A shoe study

30 11 2009

While I sort out my Monday stuff*, and try to catch up with replying to your comments on my previous posts (still keyboard troubles and writing in Word), here are some shoe photos from last night’s picnic and jazz at Ventana al Mar in Condado:

Sorry about the quality but you can’t use a flash when trying to be discreet…

Jazz picnic

Our jazz picnic – and the first pair of shoes in the background; silvery gladiator sandals

Shoes No 1

What is this kind of shoes called? I think we used to call them “grandmother boots” in Swedish, at least last time around they were in fashion…

Shoes No 2

Blue ballerina shoes… And one of very few cigarettes seen when out and about in Puerto Rico

Boots in 30 degrees...

Wearing boots when it is 30 degrees outside – is that what you call a fashion victim? Or maybe I just don’t get it, but as a Swede (?) I believe that boots are to be worn when it is cold, rainy or snowy…

Shoes No 3

One of many pairs of high-heeled shoes – Puerto Rican women absolutely love their heels, the higher the better…

Shoes No 4

Three pairs – brown clogs (!!), white wedges (platåskor) behind and black high heels with the toes not entirely fitting into the shoe (as a “I-hate-to-show-my-toes-in-open-shoes”-person, I think it looks awful when women wear open shoes that are too small!!).

Shoes No 5

Sandal fashion – gladiator-style and simple ones

We also saw a girl wearing a silk pyjamas (??), but I didn’t get her on film…  

Don’t you just love people-watching??

*) Among other things going to Louis Vuitton, a Swiss bank, and a cocktail party onboard a French navy vessel – it’s a hard life 😉


Actions

Information

18 responses

30 11 2009
olgakatt

Se på era skor, andra gör det! Det var en gång skoreklam. Och visst kollar man på andras skor; i alla fall jag!
Vad jag inte begriper är varför damskor ska vara så obekväma medan herrskor aldrig är det. Vilda hästar får mig inte att ta på ett par högklackade skor – det är 30 år sen jag bestämde mig för det. Just nu finns det ett bekvämt damskomode men det går säkert över. Man jag framhärdar! BARA bekvämt, tack! Ansiktet blir mycket vackrare då!

1 12 2009
petchie

Olgakatt, jag kommer faktiskt ihåg den kampanjen och tänker ofta på den! Har ett starkt minne från barndomens skoaffär i Eslöv där jag såg en reklamaffisch med den texten – snacka om bra reklam!!
Ha ha, visst är det konstigt att damskor ska vara så obekväma men jag har faktiskt hittat ett par högklackade skor som ÄR bekväma. Det är svårt att beskriva dem för du får nog fel uppfattning om jag säger att de är platåskor… men sulan är alltså helt platt / plan och sedan är de uppbyggda en bit. Fick senast i torsdags komplimanger från två puertoricanskor (som sagt ÄLSKAR höga klackar) som sa att de var snygga OCH såg bekväma ut😉

30 11 2009
Annika

De första skorna är Annika-skor så det bara skriker om det!! De är ju skitsnygga!! Och jag har två par i den stilen.
Till skillnad från Olga så går jag mer än gärna i högklackat, och jag kommer inte att sluta med det. En väninna till min mamma som är 75 bast bad mig att aldrig lägga av med det. Hon hade lagt av, och när hon ville börja igen så gick det bara inte. Hon hade vant sig av med det mer än hon ngnsin kunde ana.
Jag tycker högklackat är skitsnyggt! Och jag vet inte själv hur många högklackade skor och stövlar jag har i min ägo, men det är åtskilliga.
SÅ; av alla dojjor du har på bild så älskar jag de första mest.
OCH ja, jag kollar in både skor och kläder hos andra (men det kom väl knappast som ngn överraskning🙂 ).
Och jösses vilken god pastasallad du visar idag, mums!!
Kramis!!!

1 12 2009
petchie

Annika, vad kul att det är din favoritmodell när det gäller skor! Men vad kallas de på engelska? Och japp, det var mormorskängor som jag tänkte på men om du säger att de är mer knäppkängemodell – du är mer en skoexpert än jag😉
Jag gillar egentligen inte högklackat, jag föredrar bekväma skor precis som Olgakatt. Men jag kan hålla med om att det är SNYGGT med höga klackar… så länge man kan gå i dem!! Det finns väl inget värre än kvinnor som knappt kan gå i sina höga skor, och sådana fall ser man MÅNGA av i PR!!! Senast igår såg jag en kvinna som fick gå sååå långsamt och koncentrerar för att inte trilla…
Pastasalladen var pastaskruvar, pesto, tomat och mozzarella – lätt som en plätt men så gott!
Kram

30 11 2009
Annika

Mormorskängor tänker du på? Visst?
men det är mer knäppkängemodellen (också en stil jag älskar….).
Nu ska jag itne plåga dig mer med fler kommentarer eftersom jag vet att du har grava datorproblem!
Kram!

30 11 2009
anna of sweden

Vilket kul inlägg. Blir sugen på att ge mig ut och plåta skor jag också. Här kan man se allt från flipflops till Uggs just nu.

1 12 2009
petchie

Anna of Sweden, vad roligt att du gillade mitt skoinlägg! Är det inte väldigt amerikanskt att se folk gå omkring i shorts och flipflops när det är kallt och fel årstid?😉

30 11 2009
Desiree

Vilket underbart inlägg, ha ha mycket kul kan man ha åt att kolla in folk och olika stilar. Du hade fångat riktigt många. De där bruna träskorna var inte direkt snygga och det där med att bära stövlar fast det är varmt det kan man se här också. Folk som går i Uggs då det är 25 grader. Det första paret var nog alla gånger en typ av mormorskängor. Du hittar alltid på så roliga och kreativa inlägg till din blogg.

Hoppas att det löser sig snart med ditt keybord. Ha det bra så länge. Har era gäster åkt? Ni ska väl iväg på eran kryssning snart eller hur?

Ha det bra och kram.

1 12 2009
petchie

Desiree, jag tycker att det är så fascinerande att kolla in folk och hur de klär sig… Ibland får jag påminna mig själv att jag inte ska stirra!! Det skodonet som saknas på bilderna är CROCS – helst med klackar, de är superpoppis här!!
Jag har faktiskt en fransk kompis som också gick omkring med stövlar trots att det var sommar – och det var helt vanliga svarta skinnstövlar så inga Uggs. Jag undrade om hon inte hade några andra skor men frågade aldrig henne…
Nu sitter jag vid den gamla datorn och skriver – står inte uuuut med tangentbordsstrulet längre!!
Os bror åkte i söndags, och vi åker nu på söndag.
Kram

30 11 2009
Annaluna

Lovely! Och jag ÄLSKAR att puertoricanska tjejer klär sig hur de vill, året om! Mitt puertoricanska ex, han hade boots året runt, hahaha! Gärna mössa på sommaren oxå… som jag oxå gick runt med ibland. Den var lila och ball. Och det var typ karibisk juni-månad. Jacka funkade ju finfint på våren också, då det bara är typ 30+…

Sånna mormors-skor och gladiatorsandaler har ju varit 100% fashion i Sverige igen nu förövrigt!

Och vet du vad – vi har precis betalat deposit för lägenheten i Luquillo nu, så hoppas att allt går vägen. Isånt fall är ni inbjudna till grillpartaj i januari på den grymt stora terassen! Måste ju bjuda in precis alla – även Janina o Pedro såklart! Åh, så kul – hoppas folk kan komma!

Abrazos!

2 12 2009
petchie

Annaluna, ha ha, ja här är det absolut inte kläder efter väder utan mer efter modet, oavsett temperature!! Kanske puertoricanerna också vill köpa vinterkläder, de säljs ju trots allt i affärerna eftersom de följer säsongerna borta i USA. Första julen i PR när min familj var här letade min mor efter en sommarkjol att köpa – det var ju stört omöjligt eftersom affärerna sålde vinterkläder!
Modet är väl ganska internationellt generellt sett, men högklackade crocs har jag inte sett i Sverige…😉
Vad kul att ni fick kontraktet på lägenheten i Luquillo!! Grattis! Det låter helt underbart med grillfest på terrassen – vi kommer så klart! Vi har fortfarande inget direkt besked om framtiden och jag vet inte ens om någon försöker förlänga kontraktet på vår lägenhet (sköts av ett ”relocation”-företag)… Frustration!!
Kram!

30 11 2009
Anne-Marie

Håller helt med Olgakatt.🙂 Bekvämt skall det vara. Äger faktiskt inga högklackade skor och skulle nog inte kunna gå i några heller utan att stolpa fram. Verkligen kul inlägg med alla olika sorters skor. Kram!

2 12 2009
petchie

Anne-Marie, det verkar vara två läger här – högklacksälskarna och de som vägrar högklackat! Jag kan inte gå i jättehöga klackar, speciellt inte i stilettklackar, men breda klackar är ok.
Kram!

1 12 2009
Saltistjejen

Haha! ja du vet ju redan att jag är en sneakerstjej. Inga höga klackar hrä inte. Bekvämlighet OCH att kunna GÅ är prio ett för mig. Men jag tycker högklackat är supersnyggt och avundas alla som kan gå i det utan att känna det som om fötterna plötsligt befinner sig i en tortyrkammare…😉
Kram!

2 12 2009
petchie

Saltis, jag är också grymt imponerad över de som kan gå i skyhöga klackar och gör det snyggt!! Alltså inte stolpar / vinglar fram… vilket många puertoricanskor gör, de måste stödja sig på killen eller går långsammare än vanligt! Jag är ju en snabb-gångare och blir urfrustrerad om jag inte kan gå snabbt pga mina skor. O klagar ibland på att min skoprincip är “bekväma skor”😉
Kram!

3 12 2009
Anna (Sthlm)

Roligt inlägg!🙂 Jag gillar både högklackat och platt, det beror på. Har faktiskt några jättesköna högklackade så de behöver inte vara hemskt att “vara fin”.

4 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), alltid kul när mina inlägg uppskattas😉 Jag håller med om att det finns högklackade skor som är bekväma, men jag föredrar nog lågt för det mesta.
Kram

23 04 2013
kalle

Nja det är inte mormorsskor. Mormorsskor är mer åt detta hållet:http://cdn1.cdnme.se/cdn/4/1857494/images/2010/99912506_1_83242262.jpg

Skorna på din bild är mer typ pumps med snörning.

Leave a Reply

