Christmas preparations

21 12 2009

Incredible, it is Christmas in two days and I have a looong to-do list:

  • make meatballs and
  • pepparkaks-cheesecake for our Swedish Xmas dinner tomorrow evening
  • lunch with my Peruvian friend and her daughter – at my favourite restaurant, St Germain, in the Old San Juan
  • Plaza Colón, Old San Juan, PR
    Plaza Colón, Old San Juan lit up by Xmas lights

  • pack and try to fit everything into two suitcases (American Airlines only allow 23 kg per person – how ungenerous!)
  • hand over Swedish Christmas kit to the neighbours
  • Swedish Xmas kit
    Swedish Xmas kit

  • tidy up the apartment
  • vacuum-clean
  • host the Swedish Christmas dinner with friends
  • Making rice pudding while watching Swedish telly on the internet
    Stirring the rice & milk for rice pudding is sooo boring, so I placed myself on a stool and watched Swedish telly on the internet at the same time!

  • write the last Christmas emails
  • put photos on my USB-key so that I can blog from Europe about the cruise etc
  • call my grandparents
  • make sure O comes back from the office on time on Wednesday morning…

… before we leave for Spain on Wednesday at 13.10, arriving in Madrid at 9.40 on Christmas Eve morning. It is 265 km from the airport to O’s parents’ village so we will arrive in time for lunch (one of O’s brothers is picking us up by car).

Nativity scene in San Juan, PR

I should write about the other islands we visited during the cruise but it will just have to wait (hence the saving of holiday photos on a usb-key)… In the mean time, I hope that you enjoy will these photos of “Christmas in the Caribbean” (see more posts and photos from previous years under that category).

Plaza Colón, San Juan, PR
Plaza Colón, Old San Juan

A few weeks ago when I had friends over late in the afternoon, we head some noise from the street so we went down to see what was going on… It was a Christmas procession (by car, of course, we are after all in Puerto Rico!!) including parranda* singing and handing out of footballs to the children!


Parranda in the streets – not the best quality, but it gives you an idea of how it can sound…

Santa arriving with his reindeers in San Juan, PR
Santa arriving with his reindeers

Los tres reyes, San Juan, PR
The three kings also came!

My blog friend Emma who lives in Aberdeen came up with the great idea of a Xmas present exchange among the Swedish [expats or not] bloggers, and last week I received my present – from the initiator herself!

Xmas present?
Xmas present? 😕

Xmas present from blog friend!
Phew, there was a proper xmas present inside the box 😉

Xmas present from blog friend - IQ test and Swedish chocolate
Now you know what we will be doing on the flight to Europe (the chocolate is already gone though)… Thank you Emma!!!

*) I never know if I should spell it “paranda” or “parranda” – a Puerto Rican Christmas tradition to sing and play (maracas, güiro and palitos (wooden sticks) – see the film above). I was actually woken up one night on the cruise by people doing a parranda in the corridor at 01 in the morning. Fortunately it was a short one😉 – That the tradition is usually to wake people up was probably not appreciated by the non-Puerto Rican passengers…


Actions

Information

16 responses

22 12 2009
Anna (Sthlm)

Bra med lista så du inte glömmer något! Mycket som ska hinnas med! Jag är lite nervös för att O ska jobba samma dag ni ska åka men jag antar att du har läget under kontroll!😉

Jag tänkte göra pepparkakscheesecake till jul också men det sa jag nog förut! Tack för receptet!

Vilken kul present från Emma! Perfekt att ha på planet! Tur att den kom fram i tid! Men lite komiskt att den precis färdats över Atlanten och nu ska den tilllbaka igen..🙂 Jag hade nog blivit lite fundersam när jag såg makaronipaketet också!🙂

Ha så jättetrevligt på svenska julmiddagen!

Stor kram & god jul om vi inte hörs något mer innan jul!

22 12 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag älskar listor😉 En sak har fallit ifrån, det blev ingen lunch med min peruanska väninna tyvärr, men det gör eftermiddagen lite lugnare…
Jag känner inte alls att jag har läget under kontroll för imorgon, även om O nu har sagt till sina kollegor att de måste sluta HALV ELVA! Jag hade ju helst sett att han inte hade något möte alls imorgon, grr…
Kul att du ska göra cheesecaken, själv ska jag snart sätta igång med den – har gjort köttbullar nu på morgonen.
Det ska bli spännande att göra ett IQ-test under flygresan men perfekt att man kan göra det tillsammans med en annan person (hoppas bara att jag är smartare än O, hi hi).
Tack, det ska bli trevligt ikväll – vi ska få träffa vår svenska kompis pappa för första gången, han och sambon landade igår.
Kram!

22 12 2009
olgakatt

Jag önskar er en bra resa över Atlanten och att allt funkar smidigt med flyg och andra transporter! Det har varit kaotiskt i Europa några dagar p g a vädret – håller tummarna att inget strular för er!
God Jul och Gott Nytt År!

Här hoppas jag att Saltis &co har landat nu – vågar inte ringa och kolla ännu…
Kram

22 12 2009
petchie

Olgakatt, tack så mycket!! Jag hoppas också att det är smidigt imorgon och att inte resväskorna kommer på villovägar någonstans mellan San Juan – Miami – Madrid (som tur var tre städer / flygplatser som INTE drabbats av snöoväder)… Svärmor och jag har inte riktigt samma storlek i kläder😉
Håller tummarna att Saltis & co är framme vid det här laget!
God Jul!!
Kram

22 12 2009
olgakatt

Dom har landat och allt gick bra! Ella hade sovit det mesta. Kan knappt bärga mig till julafton nu!

22 12 2009
petchie

Olgakatt, vad skönt att ELla sov under resans gång! Hon är väl ganska van vid flygresor vid det här laget. Ha en härlig julafton – var firar ni?

22 12 2009
Marianne

Smart att lyfta med sig datorn till köksbänken. Det kan jag också göra här, det gick inte på gamla stället för den trådlösa signalen nådde inte ner till köket.

Hoppas nu att O hinner hem från kontoret så att ni kommer iväg utan att stressa ihjäl er.

Dajmchoklad har jag aldrig sett, det låter ju hur gott som helst. Hihi, och stuvade makaroner hade man ju inte tackat nej till : ) Så praktiskt att ni fick flygsysselsättning!

Ha nu en RIKTIGT GOD JUL och jag hoppas att 2010 FÖR MED SIG ALLT GOTT OCH ATT ALLA ERA FÖRHOPPNINGAR INFRIAS!

STORA JULKRAMAR!

24 12 2009
petchie

Marianne, ja, det är väldigt praktiskt när man kan använda datorn i köket – både för recept (vi har ingen skrivare) och som sagt, för tv-program när man måste röra i grytorna😉
O hann hem, som du kunde läsa i nästa inlägg. Men jag var ändå ganska stressad, speciellt som han började sortera jobbpapper medan vår kompis väntade därnere för att köra oss till flygplatsen…
Jättegod choklad, försvinnande god😀
Tack, jag hoppas att ni också får en fin jul och ett härligt nytt år!!
Stor julkram tillbaka!

22 12 2009
Erika

Lycka till med din (långa) lista! Ta det lugnt och ha en riktigt fin Jul! Många kramar!

24 12 2009
petchie

Tack Erika! Allt gick vägen och nu sitter jag i Spanien och fryser inte riktigt lika mycket som jag förväntat mig… Kanske för att det är över 10 grader och regn😉
Kramar!

22 12 2009
olgakatt

Vi firar i Limhamn hos min mor, Ellas fars mormor. Vi tre systrar fixar käket, jag kakor och ris a la malta. Ellas far och hans syster står för den knärullade skånska obligatoriska senapen!
Att det blir malta och inte gröt beror på att jag hatar gröt! Men med MYCKET RIKLIGT med hårdvispad grädde och stark saftsås tycker jag numera att malta är gott – om jag får laga den själv. Njesen, som har samma gröthatar-gen som jag, är för ung för att klara ens maltan ännu.
Gröthatar-gen yttrar sig som en obetvinglig kräkreflex. Finns redan i späd ålder och går icke över, tyvärr. Har många gånger funderat på om hur länge jag skulle behöva vara utsatt för svält innan det skulle gå att äta gröt. Känner dock inte för att pröva…

27 12 2009
petchie

Olgakatt, det låter jättemysigt med ett stort släktjulfirande med flera generationer! Att knärulla senap har jag aldrig testat, och är faktiskt inte så förtjust i skånsk senap – föredrar Dijonsenap, internationell som jag är😉
VI äter alltid ris à la malta på julafton, men jag älskar risgrynsgröt. Jag förundras alltid över hur många svenskar som HATAR risgrynsgröt – hur kommer det sig att det är julefterrätten nr 1 om typ 2/3 av alla svenskar vägrar att äta gröten??? Utomlands har jag ALDRIG träffat någon som INTE gillar risgrynsgröt – senast på Alliance Francaises julfest hade jag med mig risgrynsgröt och alla åt med god aptit!!!
God fortsättning!

23 12 2009
Fran and Steve

Parranda is the only correct spelling (and pronunciation). It always makes me sad to hear of fellow Puerto Ricans being loud at inapproriate times. It happens way too often. Merry Christmas and enjoy your vacation! Fran

27 12 2009
petchie

Thanks Fran, I will definitely spell it with double-r from now on! I also think it is a pity that Puerto Ricans have such a bad reputation on the cruises, when I was reading the cruise forum of Carnival A LOT of people were complaining about them. I think that it is part xenophobia / racism but I can understand that people don’t appreciate a parranda in the middle of the night on a cruise ship…
Thanks, I hope that you are having a feliz navidad y prospero año nuevo! We have been listening to José Feliciano on repeat during Xmas😉 (a song I have only heard ONCE in Puerto Rico but it is VERY famous in Europe, including Sweden!!).

23 12 2009
Desiree

Det var en diger att göra lista. Mycket att göra så här i sista minuten. Du får så gärna fortsätta att berätta om kryssningen efter jul. Det går alldeles utmärkt. Ha en bra resa och hoppas att du får ner allt i dina resväskor. Du ska vara glad över att du inte flyger SAS/United för de tillät bara EN väska på 23 kg och skulle man ha ytterligare en väska tog de 50 dollar betalt för väska två. Vi flög till Sverige med en väska var men jag kommer att flyga tillbaka med två tror jag det blir. Ha en underbar jul i Spanien. Den där paraden såg kul ut. De tre vise männen såg lustiga ut.

God Jul

Kramis
Desiree

27 12 2009
petchie

Desiree, jag hann med allt och det blev inte så stressigt som jag fruktade. Jag lovar att skriva mer om kryssningen efter jul, men just nu är det den spanska julen som måste berättas…
Det verkar bara vara Continental som fortfarande tillåter 32 kg (??) över Atlanten. Det som irriterar mig enormt är att folk har med sig så stora handbagage (18 kg är gränsen!!) och det tar såååå mycket tid att gå ombord planet eftersom väskorna inte får plats ovanför sätena.
Den bilburna paraden var lite fånig tyckte vi, speciellt folk som bara satt i minibussar och varken var utklädda eller sjöng – vad var poängen liksom??
Kram

Leave a Reply

