Winter Wonderland – Skåne!

6 01 2010

Looking out on the white road outside the window, and the snow that is slowly falling from the sky – how happy I am that we get to experience some real winter weather in Sweden! There is something special about the atmosphere when it snows, everything becomes so peaceful and quiet…

Follow the yellow marker
We tried to follow the yellow marker for the “Great Oak”-trail but never found the big tree…

Inside, O can’t put down his Stieg Larsson book (2008 Xmas present!), while my parents are out walking in the forest. Unfortunately we couldn’t go all 4 together since somebody has to be at home in case our luggage is delivered… Yes, we arrived on the 2nd January but without our suitcases full of wet laundry, Spanish lomo (a kind of ham) and sweets, and Xmas + birthday presents! Oh, and our winter clothes, of course. As a friend said, that’s what you get for trying to save some money and fly from Madrid via Helsinki (Finnair). The luggage is supposedly on its way now, and should be delivered between 10-17 today (plumber timing!?).

Walking towards the snowy beach

Now my only worry is that we have a similar situation on the way back to Madrid on Sunday, which will be a HUGE problem as we are flying to Puerto Rico on Monday on a separate ticket. O tells me to not to worry, he never thinks of the worst case scenario… Oh well, we will just make sure that we pack phone chargers, keys etc in the hand luggage (a certain optimist forgot to do this!) and keep our fingers crossed!

Snow and water on the beach
Maybe the Baltic Sea is starting to freeze? I remember when I was a child and we walked on the frozen waves by the beach…


Actions

Information

20 responses

6 01 2010
Millan

Nej men josses vilken osis att vaskorna kom bort😦. Det ar ju en san dar grej man alltid oroar sig over vid jul eftersom vaskorna oftast ar fullpackade med presenter. Hoppas verkligen de dyker upp idag och att det gar battre pa hemresan.
Har last dina jul och nyarsinlagg och det verkar som om ni haft det bra! Forstar att det kanns lite underligt att fira jul pa ett stalle dar det firas pa ett sa totalt olikt satt mot i sverige. Men skoj kanske att fa prova pa lite olika satt!
GOtt nytt ar forresten och jag haller tummarna for att resan hem gar bra.
Stor kram

8 01 2010
petchie

Millan, ja, vi var mer inställda på att resväskorna skulle tappas bort den 23-24 december då vi reste San Juan – Miami – Madrid, vilket hade varit jobbigare för mig eftersom jag inte har några extrakläder i Spanien och vi befann oss i en liten by utan några klädaffärer under julen.
Så tur i oturen att det var just den här resan, och att JAG iaf hade lite kläder liggandes här hemma (bl.a en “luse-kofta” som jag nog inte använt sedan jag gick på gymnasiet!?) och att Eslöv har KappAhl (!!) där O handlade en full garderob till sig själv, ha ha😀 (vet inte NÄR jag var på KappAhl senast men de hade ju helt ok kläder faktiskt)
Vad kul att du gillade mina jul- och nyårsinlägg! Jag måste nog skriva lite mer om nyår, hi hi.
Kram och tack för tumhållningen, det kan nog behövas!

6 01 2010
olgakatt

Usch, så trist med bagage som kommer bort! Hoppas verkligen att det kommit fram vid det här laget och att ni hinner torka allt fuktigt!
Jag är glad att ni hann med att se Skåne i denna vidunderligt vackra vinterskrud!
Må ni ha en lugn och bra hemresa nu!
Kram!

13 01 2010
petchie

Olgakatt, resväskorna kom fram efter 4 dagar och den fuktiga tvätten var bara lite lite fuktig men luktade fortfarande gott så det var ingen fara. Tur antagligen att det var så kallt!
Skåne i vinterskrud är bara bäst!! Vi njöt så mycket av kylan, snön och friskheten!
Kram

6 01 2010
Annika

enorm osis med väskorna, måste jag säga. Men du ska se att det blir bra då ni återvänder igen.
Njut nu av vintern! Plåta in absurdum!!
HA så roligt nu tills det är dags att styra kosan västerut igen!!
kram!

13 01 2010
petchie

Annika, ha ha, nja, det gick ju inte så bra med resväskorna på det här hållet heller… men vi hoppas att de skickas hela vägen till PR trots allt. Jag är dock vansinnig på Swissport som är bagagehanteraren i Madrid – de påstås ha öppet kl 8-24 men de svarar inte på telefon!!!
Jag njööööt så mycket av vintern och det var riktigt roligt att se även Madrid i vintervitt!!
Kram

6 01 2010
Marianne

Ni åkte den 2 jan och den 6 jan ska väskorna levereras??? FYRA dagar senare??? Du vet väl att ni har rätt till ersättning? Okej att väskorna kommer dagen efter eller liknande, men FYRA dagar! Det är helt oacceptabelt! Jag tycker ni ska klaga ordentligt till Finnair!

Hoppas att ni har fått väskorna nu och att ingenting är förstört!

Härligt i alla fall att ni kan njuta av äkta vinter, det är ju lite svårt när man bor söderöver🙂

Stora kramar!

13 01 2010
petchie

Marianne, jodå, vi visste att vi har rätt till ersättning och har scannat alla våra kvitton och ska skicka in till Finnair. Min far påstår att Finnair står på konkursranden så jag hoppas att vi hinner få vår ersättning innan dess!? Och vi ska klaga, på vägen tillbaka till Madrid hade vi över TVÅ timmar i Helsingfors så de hade verkligen tillräckligt med tid för att leverera bagaget till Madridflyget…
Kram

6 01 2010
Anne

Du har så rätt, det är nåt fridfullt över ett snöfall. En speciell och rogivande stämning. Jag är glad å era vägnar att ni fick uppleva det!!
Verkligen skit med väskorna, hoppas de kom idag och att du i skrivande du fått dem. Som Millan skrev, det är sånt där man oroar sig för och tänker att tänk om… Och så händer det, som för er nu. Och i juletider, med varma kläder, julkappar. Som sagt, hoppas de kommit. Och jag tror inte ni kommer att ha mer otur på väskfronten, så de kommer nog anlända precis som de ska då ni åker tillbaka till PR. Kram!

13 01 2010
petchie

Anne, visst är det precis som livet saktar ner och blir mer rofyllt när det snöar… Jag ÄLSKAR när det snöar!! Att det sedan oundvikligt blir slask till slut är himla tråkigt men samtidigt är ju den tidiga våren helt underbar också med vårblommorna som snödroppar, krokus etc… Men de dröjer nog ett tag till i Skåne, även om snön verkar smälta den här veckan enligt rapporter hemifrån.
Vi hade egentligen ingen tanke på att vi skulle bli av med bagaget från Madrid till Köpenhamn, jag var mer orolig när vi åkte den 23 december till Spanien… Och det hade faktiskt varit mer av en katastrof eftersom Os hemby inte riktigt har några klädaffärer och jag inte var så sugen på att låna svärmors kläder, ha ha😉 Så tur i oturen att det var under “rätt” rese-etapp som det skedde..
Kram!

7 01 2010
malin

Tack för kommentaren hos mig!
Sånt värmer verkligen!
Kram

13 01 2010
petchie

Malin, jag förstår inte varför vissa öser bitterhet över folk på bloggarna men det måste vara någon slags svartsjuka eller så är personerna i fråga bara oerhört olyckliga…
Kram!

7 01 2010
Desiree

Kul att ni fått komma till Skåne nu. Jepp i Sverige är det verkligen vinterland alla gånger. Shit vad kallt de varit de senaste dagarna i Sverige. Usch vad trist med erat baggage. Hoppas att det kommer som det ska idag och att det även blir så att det inte strular och att ni får med er baggaget då ni flyger tillbaka till PR. För oss gick flygresan tillbaka till AL riktigt smidigt. Vi kom fram välbehållna och MED baggaget. Det brukar bli så att vi har ca 50% chans att komma tillbaka med baggaget eller inte. Hälften av gångerna har vi inte fått väskorna utan de kommit senare. Men denna gången funkade det helt perfekt🙂

13 01 2010
petchie

Desiree, det var så härligt att vara i Skåne i en dryg vecka, OCH få uppleva riktig vinter! Jag var ju lite besviken på vädret i Spanien där vi hade mellan 7-13 grader vilket inte kändes särskilt juligt alls.
Skönt att ni inte hade några problem med era resväskor när ni åkte tillbaka till AL. Det är ju egentligen alltid lättare om man blir av med resväskorna på vägen tillbaka eftersom man har kläder etc hemma. Tyvärr insåg jag idag att jag nog inte fick med min mobilladdare i handbagaget och min puertoricanska mobiltelefon håller på att ladda ur😦
Kram

8 01 2010
Anna (Sthlm)

Vackra bilder! Särskilt andra bilden.

13 01 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack, jag gillar motivet i mitten på bilden😉

9 01 2010
Mia

Det är ju så himla vackert ändå!

13 01 2010
petchie

Mia, visst är det! Det är något speciellt med stränder på vintern…

9 02 2010
Memories of the winter 2010 « Petchie’s adventures

[…] in the summer house after a long walk in the snow – half a blueberry muffin and two ginger snaps with “blue cheese” from a tube […]

19 05 2010
Ascension Weekend in Skåne « Petchie’s adventures

[…] Once we arrived in the summerhouse, my parents suggested a walk to the “Great Oak” – the same tree O and I did not find in January when we went on a snowy walk. […]

Leave a Reply

