A walk in a Spanish village

14 01 2010

Has anyone seen Pedro Almodóvar’s film “Volver”? I always think of it when I walk alone in the narrow streets of O’s village in Spain… It is usually very windy and it is quite deserted – just an occasional old señora or señor who sometimes say hello to me, or rather they say “Hasta luego” which for me is a strange greeting (See you soon).

Village street

The village is situated in the region of Aragón, on 599 m above sea level and has almost 3,400 inhabitants. The village is surrounded by mountains, the so-called Sistema Ibérico with peaks such as the Moncayo (2,313 m). A river runs through the village and there is an old Roman bridge crossing it.

The village seen from the nearest mountain

The view from the closest mountain on New Year’s Eve. I had a need for some peace and quiet and O took me to this view point – the air was so fresh and smelled of thyme!

The river

My “sobrina” (niece[-in-law]), 3½-year-old M and I went for a walk in the village one day just after Christmas and we had lots of fun. We crossed the bridge, walked along the river…

On a Spanish swing

and used the swings at the playground.

Plantation by the river

A fruit and vegetable plantation close to the river

The sports centre

We discussed how many and which colours the rings had on the “pabellón” (sports centre)… At every street corner we tried to remember to look to the right and left before crossing, but I don’t think that “Barnens Trafikklubb” has ever existed in Spain 😀

Angelito

M thought that we should also have an “angelito” on the house, or why not a big inflatable Papá Noel? The “angelito” (small angel) is actually baby Jesus and is the banner of one of the religious associations in the village – I have to ask O to explain it better to me…

Spanish fika

However, it was quite cold in the wind so we were very pleased when el tío (uncle) O proposed a fika afterwards in the local pastelería (café).

Trying on la tía's cap
Trying on la tía’s cap – practical when it is windy outside

The same day we went out for a second walk when the Swedish tía P didn’t want little M to ride in the car, without a car seat, even if it was only to the next village…

Village library
The village library that used to be the teachers’ accommodation, and then post office… It has just been renovated – at least the interior 😉

It was already dark but I wanted to explore more of the village so we walked aimlessly towards the church through the winding streets and alleys, past one of the four (?) supermarkets, a greengrocer’s, a bread shop (that only sells bread, which is baked in another village – there are of course also several real bakeries in the village), one of the three fish shops, a butcher’s, some derelict houses, a few collapsed buildings and a couple of bars that looked abandoned… It is incredible how many shops and businesses there are in a village the size of my birth village Veberöd in Skåne!

Village bar
One of the bars that is still actually open…

If you want to practise a foreign language, my tip is to spend time with an inquisitive 3-year-old! Many questions about porqué (why) and what is that?

Village street

The closer to the church we got, the more deserted the village seemed and the houses older and in a worse state. The wind increased, a window shutter was squeaking and my young companion started talking about las brujas (witches)… Just when we reached the church, the bells started ringing and the church door slowly swung open but we didn’t see anybody. Then an old woman in black appeared and mumbled something I didn’t catch. A little jumpy we turned down a dark narrow alley and started counting together the steps leading down to the centre of the village again.

Hm, did I let a 3-year-old play with my imagination or have I watched too many spooky Spanish films (thanks Saltis for The Orphanage, ha ha)?

Old house
It is not always obvious whether the house is still in use…

And speaking of our stay in O’s village, I have completely forgotten to tell you that I was interviewed on the radio in Spain! Well, not the Spanish radio, but Radio Sol y Mar, which is a Swedish radio station in Málaga. My blog friend Anna, who used to have a great blog about the life in Spain as a Swedish expat, interviewed me by phone just after Christmas and we talked about my impressions of celebrating the holidays in Spain for the first time. Unfortunately the programme is not available on-line anymore.


Actions

Information

18 responses

14 01 2010
Fröken Anki

VIlken härlig promenad! Verkar som ett trevligt område O kommer ifrån.
Att umgås med barn är verkligen bra för språket. Man tvingas förklara och tänka på hur man uttrycker sig, eftersom de oftast inte kan, eller tänker på att, fylla i luckorna åt en.
Jättefina bilder! Utsikten på den andra bilden är verkligen jättefin.

15 01 2010
petchie

Fröken Anki, det var härliga promenader även om det blåste och var ganska kallt, dock inte minusgrader. Jag glömmer ibland bort hur fint det är med bergen och de gamla husen, det har redan blivit “vardag” att åka till Spanien🙂 Men, det är ju inte bara pittoreskt, utan som du kan se på bilderna många hus som är väldigt slitna och rivningsfärdiga / i stort renoveringsbehov. Det hade kunnat vara så fint om folk insåg att det är trevligare att behålla den gamla bebyggelsen än bygga nytt…
Exakt, det är perfekt språkträning att prata med barn! Speciellt när det är ett frågvist barn som vill veta ALLT – försök att förklara för en 3-åring att du inte vet allt…😉 Intressant det du skrev om att de inte fyller i luckorna åt en, det har jag aldrig tänkt på men det är ju oftast så när man talar med vuxna att de “hjälper” en på traven om man inte hittar orden.
Kan du tänka dig att det var första gången som O visade mig utsikten från berget!! Jag hoppas att vi får tillfälle att köra upp och vandra i vår / sommar!
Kram

14 01 2010
Anne

Hihi, så du har blivit radiokändis också🙂 Synd det inte finns kvar online.
Barn är absolut bra att umgås med då man vill/behöver utveckla ett nytt språk. Barn bryr sig ju inte heller, hur man låter, uttalar tokigt eller annars lägger värderingar i det. Visst, de kan tycka det är lite fnissigt med ens uttal eller så, men de tänker ju inte på det på ett sånt där utstuderat sätt som vuxna kan göra. Det är bland det bästa med barn överhuvudtaget, att de är så oförstörda och utan fördomar, föreställningar utan bara är och även behandlar andra olikheter (t.ex. en utlänning som inte pratar perfekt) som det mest självklara i världen.

Vad många affärer det finns i byn, för att vara så lite människor boende där finns det ju hur mycket affärer som helst. Det känns lite Sverige “förr i världen”. Ja, även i vår generation har vi ju fått en liten glimt av det. Jag kommer att tänka på hur det var tidigt 80-tal då man var liten, varje liten by i avkroken med få invånare hade ju eget bankkontor, post, flera mataffärer m.m. Jag minns även hur mitt område, där vi bodde, vi hade på cykelavstånd tillgång till 3-4 lokala (med så klämkäcka namn som Barbros livs, Pelles livs, Signalen), små mataffärer med äkta köttdisk och annan lyx som ju inte finns i dag direkt…
Men sen på slutet av 80-talet hände nåt, saker förändrades. Alla små lokala mataffärer gick i konken, stora matmarknader växte fram och tog över, bankkontor stängdes, post likaså.
Jaja, det var en parentes från ämnet, sorry.

15 01 2010
petchie

Anne, jag skulle ha kommit ihåg att berätta om intervjun på bloggen tidigare så hade ni kunnat lyssna på mig (hu, inte kul att höra sig själv svamla en massa, ha ha).
Att prata ett främmande språk med barn är kul, men det beror lite på hur gamla barnen är. Os brorson är 6 år gammal och hans föräldrar får alltid påminna honom om att jag är utlänning i början (vi ses ju inte så ofta), han brukar titta konstigt på mig innan han vänjer sig vid hur jag snackar. På tal om det så har ju O fått kommentarer från puertoricanska barn att HAN snackar konstigt, ha ha! Han brukar säga till dem att det är SÅ HÄR MAN SKA PRATA SPANSKA😀😀
När jag var au-pair i Schweiz hade “mina” barn en kompis som var 7-8 år gammal som var riktigt otrevlig mot mig, och påpekade elakt HUR jag talade franska!! Men 3-åringar tänker ju inte på sån’t, som tur är😉
Visst är det otroligt hur många affärer det finns i den lilla byn! Jag tänker att det var så det var i Sverige på 50- & 60-talen… ja, kanske ända fram till 80-talet som du skriver, beroende på VAR i Sverige, tror jag. Det är ju stor skillnad på att vara en by på 3,400 invånare om det är långt till ett större samhälle och byarna runt omkring faktiskt är MINDRE (som i Os bys fall), eller om byn ligger NÄRA en stad, där kanske de flesta arbetar och därför gör sina inköp på vägen hem från jobbet.
I Eslöv, som visserligen är en stad på ~18,000 invånare börjar det NU komma tillbaka specialaffärer som fiskbutik, “chokladfabrik” och specialbageri + fler restauranger (inte bara pizzerior som när jag var i tonåren). Jag tror att utvecklingen går på andra hållet igen s a s i Sverige, medan den väl i Spanien kommer att gå mot mer stora matmarknader etc först…
KRAM!

14 01 2010
Saltistjejen

Jag tycker Os´by verkar jättemysig! Och den ligger vackert! Så mycket berg och natur. Jag ahr sett Volver och älskade filmen. Det vr bra att du tog den som jämförelse för då kan man ännu bättre “se” Zaragosa framför sig tycker jag!🙂
Vad roligt att du varit intervjuad i radio! Gissar att intervjun var på spanska?!?
Kraaam!

15 01 2010
petchie

Saltis, hi hi, nu är det jag som förvirrat er igen – det är INTE Zaragoza som är Os hemBY, ZGZ är en STAD på över 500,000 invånare och ligger ca 1h bilväg från BYN🙂 Vi brukar vistas både i byn och i staden, eftersom föräldrarna bor i byn men har lägenhet i Zaragoza (där även syster och en av bröderna bor). Så det är alltså den lilla byn som syns på bilderna. Men vad bra att du kan föreställa dig hur byn är med hjälp av filmen! Jag måste nog se om Volver förresten!
Och du såg väl min lilla hänvisning till dig i texten, ha ha😉 Det var riktigt spooky där uppe vid kyrkan i mörkret, även om jag tänkte på spöken och inte häxor som lilla M…
Neeej, intervjun var på svenska, det var ju en svensk radiostation! Aldrig i livet att jag hade gått med på en intervju på spanska😀
Kram!

15 01 2010
Karlavagnen

España autentica! Tack för promenaden!

15 01 2010
petchie

Karlavagnen, de nada! Jag har inte så mycket att jämföra med, men nog är det en autentisk spansk by, så långt bort från Madrid, Barcelona y las costas med sina europeiska guiris man kan komma…
Kram

15 01 2010
Desiree

Ser verkligen ut som i en Pedro Almodovar film. Precis så som jag tänker mig en liten spanskby. Det ser vackert ut men ganska kargt landskap (fast det är ju vinter och jag kan tänka mig att det ser väldigt annorlunda och mycket grönare ut till våren). Kul att du tog med dig kameran på denna promenad och fick massor av fina bilder. Åh jag älskar sådana små butiker som säljer bröd eller bara fisk eller kött. Det är alltid så trivsamt att gå in i dem och botanisera.
Wow jättekul att du fick vara med i radio. Jag gissar också att intervjuvn var på spanska men nog är du helt flytande på spanska vid det här laget skulle jag alla gånger säga. Ha en skön helg.
Kram

15 01 2010
petchie

Desiree, fler som associerar till Pedro Almodóvar, kul! Det är inte mycket grönare under den varma årstiden eftersom det då är alldeles torrt och brunbränt. Men under VÅREN är det jättefint med blommande mandelträd och fruktträd, jag gillar nog den årstiden bäst i Aragón, då det är LAGOM temperaturer…
Det är väldigt mysigt med de här specialaffärerna, men för många spanjorer i vår generation är det ålderdomligt och de föredrar handla på Carrefour och andra storköp! Det finns en häftig affär i Os by som säljer ALLT, det är en ganska liten lokal men det är SMOCKFULLT på höjden, de säljer allt från typ motorsågar (?) till ost och charkuterier som skivas på stället. Jag ska försöka fotta där nästa gång!
Nej, nej, intervjun var på svenska, gracias a dios! Det är ju en svensk radiostation för svenska expats som bor i Malága-området. Anna som håller i programmet tar upp både spanska och svenska nyheter. Väldigt intressant faktiskt och man kan lyssna på veckans program via internet.
Kram!

16 01 2010
Maria-Alexandra

Vilken jattefin blogg – fantastiska bilder!🙂

18 01 2010
petchie

Tack Maria-Alexandra och välkommen till bloggen!

17 01 2010
Mia

Jag älskar Volver. Har den hemma till och med. Spelas den in där i närheten eller är det bara en allmän likhet du känner av? Förstår det.
För mig har Spanien alltid inneburit charter, vet inte varför, men när jag tack vare dig har jag fått upp ögonen för landet och blivit mer genuint intresserad. Så tack för det. Skulle faktiskt inte vara fel att spendera lite tid där och fräscha till min gymnasiespanska. Köpte en skvallertidning för ett tag sen och blev ändå förvånad att jag kan så pass mycket, att så mycket sitter kvar. Har väl min franska och latinet att tacka för det.

Hoppas du haft en härlig helg
Kram

18 01 2010
petchie

Mia, nej, jag vet faktiskt inte var filmen spelades in, men det är mer en känsla jag får när jag är ute och går i Os by.
Vi brukar prata om det, att för de flesta utlänningar, som t.ex svenskar och britter, är Spanien bara kusterna, och på sin höjd kanske Madrid. Det är synd att landet inte satsar mer på inlandsturism, det finns ju hur många mysiga byar och städer även inne i landet + god mat och vin! Vad kul att du känner att du fått upp ögonen för Spanien genom min blogg!!
Och gymnasiespanskan skulle du bli tvingad att använda om du åker till ställen som ligger utanför turiststråken – jag har ALDRIG blivit tilltalad på engelska i Aragón när folk har hört att jag bryter när jag snackar spanska… Man har mycket gratis om man snackar franska eller italienska och vill lära sig spanska😉
Kram!

18 01 2010
Taina

Spooky village, måste jag säga! Speciellt damen i svart. Fanns hon på riktigt???

Det såg lite dött ut och att den där baren fortfarande var öppen, hade man nog aldrig trott.

Utsikten var dock underbar! Skulle kunna tänka mig stå där uppe och göra solhälsningen.

Kramen

18 01 2010
petchie

Taina, japp, jag var glad att jag inte var ensam ute och gick där uppe vid kyrkan… Ha ha, jag HOPPAS att det var en riktig tant, hon i svart. Jag antog att det var en begravning eller kanske någon slags kvällsmässa eftersom kyrkklockorna började att slå.
Jag blir alltid lite osäker på om de där barerna är öppna, vissa har ju slagit igen men andra SER bara stängda ut😉 Samma med husen faktiskt, vissa av de riktigt skruttiga husen är nog bara skruttiga på utsidan (typ som biblioteket som ju renoverats interiört), eller jag hoppas iaf det eftersom det verkar som folk bor i många av dem!?
O har lovat mig att vi ska göra fler utflykter upp i bergen till våren / sommaren – det är en fantastisk utsikt.
Kram

18 01 2010
Annika

Kul med lite guidning i Os by! Så annorlunda från din stad i Skåne och så annorlunda mot PR!
Hur kallt var det under julen och nyår?
Luften full av timjandoft låter helt underbart!!

18 01 2010
petchie

Annika, visst är det annorlunda från både Skåne och Puerto Rico. För att inte tala om det man ser som turist i Spanien – de turisttäta kusterna och Madrid. Det här är verkligen spanska landsbygden!! Jag känner fortfarande att jag håller på att lära känna byn och den spanska kulturen, och jag hoppas att vi åker dit oftare (men kanske kortare vistelser, ha ha) när vi är tillbaka i EUropa.
Det var ovanligt “varmt” under jul och nyår, mellan 7-14 grader, så jag frös inte så mycket som jag brukar göra… Det har dock varit väldigt kallt i januari, precis som i Sverige!
Japp, det är verkligen ett väldoftande berg!! Det var en härlig upplevelse att få komma upp och andas frisk luft och lyssna på tystnaden – precis vad jag behövde😉
Kram

Leave a Reply

