Starting and ending the week on a boat

5 12 2009

Tomorrow afternoon we are boarding for our 7-day cruise in the Caribbean! However, we were actually on a ship already on Monday – what a better way to start the week but with a cocktail party onboard a French naval ship?🙂

Cruise ship seen from Capilla de Cristo, OSJ
Not the cruise ship we are taking tomorrow but MSC Poesia that visited San Juan on Friday, seen from Capilla del Cristo in the Old San Juan

We were invited (as members of the Alliance Francaise of Puerto Rico) by the French consulate , it was the third time we were invited to mingle with French marines, but this was the first time we actually could attend! It is quite funny to be on the French consul’s mailing list as a Swede and a Spaniard!

La Gracieuse in OSJ

It proved to a be a very interesting and nice, but a little unsteady, experience onboard the “patrouilleur” La Gracieuse. The consul and the captain greeted us when we boarded, as always a slight linguistic confusion occurred when the consul spoke Spanish and I spoke French (he is French). The deck of the small boat, was already full of white uniformed marines, French expats and Puerto Rican guests.

La Gracieuse

We talked to an American who told us that he was the harbour pilot and I immediately made a fool of myself when asking “pilot of the air or sea?”. To my defense I didn’t know that what we Swedes call a “lots” (i.e a specific word for navigation on the sea) is “pilot” in English, and my dear O told me afterwards that he had been as confused as I (in Spanish the word is “práctico de puerto”). Despite my silly question, the pilot explained to us his job and told us that the harbour of San Juan is quite difficult to navigate and it is easy to get stuck if you are not careful. He also told us that the Norwegian cruise ship we had seen in the harbour during the weekend had lost power outside Puerto Rico and the cruise company had had to FLY home the passengers (sounds expensive, even if it was just to Miami!).

We also mingled with some marines, including one female (marinette we were told it was called in French!?); discussing life onboard, the different islands they have visited – the boat is based in Martinique, and the mission of La Gracieuse, which is surveillance of the international waters of the Caribbean – checking for drug trafficking, illegal immigrants etc. What a fascinating job!

Customs building in OSJ?
I think that this is the US Customs building in the Old San Juan. Regardless, it is definitely beautiful (and it looks like the water is very high)!


Actions

Information

19 responses

5 12 2009
Mia

Åh vad härligt att åka på kryssning! Ni kommer säkert få det underbart. Roligt med lite cocktail party på en båt, och inte en vanlig båt utan en militär sådan! Jag har varit på ett riktigt cocktail party en gång och det var i Uppsala när Flygvapnet firade 75-årsjubileum. Så det var militären som bjöd där med (fast om jag minns rätt så var det sponsrat av Saab!). Hoppas ni får en underbar semester! Kram!

6 12 2009
petchie

Mia, ja, det ska bli så kul även om jag faktiskt inte alls vet vad jag har för några förväntningar, vilket gör det mer spännande.
Cocktailpartyt var trevligt, om lite gungigt – båten var inte så stor, och hade ingen riktig reling som man kunde luta sig mot. Jag hittade till slut en hög med rep som jag kan stödja vaden mot, inte mycket men det hjälpte!😉
Jag har inte heller varit på många cocktailpartys, men jag har kommit fram till att en grej är ytterst viktig – välj inte “hors d’oeuvres” som är för stora, det är bara jobbigt att försöka äta diskret något som faller i bitar, smular etc (lite som sushi, ha ha).😀
Kram

5 12 2009
Fran and Steve

I too was on the mailing list for events sponsored by the French Consulate in San Juan…… BACK IN THE 70’S!!!!! Each event was a fascinating social and learning experience, and oh yeah, a great way to meet interesting men (I was a young single at the time)! Enjoy your cruise! Here in Northern California we are bracing for a 10 day weather event which is predicted to bring freezing temperatures, wind, and heavy rain, with flooding anticipated. Wish I was there! Fran

6 12 2009
petchie

Fran, that is so funny that you’ve also been on the mailing list for the French consulate – I guess that was an old-fashioned mailing list back then😉 Ha ha, I brought O to the cocktail party but I still managed to meet some interesting men😀
Freezing temperatures sound lovely in my ears, but definitely not wind, flooding and heavy rain. I hope you won’t have any trouble due to the weather!

5 12 2009
Desiree

Ooooh la la, beam me over please! Låter skitkul att få mingla runt med Franska marines. Jag är lite svag för män i uniform. Låter fakstiskt jättekul att få vara med om något sådant annorlunda som ett coctailparty på ett sådant fartyg. Jättekul att ni snart går ombord på eran egen kryssning efter att ha sett alla dessa kryssningskepp som kommit och gått medans ni bott på PR. Jag önskar er en riktigt fin och underbar kryssning. Ta många bilder på öarna ni besöker och ombord på båten. Ser fram emot att få höra om eran kryssning när ni är tillbaka.

Oj oj låter inte kul att få flyga tillbaka alla passagerare till fastlandet då det blev strömavbrott! Allvarligt. Det får vi hoppas på att ni slipper. Den där frågan om piloten hade jag också mycket väl kunnat ställa, jag har ingen aning om sådant. Ha det underbart nu och njuuuut.

Kraaaam.

6 12 2009
petchie

Desiree, ha ha, det var ganska lyxigt men som O sa, vissa av marinsoldaterna såg lite feminina ut i sina sjömansuniformer (du vet sådana som småpojkar hade förr i världen – matroser är det väl som har sådana enkla uniformer)😉
Ja, det känns verkligen konstigt att det nu är VÅR tur att åka på kryssning och framförallt att vi bara behöver åka 10 minuter för att “vara på semester” så att säga. O funderade på om vi skulle ta bussen till hamnen vilket hade varit lite festligt men samtidigt är busstidtabellen ju så osäker så det blir nog taxi ändå…
Passagerarna på det norska kryssningsfartyget hade visst fått sova på DÄCKEN för att det var alldeles för varmt inne i kabinerna utan AC!! Vilket äventyr men kanske inte så kul om man har planerat sin kryssning i flera år, tagit ut surt förvärvade semesterdagar – det var ju under Thanksgiving till på köpet! Men de verkar ha blivit bra kompenserade trots allt.
Kram!
PS Skönt att höra att jag inte är den enda som inte fattar vad en hamnpilot är😉

5 12 2009
Ida

Hoppas att ni får en alldeles underbar kryssning!!

6 12 2009
petchie

Tack Ida!! Det ska bli kul med RIKTIG semester, och bli transporterad runt – när vi reser brukar det alltid vara en massa flängande och körande…
Kram!

5 12 2009
Saltistjejen

Haha vad lustigt att det heter marinette om kvinnliga marines på franska!🙂
Låter mer som någon liten söt dessert än en militär!🙂
Härligt med er kryssning! Själva drar vi till Florida kommande helg och efter attt jag sluppit den här hemska stressfaktorn som gnagt på mig nu den senaste tiden så ser jag verkligen fram emot denna lilla minisemester! Kommer även träffa Victoria då vilket ska bli superskoj!
Stor KRAM till er båda och hoppas ni får en underbar kryssning!

6 12 2009
petchie

Saltis, både min franska kompis och jag blev verkligen förvånade när de berättade det men vi var inte helt övertygade så vi slog upp det i en ordbok i tisdags och det är visst inte ett officiellt ord! Det låter ju inte helt seriöst tycker jag. -inette-ändelsen är ju för att göra något mindre och gulligare (diminutivändelse).
Vad skönt att du har äntligen fått det lugnare på jobbet och att ni kan åka till Florida alla tre tillsammans! Och kul att du får träffa Victoria igen, hälsa henne!
Kram till er alla 3 (5)

6 12 2009
Annaluna

Vad roligt ni kommer få det! När jag var på min kryssning där var det ju genom jobbet, så på kvällarna var det middagar med massa clients och sånt, men på dagarna roooliga utflykter! Är lite avis på att ni har detta framför er, men såklart glad för er skull🙂

Well, see you in January! Grillfest (kanske kommer ingen dit, jag vet inte för jag har inte pratat med någon om det…) beräknas till den 16 januari, hihi. Hoppas ni inte bokar upp er för annat!

6 12 2009
petchie

Annaluna, jag hoppas verkligen det! Jag har nästan inga förväntningar, förutom att det ska bli skönt att komma iväg en vecka, bara O och jag! Vi var på julmiddag igår med hans kollegor och det visade sig vara ett par som ska åka nästa söndag med samma båt – ganska skönt att vi inte åker samtidigt, även om de är trevliga! Vi ska verkligen ta det lugnt och njuta, O har jobbat så mycket hela hösten…
Ja, hoppas att vi kan komma på er grillfest, och naturligtvis kommer folk att komma om du bjuder in dem😉 Eller tja, jag vet ju hur det är med puertoricaner som säger “si si” och sedan dyker de inte upp, eller typ 2 timmar försenade…😀
Kram!

8 12 2009
Annaluna

Exakt, det var det jag menade, ett si si kan betyda lite vad som helst. Och så tycker de väl att Luquillo är såååå långt bort, hehe…

6 12 2009
Annika

Jag är jätteavis! Och så nyfiken på vad du kommer at tycka. Såg att du tänket blogga varje dag!!!?? WOW!!
Det ska bli kul att följa din resa.
ÖPPET sinne nu!! Kom ihåg det🙂
Kramar!!

6 12 2009
petchie

Annika, det finns ju olika sätt att blogga varje dag😉 Du får se!
Jag lovar, jag har ett öppet sinne!
Kram!

6 12 2009
Marianne

Då är ni ute på kryssningen nu! HOPPAS ATT DET BLIR EN UNDERBAR OCH ROMANTISK RESA!

Stora kramar!

6 12 2009
petchie

Marianne, inte än😉 Vi sticker till båten om ca en timme… Den lämnar San Juan kl 22 ikväll, och man ska vara ombord före kl 21 så vi stressar inte!
Tack, det ska bli jättemysigt!
Kram

7 12 2009
Anna (Sthlm)

Ska bli kul att höra om kryssningen! Är nämligen lite sugen på en men Peter är skeptisk…

Jag var på ett brittiskt skepp för ett år eller två sedan, det var intressant!

14 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag var också skeptisk… och är det nog fortfarande! Men det kommer snart inlägg om våra upplevelser och min “utvärdering”😉

Leave a Reply

