20th Day Knut

13 01 2010

Today it is 20 days since Christmas, which in Sweden is called Tjugondedag Knut or “20th Day Knut” (Knut is the name in the calendar on the 13th January), and it is [un-]officially the end of Christmas! If you haven’t removed the Christmas decorations and the tree, it is time today.

If you’d like, you could organise a “Christmas tree plundering” (julgransplundring) where the guests help you remove the tree decorations, and eat the last Christmas sweets. One of my childhood best friends used to have one, where we threw the tree out the window at the end of the party!

A real Xmas tree in Puerto Rico
The condominium had a REAL Christmas tree in the lobby, and it smelled wonderful of pine – it has already been “plundered” though

We didn’t put up our Christmas tree this time, and hardly any decorations, but I need to remove the few Christmas things, wash the Christmas napkins and tablecloths, and pack away the Christmas china that we used for our Swedish Christmas dinner on the 22nd December (before heading to Europe).

Swedish Xmas dinner in Puerto Rico
No Christmas china in the photo, but this is how our Swedish Christmas dinner looked like – including olives and pineapple soda!

Christmas china
Mixed Christmas china

Christmas runner from 1952
Christmas table runner from 1952, made by my grandmother

Decorative Christmas pillows
Decorative Christmas pillows in the armchair

Christmas tree decorations on a plate
Christmas tree decorations on a plate

Tomte
Tomte

Christmas napkins
The Christmas napkins need to be washed. I am not too fond of the Alessi products (usually too plastic for my taste) but I love our napkin rings in metal. We always have textile napkins, a tradition from my family where every family member has his / her napkin ring in silver

I am starting to think that this is more a photo blog than a “written text” blog, but I will try to write more in the coming weeks. It is just that I have so many pictures from the last month that I would like to share – I still have to show you the last islands of the cruise, the new year’s celebration in Spain and our almost-finished room there, our castle-excursion in Skåne with my grandmother and aunt etc.

What do you think – more text and less photos, or is the blog interesting enough as is?

Gran's tomte collection
A tiny part of my grandmother’s “tomte” collection – I used to love helping her put them in the looong window in the living room (in the old house where my parents now live)


Actions

Information

20 responses

13 01 2010
Fröken Anki

Åh, jag kommer också ihåg julgransplundringarna. Vi slängde ut granen genom dörren vid slutet av festen. Och det blev ganska många fester också för flera i klassen hade såklart julgransplundring. Mycket godis och lekar var det. Hos dem som hade stora hus gick det t o m att dansa runt granen. Fiskdamm minns jag att det var vanligt att man hade. Och lekar. Som Ryska Posten!😉 Hihi, vilka minnen!

Tycker mycket om dina bilder och det är en bra blandning av bilder och skrivet på din blogg. Det är ju på det sättet man varierar sig också, ibland blir det mer av det ena än det andra. Men allt beror ju på vad man har för sig i sitt Real Life! Eller hur?! Ser fram emot bilderna från er resa.

kram

14 01 2010
petchie

Fröken Anki, undra om man fortfarande har julgransplundringar i Sverige? Det var väl nästan lite gammalmodigt redan när vi var små? Jag kommer bara ihåg att en av mina kompisar hade sådana kalas. Långdans i huset var ju en annan klassiker…
Vad kul att du gillar mina bilder och texter, jag funderar på lite djupare inlägg som nog kommer nästa vecka… Det kan ju inte bara vara reseberättelser😉
Kram!

13 01 2010
a home far away

Härligt att se att ni också håller hårt på traditionerna🙂

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

14 01 2010
petchie

Gunilla, tack för din kommentar. Det var länge sedan jag var inne på din blogg men jag har inte haft så mycket tid på sistone att läsa bloggar och kommentera.
Nja, det blev inte så mycket bortstädning av julen igår, men det ska ske idag. Orsaken till att det inte skett tidigare är ju för att vi var i Europa tills i tisdags.
Kram

14 01 2010
Anne

Tjugonda Knut har jag också bara fina och härliga minnen till. Det som Anki skrev på sin blogg, om hur de gjorde. Det kan jag relatera till, precis så var traditionerna hos oss.
Jag tycker du har så fina julpyntssaker, det jag tycker är fint att det är mycket historia och en bakgrund till dina saker. Som bordslöparen från 1952 och tomtekollektionen. Mina julsaker är tyvärr bara nya grejer, krims krams lite härifrån och därifrån. Tyvärr.
Tomten med skägget, har han förresten ögon under röda mössan? Men man kanske inte kan dra upp den, mössan är kanske fastsydd…?
Jag tycker mycket om din blogg, oavsett mixen av bilder och text. Det kan ju gå i perioder också, just nu när du har så mycket bilder du vill visa så ska du absolut köra mer sånt. Sen kanske nån annan period finns det mest text du vill förmedla, men mindre bilder. Då dominerar det mer. Ja, du vet vad jag menar.
Jag ser i alla fall framemot bilder från allt från återstående resereportage som nyår!
Du tar och visar bilder med en annan approach och betraktar saker genom kamerlinsen på ett annat sätt än nån annan bloggare gör. Det har jag tänkt på ett bra tag nu. Du “ser” andra saker och berättar om resor, utflykter, händelser, fenomen, saker du ser i vardagen med mera på ett annorlunda sätt än jag själv samt bloggare gör.
Alla har väl i och för sig sin unika röst, sätt att skriva, berätta, fota och visa bilder.
Men just dina bilder och ditt sätt att fota och berätta med kameran sticker ut. Är annorlunda. Det här är alltså en komplimang, för jag menar allt detta på ett väldigt unikt och tilltalande sätt. Du känns väldigt nyfiken och som en sann betraktare, som ser det där man kanske inte tänker på. Ditt förra reserapportage från flygplatser, flyg, toaletter med mera var ett typiskt och bra exempel på ett “Petra-inlägg”🙂 och hur du skildrade intryck från din semester och resa på ett annat sätt än jag skulle tänka på att göra eller sett hos nån annan.

14 01 2010
petchie

Anne, jag insåg när jag läste din kommentar att mitt foto på mormors tomtesamling kunde missförstås – det ÄR FORTFARANDE mormors tomtesamling, och fotot är från hennes lägenhet!! Tänkte inte alls på att det inte var uppenbart😕 Men jullöparen har jag iaf fått och ligger på vårt matbord. Har en annan jullöpare som jag tror min mor har broderat på soffbordet och en tredje på ett annat bord, jag har även några större juldukar som jag fått av mor eftersom de inte passade något av borden där hemma. Tomten är från Marshalls men jag tycker att den ser så svensk ut och gillar att det är lite “genuin” känsla över den. Luvan är dock fastsydd så han har inga ögon.
Vad glad jag blir att ni alla verkar gilla mina fotoinlägg, men det är nog dags snart för lite mer utförligt skrivna inlägg också…
Jag rodnade nästan när jag läste dina fina ord om mina foton, så roligt att du tycker om dem!😳 Jag gillar verkligen att fotografera och försöker nuförtiden att hitta nya vinklar och sätt att fotta på. Jättekul, tack!
Kram

14 01 2010
Anna (Sthlm)

Din blog har precis rätt balans tycker jag! Ibland orkar man inte läsa så mycket text och då är en bildberättelse perfekt!

Jag hörde faktiskt på SVT Gomorron igår att från början slängde man ut julen den 7 januari. Knut hade namnsdag då. Men sedan flyttade man Knut till den 13 januari och då flyttade även julgransplundringen. Jag har alltid undrat varför julen varar relativt länge i Sverige och där fick jag svaret! (Knut var för övrigt en dansk kung men det visste säkert redan skåningen Petra!🙂

Kul med en löpare från 1952! Jag gillade också fatet med julgranskulorna – kul idé!

Kram!

14 01 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, vad bra att mina inlägg kan vara som en bilder-blogg när det kanske är mycket att läsa på jobbet🙂
Aha, den 7:e januari känns ju som en bättre datum för att kasta ut en barrande gran än den 13:e som ju faktiskt är himla sent. Jo, jag visste nog att Knut var en dansk kung, det finns Knut den Stores torg i Lund!
Jag började med pynt på fat till påsk när jag inte hade ett påskris och tyckte att det var så fint och lagom, så det passade även till jul.
Kram

14 01 2010
Mia

Vi dansade ut julen förra helgen och förpassade granen till kärret bakom huset! Skönt att städa ut alla julsaker och vänta in våren. Vilket fint porslin och vilka underbara servettringar! Håller med dig precis med Alessis saker men de var jättefina. =) Kram!

14 01 2010
petchie

Mia, låter bättre att kasta ut granen innan Knut tycker jag! Det var ändå lite mysigt att komma hem till lite julpynt i San Juan, även om julen känns långt borta redan.
Tack, muggen är från Åhléns, tallrikarna (+ skålar) från favoritfyndaffären Marshalls och en Bruka-Sill-skål kan skymtas bakom. Tycker att det är helt ok att blanda, så länge det är rött och vitt…
Vi har 6 olika servettringar från Alessi, pojke och flicka till oss själva + hund, katt, blomma och hjärta till våra gäster!
Kram

14 01 2010
Annika

Tycker också att det är jättekul med dina senaste bildbloggar eftersom du blandar bild och text SÅ bra!
Roliga bilder tar du också.
Själv hivade jag ut julen den 4 jan. Då var den putsväck från min lilla vrå i Reston. Jag har aldrig väntat så länge som till 20-dagknut här i USA med att slänga ut julen. Det beror nog delvis på att jag sätter upp den så tidigt + att julen är slut efter nyår här.
Minns plundringar från när jag var barn. Att tomten kom, man fick godispåsar och att alla sjöng “EN riktigt bussig svärmor vill ja ha, svärmor vill jag ha, svärmor vill jag ha för det är bra att ha”, hahaha!!!
Sen brukade vi äta upp pepparkakshuset som var härligt dammigt då,och som vi redan gnagt av kristyren på. Fniss!!!
SEN vräktes granen ut över balkongen…och barrade gjorde den som bara den…

Förresten, märker ni ngt av jordbävningen hos er?

Kram!!

14 01 2010
petchie

Annika, jag blir jätteglad att läsa att ni gillar mina bildinlägg. KOmmer du ihåg de första månaderna som bloggerska när jag inte hade några foton alls – så tråkigt det var!
Jag förstår att du hivade ut julen när ni kom tillbaka till USA. Jag skulle nog behålla den till Trettonhelgen eftersom julen både här och i SPanien i hög grad varar tills dess – det är ju då barnen får julklappar av de tre vise männen!
Vad är det för någon sång om en bussig svärmor – jag känner igen den, tror jag… Du har verkligen ett hästminne för barndomsdetaljer!!
Nej, vi kände inte av jordbävningen alls. Jordbävningen i Martinique 2008 kändes verkligen och vi vaknade av den. Jag vet inte om Martinique ligger närmare Puerto Rico än Haiti men det var en mycket svagare jordbävning då…
Kram

14 01 2010
Erika

hej Petra, har lust att skriva mkt men orkar inte för jag håller på att packa och det tar musten ur mig, åker till kanarieöarna på lör. Vill bara säga att visst är det härligt med gammalt pynt som man har barndomsminnen ifrån. Det brukar jag tänka på när jag pyntar här hemma och undrar om det blir alltför smaklöst men förhoppningsvis kommer pyntet så småningom ge V och J positiva associationer. jättemysigt med löparen och tomtesamlingen. Kram!

14 01 2010
petchie

Erika, vad trevligt att ni ska på solsemester! Jag hoppas att ni får massor med sol och fint väder!
Jag älskar gamla ting med en historia och minnen, och framförallt julpynt – det känns så mycket mer genuint med en handbroderad duk än något plastigt man kan köpa i affärerna nuförtiden. Tomtesamlingen är fortfarande hos mormor och inte hemma hos oss men jag har så många barndomsminnen från alla de tomtarna (inklusive de nyare som jag gav henne i julklapp under flera år).
Kram!

14 01 2010
Saltistjejen

Å välkommen tillbaks!!!
Jag har inte hunnit svara på ditt mail än men det kommer.🙂
Jag gillar i stort sett både text och foton på folks bloggar. Är ibland lite dålig själv med foton och ahr det bara i vissa inlägg, men rent generellt är det skoj att se bilder tycker jag.
Sedan är jag en sådan där tråkmåns som gärna tar ut julen lite tidigare än tjugondag Knut… fast nu sedan vi flyttat hit blir det oftast senare p g a att vi har så lite julsaker att de liksom “glöms bort”!!!
Hoppas du börjar återfå den puerto ricanska balansen nu efter ert resande!
Kram!

14 01 2010
petchie

Saltis, jättetrevligt att talas vid i eftermiddags! Jag gillar både inlägg med en massa bilder och sådana med mycket text istället. Du skriver så bra och tänkvärt att det inte behövs bilder alltid.
Ha ha, jag tycker också att Tjugondag Knut är en aning sent för att städa bort julen, men eftersom jag inte hunnit göra det i år och inte visat så många julbilder så tyckte jag att det passade perfekt med timingen!
Kram

14 01 2010
Desiree

Jag har inget som helst emot att du visar mycket bilder på din blogg. Gillar bloggar med mycket bilder så keep it up om du vill så att säga. Ah så det är alltså 20 dag Knut idag. Jag skulle aldrig kunna vänta så här länge på att göra mig av med julen. Tycker faktiskt att den amerikanska seden av julpyntande är mycket bättre än den svenska. Man börjar tidigt och så snart julen är över så packas den undan. Hellre att man pyntar till 1 december och sedan tar bort allt direkt efter nyår än att vänta till 20 dag Knut. Finns det några granar som har barr kvar tills denna dag även om man tog in granen dagen innan julafton. Hos mina föräldrar så slängde vi ut granen 3 januari och då barrade den redan rätt bra.
Jag gillar verkligen dina julmuggar/koppar. Jättefint och gulligt mönster. Alessi har ju alltid fina grejer som dina servettringar. Hur gör man i Spanien och Belgien? Hur länge har man kvar granen där? När börjar man pynta? Granen i eran foajé såg jättefin ut. Lyxigt med en ÄKTA gran på PR? Den verkar ju ha barr kvar. Ha ha kanske en specialare för tropik klimat eller😉

14 01 2010
petchie

Desiree, du är lite sent ute – det var IGÅR som det var Tjundondag Knut😉 och visst är det himla sent att städa undan julen så långt efteråt. Men Anna skrev ovan att det visst var Knut redan den 7:e förut i kalendern, vilket är mer logiskt för julstädning- dagen efter Trettondagen. Jag undrar också hur granarna ser ut som stått inne i 20-21 dagar!?😕
Tack, jag tycker också om mina julmuggar, tyvärr har jag bara två – köpte dem på Åhléns för många år sedan EFTER jul = 50% rabatt🙂 Fyndade några söta julörngott och julhanddukar i år i samma affär.
Visst är det lyxigt men även miljöOvänligt med riktig gran i Puerto Rico!!! Jag tycker att det borde vara förbjudet att importera gran så långt… Men det luktade gott i lobbyn! (och den var borta när vi kom tillbaka till San Juan i tisdags)
Kram

14 01 2010
Anne

Va?!?!?!?
Är tomten från Marshalls. Jag trillar baklänges här. Den ser så skandinavisk ut, jag var säker på att den var från nån charmig, trevlig lokal hantverksaffär i Sverige… Oj, vad förvånad jag blir. Men kul att kunna hitta en sån sorts tomte på Marshalls.

15 01 2010
petchie

Anne, visst är det otroligt – det ÄR en amerikansk tomte!😀 Jag tänkte också direkt att den såg så skandinavisk ut och köpte två, en till oss och en till vår svenska kompis B. Och de var dessutom jättebilliga, högst $5 styck tror jag (förra julen).

Leave a Reply

