Back from the cruise

14 12 2009

First of all, I want to apologise to the readers who thought that I was actually blogging last week! I pre-wrote all the posts last Sunday and scheduled them for publication during the week we were off cruising. And the photos were not from the islands we visited, but my own from Puerto Rico, Trinidad and Tobago (I visited TT in 2005) to illustrate my posts.

Cruise ship chimney

We are back on our own island of Puerto Rico since yesterday morning and I am trying to recover from the bad cold I caught somewhere between Antigua and St Kitts, while I digest all the impressions from the 6 different islands we visited last week. I have to say that the highlights of the holiday were definitely the islands and not the cruise itself, which was expected and the whole reason why we went on this trip – to see and experience the other Caribbean islands! We only had one day at the beach, in Barbados, since we reasoned that we can visit beautiful beaches in Puerto Rico and we wanted to focus on culture, nature and history… I will write about the different islands during the week but let me start from the beginning:

I have only been on one “package-deal” / charter holiday before (to Morocco) and well, I was a bit skeptical to the whole cruise thing, even though both Annika and O told me to be open-minded. Nevertheless, I prepared for the holiday like I always do, reading up on the destinations in my favourite guide books Lonely Planet (we have had the LP for Caribbean Islands for more than two years now!) and doing research on the internet. That research was the basis for my blog posts last week 😉

The cruise company also has a forum where past and future passengers exchange experiences and tips that I read. However, the more I read the more confused and disturbed I got. It was a jungle to understand who to tip (we had pre-paid our tips, $140 for two passengers), which excursions to choose, which cabins were the best, what to pack (two formal nights on the ship) and the forum was full of Puerto Rican bashing!! So many complaints about loud, rude and annoying Puerto Ricans*, but fortunately there were also people who disagreed with the critical remarks about the “locals”.

Band playing on deck
Band playing the first evening

But back to the cruise experience; the ship was big (passenger capacity 2,758, crew 1,100), launched in 2000 (you wouldn’t guess from the  tacky interior but I guess that is part of the cruise design style) and has 13 decks. We had a cabin (or stateroom as the cabins are called) with balcony on deck 6 and we were very pleased with our choice – it was great to be able to open the balcony door for some fresh air, and to relax on the balcony (or to study Swedish early in the morning – not me!). The bed was extremely comfortable, much better than our bed here in San Juan, and we didn’t hear much noise from the disco right below us.

Since the departure from San Juan was not scheduled until 22 and we only had to be aboard one hour before, we took it easy on Sunday. O was actually still packing at 4 o’clock in the afternoon! We arrived by taxi to the Old San Juan where the ship was docked just before 18, and at 18.30 we were already in our cabin and the luggage had been delivered. The taxi driver had told us that it had been a complete mess around the pier earlier in the afternoon so it was probably a good idea to wait like we did.

Party on deck
Dancing on deck while leaving San Juan

We had chosen the “Anytime dining” option instead of having a set dinner time (two options – early or late), and the first evening was the only time we shared a table for dinner. I know that most people think that it is part of the cruise holiday to share tables, that the waiters learn your name etc but we really enjoyed having dinner on our own and not be forced to be social with strangers. For breakfast we chose a few times to share a table and it was quite interesting to talk to the other passengers and hear about their impressions.

Leaving Puerto Rico
Leaving Puerto Rico

The departure from San Juan the first evening was a beautiful experience. The ship was surprisingly quiet and we were gliding past Paseo la Princesa and El Morro – our favourite spots in the Old San Juan, where we so many times have stood to watch the ships leave in the night… It seemed like everybody was up on the top decks to take photos and celebrate that the cruise was starting.

Old San Juan by night
Old San Juan by night

*) And the [American] complainers should just know what most Europeans think of them when visiting Europe… Loud and annoying, anyone?


Actions

Information

19 responses

14 12 2009
Victoria

Välkomna tillbaka från kryssningen! det ska bli jätteintressant att läsa mer om hur ni hade det och se fler foton. Kram och krya på dig!//Vic

14 12 2009
petchie

Victoria, tack så mycket! Jag har tagit det extremt lugnt idag och druckit en massa citron-& honungsvatten så förhoppningsvis mår jag bättre imorgon!
Kram

14 12 2009
Annaluna

I LOVE PUERTORICANS AND AMERICANS! Jag har, förutom att vara en boricua hasta a muerte (fast inte på riktigt) bara haft positiva upplevelser av amerikaner var jag än har rest i hela livet – både i USA och utanför. Jag har dock på senare år fattat att det beror på att jag sjäv är ganska loud och skrikig, så jag antar att de uppfattar mig som en loud gringa också… Svenskar är ju som bekant mer tysta och försiktiga, generellt. Resande puertoricaner är väl lite sådär, extremt mycket turistiga och tar mycket plats, så jag kan förstå att vissa stör sig på dem när de inte är vana vid sånna LIVSNJUTARE.

Skönt att vara tillbaka? Visst är ändå PR bäst i Karibien? Roligt att se lite foton oxå – och min gama arbetsplats Carnival som jag har varit SÅ mycket på när jag jobbat med bröllop! När vi åkte på kryssningen resonerade vi lite som er, att stränder kan man se på Puerto Rico, och ägnade oss mer åt annat. Nåväl, ser fram emot fler bilder sen – om de kommer!

14 12 2009
petchie

Annaluna, ha ha, så du är en högljud typ😉 På vår kryssning tyckte jag att alla var väldigt lugna och trevliga – många britter som gick på i Barbados, förutom alla puertoricaner och amerikaner. Vi höll oss i de lugna delarna av båten – “vuxenpool-området” och matsalarna… Dock väcktes jag första natten av en parranda kl 02 i korridoren – ok att det är tradition att sjunga och spela mitt i natten men kanske inte helt uppskattat av grannarna😉 Det var dock snabbt över så det var nog inte många som hann reagera.
Jaaa, jag är så glad att jag bor i Puerto Rico – men det känns inte riktigt “karibiskt” efter att man har sett alla rastas, hört reggae och steel pan musik etc på de andra öarna😀
Det kommer fler bilder, jag lovar!!
Un abrazo!

14 12 2009
Annika

JAG vill höra mer, mer, mer!!!
Carnival är ju känd för att vara den cruise-line som är mest “tacky”, if you don’t mind me saying so🙂.
Tror att den är så olik “Royal Caribbean” i design (alla RC båtar är ju byggda i Åbo, och därmed blir designen “Scandinavian”, och det är den absolut)
NÅÅÅÅÅÅ, hur var dina öbor på resan???? jag kan ju inte direkt klaga på dem, som du vet. Bara en enda ggn blev jag ordentligt STÖRD av dem. Annars bekom det mig inte alls…
Nyfiken!!
mer, mer, mer!!!!
Kram!! OCH FEEL BETTER!!!

14 12 2009
petchie

Annika, ha ha, lugn, det kommer mer…
Ha ha, kanske det är för att Carnival Victory är byggd i Italien – för grejen är att italiensk design kan vara extremt tacky (t.ex gräsligt fula Invicta-ryggsäckar som ALLA italienare hade när jag bodde i Italien). Nästan alla officerer ombord var italianos och de var väldigt smooth, hi hi😉
Faktiskt var alla väldigt lugna på båten, eller så var det vi som höll oss undan de mer livliga avdelningarna🙂 Störiga amerikaner hade vi på en av utflykterna men de var också ett undantag.
Jag lovar att jag ska skriva mer så fort jag orkar…
Kram!

14 12 2009
Karlavagnen

Låter ju trots allt som en skön semester. Även om jag är skeptisk till en sådan typ av semester. Men heck, varför inte! Det blir ju en passande grand finale innan ni flyttar till Europa! Hoppas att du kryar på dig snart! Kram

15 12 2009
petchie

Karlavagnen, ha ha, jag var och är fortfarande skeptisk till sådana här “sällskapsresor” men man kan ju undvika grupperna om man vill och semestern blir vad man gör den😉
Och det var just så vi tänkte, att det var en passande avslutning på våra Karibien-år! Får se om flytten kan bli spikad snart…
Tack, jag mår lite bättre idag, men är fortfarande seg och hängig.
Kram

14 12 2009
Anne

Jag vill också ha mer, mer, mer!!!! Du får dela upp det i massor med inlägg så du verkar hinner och skriver om ALLT, inget får missas.
Du måste ju lägga upp detta på kryssningsbolagets forum också, så du även där delar med dig. Vad mäktigt och maffigt det lät med utseglingen, när ni i mörkret lämnade hamnen i Puerto Rico och seglade iväg. Jag hade också gjort som ni, dvs valt alternativt med “anytime dinner”, det lät mycket bättre och som i min smak. Men vad svårt det måste vara att innan veta hur man ska göra med precis allting, det verkar ju finnas en uppsjö av alternativ, utbud, regler för dricks osv osv.

15 12 2009
petchie

Anne, ha ha, så ni vill läsa en massa om kryssningen?? Det blir nog många och långa inlägg, hoppas att ni orkar läsa dem! Vet inte om jag skriva på kryssningsbolagets forum, är inte så intresserad av att hänga en massa där nu – men det var intressant att läsa de olika inläggen FÖRE vi åkte… Det finns folk som åker på kryssning flera ggr om året och som kan ALLT om typ ALLA olika fartyg! Forumen var bra för att förstå lite hur allt funkar – det är verkligen snårigt annars att klura ut allt själv.
Ja, det var en speciell känsla att se gamla San Juan från vattnet, just för att vi har sett de där kryssningsfartygen så många ggr åka iväg. Tyvärr missade jag när vi kom tillbaka – hade gärna sett fortet El Morro från vattnet på dagtid också, men då sov jag!
Många passagerare är emot “anytime dining” eftersom man inte är garanterad samma servitörer varje kväll och då lär de inte känna en och ens namn. Jag tyckte faktiskt att det var ganska skönt att vara “anonym” och ha olika “uppassare” varje kväll!! Antagligen typiskt europeiskt att föredra opersonlig service😉
Kram!

14 12 2009
Desiree

Kul att ni är tillbaka nu och ni verkar ha haft det toppen. Jag fattade inte att du körde prepublish på alla dina inlägg men det var ju fyndigt. Vilka läckra bilder du visar från fartyget. Låter som en underbar stämning med bandet som spelar och folk som står och dansar på däck medans ni sakta glider ut från hamnen i PR. Synd att du blev väldans förkyld. Hoppas att det går över snart. Vilken var då favorit ön? Motivering. Ser fram emot att få höra mer om kryssningen. Jag har faktiskt aldrig varit på någon charter och känner nog också den där skeptiska känslan som du säger att du gjorde. Men kul att höra att du känner dig nöjd med kryssningen. Vad var bäst på båten? Ska bli jättekul att se och höra mer som sagt då du har tid.

KRam och krya på dig.

15 12 2009
petchie

Desiree, när jag skrev alla inläggen på raken så insåg jag inte att det inte var uppenbart att de var skrivna INNAN kryssningen😕 Men jag tänkte att det kunde vara kul för er att kunna “följa” oss – att iaf läsa lite allmänt om varje ö…
Det var en härlig stämning på utomhusdäcken den där första kvällen – alla var så förväntansfulla och glada.
Jag hoppas också att förkylningen går över snart, men som tur är har jag inte mycket planerat för den här veckan – kanske bara sätta igång att få ordning på julklappar och vinterkläder inför nästa resa😉
Favoritö – jättesvårt att säga, vi får se när jag har skrivit om alla öarna… Det kommer mer även om båten.
Kram

15 12 2009
Anna (Sthlm)

Jag fattade att du förpublicerade dem men jag trodde att du lånat bilderna från internet och att de faktiskt var från de olika öarna.

“Röda ängeln” på första sidan var ju cool! I alla fall som du fotograferat den!

Låter som ett vettigt beslut att köra det kulturella; bada kan ni ju göra “hemma” i PR och på framtida semestrar. Jag har faktiskt bara varit på två chartersemestrar, jag med. Marmaris, Turkiet för några år sedan (2005?) och så Fuerteventura, Kanarieöarna nu i mars i år. Annars är det inte riktigt min grej.

Ser fram emot ditt nästa inlägg!

Kram!

15 12 2009
15 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), tur att någon förstod att inläggen var förberedda innan vi åkte! Jag har nog aldrig lånat några foton från internet – ALLA bilder på min blogg är ALLTID mina egna, det är en av mina bloggprinciper😉
Hi hi, det hade jag inte tänkt på att skorstenen ser ut som en röd ängel – kul! Det är faktiskt Os foto, han tog med SLR-kameran och det fotot blev klarare än med den lilla kameran som jag använde (utan blixt).
Det var ju helt klart inte vårt mål med semestern att sola och bada, men jag förstår att de andra passagerarna som kom från kallare delar av världen var mer intresserade av just stränderna. Tyvärr var det antagligen därför som vi också tyckte att det blev lite stressigt att hinna med att SE så mycket som möjligt på de olika öarna. Hade vi bara velat ligga och slappa på en strand hade det väl varit perfekt med 5-6 timmar i varje hamn…
När jag googlade Oasis of the Seas igår hittade jag en massa resor, till och med för typ nästa vecka så det kan inte stämma att den är fullbokad!? Dyra som sjutton, dock! Du kan åka redan den 19 december om du vill😉 http://res.royalcaribbeanoasisoftheseas.com/travel/cruise/search.rvlx?DestinationID=45&cruise_month=12&cruise_year=2009&imageField.x=122&imageField.y=12&ShipID=250591
Båten gör ju dock inte särskilt många stopp – det är St Thomas, St Maarten och Bahamas + 3-4 dagar till havs. Antagligen är de andra hamnarna för små, i St Maarten har de gjort om i hamnen för att den ska kunna lägga till. Fattar inte varför man skulle vilja vara på en sådan stor båt?? Störst är nog inte alltid bäst…
Kram

26 12 2009
Anna (Sthlm)

Just ja, du har ju den principen, det hade jag glömt bort.

För mig skulle det vara större lyx att åka på en liten båt i Karibien med kanske 100 personer bara. En båt där det inte fanns så mycket att göra på själva båten förutom hög standard på hytter och god mat. För vi skulle ju tillbringa så mycket tid som möjligt på olika öar och stränder.

27 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), kanske en fånig princip men jag gillar mina egna foton😉
Exakt, jag hade också föredragit ett mindre skepp… En kompis till mig jobbade på ett mindre men lyxigt skepp 1996 eller 97, men vet inte om det fortfarande existerar – jag har aldrig sett det i San Juan.

15 12 2009
Marianne

Välkommen hem! Trist som sagt att du skulle bli så dunderförkyld, antar att det lätt blir så när så många människor samlas på en ändå förhållandevis liten yta.

Jag är väl också rätt skeptisk till paketresor, har aldrig varit på någon. Men som du skrev här ovan så blir det vad man gör det till. Ska i alla fall bli roligt att se vad du tycker varefter och sedan summan av det hela.

Jättefina bilder!

Jag hade också valt anytime dinner, fy vad trist att behöva passa tider annars när man är på semester. Och vaddå att servitören lär sig namnen, jag tror han glömmer dem lika fort igen🙂

Har flytten ännu inte blivit bestämd, alltså? Men det är ju riktigt dåligt. Fast jag vet hur det är, har ju själv suttit där några gånger. Hoppas det blir spikat snart nu!

Krya på dig ordentligt nu!
Kram!

Ps. Jag har jättesvårt att komma in och att byta sidor för kommentarer på WordPress just nu, bara så du vet vad det beror på om jag inte kommer en dag eller inte kommenterar en dag. Jag är inte säker på att jag kommer till nästa inlägg ens, det står och laddar i evigheter innan det kanske släpper.

16 12 2009
petchie

Marianne, det verkar faktiskt som jag mest blir sjuk när jag lämnar vår ö under vinterhalvåret och umgås med en massa människor (februari i år när vi var i Bryssel blev jag också jätteförkyld). Det var en av anledningarna till att vi valde att bli vaccinerade mot flunsan, nu inför alla julresor till Spanien och Skåne!! Får väl hoppas att jag slipper fler förkylningar också för nu har jag varit dålig i en vecka!
Precis så jag tänkte, varför ska servitören lära sig mitt namn, det är ju bara fånigt att det ska skapa någonslags falsk intimitet. Vi fick faktiskt fylla i en enkätfråga om det – om folk hade tilltalat oss med namn “when appropriate” (det var en servitör som lärde sig Os namn).
Flytten, ja… Förra året fick vi reda på den 15 december att “vi kanske kunde stanna ett år till istället för att flytta i januari” så det är ju lite déjà-vu över det hela! Igår insåg O att det inte alls är säkert att någon har kontaktat hyresvärdinna för att förlänga vårt kontrakt till slutet på februari, trots att det är minst två personer som har sagt att de skulle göra det!? Det hade verkligen varit lättare om vi hade haft hand om allt det där själva men nu är det ju ett externt företag som är anlitat för att sköta allt gällande flytt, hyreskontrakt etc!!
Vad irriterande med WordPress-sidorna, men det verkade ju funka iaf igår😉
Kram!

Leave a Reply

