Wednesday recipe: Petchie’s delicious sandwiches and an etiquette poll on handshakes

27 01 2010

I don’t know how many times I have referred to O’s yummy sandwiches, and they are really delicious, but recently I have discovered a new favourite, that I make myself. They were inspired by a recipe in Rachael Ray’s Everyday magazine, but as always a little modified to what’s in the fridge and to my taste:

Making sandwiches in the frying pan
Making sandwiches in a non-stick frying pan (no oil) or use a grill pan if you have one

Petchie’s delicious sandwiches
– any kind of bread, we hardly ever have sliced bread at home and “normal” bread works fine; two slices for every sandwich
– 1 egg per sandwich if the slices are rather big, otherwise half an egg per sandwich is fine
– 1-2 slices of ham / turkey
– 1-2 slices of cheese

Fry the egg(s) as you’d like them. I prefer the egg yolks a little runny since I don’t use any butter or margarine for the bread. Assemble the sandwiches with the fried egg, slices of ham and cheese, and then put them back in a frying pan. Heat them up, press down on them slightly while in the pan. Flip them over and make sure that the cheese has melted.

Cut them in half and serve with a fresh salad.

NB. The sandwiches don’t need any butter nor margarine – not on them and not when fried in a non-stick pan. You don’t have to be over-generous with the cheese either since I usually find that melted cheese seem to be “more” than dry cheese! Quite a healthy sandwich in the end, and very delicious! They are even good cold, I made them for a pic-nic a few times.

Cheese-ham-egg sandwiches
Petchie’s yummy egg-ham-cheese sandwiches, served with a salad

And now for the first etiquette poll of 2010:

Do you always shake hands when you meet a new person? Let’s not get into the shake-hands-or-kiss-on-the-cheeks-discussion here, and let’s just stick to handshakes! I think that most Swedes are used to shaking hands the first time they meet somebody, but I have noticed that it is not always the case – especially in the Anglo-Saxon world.

The first time I realised that handshaking was not the norm was in England. I was visiting an English friend, staying with his family, and meeting his friends. The friends I could understand, they were young[er] than I, but I recall being surprised when his parents* didn’t seem to want to shake my hand.

Another time was when I started my first job in the European Commission in Brussels and a colleague did the “rounds” with me, introducing me to all the new people, and very few volunteered their hand. I felt extremely awkward when I realised the most of them didn’t expect to shake hands with me! And these people were French, Belgians, Italians, Spaniards, Greeks – I know that they might be more used to kissing on the cheek, but not with new colleagues on the first day…

Same non-handshaking experience since we moved to Puerto Rico – mostly with Americans actually. I never know when to shake hands and when to just do a little “hi-wave”, especially since shaking hands is such an instinct for me as a Swede. I feel so silly when left with my arm hanging in the air, you know when you have to pull it back discreetly, maybe do the little wave and hope that nobody noticed that you didn’t know the etiquette! I have also noticed this habit of just saying hello and no handshake (maybe a little nod) in TV-series (Desperate Housewives, Gilmore Girls**) and films.

My conclusion is that Swedes are bigger on handshakes than most nationalities, something I would never have thought!!

Oh, and here’s a funny link – detailed instructions on how to shake hands! And if you ever meet my father, make sure you have a firm handshake, he judges people on that first impression!

*) I can’t remember now if it was both parents, or just the [step-]father, who was very friendly and even put on some old ABBA LPs for my sake, so it wasn’t a lack of friendliness or hospitality.
**) Am I weird for noticing stuff like that when watching TV or a film? What is interesting that both these TV-series take place in quite formal environments…😕


Actions

Information

25 responses

27 01 2010
Saltistjejen

Du har nog rÀtt i det dÀr med att ta i hand. SjÀlv tar jag förstÄs vÀldigt sÀllan i hand om det inte Àr ngn mer formell tillstÀllning eller situtaion. Eller PERSON! För i vissa fall Àr personen ifrÄga mycket fomell och det brukar man kÀnna av nÀr man trÀffas och dÄ blir det handskakning. Men som sagt det Àr inte sÄ ofta. jag skulle t ex aldrig skaka hand med en kompis förÀldrar första gÄngen jag trÀffade dem. Det skulle kÀnnas konstigt. NÀstan lite avstÄndstagande tycker jag eftesom att ta i hand för min del Àr ngt formellt. PÄ samma vis skulle jag itne krama ngn jag itne kÀnner vÀl. Om inte den personen ifrÄga tar initiativet till det hela. Som t ex p g a kulturella skillnader.
Haha, nu efter svininfluensan verkar flera hĂ€r inte vilja ta i hand alls.😉
Och du dina mackor verkar supergoda sÄ det kasnke det blir till helgen?
KRAM!

27 01 2010
petchie

Saltis, hm, vad konstigt, jag skulle helt sĂ€kert skaka hand med kompisars förĂ€ldrar första gĂ„ngen jag trĂ€ffar dem! Inte som barn eller tonĂ„ring kanske, men absolut nuförtiden som vuxen. Skakar du inte heller hand med nya kollegor t.ex?Det ska bli intressant att se vad de andra lĂ€sarna tycker! Kanske Ă€r det jag som Ă€r extremt formell och konstig som vill att toalock ska vara nerfĂ€llda och man ska skaka hand!?😉
PĂ„ tal om att krama nĂ„gon man inte kĂ€nner, sĂ„ pratar en av mina kompisar fortfarande om nĂ€r han trĂ€ffade min far för första gĂ„ngen och han kramade honom (inte nĂ€r han hĂ€lsade utan nĂ€r han skulle sĂ€ga hej dĂ„). AlltsĂ„ min kompis kramade min far (inte tvĂ€rtom) – kompisen var vĂ€l 22 Ă„r gammal dĂ„ och tja, min kĂ€re fader som kan verka lite barsk kanske inte Ă€r den som inbjuder till kramar vid första trĂ€ffen, ha ha. Det var framförallt min dĂ„varande pojkvĂ€n som var otroligt chockad över att vĂ„r kompis VÅGADE krama min far😀
Testa mackorna, urenkla men mumsiga!
Kram

28 01 2010
Desiree

Mums, vilka goda mackor du kommit pĂ„. Ännu bĂ€ttre att man inte behöver andvĂ€nda en massa smör dĂ„ man ska steka dem utan köra utan. Detta blir perfekt som brunch till nĂ€sta helg tror jag.
Att skaka hand gör jag nog nÀstan bara vid mer formella tillfÀllen eller sÄ blir det lite sporadiskt. Jag kan inte alltid sÀga att jag skakar hand men om det skulle vara sÄ att den andra personen strÀcker ut handen sÄ tar jag sjÀlvklart handen. Men jag kÀnner ocksÄ att jag mycket vÀl skulle kunna nöja mig med att sÀga hej och presentera mig.

28 01 2010
petchie

Desiree, jag kan inte helt ta Ă„t mig Ă€ran för att ha kommit pĂ„ mackreceptet, utan det var ett Rachael Ray-recept som jag förenklade. Vi började rosta i stekpanna för nĂ„gra mĂ„nader sedan dĂ„ vĂ„r brödrost gick sönder… funkar jĂ€ttebra utan smör eller olja. Sedan började brödrosten fungera igen (!?) men dubbelmackorna fortsĂ€tter vi sĂ„ klart att rosta / steka i pannan.
SĂ„ du och Saltis Ă€r inte vana vid ta i hand, vad konstigt att jag dĂ„ tycker att det Ă€r en sjĂ€lvklarhet att första gĂ„ngen man blir presenterad för nĂ„gon sĂ„ hĂ€lsar man ordentligt – oavsett om det Ă€r formellt eller informellt. Verkligen fascinerande, för jag tycker absolut inte att jag kommer frĂ„n nĂ„gon slags formell familj (Ă€ven om en kompis sa en gĂ„ng att min familj Ă€r sĂ„ formell för vi sĂ€ger “prosit” nĂ€r ngn nyser!)
Kram och trevlig resa till Key West!

28 01 2010
Annika

Ja just det, skaka hand ja…Det var det lĂ€nge sen jag gjorde.
Tror jag…
Kan vĂ€l inte sĂ€ga att det Ă€r ngt jag tycker om att göra. Om vi ngn ggn per Ă„r gĂ„r i kyrkan hĂ€r sĂ„ skakas det ju hand under “the peace”. JAG HATAR DET!! Jag vill inte skaka hand med okĂ€nda jag aldrig ska trĂ€ffa igen.
Om jag trĂ€ffar ngn ny sĂ„ brukar det oftast bara bli presentation och ett “nice to meet you”. Mer informellt…
Har inte funderat pÄ det dÀr med att skaka hand faktiskt. Men efter ditt inlÀgg kommer jag absolut att börja tÀnka pÄ det.

Din macka ser god ut, men den Ă€r ACK SÅ OFF LIMITS för mig…

Kramar!!!

28 01 2010
petchie

Annika, va?? Du Ă€r en handskakshatare!? Eller Ă€r det just i kyrkan som du inte gillar det?? I Spanien gjorde vi det ocksĂ„, men nu blir jag osĂ€ker – var det kindpussar bara bland familjen och handskakningar med resten, eller kindpussar med alla? MĂ„ste kolla med O, jag var vĂ€l inte helt alert under mĂ€ssorna, hi hi😉
Ja visst ja, du Ă€ter inte bröd (och inte Ă€gg heller?). Jag Ă€r egentligen ingen större brödĂ€lskare, inte som O som inte skulle kunna leva utan bröd, men jag gillar kombinationen halvsmĂ€lt ost (sĂ„ amerikanskt, ha ha), skinka och stekt Ă€gg… Mums!
Kramar tillbaks!

28 01 2010
cecilia

Du mĂ„ste börja fundera pĂ„ att skriva en kok bok med dina fina recept och bilder, Petchie – gissa vem som skulle vara din första kund🙂

28 01 2010
petchie

Cecilia, tack sĂ„ mycket!!! Men mĂ„nga av recepten Ă€r ju inte helt mina, ofta anvĂ€nder jag mig av kokböcker för inspiration och sedan anpassar dem till smak och vad som finns hemma. JĂ€ttekul att du gillar mina receptinlĂ€gg och mina foton – speciellt som du tar de finaste fotona!

28 01 2010
Anne

Men Ă„Ă„Ă„Ă„hhh, vilka goda mackor. De pĂ„minner om sĂ„na jag brukar göra, minuset Ă€gget. Ska testa med Ă€gg nĂ€sta gĂ„ng, i min favorit paninigrillen🙂
Intressant och tankevÀckande inlÀgg!!! Jag började fundera pÄ det hÀr. Jag mÄste hÄlla med dig om att det dÀr med att skaka hand nog sitter rÀtt mycket i ryggmÀrgen. Det hÀr kindpussande/luftpussandet gör mig helt förvirrad och kommer inte alls naturligt för mig, det blir bara konstigt.
Jag kan tycka att kramar kommer mer och mer som en hÀlsningsfras Àven mellan ytliga bekanta och folk som inte kÀnner varann, med kommer mer och mer sÄ menar jag att jag tycker det verkar vara vanligare idag Àn nÀr vi var smÄ t.ex. En liten lÀtt kram sÄdÀr, ingen bamsekram. Speciellt mellan mÀn och kvinnor, kanske inte sÄ mycket mÀn-mÀn. Och sÄ beror det sÄklart pÄ situationen, hur formellt det Àr (skulle aldrig börja krama nÄn arbetsgivare eller sÄ). Men överlag sÄ tror jag det Àr lÀgre ribba för svenskar idag att hÀlsa eller sÀga hejdÄ med en kram Àn vad det för sÀg 15-20 Är sedan kanske.

Men som sagt, det dĂ€r med handskakning sitter nog i ryggmĂ€rgen. SĂ„ Ă€r det bara, jag försöker lĂ€sa av situationer och vad som förvĂ€ntas för man vet ju aldrig hĂ€r… Hemma skulle jag nog ta i hand kompisars förĂ€ldrar, men det skulle jag aldrig ha gjort hĂ€r (t.ex. dĂ„ jag trĂ€ffat grannens förĂ€ldrar och blivit presenterad), det hade de nog tyckt varit lite udda kanske, inget som förvĂ€ntades iaf.
NÀr jag trÀffat lÀkare hÀr sÄ har det direkt, pÄ deras initiativ, kommit en handskakning. Det har kÀnts tryggt och precis som jag förvÀntat mig.

28 01 2010
petchie

Anne, vi har en paninigrill i Bryssel (i form av en ko) och jag lĂ€ngtar riktigt efter den! Har du boken “Jamie Oliver’s Dinners” dĂ€r han har en massa recept pĂ„ just mackor gjorda i en koformad paninigrill? Jag har nog aldrig testat dem, men det ska jag göra nĂ€r vi Ă€r tillbaka i Belgien. Förresten igĂ„r gjorde jag bruschette (plural av bruschetta) frĂ„n hans italienska kokbok, som vanligt lite modifierat recept, men oj, sĂ„ gott!
Jag blev faktiskt lite paff av att Saltis, Desiree och Annika tycker att det Ă€r formellt med handskakningar, sĂ„ skönt att jag inte Ă€r helt ensam om att vara “formell”😉 Men samtidigt kul att vi inte alla tycker likadant och att jag hade fel om att det Ă€r typiskt svenskt att ta i hand!? Fascinerande att resultat i enkĂ€ten just nu Ă€r 5 för “alltid”, 5 för “bara i formella sammanhang” och 3 för “jag försöker…” (dvs det alternativet jag röstat pĂ„ sjĂ€lv).
Alla lĂ€kare jag har kommit i kontakt med hĂ€r, i Belgien (och i Sverige) har alltid skakat hand med mig. DĂ€remot har jag mĂ€rkt att Os kollegors FRUAR oftast inte verka vara beredda pĂ„ att ta i hand. Kanske Ă€r det för att man antingen kindpussar eller sĂ„ avstĂ„r man helt “kroppskontakt” som kvinna i PR??
Jag hÄller med om att det Àr lÀgre ribba pÄ kramar i Sverige nuförtiden, och det kan man ju ofta lÀsa om i Margareta Ribbings spalt, om folk som INTE vill bli kramade. Jag brukar alltid sÀga att det Àr oftast mer intimt att kramas (beroende pÄ HUR man kramas) Àn att kindpussas, dÄ det oftast Àr pussar i luften!
Kram

29 01 2010
Millan

Det sag ut som en riktigt god macka. Jag far prova den for jag ar less pa de luncher jag sjalv astadkommer just nu!
Du har helt ratt i att det inte hor till vanligheterna att skaka hand har. Man skulle tex aldrig ga runt och introducera sig sjalv och skaka hand med folk pa en fest i det har landet. Utan man vantar pa att den ‘gemensamma namnaren’ ska introducera dig med de du inte kanner. Skaka hand gor man da valdigt sallan! Daremot skakar man hand i jobbsituationer. Jag har tex precis skakat hand med hogste chefen pa Barclays Bank som ar har for ett mote🙂.
Trevlig helg! Kram

29 01 2010
petchie

Millan, hoppas att du gillar mackan! De Ă€r helt ok Ă€ven som kalla, dĂ„ pĂ„minner de mig om bilsemestrar nĂ€r jag var liten och vi alltid hade stekta Ă€ggsmörgĂ„sar som matsĂ€ck… Mums! Har du alltid mat med dig till jobbet? Jag förstĂ„r att inspirationen mĂ„ste tryta ibland😕
Intressant att höra hur det funkar i Storbritannien med att skaka hand. Jag har hört att pĂ„ vissa / de flesta (?) franska arbetsplatser skakar man hand med alla sina kollegor varje morgon! Mina manliga italienska kollegor kom dock alltid och kindpussade mig och min kollega varje morgon😉
Wow, sÄ du trÀffar riktiga höjdare pÄ kontoret!
Kram

29 01 2010
Annika

NjaeeaÀÀÀ…hatar vĂ€l inte att skaka hand. men jag hatar att fĂ„ en slapp fisk i handen dĂ„ jag skakar hand. Speciellt amerikanska kvinnor tycker jag har vĂ€ldigt slappa handslag.

Men i kyrkan hatar jag att skaka hand. HATAR hela “the peace” delen.
URRK!!!

Ja, grilled cheese mackor ÄLSKAR jag!!! HÖGT!! men numera Ă€ter jag dem aldrig lĂ€ngre. Ägg fĂ„r jag Ă€ta ca tre ggr i veckan. Men jag Ă€r ingen Ă€ggĂ€lskare sĂ„ jag lider inte av det.
HA en fin helg, Petra!!
Kram!!

29 01 2010
petchie

Annika, visst Àr slappa handslag det vÀrsta! Jag fattar inte hur man kan bara lÀgga sin hand i nÄgon annans hand och inte ha energi nog att krama Ät lite?
Jag tyckte ocksĂ„ att Guds frid (fred? vad sĂ€ger man pĂ„ svenska??)-grejen var lite jobbig i kyrkan i Spanien, men det var först och frĂ€mst för att jag inte riktigt fattade vad jag skulle sĂ€ga😕 Ja ja, det Ă€r bara att skylla Ă€nnu en gĂ„ng pĂ„ att jag Ă€r protestant, hi hi (Ă€ven om man ju faktiskt gör det i svenska kyrkor ocksĂ„)
Jag har perioder dÄ jag Àter Àgg, men jag försöker att inte Àta sÄ ofta Àven om jag har lÀst nÄgonstans att det Àr lite av en myt att man fÄr högt kolesterolvÀrde av Àggula.
Tack det samma!
KRam

29 01 2010
Anne

Boken Àr ny och okÀnd för mig, men ska kollas upp! Tack för tipset!
FörstĂ„r du saknar kon, lĂ€tt att man saknar kon nĂ€r bĂ„st Ă€r tomt😉
Snart möts ni igen🙂

29 01 2010
petchie

Anne, jag gillar Jamie Olivers böcker överlag, och just den som heter “Dinners” Ă€r vĂ€ldigt inspirerande med allt frĂ„n goda smörgĂ„sar (med eller utan “komaskin”) och sallader till riktigt lagade middagar. Komaskinen heter visst “Breville” i England, det lĂ„ter som ett mĂ€rke (typ som kleenex och hoover) men jag Ă€r inte sĂ€ker. Japp, snart fĂ„r jag tillbaka min ko, vattenkokare, matberedare, vĂ„ffeljĂ€rn – alla de dĂ€r köksmaskinerna som jag SAKNAT de senaste Ă„ren!
Kram

29 01 2010
olgakatt

Jag gillar att hĂ€lsa i hand, ett rejĂ€lt tag utan att krossa nĂ„gra ben. Slapp wettextrasa Ă€r grĂ€sligt! Kramandet med avlĂ€gsna bekanta har gĂ„tt till överdrift i Sverige numera – handskakning Ă€r trevligare, tycker jag.
Nu Àr det lÀngesen, men herrar frÄn öst brukade kyssa damer pÄ hand, dvs pussa i luften ovanför handen! Den siste som hÀlsade pÄ mig sÄ var en polsk kollegas pappa, en förtjusande gammal man! Jag hade hand om honom vid en operation och han hÀlsade mig med handkyss och ett rÄdbrÄkat: Jag Àlskar dig!

1 02 2010
petchie

Olgakatt, exakt, handskakningen ska ju inte vara en styrkedemonstration… Även om min fd pojkvĂ€n berĂ€ttade att min far gjorde just det första gĂ„ngen de trĂ€ffades😉
Kramandet Ă€r nog en generationsfrĂ„ga, men jag kan förstĂ„ att det kĂ€nns konstigt om man inte Ă€r van vid det. Jag kan ibland kĂ€nna att det inte finns nĂ„got mellanting i Sverige nĂ€r man ska sĂ€ga hej dĂ„ till folk – skaka hand kĂ€nns ibland vĂ€ldigt formellt, kramande kanske lite för intimt med vissa bekanta. Kindpussandet Ă€r ju mindre intimt eftersom man oftast pussar i luften men jag tycker att det Ă€r sĂ„Ă„Ă„ pretentiöst att kindpussas i Sverige! Det Ă€r verkligen inte en svensk tradition och det Ă€r vĂ€l bara typ Östermalmbor som kindpussas? NĂ€r jag trĂ€ffar mina svenska kompisar i Bryssel och hĂ€r i PR brukar jag alltid sĂ€ga att “jag kindpussar dig inte, utan kramas för det Ă€r mer svenskt”.
Oj, handkyssning i luften har jag aldrig varit med om! Hi hi, roligt med en belevad polsk kÀrleksförklaring!

1 02 2010
Anna (Sthlm)

Jag skakar alltid hand med nÄgon ny som jag trÀffar, oavsett om det Àr i en jobbsituation eller privat. Oavsett Älder. Jag tycker inte att det Àr formellt utan nÄgonting som fungerar i det flesta sammanhang. Hur hÀlsar man annars? Bara nickar lite? Kramas gör man ju i privata sammanhang senare, vid andra eller tredje tillfÀllet man trÀffas. Eller kindpussas om det Àr utomlands (och ibland hÀr hemma).

Om det Ă€r en större grupp mĂ€nniskor, t ex i ett rum pĂ„ en arbetsplats, sĂ„ brukar jag inte gĂ„ runt och skaka hand med varje. Men under en viss kritisk massa, vad det nu kan vara, fem personer kanske? Samma pĂ„ fester. Är det för mĂ„nga brukar jag mest liksom vinka och sĂ€ga “hej, jag Ă€r Anna”.

PĂ„ tal om brist pĂ„ mellanting sĂ„ brukar min kusin – tror han fĂ„tt det frĂ„n sin frus familj – mer liksom lĂ€gga kind mot kind litegrann nĂ€r man kramas. Om du förstĂ„r vad jag menar. Och hans frus pappa t ex, han liksom tar i hand och lutar kind mot kind. SĂ„ inte kindpuss men halvvĂ€gs🙂

2 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), puh, ytterligare en “formell” person😉 Ett tag trodde jag att det bara var jag som skakar hand med folk första gĂ„ngen jag trĂ€ffar dem. Jag tycker att det kĂ€nns superduperkonstigt att INTE ta i hand nĂ€r man blir presenterad för folk, men sĂ„ Ă€r det definitivt nĂ€r vi trĂ€ffar amerikaner och mĂ„nga puertoricaner. Ja, man nickar lite sĂ„ dĂ€r…
Visst Àr det egentligen lika konstigt nÀr man kindpussar folk första gÄngen man trÀffar dem, som det ofta blir nÀr man blir presenterad för kompisars kompisar i fransk- & spansktalande lÀnder, men det kÀnns ÀndÄ bÀttre Àn att inte göra ngt alls!!
Gulligt med kind mot kind! O tycker att det svenska kramandet Ă€r fascinerande och har studerat det ingĂ„ende – att vissa stryker armen lĂ€ngs med ryggen samtidigt som de kramas etc.🙂
Och jag tycker att det spanska kindpussandet mellan den Ă€ldre generationen och yngre, i familjesammanhang, Ă€r intressant: Os förĂ€ldrar pussar flera gĂ„nger och gör riktiga “pussljud” (ett slags dovt smackande) pĂ„ vĂ„ra kinder. SĂ„g det senast i filmen Los abrazos rotos (ny AlmĂłdovar-film med Penelope Cruz), sĂ„ det mĂ„ste vara en spansk familjekindpusstradition (vilket ord!)!!

3 02 2010
Anna (Sthlm)

Att folk stryker med handen utmed ryggen samtidigt som de kramas har jag inte tĂ€nkt pĂ„; det mĂ„ste jag kolla in!🙂

Jag har ju bott i bÄde USA och England och har inte tÀnkt pÄ att folk inte tar i hand lika mycket som i Sverige?? Antingen har jag varit blind eller sÄ Àr de mÀnniskor som jag umgÄs med (bÄde privat och i arbetet) annorlunda??

4 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag tror att det Ă€r stor skillnad pĂ„ att trĂ€ffa britter och amerikaner i jobbsammanhang och privat. Jag sĂ„g nĂ„got pĂ„ tv igĂ„r dĂ€r folk tog i hand, kommer inte ihĂ„g vad, men det var definitivt i en professionell situation sĂ„ nog skakar amrisarna hand ibland! Du jobbar ju i diplomatvĂ€rlden och DÄR om nĂ„got Ă€r vĂ€l folk vĂ€ldigt formella, vilket kanske ocksĂ„ spills över (sĂ€ger man sĂ„ pĂ„ svenska??) pĂ„ det privata?

4 02 2010
Anna (Sthlm)

SÄ Àr det nog.
“Spiller över” var nog det du ville sĂ€ga🙂

12 02 2010
Anna (Sthlm)

PĂ„ tal om detta med handskakning. SĂ„g pĂ„ Extreme Home Makeover hĂ€romdagen och dĂ€r hĂ€lsade de pĂ„ varandra genom att skaka hand hela tiden. Även med ett femĂ„rigt barn. SĂ„ det kanske Ă€ndĂ„ Ă€r vanligt i USA? Kanske beror pĂ„ var man bor eller samhĂ€llsklass?

12 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag tror kanske att man skakar oftare hand i jobbsammanhang Ă€n privat i USA… AlltsĂ„ att man nĂ€stan inte alls tar i hand med folk man trĂ€ffar utanför jobbet. Extreme Home Makeover (som jag hatar – alltsĂ„ det Ă€r ju bra att de hjĂ€lper folk men varför mĂ„ste alla programledarna GRÅTA varje gĂ„ng??) faller dĂ„ kanske inom den professionella sfĂ€ren, Ă€ven om de alltid kramas pĂ„ slutet, eller hur?😉

Leave a Reply

