Wednesday’s Island: Barbados

9 12 2009

Wednesday’s destination is Barbados, probably named for its bearded fig* trees (los barbados – the bearded ones) by the Portugese explorer Pedro a Campos in 1536. The British ruled until 1966 and the country is still part of the British Commonwealth.

Bearded tree
This is NOT a bearded fig tree, but it still looks like the tree has a beard or two… (photo from the Old San Juan)

The island is densely populated with 280,000 inhabitants and the HDI** put the country on 37th place in the world, indicating that it is highly developed.

We arrive in the capital Bridgetown at 7 in the morning and leave at 4 o’clock in the afternoon.

My summary: “Calypso, Bridgetown mostly modern, flying fish, cricket, high tea”.

Steel pan band in Tobago
Not Bajan calypso, but a steel pan band in Tobago (photo from my visit to Trinidad & Tobago, May 2005)

*) Ficus citrofolia, also called Wild Banyantree
**) HDI = Human Development Index


Actions

Information

11 responses

9 12 2009
Saltistjejen

Ah! Vad härligt det ser ut och ni verkar ha det super!🙂

14 12 2009
petchie

Saltis, hi hi, alla de här inläggen var förskrivna och schemalagda😉 Men vi hade det bra! Förhoppningsvis har ni det lika bra i Florida just nu!

9 12 2009
Desiree

Kul att få historien bakom namnet Barbados. Aha! Det där trädet var ju faktiskt hur coolt som helst. Läckert. Vilken ö har du tyckt bäst om hittills? Fast jag kanske ska ställa den frågan då kryssningen är över istället. Tycker du att tiden räcker som ni får på varje ö utan att det blir allt för stressigt eller hade du önskat att det fanns lite mer tid? Hur många öar blir det totalt? Ha det fortsatt gott.

Kraaam.

14 12 2009
petchie

Desiree, jag hade faktiskt aldrig tänkt på vad “barbados” betyder och hade definitivt inte trott att det syftade på några skäggiga träd! Trädet på bilden är från gamla San Juan så inte samma trädsort som växer i Barbados – där är det “hårda” luftrötter som får träden att se skäggiga ut.
Det är svårt att säga vilken ö vi gillade mest – vi tyckte faktiskt om alla 6! Jag sa faktiskt till O att min idealkryssning hade varit TVÅ DAGAR i varje hamn – då hade man hunnit med att upptäcka ön + besöka en strand eller två!
Kram

9 12 2009
Annika

Barbados var jag på i en vecka på min smekmånad för länge sen.
Loved it!
Måste fråga;
är dina inlägg förpublicerade???
Kramis!

14 12 2009
petchie

Annika, jag trodde att det var uppenbart att mina inlägg var förpublicerade, men jag glömde nog att skriva det (förutom i första inlägget om St Thomas)😕 Sorry om ni trodde att jag satt och skrev i vår kabin varje dag😉
Barbados var den enda ön där vi besökte en strand – sååå ren och fin, trots att den låg på promenadavstånd från båten! (vilket vi inte fattade först och tog taxi dit – så vi gick “hem”)
Kram

10 12 2009
Anna (Sthlm)

Nu börjar dina inlägg få mig att känna “yeah, yeah, rub it in that you’re on a cruise!”😉 Avis? Jag? Nårå! Ok, lite🙂

Njut!!

14 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), sorry!! Ha ha, inte min mening att göra er avis😀 Hoppas att du får komma iväg på en kryssning någongång – det är ett avslappnade sätt att resa på och definitivt ett bra sätt att se Karibien… MEN, det är mer KVANTITET än KVALITET!!
Kram!

14 12 2009
Anna (Sthlm)

🙂 Ska bli kul att höra hur ni faktiskt hade det!

10 12 2009
Millan

Ah vad harligt allt later! Hoppas att ni har det toppen pa kryssningen! Jag ar ocksa jatte avis!
Forresten maste jag beratta att vi har en ny favoritkaka – Ellas Chocolate cake som jag hittade pa din blogg. Mumsig varre!!
Kram

14 12 2009
petchie

Millan, vi hade det jättebra på kryssningen trots att det var “that time of the month” för mig och sedan blev jag störtförkyld… Snacka om dålig timing!
Vad kul att ni gillade Elles chokladkaka – jag bakar ALDRIG kladdkaka längre!!
Kram

Leave a Reply

