Travels in Sepia

16 11 2009

I hope some of you have discovered the sepia function on your cameras since my last sepia-tinted post. Here are some more pictures for you to enjoy while I tend to some housewifey chores in preparation for our next visitor; my third B-I-L (brother-in-law) who arrives on Friday.

Piazza della Repubblica, Milan, Italy
Piazza della Repubblica, Milano

Paris, France
Paris

Deux cafés à Paris, France
Deux cafés à Paris…
I have a very cool photo in sepia of my beautiful French friend S smoking from this “fika” in Paris, but as I have as a principle to not publish photos of non-bloggers and as she has since then quit smoking, you won’t get to see that photo. However, I love it as it is “très French”.

The view from the summer house in sepia, Skåne, Sweden
Juleboda, Skåne

The Golden Gate Bridge
The Golden Gate, San Francisco

The Golden Gate from Chrissy Fields
The Golden Gate from Chrissy Fields, San Francisco

Casa de Doña Lupe vineyard, Baja California
Casa de Doña Lupe vineyard, Baja California

Ale's rocks in Skåne, Sweden
Ales stenar, Skåne

What is very interesting with these photos are the different shades of sepia – the first photos were taken with my old camera and are more yellow-ish, while I took the last two with the new camera and they are more pink! Strange…


Actions

Information

23 responses

16 11 2009
Desiree

De är verkligen coola och annorlunda dessa foton. Jag tror jag har denna funktionen på min karmera också men jag har aldrig provat att använda den. Jag får ta och testa och kolla in den nu känner jag. Jag blev riktigt nyfiken på det där kortet på din vän som röker men jag förstår att du väljer att inte visa upp det. Ha det bra annars. Oj oj ni får verkligen besök in i det sista. Under dessa år som ni bott i PR kommer ni nog att slå rekord i gäster alla gånger. Ha så trevligt med besöket.

Kram

16 11 2009
petchie

Desiree, ja, testa sepiafunktionen – det blir verkligen en annorlunda känsla i fotona! Passar inte alltid utan man får prova sig fram.
HA ha, ja, min rökande kompis hade nog inte uppskattat att jag publicerat bilden på henne på bloggen men den är så fransk för mig (nästan alla mina franska kompisar rökte förut, nu har de flesta slutat, som tur är!) – två koppar kaffe, en cigarett och en cool fransyska!
Ja, jag är glad att Os lillebror kommer och hälsar på, det innebär att 4 av 6 familjemedlemmar har varit här – inte illa av en familj som inte är så resvan! Perfekt att det är över Thanksgiving dessutom så O är ledig några extra dagar.
Kram!

16 11 2009
Annaluna

I love the San Francisco-pic!

Överlag, så älskar jag sepia-foton, brukar ta sånna själv..🙂

16 11 2009
petchie

Annaluna, din kommentar var nr 6000!! Du borde nästan få något pris😉 Tack, jag har faktiskt printat ut det fotot och tänkt rama in det någongång i framtiden…
Kul att du också är ett sepia-fan!

16 11 2009
Erika

Tjusigt! Speciellt Paris-bilderna. Kram

16 11 2009
petchie

Tack Erika! Jag känner mig alltid lite extra artistisk när jag tar foton i sepia😉
Kram!

16 11 2009
Jess

De är så snygga bilderna. Paris bilderna är hur coola som helst.
Men du, kan man i efterhand göra om ett foto till sepia eller måste det tas i det läget på en gång.
Jag kollade som hastigast i min kamera men hittade inget men jag ska nog gå igenom manualen ordentligt för att se om sepia funktionen kan gömma sig någonstans.😀

Hoppas att ni får trevligt med din 3:e b-i-l.

Kram!

16 11 2009
petchie

Jess, tackar för fotokomplimangen! Jag tror att man kan göra om bilderna till sepia, på vår nya kamera (SLR, dvs en sk digital systemkamera) gör man om fotona efter man har tagit dem – direkt i kameran. Det verkar konstigt om din kamera inte har sepia, min gamla var ju från 2004 och hade den funktionen. Annars får du testa något fotobehandlingsprogram…
Det ska bli kul med BIL-besöket😉 Den ende i Os familj som pratar engelska (efter ett år som Erasmus-student i finska Vasa!) men vi håller oss oftast till spanska nuförtiden…
Kram

16 11 2009
Annika

Fint!
Så gammaldags romantiskt på ngt sätt i sepia…
har den funtionen på min kamera också men har aldrig testat den. Nu känner jag att jag vill göra det. Antar att den gör sig bäst utomhus, och på porträtt.
KUL att leka lite med´kam’ran!!
Ha så kul nu med besök 750 ;-))))
KRAM!!!

16 11 2009
petchie

Annika, du måste testa!!! Det är jättekul att ta foton i sepia, just för att fotona får en annan atmosfär… Och du har rätt, inomhus funkar det inte särskilt bra med sepia. Man får prova sig fram, ibland blir det helt ointressanta bilder!
Ha ha, ja, det är väl bara besök 38 el 39 tror jag😉
Kram

16 11 2009
Fran and Steve

I love the pink sepia shots. They seem to be more alive than the yellow ones. 🙂 Fran

16 11 2009
petchie

Fran, I also prefer the pink sepia photos, which is lucky as they are the ones from my current camera! The yellow ones seem more like true “sepia” than the pink ones though. It’s funny, I hadn’t even realised the big difference in sepia-shades from the two cameras until I wrote this post.

16 11 2009
Fröken Anki

Härliga bilder! Det blir vekligen en extra twist med sepia-ton. Lite gammaldags känsla!

Tack också för att du kommenterade på klassens blogg. Författaren blev verkligen glad, och idag undrade han om nån mer hade kommenterat.🙂 Han fick visst mersmak på att blogga för idag hade han ett nytt projekt på gång.

kram

16 11 2009
petchie

Fröken Anki, när jag upptäckte sepia-funktionen på kameran kom jag fram till att det var roligare att ta foton med det filtret än vanliga svartvita.
Vad roligt att din elev tyckte att det var kul med min bloggkommentar (han kanske tyckte att jag var totalt trögfattad dock som inte fattade att han KÖPT sitt husdjur i en affär, hi hi). Hoppas att ni får fler kommentarer på bloggen!
Kram

17 11 2009
Marianne

Läckra bilder! Du kan väl fråga din väninna om du får publicera fotot på henne när hon röker? Hon kanske tycker det är helt okej! Jag har samma policy som du, men om man frågar och får okej så är det ju kul.

Kul att BIL kommer snart. Ja, det är hög tid nu att hälsa på er, för jag hoppas verkligen att ni snart får besked om flytten.

KRAM!

17 11 2009
petchie

Marianne, jag tror inte att hon vill det – hon har redan innan protesterat mot den bilden, även om jag tycker att den är bra, trots cigaretten😉
Jaaa, tänk om vi kunde få något besked om flytten – iaf före jul, framförallt för att hyreskontraktet på lägenheten måste förlängas efter december!!
Yngste BIL:ens besök ser jag framemot, vi har planerat några roliga utflykter som vi själva har velat göra och inte hunnit med innan.
Kram

17 11 2009
Anne-Marie

Vilka härliga och intressanta bilder. Jag är på gång att beställa en digitalkamera. Känner mig faktiskt som en “stenålders”bloggare eftersom jag inte har en digitalkamera.🙂 Eftersom jag legat lågt med att följa bloggar under ett tag har jag inte riktigt koll på allt som hänt – skall ni alltså flytta igen?
Kram!

17 11 2009
petchie

Anne-Marie, tack! Ja, digitalkameror är ju inte så dyra nuförtiden och det är kul när man kan lägga upp egna bilder på bloggen.
Ja, tanken är att vi ska flytta tillbaka till Bryssel någongång under första kvartalet 2010… men inga konkreta besked än så länge.
Kram

20 11 2009
Anna (Sthlm)

Jag gillar de gulaktiga fotona bättre. De ser ut som de skulle vara från ett annat århundrande. Min favorit är den med de gamla gatulyktorna! Gillar även den från Juleboda!

Kramis

21 11 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag är kluven – ibland gillar jag de gulaktiga bilderna mer, ibland de rosa… Både bilderna med gatlyktorna och från Juleboda har jag förstorat och ska rama in.
Japp, jag har som princip att inte publicera bilder på icke-bloggande vänner – folk som jag inte känner hamnar ju ibland på bilder (folkvimmel sas)😉
Kram

20 11 2009
Anna (Sthlm)

Förresten, så inga foton på icke-bloggare?!

21 11 2009
Karlavagnen

Å Juleboda! En sepia per sempre!

21 11 2009
petchie

Karlavagnen, älskar Juleboda – både som plats och som sepia-bild🙂

Leave a Reply

