Our own room in Spain

26 01 2010

Virginia Woolf wrote an essay called A room of one’s own, and even though I haven’t read it, I think of [the title] when I am in Spain. I think that we can all agree that it is very important to have your own space, regardless if you are a woman or a man, when you are staying for an extended period of time in somebody’s house (your parents, parents-in-law’s or just friends). Since last summer we have a room of our own in O’s parents’ house and I love it! It is the tiniest room, actually the smallest in the house, and probably only around 9 m2, but it is our room!

Without a curtain
When we arrived on Christmas Eve, the room looked the same as when we had left in July. Except that my FIL had installed a “mosquitero” (mosquito net) in the window – not visible but it is a pull-down version, between the window and the outdoor blind. The outdoor blind keeps the cold (and heat in summer) out…

As you might remember we spent almost a week cleaning, painting and furnishing the room last time we were in Spain. We didn’t have time to do any decorating, and even though it is still not ready – here are some photos to show you what it looks like now:

Storage bench and mirror on the floor
The storage bench (Ikea’s Hemnes) and mirror (also Hemnes), which was on the floor waiting to be hung on the wall next to the window

Once again we had to go to Ikea for a few supplies, and in the end we went to the big furniture store twice. Not that we mind, we both love Ikea – I because it is almost like a home away from home, and O because it is full of cheap and practical furniture solutions. Something funny about Ikea in Zaragoza; it is in a new shopping area called Puerto Venecia and I just noticed that in the area there is one street called Calle de San Nicolò – that is the monastery I studied in, in Venice!!! It must be fate 😉

It might not seem like we did a lot to the room, but I forgot to take detailed photos of the hooks behind the door (to hang coats, wet towels etc), we bought frames that we didn’t have time to hang on the wall, the curtain rod for the window, textile for a simple headboard that has to be made next time, a few extra pillows and pillow cases (O calls me the “pillow girl”!) etc. We also bought things for my MIL – oven gloves (!!), a better knife and a knife sharpener, as well as some Swedish food (of course!).

A curtain!
A curtain – too long, so tied in a knot. NB The discreet snow flakes in the chandelier – they came with our Xmas presents from El Corte Inglés!

The best Xmas present was the one that O’s sister had installed in our room before we arrived – a small radiator!! The radiator, together with the duvet (instead of only a blanket – actually we still used it, on top of the duvet!), the fact that we were sharing the bed (in the other room we used to sleep in separate twin beds) and the quite warm temperatures over Xmas (between 8-13 degrees), I wasn’t that cold for once [when in Spain in the winter]!

Picture ledge above the bed
Done, for this time!

O was skeptical to my idea of a long picture ledge above the bed, but the shelf between the cupboards is too high up to reach when we are lying down, and we have nowhere else to put mobile phones, glasses, keys, watches etc. Despite some swearing when putting up the narrow shelves, he agreed that the finished result looked really good. The photos are two of 4 enlargements I have made of photos of flowers* taken in Skåne last summer. We are planning to put the framed photos up on the opposite wall, above the storage bench.

The trees taken down in the backyard
You might remember that I mentioned that we were hoping to save the fig and apple trees in the backyard… Well, my FIL and one of my BILs decided that there was no hope – the roots could affect the foundation of the house 😦 But we are still hoping to have time to improve the area behind the house so that we can use it in the warmer season

What do you think of our decoration? And do you have a room of your own when you go “home” to your parents? In my parents’ home we sleep in the “library”, but in the summer house we usually get to use the guest house with our own bathroom, perfect!

*) The yellow flowers to the left in the photo are called hedblomster (SV) / dwarf everlast or immortelle (EN) / pluma de principe or siempre viva del monte (ES), and the purple ones are lavender.


Actions

Information

28 responses

26 01 2010
Saltistjejen

Å vad FINT det blev! Mysigt! Och du jag tyckte just den där lilla hyllan (fotohylla) var PERFEKT!!! Sådana små detaljer älskar jag!!! De är både snygga och praktiska.🙂
Rent designmässigt gillar jag lösningar som ger ngt lite extra till rummet, men som även fyller en funtkion. Det får itne se för plottrigt ut men små saker är annars roligt och gör det mer personligt. Att kunna sätta upp bilder lätt är ju ett jättebra och enkelt sätt att göra rummet just personligt! Man kan då även variera lätt när man tröttnar på ngn bild. Haha vi tänker så heeela tiden men av ngn underlig anledning….😉 så hänger allti de bilder vi väl får upp kvar läääänge. även efter att vi säger att “nu måste vi byta”…. Men men så kan det vara.
Kramar!!!!

27 01 2010
petchie

Saltis, jag tycker också att det blev riktigt mysigt i vårt lilla krypin!
Jag kommer ihåg att ni har en massa tavellister / fotohyllor i er lägenhet och jag blev bl.a inspirerad av ert hem. Jag kommer definitivt att köra med sådana tavellister i vårt framtida hem också. Även om man kanske inte byter “konst” så ofta som man tänkt sig, så KAN man iaf göra det om man känner för det. Och jag tycker att det ser väldigt snyggt ut när man kan ställa ramarna “omlott” sas.
Kram!

26 01 2010
Desiree

Jag tycker ni har gjort ett kanonjobb med inredningen av rummet. Ser jättefint ut! Gillar den lilla hyllan ovanför sängen. Den är perfekt för den lilla lampan, kunna lägga upp en bok man håller på att läsa , ställa ett glas vatten eller lägga ifrån sig glasögon och sådant. Jättefint med de avlånga fotoramarna. Fotona och de färgglada kuddarna ger verkligen rummet en fin och personlig prägel av värme.

När vi bor hos mina föräldar har vi också ett helt rum för oss själva och det är toppen. Precis som du tar upp känner jag också att det är viktigt att kunna ha ett litet eget ställe där man kan dra sig tillbaka få vara lite privat och ifred om man behöver. Även om det blir rätt trångt då både jag och C är där så är det iallfall jättebra att få ha ett eget rum. Härligt och kul att ni fått ett helt eget rum varje gång ni far till Spanien som ni också fått inreda själva och verkligen har fått göra till ert egna lilla ställe. Skönt att ni slapp frysa i år då ni både fått varmare täcken och den där radiatorn.

Kramis

27 01 2010
petchie

Tack Desiree! Det var just det jag saknade i rumnmet de första dagarna, att inte kunna lägga telefonen, glasögonen etc någonstans så att vi kunde NÅ dem – jag fick lägga dem under sängen först men det är ju inte så praktiskt… Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra med sänglampa och om vi skulle ha en eller två, till slut blev det EN som man kan rikta. Vill vi BÅDA läsa kan vi ju ha tänt i taket! Det var inte lätt att hitta en LITEN riktbar lampa på Ikea, vi tittade igenom hela sortimentet flera ggr.
Os föräldrar tyckte att vi var lite konstiga att vi ville ha allt VITT men i ett sådant litet rum är det praktiskt när möblerna smälter in i väggen sas. Det bästa med rummet är att vi kan lämna kvar kläder (mina inneskor t.ex), toalettgrejer etc och slippa släpa det med oss varje gång. I fortsättningen kommer vi nog att flyga med RyanAir från Bryssel och då får man ju ha ytterst lite med sig i bagage så det kommer nog att lämnas kvar ännu mer kläder😉
Visst är det perfekt med ett eget rum när man är hemma, som utlandssvensk är man ju hemma hos föräldrarna i längre perioder och det skulle vara olidligt att inte ha ett eget rum. Att vi har fått ett helt EGET rum i SPanien som ingen annan använder när vi inte är där är bara sådan lyx!
KRAM!

26 01 2010
Erika

Petra, jag håller med O – du är en “pillow girl”!🙂 I alla fall har du varit det så länge jag har känt dig och det är över tio år nu! :-O Men du har bra smak, jättefina kuddar.
Kramis

27 01 2010
petchie

Erika, ha ha, det visste jag inte att jag alltid varit en kuddtjej!? Men tack, vad roligt att du tycker att jag har bra kuddsmak🙂 Kanske det kommer från min farmor, i farmors och farfars gästrum var gästsängarna fyllda med kuddar och jag “ärvde” några av dem när farfar sålde huset!
Kram

26 01 2010
Fröken Anki

Visst är det skönt att ha sitt eget utrymme när man kommer till nån. Speciellt om man ska vara där länge. Ert rum ser jättefint ut. Gillar lösningen av rummet och färgerna.

Och så ville jag tala om att du fått en utmärkelse av mig på min blogg. Om du vill får du gärna skicka den vidare.

kram och ha en skön onsdag

27 01 2010
petchie

Fröken Anki, det är ju nästan ett måste när man är hemma länge att få ha sitt eget utrymme. Min mor föreslog när vi var hemma senast att vi skulle packa upp våra resväskor och använda garderoberna, men jag är van vid att “leva ur kappsäck” och tycker inte att det gör något.
Jag vet inte om jag hade valt de kuddarna och mönstret som vi har i rummet i Spanien i vårt eget hem, men de var billiga och vi hittade lådor i samma design. Jag gillar att rummet ser så ljust och fräscht ut, och helt olikt resten av huset😉
Tack så jättemycket för utmärkelsen, så kul! Jag ska försöka att skicka vidare den här gången…
KRam

27 01 2010
Millan

ah vad harligt med ett alldeles eget rum nar ni aker hem!! Det ar nog inte alla som har det sa bra! Nar vi ar i Goteborg sa bor vi i var lilla lagenhet for vi far kan helt enkelt inte bo i flera veckor alla fyra hos nagon i familjen! Det ar jatte skont att ha vart eget lilla krypin maste jag saga aven om jag garna sluppit betala massa pengar for den varje manad!😉
Nar vi ar hos pappa sa kanner jag mig konstant skyldig. Vi brukar fa ta deras sovrum och pappa sover da pa soffan och anette pa en extrasang i gastrummet. Kanns inte bra!! Vi brukar alltid erbjuda oss att bo hemma hos kompisar eftersom manga av dem brukar vilja att vi kommer o borhos dem ocksa nagon natt. Men pappa och A verkar helst vilja att vi ska bo dar sa sa da blir det sa…
Jag tycker ni har fatt jatte fint i rummet!! Jag alskar vita ‘bakgrunder’ men starka farger pa accessoarer! Jag tycker att det ser jatte frasht och fint ut. Och det spelar ju ingen roll att det ar litet…. jag tycker det ser jatte mysigt ut!

Kram!

27 01 2010
petchie

Millan, ni har det ju verkligen lyxigt med en helt egen lägenhet i Sverige!! Men jag förstår att det svider lite att betala för den varje månad. Hoppas att avgiften är billig😉
Oj, vad jobbigt att ni ockuperar din pappas och sambos sovrum när ni är i Karlskrona, jag förstår att det känns konstigt och lite fel. Men erbjuder de så måste de ju tycka att det är ok! De är väl så glada att ni kommer hem och hälsar på..
Jag är jättenöjd med vårt lilla rum i Spanien, trots att ALLT är från Ikea förutom taklampan (som väl inte är en favorit, men lite kitschig, hi hi)! Och det är ganska praktiskt att det är ett litet rum, iaf på vintern då det är lättare att få det varmt. På sommaren kan det dock vara lite kvävande… vi får väl hålla dörren öppen till korridoren och hoppas att få in lite luft🙂
Kram!

27 01 2010
Mary T

The room looks lovely! I feel like making another trip to IKEA now! That storage box and picture shelf would look good in my room…

27 01 2010
petchie

Mary T, thanks! Always nice to get compliments from an expert😉 The storage boxes and pillow cases come from a collection called Kajsa – there’s a whole range of different products! Or are you thinking of the Hemnes storage bench? I love the Hemnes collection!
What about those photos from your home…😉
xx

28 01 2010
Mary T

I think we have to accept that I will NEVER get around to taking pictures of my house… you’ll just have to book some tickets to come see it in person!

28 01 2010
petchie

Mary T, ha ha, you are probably right! Yesterday O said to me that I have be aware that we cannot visit ALL our friends in Europe the first year we are back😦 But I think that you are quite high on O’s list too!

27 01 2010
Anna (Sthlm)

Det har verkligen blivit jättefint! Jag gillar särskilt bokhyllan i överhyllan. En liten detalj som gör det mycket finare än om ni bara hade haft vita skåp hela vägen. Fotohyllan blev ju också jättebra.

Jag sover ganska sällan hos mina föräldrar men de har ett extra sovrum (min brorsas gamla sovrum, själv har de tagit över mitt gamla och deras gamla har blivit matrum) så där finns en bäddsoffa. Så det funkar bra. Hos Peters föräldrar i stan sover vi aldrig men på landet har vi ett eget rum och ibland bor vi även i gäststugan (men bara på sommaren eftersom det huset inte har något badrum).

På tal om detta med att bo hos släkt och vänner så var det en fråga om något liknande till Ribbing. Det var om när man som utlandsboende får besök hemifrån. Tänkte mycket på er utlandsboende då. Både de som aldrig får besök men vill (t ex Isflaket) och de som kanske har det som brevskrivaren. http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/01/26/egotrippade-gaster-5880

27 01 2010
petchie

Tack Anna! Bokhyllan i överhyllan är en kökshylla (som kan användas som vinställ) som behövdes som utfyllnad – annars hade vi inte fått ihop skåppusslet😉
Jag kan tänka mig att det inte blir så många övernattningar hos föräldrarna när man bor nära. Jag har inte heller kvar mitt rum hos mina föräldrar, men en massa grejor fortfarande som är det stående [icke-roliga] skämtet mellan min far och O. De påstår att jag ockuperar bastun med alla mina kvarlämnade saker, men det är INTE sant, det är inte bara mina grejor…😕 Förhoppningsvis kan vi hämta allt när vi kommit i ordning i Bryssel och då får vi se hur ofta min far kommer att basta!
Tack för länken, jag ska minsann ta upp den etikettfrågan – väldigt intressant hur folk uppför sig när de är gäster hemma hos någon!
Kram

4 02 2010
Anna (Sthlm)

Det blev i alla fall väldigt snyggt även om det var en nödlösning🙂

Du får rapportera sen om din pappa verkligen använder bastun! Jag har en liten vind med grejer hos mina föräldrar med grejer och de (eller min pappa) klagar alltid “när ska du ta hem dina grejer?!”. Men de har en hel vind till som är typ dubbelt eller tredubbelt så stor och allt är inpackat i fin ordning medan vi har ett helt fullt källarförråd. Så de får allt stå ut. Peters föräldrar däremot skickar hem en massa (med mest porslin, glas, silver och annat arvegods) stup i kvarten fast vi egentligen inte har plats men han kan inte säga nej. Det kan jag till mina föräldrar haha!

4 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag tvivlar på att han kommer att använda bastun särskilt ofta – kanske i början, men vi får se…
Ha ha, Peters föräldrar är smarta som försöker tömma hemmet på hans saker lite pö om pö😉 Så länge man inte bor så stort är det ju väldigt praktiskt om föräldrarna kan ställa upp med förråd… Jag tror att min bror och hans flickvän har fått ta med sig det mesta till sitt nya hus nu som har en stor källare! Min mor sa något om att det fanns mer plats i garderoberna därhemma nu😉

27 01 2010
Annika

You do love Ikea, indeed you do! men vem gör inte det? Tur att vi har våra Ikeor runt globen. jag har tom två att välja mellan här.
NI har det supermysigt i rummet, tycker jag. Jättebra med listen ovanför sängen.

Shit, när jag åker hem kör jag ut min pappa till soffan och tar hans rum (mina fldrar har med åren börjat köra med skilda sovrum, de älskar det, hihi), pappa får sova på soffan, och säger sig gilla det. Snällpapp!

I sommarstugan sover jag oftast ovanför min pappa i översängen i “storstugan”. I “jungfrukammaren” är det numera tonårsrum.
När Peter kommer brukar vi ta sidorummet som är jättemysigt och privat. det finns även en till stuga på tomten med fyra sängplatser. men jag tycker det är mysigt att ligga i samma rum som mina fldrar, i storstugan…
Det gör jag alltid om inte Peter är med…

Kramar till dig!!!

27 01 2010
petchie

Annika, det är nog lite absurdt hur mycket vi älskar Ikea, ha ha😀 Får se om vi blir trötta på det stora varuhuset innan vi har möblerat färdigt det framtida hemmet, hi hi.
Oj, ännu en pappa som blir förvisad till soffan när dottern kommer hem, precis som Millans pappa😉 Men jag kan tänka mig att man bor liiite mer trångbott i Sthlm än på spanska landsbygden – Os föräldrar har 5 sovrum plus ett skräprum som ska bli det nya master bedroom är det tänkt (Os systers projekt tillsammans med oss). Vårt sovrum var ju också ett skräprum i flera år innan vi fixade det i somras.
Du, du har fortfarande inte visat några interiörbilder från “Skäristugan”!! Tog du några bilder i somras, och hur gick det med de där trasmattorna som du ville ta med tillbaka till USA? Vad mysigt det låter att du sover i samma rum som dina föräldrar på somrarna.. Tror du att en amerikansk dotter / föräldrar skulle göra det?😉
KRAM!

27 01 2010
Anne

Jag tycker det är så fint, gillar att det känns så skandinvaiskt, stilrent. Det känns lite extra kul att ert rum i Spanien ser ut just så också, så svenskt.
Jag tycker lösningarna och hur ni gjort är supersmarta och praktiska, samt designmässigt fina. Jag kan inte fatta vilken lyx att ha ett helt eget rum som bara är ert. Det betyder mycket. Det handlar inte om ytan eller att det ska vara stort, men att ha ett eget litet tillhåll där man kan stänga dörren och hålla till hur man vill. Det är viktigt när man, som du säger, stannar längre perioder.
Jag såg att du i en kommentar läste att du inte packar upp utan “lever ur kappsäcken”. Känner så igen det, så gör jag också. Vissa börjar ju packa ur väskan i ett hotellrums garderober om de så bara ska stanna nån enstaka natt. Jag har alltid kappsäcken som garderob, även under längre perioder hos föräldrar. Du verkar vara likadan alltså🙂
Som sagt, lyxigt ha ett helt eget rum sådär. Vi har egna gästrum hos alla, men det är inte så privat. Det är folks arbetsrum/extra rum/förvaring. Så det blir en del spring, datorn brukar finnas i de här rummen som husinnevånarna vill åt emellanåt osv. Det är bara pappa som har ett “rent” gästrum som inte används förutom när de har gäster.
Men, men det viktigaste i alla fall att det är ett rum med egen dörr. Även om det sen emellanåt blir spring för datorn ska utnyttjas, eller kläder finns i nån garderob som husägarna vill åt på kvällen osv.
Kram!

27 01 2010
petchie

Anne, skandinaviskt och stilrent är inte riktigt vad jag har sett i de spanska hem jag har besökt😉 Jag har förresten äntligen tagit några foton på Os systers hem (svärföräldrarnas lägenhet i Zaragoza) och jag ska nog lägga upp dem någon dag så du kan se hur designidealet är i Spanien, ha ha😀
Det är sååå skönt att ha något eget, speciellt i Spanien, där umgänget ofta blir lite mer intensivt än när vi är i Sverige… Och jag brukar för det mesta bli lämnad i fred, om man inte räknar lilla M som gillar att sitta i vår säng och prata – hon är så gullig så det kan man ju inte neka henne!
Ha ha, ja, varför packar vi inte UPP?? På ett hotellrum som man ska vara i i nga dagar – ok, men när man är hemma i en vecka eller mer? Så fånigt men jag vet inte om det är någon slags rädsla att jag ska glömma att packa NER allt innnan jag åker? Jag packade faktiskt upp ganska mycket i Spanien för att slippa springa ut i korridoren där resväskan låg, och eftersom vi ju skaffat allt förvaringsutrymme för OSS. Som jag skrev ovan så kommer det nog att lämnas kvar en hel del kläder i fortsättningen om vi ska resa med RyanAir.
Samma för oss i Sverige, det är biblioteket vi sover i, så mors dator står där och det stör absolut inte att hon kommer och kollar emailen, vi sitter ju ändå inte där och kurar så mycket (som jag kanske gör i vårt rum i Spanien, du vet gömmer mig😉 ).
KRAM!

28 01 2010
Taina

Vi kommer inte långt, vi svennar (och finnar) utan IKEA! Hahaha! Men det ÄR bra och praktiskt med IKEA-prylar. Hyllan ovanför sängen är både snygg och praktisk. Det gillar jag. Som många vet (och sett) så är jag ingen inredningsmänniska. Har inte den läggningen och avundas alla som ser “det”.

Vi har inget rum hos svärpäronen. Där är vi bara under sommaren och bor då i vår egen STORA husvagn. Ja och jag älskar husvagnar! Tror ibland jag är gjord i bastun och uppväxt i husvagn. Maken var SÅ emot att skaffa en men oj vad förvånad han blev när vi väl skaffade en och han gillade det!!! Så bor alltså vi.

När vi åker till Finland brukar vi få ta över pappas hus själva. Han bor i radhus. Själv bor han då hos sin “flickvän” (vad säger man när de är 65-70 år).

Kramen

28 01 2010
petchie

Taina, vi gör verkligen inte det! Är Ikea lika poppis bland utlandsfinnarna? Tack, vi är jättenöjda med vårt lilla rum, och ett test inför det framtida hemmet att vi kan komma överens om inredning, hi hi. Jag tycker att ert hem ser väldigt mysigt ut från dina bilder så du är nog bättre på inredning än du tror. Sedan kan man ju vara olika intresserad av det, jag ÄLSKAR att läsa inredningstidningar och ser hellre på HGTV än t.ex American Idol😉
Vad coolt att ni har en husvagn hos svärföräldrarna! Det är ju väldigt praktiskt att ha sig eget krypin och det kan ju vara ett ställe med hjul! Brukar ni vara ute och köra med husvagnen också eller är det mer en “stationär” husvagn sas?
Vilka generösa pappor alla verkar ha, ger upp sin säng eller hela huset – wow! I Sverige säger man nog särbo när man är tillsammans men inte bor ihop…
Kram!

28 01 2010
Taina

Jag tror att IKEA blivit riktigt poppis för alla utlandsskandinavier. Det verkar som det iaf.

Husvagnen köpte vi när Minstingen var 1,5 år och ja vi har åkt runt som “riktiga” svennar “det ska va husvagn, tralalalala”. Det finns HUR många fina ställen som helst i Sverige!

Hm, det skulle jag ha tänkt på, särbo såklart…:D

29 01 2010
petchie

Taina, det stämmer kanske att Ikea känns lite som hemma även för andra skandinaver. När jag bodde i Italien brukade min danska kompis och jag klaga på att det inte fanns något Ikea i närheten (närmaste var i Bologna och vi hade ingen bil, och det var några timmars bilresa). Vi fick köpa svindyra lakan och badlakan på ett dyrt varuhus, nog de dyraste jag någonsin köpt och då var jag fattig student!
Ha ha, vad kul att ni åker runt på husvagnssemester i Sverige! Jag skulle gärna visa O mer av Sverige, både för hans skull och min egen😉
Kram!

29 01 2010
Millan

Hm…nja, sa himla billigt blir det inte for lagenheten aven om hyran ar lag. Den kostar runt 3000 kr i manaden sa det kanns lite!! Men vi tanker som sa att det ar var lyx istallet for att ha tva bilar som manga andra har.
Appropa ikea sa har jag kommit pa att vi maste sluta handla dar… vart hus borjar likna nagra sidor ur katalogen nu😉.
Kram!

29 01 2010
petchie

Millan, oj, ja 3000 kronor i månaden är ganska saftigt när det är en andrabostad. Men så skönt att ha ett eget ställe när ni är hemma i Sverige! Blir det några längre Sverigevistelser i år, t.ex runt bröllopet – även om det ju kommer att vara i Karlskrona och inte Göteborg.
Ha ha, det är risken med Ikea, man vill ju inte att folk ska säga “det ser precis ut som på sidan 54 i Ikea-katalogen”…😉 Men samtidigt så är det praktiskt, billigt och relativt bra. Jag insåg snabbt när jag flyttat till Bryssel att Ikea har billigare, snyggare och bättre möbler än många affärer som ligger mer centralt (jag hade ingen bil).
Kram

Leave a Reply

