A pouf or two…

29 01 2010

When having a shower one day I noticed this text on the new shower gel:

Foams without pouf

Isn’t that kind of weird? That they need to explain that the soap foams without a pouf? I mean, I have never ever in my whole life used a pouf (the word, the word – soooo funny if you speak British English) and always managed to get a foam from my shower gel!

A pouf

I actually have a pouf…

or two poufs

Two in fact! I got them for free when buying shower gel and I don’t really know what to do with them (since the soap foams without one 😉 ) so they are just hanging on the bathroom cabinet doors… Any suggestions what to use them for? I remember that my grandmother used to have one when I was a child and I was fascinated by it – I don’t know why I have the impression that she used it for cleaning the sink. I need to ask her!

Do you use a pouf, or maybe a wash cloth?

It reminds me of a face cloth incident when I was a student in Venice, Italy. Two girls were room mates; one from France, the other one from England. When the English girl’s mother came to visit, she used the French girl’s face cloth as a kitchen cloth to do the dishes!! The French girl was too embarrassed to correct her, but I guess that she bought herself a new one!?


Actions

Information

29 responses

29 01 2010
SweFlo

Har en del som ligger och samlar damm, som du sa, kom med pĂ„ köpet. De Ă€r helt vĂ€rdelösa enligt min Ă„sikt, en sak om de hade lite “riv” i sig eller nĂ„tt… Har samlar ihop en hög och skickat till min mormor i Sverige som Ă€lskar dessa puffar… AnvĂ€nder som du bara hĂ€nderna och det funkar mer Ă€n utmĂ€rkt, och om jag behöve rlite extra hjĂ€lp anvĂ€nder jag sĂ„dana dĂ€r riviga duschhandskar, bra mot torr hud!

29 01 2010
petchie

SweFlo, exakt vad jag tycker – det Ă€r ju inget riv i dem! Och vaddĂ„, skummar gör vĂ€l tvĂ„len av sig sjĂ€lv? JĂ€ttekonstigt
 Ska kanske ocksĂ„ skicka mina till mormor😉

29 01 2010
Emmapiraya

Jag Ă€r ingen poof (mohahaha) men jag Ă€lskar mina puffar och anvĂ€nder de varje dag! Drygar ut lyxiga duschtvĂ„lar och Ă€r jĂ€ttebra att ta bort döda hudceller med. Kan inte tĂ€nka mig en enda dusch utan den och M Ă€r likadan varvid (det Ă€r ju ett ord man inte sagt förr i Ă„r) vi var ett helt förrĂ„d!🙂 Nej skicka till mig, era mormödrar kan köpa egna!😉 Kram kram!

29 01 2010
petchie

Emma, nej, jag trodde inte att du var en poof, men att du var puffĂ€lskare var nytt😉 Ok, sĂ„ man behöver inte anvĂ€nda lika mycket tvĂ„l om man anvĂ€nder en puff? Hm, intressant, man kanske skulle ta och testa! Tack för den nya kunskapen.
Kram och trevlig helg!

29 01 2010
Carina@PocoLocoCreativo

Jag har en rosa i badrummet, och har aldrig anvÀnt den! Och jag fÄr lödder som bara den ÀndÄ!

1 02 2010
petchie

Carina, det blir nog ofta sĂ„ för oss icke-pouffande mĂ€nniskor att de bara blir hĂ€ngande i badrummet. De Ă€r ju lite söta sĂ„ varför inte😉

30 01 2010
Saltistjejen

Hahahaaaa! Stackars din kompis!🙂 Jag förstĂ„r att hon inte ville sĂ€a ngt till sin kompis mamma….
En sak man skulle kunna ah sĂ„dana dĂ€r “puffar” till Ă€r sĂ€kerligen kattleksaker! oj, jag tror bĂ„de Lipton och Tazo skulle Ă€lska att leka med dem! Fast jag ahr faktiskt inga sĂ„dana. Kanske man borde?
TvĂ€ttlapp har jag faktiskt bara till E. Jag anvĂ€nder inget sĂ„dant sjĂ€lv. Ibland kör jag med sĂ„dana dĂ€r “handskar” som ska peela huden. Men annars enbart hĂ€nderna. Ingen badborste eller sĂ„.
Ha nu en riktig skön helg!
Kramar!

1 02 2010
petchie

Saltis, hi hi, nej, den hĂ€r fransyskan Ă€r vĂ€ldigt försynt och kĂ€nde vĂ€l sig dum att pĂ„peka att tvĂ€ttlappen INTE var en disktrasa😀
Ha ha, badborste – det Ă€r lĂ€nge sedan jag sett en sĂ„dan!! Jag har ocksĂ„ en sĂ„dan dĂ€r handske för att peela huden, det Ă€r ytterst sĂ€llan jag kommer ihĂ„g att anvĂ€nda den men skönt Ă€r det!
Ja, fÄr du nÄgongÄng en gratis pouff (vad heter det pÄ svenska??) sÄ kan du ju testa med katterna. De nog inte sÄ tÄliga dock som kattleksaker, kan tÀnka mig att de rivs sönder ganska snabbt.
Kram

30 01 2010
Karlavagnen

🙂

1 02 2010
petchie

😉

30 01 2010
marianne

jag kan lÀsa via nya mobilen! Fast det Àr lite bökigt. Jag Àr som Emma. Kan inte duscha utan pouf. Det blir en mjuk scrub sÄ man slipper riva sÄ hÄrt en gÄng i veckan. Kramar Marianne

1 02 2010
petchie

Marianne, nej, vad jobbigt att du mĂ„ste sitta och lĂ€sa min blogg via mobilen😩 Hoppas att datorstrulet löser sig snabbt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, det verkar ju helmystiskt att det bara Ă€r WordPress som strular.
Kul att ni Ă€r sĂ„ mĂ„nga som faktiskt anvĂ€nder pouffar – men dĂ„ Ă€r min nĂ€sta frĂ„ga: vad heter de pĂ„ svenska??
Kram

30 01 2010
Annika

POUF för moi!! Always.
Love it!
Najsigt vÀrre as a matter of fact.
Jag tycker de Àr jÀttebra!

KRAMAR frĂ„n ett KALLT och SNÖIGT Washington!!!
GISSA om jag Àlskar det!!!

1 02 2010
petchie

Annika, ha ha, jag tycker att det Ă€r riktigt kul att ni Ă€r sĂ„ mĂ„nga som anvĂ€nder pouffar! Har du alltid gjort det eller Ă€r det nĂ„got du börjat med i USA? Nu mĂ„ste jag kolla med mormor om hon anvĂ€nder dem nĂ€r hon duschar eller för att rengöra handfatet som jag trodde😉
HÀÀÀÀrligt med snö och kyla! JÀtteglad för din skull att det blev lite mer vinter igen!
Kram

30 01 2010
Fröken Anki

Jag har ocksĂ„ en pouf. InstĂ€mmer i att den drygar ut tvĂ„len, och sĂ„ river den lite lagom. Fast jag föredrar body shops exfoliseringstrasor. Dom Ă€r lĂ„nga sĂ„ att man kan komma Ă„t hela ryggen ocksĂ„. Dom finns förstĂ„s pĂ„ fler affĂ€rer, men Body Shops har bra kvalitet och lagom “riv”.

SĂ„ testa dina poufs! Även om din dusch krĂ€m löddrar Ă€ndĂ„. Roligt att dom skrev ut det pĂ„ flaskan tycker jag ocksĂ„.😀

Ha en skön helg.
kram

1 02 2010
petchie

Fröken Anki, aha, sÄ de river trots allt liiite, de dÀr pouffarna. Jag har Body Shops peelingkrÀmer (duschkrÀm), du vet de som sÀljs i lÄga burkar. Luktar jÀttegott av kokos och river bra!
Äntligen nĂ„gon som anvĂ€nder pouf men som Ă€ndĂ„ tycker det var roligt att det nĂ€mndes pĂ„ flaskan😉
Kram

1 02 2010
Mary T

I always used a pouf but had a few incidents where spiders burrowed into the centre and then decided to climb out a terrify me while I was in the shower😩 so I went back to using a good old fashioned sponge, I hate having a shower without a sponge!

1 02 2010
petchie

Mary T, euck, that sounds really scary!! So spiders don’t live in sponges😉 I have one of those gloves that exfoliates, but I always first check the inside for creepy crawlies😕
Almost everybody above has commented that they use a pouf, so apparently it is not something just American / Irish! I had no idea that poufs were so popular!!

1 02 2010
Taina

Har inte riktigt förstĂ„tt mig pĂ„ dem. Sedan hĂ€nger de bara dĂ€r och ruttnar? Likadant med tvĂ€ttlappar. NĂ€, jag löddrar för fulla muggar med mina hĂ€nder och det rĂ€cker gott och vĂ€l. TonĂ„rsdottern dĂ€remot har alla möjliga attiraljer hĂ€ngandes i sitt badrum…

Kramar

1 02 2010
petchie

Taina, exakt, det kĂ€nns faktiskt inte sĂ€rskilt hygieniskt… Eller tvĂ€ttar folk sina pouffar lika ofta som badlakanen?? Jag tycker ocksĂ„ att jag fĂ„r ett bra lödder utan hjĂ€lpmedel, ha ha! Intressant, vad har dottern för nĂ„gra attiraljer i badrummet – tvĂ€ttborstar?
Kram

1 02 2010
Annika

Började med puffar i USA. Men hemma har jag tvĂ€ttsvamp, att bara anvĂ€nda hĂ€nderna tycker jag inte rĂ€cker. Är vĂ€l helt och hĂ„llet tillvand redan frĂ„n smĂ„barnsĂ„ren-svamp till puff.
Men testa dina puffar. NĂ€r den Ă€r fĂ€rdiganvĂ€nd slĂ€nger du den bara , den kostar vĂ€l ngn dollar i inköp🙂
Vanesakers vanesak, I pressume😉
Kramis!

2 02 2010
petchie

Annika, jag kunde just tĂ€nka mig att det var en amerikansk grej med puffarna. Men intressant att du anvĂ€nde tvĂ€ttsvamp innan, det mĂ„ste ju verkligen vara vad man Ă€r uppvuxen med. Vi hade tvĂ€ttlappar som smĂ„, men de anvĂ€nde min bror och jag till att trycka hĂ„rt mot ögonen nĂ€r vĂ„ra förĂ€ldrar tvĂ€ttade vĂ„rt hĂ„r!!😉
Mina puffar har jag fÄtt helt gratis nÀr jag köpt duschtvÄl, fÄr se om jag testar nÄgon dag..
Kram!

1 02 2010
Anna (Sthlm)

Jag visste inte ens att det hette pouf! Men jag har fÄtt för mig att de Àr vÀldigt populÀra i USA jÀmfört med i Sverige. Jag har anvÀnt, eller provat snarare, nÄgra gÄnger men fattar inte vitsen! Inte med tvÀttlappar heller för den delen. Inte i duschen i alla fall. Annat om man vill tvÀtta av sig eller inte har tillgÄng till dusch. Men dÄ Àr ju en tvÀttlapp mycket mer effektiv Àn puff (eller vad det nu heter pÄ svenska??).

2 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), inte jag heller, förrĂ€n jag sĂ„g det pĂ„ duschtvĂ„lsflaskan… Jag tror ocksĂ„ att pouffar (/ puffar, whatever) Ă€r nĂ„got ganska amerikanskt, Ă€ven om jag som sagt har sett sĂ„dana i Sverige ocksĂ„. Som du kanske lĂ€ste ovan i Mary Ts kommentar, hon Ă€r irlĂ€ndska, sĂ„ anvĂ€nder hon tvĂ€ttsvamp. Kanske man anvĂ€nder det mer i anglosaxisiska lĂ€nder? I Storbritannien och Irland var det vĂ€l Ă€nda fram tills nyligen ovanligt med DUSCHAR, alla badade istĂ€llet – vet inte om det kan vara en förklaring??
Äsch, jag vet inte…

3 02 2010
Anna (Sthlm)

Men amerikanare duschar vĂ€l mer Ă€n de badar, och har haft duschar mycket lĂ€ngre Ă€n i Europa, och de verkar ju Ă€ndĂ„ vara pouf lovers?!🙂 Det hĂ€r Ă€r verkligen vardagsvetenskap och -historia kĂ€nns det som! Kul!

4 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), det har du rĂ€tt i. Vi fĂ„r vĂ€l leta upp en vardagsforskare och frĂ„ga😉

2 02 2010
Taina

You name it, tvĂ€ttlappar, puffar, borstar, flaskor med allt möjligt i…GAAAAAAAH! Vad Ă€r det för fel pĂ„ tvĂ„l och vatten och sina hĂ€nder???

2 02 2010
petchie

Taina, ha ha, hon har ett eget litet spa! MĂ„ste vara perfekt att tonĂ„rsdottern har sitt eget badrum😉

23 02 2010
Fran and Steve

I only use something I call a “tsunami cloth” because that was the label on the first one I bought about 20 years ago. It goes by other names such as “shower cloth”, or “exfoliating washcloth”. It’s about 3 ft long and a foot wide. It is made of a material similar to the gloves, but not exactly. You wet it and fold it into a washcloth-size square, then rub the soap (or pour the gel) on it. This is why I love it: It foams up any kind of soap, and as long as you don’t run more water on it, it stays foamy for most of your shower. It exfoliates very nicely. When you’re done, rinse it out and hang it on a shower hook. It dries within a couple of hours and never gets mildewy. They last for years. I used to only find them in Chinatown, but the past few years have found them at drug stores like Rite-Aid or Walgreens. They have some that are too stiff, but you don’t know till you try them. Some are too soft. Once you find the kind that’s “just right”, stock up! 🙂 Fran

Leave a Reply

