vi hade ingen “riktig” bröllopstårta utan köpte helt vanliga tårtor som jag sedan fixade egen dekoration till (också i lera). Vi skrev ut samt klistrade och klippte ihop våra egna inbjudningar samt meny och placeringskort. Detta var nog dock den största utgiften för vi shoppade loss i en sådan där härlig pappersaffär här (vid Union Square) och sedan satt vi och klippte o klistrade i mååånga timmar. I början var det roligt sedan rätt tröttsamt. Men jag tycker fortfarande det blev skitfina kort måste jag säga hahaha!🙂
Jag hade dock en riktig frisör som fixade mitt hår. Men som sagt vi körde budgetvarianten. Hade vänner samt vänners vänner som spelade och sjöng under ceremonin. De visste att vi inte kunde betala dem men vi gav dem presentkort som tack för hjälpen. Men det är såklart ändå väligt billigt jämfört med att ha ett proffs som ska komma och sjunga/spela. Jag hade ju dock turen att en av mina bästa vänner samt en dåvarande kollega som spelade i en symfoniorkester så de frågade några av sina orkerstervänner om de ville spela under vår ceremoni så vi hade en jättefin stråkkvartett och det blev såååå underbart!!!!🙂 De spelade även innan själva ceremonin lite och det ar en otroligt härlig stämning p g a detta.
Jag är jätteglad för det!
Min vän samt en annan vän spelade även inmarsch och utmarsh för oss. Båda är violinister och det blev superbra! Ena spelman och den andra mer klassiskt skolad men ja jag tycker det var så himla bra!
Haha, under planeringen av bröllopet insåg jag att jag ahr rätt bra kontakter och att jag är rätt bra på att “utnyttja” dem. Hoppas att de inte kände sig “använda” men det tror jag inte. De flesta verkar tycka det är roligt att ställa upp på vänners bröllop.
Det var nödvändigt också eftersom vi var här i USA hela tiden innan och åkte aldrig hem till Sverige för att fixa. Hade en kompis som då var mammaledg som fick agera bröllopskonsult och vara min kontakt på plats och ahde hand om snacket med kaféet. Hon bodde på gångavstånd dit.🙂
Själv tycker jag det var lite roligt och nästan som en sport att försöka hålla utgifterna nere. Det går om man vill. Men själklart handlar det om vilken sorts bröllop man vill ha. Många tjejer vill ha Holywoodstuket och då kostar det såklart. Själv ville jag bara ha KUL! Och god mat! Och det blev verkligen över alla mina förväntningar. Jag kan verkligen tänka tillbaks på den dagen med ett leende.🙂
Vi hade inget jättebröllop heller utan ca 70 pers om jag minns rätt. Här i USA är det ofta 200-300 personer och då är det ju en annan femma.
Jaja, bara var och en får det på det sätt som de vill ha det så är det ju bra. Men jag tycker det är helt makabert att vissa spenderar sååå höga summor på ett bröllop. pengar man skulle kunna göra så mycket annat för. Och att vissa även tar lån för att gifta sig är helt bakvänt tycker jag!
Stor kram nu!!!

16 11 2009
petchie

Saltis, tack för att du delade med dig om ert bröllop – jag hade redan innan fått för mig att ni hade ett helmysigt och fint bröllop!! Det låter helt underbart faktiskt och era bröllopsbilder utstrålar verkligen hur fint det var.
Jag skulle gärna vilja ha ett sådant bröllop men jag vet inte hur det skulle gå igenom hos Os familj – eller kanske inte, Os mamma är väldigt ekonomiskt lagd😉 Systern är dock mer för status och image… Men det är ju inte deras bröllop!!! Jag känner att jag vill ha något avslappnat och mer personligt, just för att vi redan har gift oss en gång. Och jag vill att vännerna ska känna att de kan komma med sina barn och göra en semester av det hela – om de nu ändå måste resa hela vägen till Spanien! Vi får se…
Kram!!

13 11 2009
Anne

Mmmmm, det låter jättefint. Hoppas ni får till det vid tillfälle, en sådan fest låter väldigt fint. Jag ser det framför mig. Jag förstår vad du menar, ett tillfälle att samla familj och vänner. Det är nog bland det finaste med bröllop, tycker jag också, för när man som ni också bor utspridda och har vänner här och där så är det inte helt lätt att träffas. Men med t.ex. en bröllopsfest, 30-årsfest (eller vad det nu kan vara) så finns det chans att samla alla på ett ställe och det är ju väldigt speciellt.

Hallonen är med!!! Det var väl så länge sen som sommaren 2008 jag gjorde “din” chokladkaka första gången (på min receptutskrift så heter den kort och gott Petras chokladkaka🙂 ). Gjorde den bla sommaren 08 när vi hade Sverigebesök, den uppskattades i alla läger.
ett annat plus med den kakan är att den är precis sådär chokladig som en bra kaka ska vara men den har ju inte mycket smör i sig alls (som många andra liknande varianter).

Hoppas ni får en trevlig helg!

16 11 2009
petchie

Anne, jag pratade bröllop med min spansklärare förra veckan – vi snackar ofta om sådant som jag har skrivit om på bloggen, det är ju ofta aktuella tankar så att säga. När jag förklarade hur mitt idealbröllop ser ut, sa han att det lät som bröllopet i filmen Rachel getting married – som jag dock inte har sett!
Jättekul att kakan uppskattas så mycket! O bad förresten sin mamma leta efter Côte d’Or-chokladen i Spanien så att hon kunde skicka med några förpackningar med Os bror som kommer på fredag. Vilken choklad brukar du använda? Jag har nämligen inte hittat någon bra choklad att baka med här i PR…
Kram!

15 11 2009
Marianne

Intressant med såna där vandrande kakor. Men är det verkligen gott med en surdegs-kaffekaka?

Jag tycker att brudparet själva ska stå för alla kostnader i dagens Sverige. Om något föräldrapar vill hjälpa till så är det upp till dem, men det ska inte vara ett krav tycker jag. Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att brudparet tjänar mer än sina föräldrar, och då är det orimligt att föräldrarna ska betala. Dagens brudpar verkar dessutom vilja ha orimligt stora och påkostade bröllop, orimligt att tvinga sina föräldrar att betala i alla fall. Vill de själva ta den kostnaden är det ju upp till dem. Jag tycker rätt likt Magdalena Ribbing i den frågan.

Här i Egypten är det en annan sak. Här bor ju bruden ofta hemma och arbetar inte. Så hon kan inte bidra till bröllopet. Brudgummen däremot ska betala bröllopet samt köpa bostad. Brudgummens föräldrar ska köpa möbler till vardagsrum och andra “offentliga” delar av bostaden medan brudens föräldrar köper kök och sovrum. Plus att bruden ska ha en drös smycken. Men den blivande frun har då en framtid som hemmafru att se fram emot, alltså utan egen inkomst. Så smycken och annat som blir hennes egendom är som en slags trygghetsförsäkring för henne.

I dag börjar det så klart luckras upp i och med att kvinnor arbetar och blir självförsörjande, men traditioner sitter ofta kvar ganska länge.

Kram!

16 11 2009
petchie

Marianne, ja, den blev förvånansvärt god! Jag vet inte om ingredienserna skiljer från en surdeg för bröd men kakan blev väldigt luftig och saftig!
Jag tycker inte heller att man kan förvänta sig att föräldrarna ska betala för ens bröllop. Om de kan och vill bidra så är det ju jättebra, men man har ju ofta bott hemifrån i minst 10 år innan man gifter sig nuförtiden i Sverige och då känns det ju fel att förvänta sig att föräldrarna ska betala. Här och i Spanien tycker jag nästan att det är ännu mer logiskt att barnen betala själva – eftersom de ofta bor HEMMA GRATIS tills de gifter sig även om de JOBBAR! ALltså gratis hyra + GRATIS BRÖLLOP!?? Det var lite så min väninna här resonerade men jag tror inte att hon vågar säga det till sin dotter (eller dotterns blivande svärmor)… (jag misstänker förresten att det var så för min svägerska också när jag tänker efter, och hon bor fortfarande gratis i en lägenhet som föräldrarna äger…)
Ojoj, så dyrt det är att gifta sig för egyptiska brudgummar – intressant att läsa om bröllopstraditionerna i olika länder och kulturer.
Kram

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: