A month ago

31 01 2010

A month ago it was New Year’s Eve, or as it is called in Spain – Noche Vieja (Old Night, Christmas’ Eve is Noche Buena – the Good night). O had claimed that we were maybe going to the “Disco móvil“, announced on posters around the village, but fortunately that didn’t happen.

Here are some photos of what we did do on the last day of 2009:

A mountain thistle
A mountain thistle

In the afternoon we went up on the mountain above the village. I loved the rugged terrain with some dry thistles, thyme and other mountain herbs. People in the area make té de roca (rock tea) from the herbs they pick in the mountains. I learnt that the Spanish word for thistle is cardo, which is something we ate as a starter in the evening – it is a common dish to eat during the holiday season and is served with an almond-infused bechamel sauce. However, the thistle you eat is not the same as the ones found in the mountains.

The mountain refuge

O showed me the mountain refuge that he had helped renovate during his summer job as a forest ranger / firefighters’ assistant.

We will be back later... sign on a Spanish bar
The sign on the entrance to the bar says “Today the 31st New Year’s Eve we close at 9.30. But we open later on. We await you”. I love the unspecific timing of re-opening after midnight!

Before dinner we went for a few drinks with O’s friends in one of the local bars. The bar was full of people, and it was great to see everyone again, especially since we hadn’t seen them since February. When parting we decided to meet up after midnight – as the group always does every year…

Lobster
The Spanish part of the family ate lobster as the main course, while the Northern European contingent preferred…

At home everybody was gathered for the New Year’s Eve meal. In Spain it is tradition to have dinner with your family, and then go out afterward with your friends. I don’t think that I have celebrated New Year’s with my parents more than twice since I was a teenager!

confit de canard with artichokes and pickled onion
“Confit de canard” (confit of duck), actually more delicious than it might look. O’s sister made the duck with artichokes and pickled onions, especially for her two foreign sisters-in-law!

In Sweden you usually cook a 3-course dinner and party at home with your friends. I can’t recall having been out in a bar or club on the last day of the year except for New Year’s 1994!

10 year old white wine!?
White wine shouldn’t really be aged for very long, but the wine was 10 years old…

After dinner we all relaxed in the sofas in front of the fireplace, and watched the New Year’s hostess on TV freeze in her tiny red dress at Puerta del Sol in Madrid. O showed me how he always prepares his 12 grapes by peeling them and removing the seeds. I thought that we should have bought seedless grapes and couldn’t be bothered to take out the seeds in mine. The tradition is to eat one grape for every chime of the bell, and it definitely helped to have peeled them before hand! (the seeds I spit out at 00.01) However, O’s father was the only one who didn’t eat any grapes at the stroke of midnight, he told me that it is a “new” tradition that he didn’t grow up with*.

12 grapes for midnight on New Year's Eve

We toasted in cava (Spanish champagne) after swallowing the grapes, kissed everyone and wished them “Feliz año nuevo”. O and I were then supposed to go out again to join his friends. We didn’t really feel motivated, it was cold and windy outside, but we felt bad about standing them up and around 01 we headed back to the bar…

However, it was just the two of us plus two other girls for the one hour we stayed out, in a bar full of teenagers. I was actually quite relieved that we didn’t have to stay out until 07 in the morning, the way I have heard that Spaniards usually party on New Year’s Eve! I guess that O’s friends as well as I are getting old and tired, ha ha!

*) I have checked though and it seems that the tradition originated in 1909 in Alicante when the grape growers found themselves with a big grape surplus.. and my FIL is definitely not that old!😉


Actions

Information

21 responses

1 02 2010
Bella

Kul annorlunda tradition! För min pojkvän är det ett måste att äta vindruvorna på nyår! Han har t.o.m ätit dem på distans från Sverige, Argentina eller var vi nu var någonstans genom att kolla på klockslagen via internet!

Typiskt spanskt;) Det verkar som “alla” firar först med middag o vindruvor hemma hos familjen och sen träffar vännerna efteråt…

Kram

1 02 2010
petchie

Bella, förra nyåret (2008/09) firade vi i Puerto Rico, bara vi två, och vi hade köpt vindruvor och förberett… men vi GLÖMDE att äta dem, ha ha! Så jag vet inte hur viktigt det är för O😉
Jag vet inte, jag tror att jag föredrar det svenska nyårsfirandet. Inte för att jag inte gillar att fira med familjen, men att gå ut EFTER TOLVSLAGET i vinternatten känns bara jobbigt😕 Jag är väl gammal eller något, men jag föredrar verkligen att stanna hemma och fortsätta firandet där!
Kram!

1 02 2010
Annika

Roligt att läsa om så annorlunda traditioner.
Vindruvstraditionen är ju rätt så rolig, måste jag säga.
OCH att stanna ute på en bra till 7:00.
Nej, jag får rysningar bara att tänka på det🙂
Kram!!

1 02 2010
petchie

Annika, så väldigt annorlunda! Jag hade bara firat nyår utomlands 4 ggr (England, Danmark och PR x2) före 2009 och jag får säga att jag föredrar det svenska sättet. Äta en god middag med vänner och / eller familjen, och sedan STANNA HEMMA. Det är ju inte så att man brukar gå och lägga sig direkt efter tolvslaget, men i Spanien var det avslaget hemma (Os mamma och syskon slötittade på tv) och tja, inte så spännande ute. Kanske för att vi inte gick till den smockfulla baren där det inte gick att prata😉 Det jobbiga med spanska barer är ju dessutom RÖKEN! Jag har totalt vant mig av med det, men får väl vänja mig tillbaka eftersom man fortfarande får röka i Belgien tror jag…
Kram

1 02 2010
Erika

Hej! Vilken vacker bild på bergstisteln, skulle du kunna printa på canvas och ha på väggen.🙂 kram

1 02 2010
petchie

Erika, jag har faktiskt tänkt göra en förstoring och rama in! Jag blev så glad över hur bra fotot blev på bergstisteln trots att det blåste väldigt uppe på berget.
Kram

1 02 2010
Anna (Sthlm)

Men VARFÖR äter man druvorna?! I don’t get it..🙂

Tistel låter intressant som maträtt! Och ditt foto var jättevackert! Resten av maten såg också jättegod ut! Verkade som en bra nyårsafton. Jag skulle också varit glad för att det inte blev så sent på baren. Även om vi själva festade till kl 6 på morgonen! Haha! Men det är en ovanlig företeelse för mig.

Kram!

2 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), om man äter de tolv druvorna vid tolvslaget så får man lycka under hela det kommande året… glömde visst att nämna det😉 Men precis som mycket annat har det alltså en kommersiell bakgrund, för att druvodlarna skulle få sålt sin skörd!
Ja, jag hade ingen aning om att cardo var tistel förrän jag frågade O vad bergstisteln heter på spanska! Alltså jag hade ätit maträtten flera gånger och bara tänkt att det var någon obskyr spansk grönsak, ha ha. Måste be om att få se en “ät-tistel” för att se hur den ser ut innan den skördas…
Men ni var ju iaf HEMMA och festade! Det är just det där med att GÅ UT efter midnatt som jag inte förstår… De första åren jag bodde i Bryssel kunde en spansk kompis ringa EFTER MIDNATT, typ vid 02-03 och fråga om jag ville hänga med ut.. Då hade jag ju PRECIS KOMMIT HEM!😀
Kram

1 02 2010
Emmapiraya

Kul med traditioner man aldrig hört talas om🙂 Maten såg jättegod ut, blev hungrig nu bara för alla läskande (säger man så om mat – nej?) bilder!🙂 Hoppas du har en bra dag och att du har testat en puff nu!😉 Kram!

2 02 2010
petchie

Emma, visst är det! Inga fyrverkerier, förutom på tv då, och alltså vindruvor! Jag måste skriva om mitt nyårsfirande i Danmark för några år sedan, det var också ganska annorlunda😉
Maten var jättegod, även om jag var lite skeptisk till anka ur en konservburk så blev det jättegott! Min svägerska var så snäll som gjorde en alternativ rätt till oss nordeuropeiska tjejer som inte uppskattar hummer!
Kram
PS Ingen puff-test än…

1 02 2010
Carina@PocoLocoCreativo

Fina bilder! Här är Noche Buena den stora grejen, nyår är fest, men det går ganska spårlöst förbi jämfört med julafton.

2 02 2010
petchie

Carina, tack, det är väl egentligen bara den första bilden som är “fin”, de andra är mer “informativa” bilder😉
Skjuter man i luften på nyår i DR också? Vi blev varnade att hålla oss inne när vi skulle fira nyår här i PR (07 & 08) eftersom vissa puertoricaner har som tradition att skjuta (med vapen) i luften… Inte så smart, föredrar fyrverkerier!!

2 02 2010
Desiree

Kul att få höra hur man firar i Spanien. Nej i Sverige går man ju sällan ut med sina vänner utan man bjuder hem några vänner eller blir bortbjuden. Ni verkar ha fått en mysig och fin nyårsafton. Den där hummern såg så god ut. Roligt att få höra lite mer om vart traditionen om de tolv druvorna kommit från. Det minns jag nämligen att min mamma brukade köra med även hemma i Sverige. När jag var liten så skalade vi våra druvor för att de skulle slinka ner snabbare, en för varje slag. Det första fotot på tisteln gillade jag mycket. Ha en bra dag.
Kram

2 02 2010
petchie

Desiree, det är nog ganska ovanligt utomlands att man firar nyår som vi svenskar – att man lagar god mat tillsammans, klär upp sig och stannar hemma hos någon. Jag firade milleniumskiftet med internationella studenter i Lund och en amerikansk kille dök upp i smutsiga jeans, och barfota (!) (han bodde i samma hus som festen)! I Spanien var vi inte heller särskilt uppklädda faktiskt…
Jag tror att vindruvetraditionen har spridit sig till de flesta latinska länderna! Skalningen var verkligen hemligheten med att kunna äta tolv vindruvor på mindre än en minut😉
Tack, jag är väldigt nöjd med tistelfotot!
Kram

3 02 2010
Anna (Sthlm)

Läste precis lite intressant information om Spanien och kvinnors roll:

Progress in this area [of women’s rights and equality] only really began at the end of the Franco era in the 1970’s. During the Franco years, women were forced into a traditional role of devoted mother and faithful wife. Many professions were barred to women: they could not become judges (or testify in trial) or university professors. Their affairs and economy had to be managed by men (their fathers or husbands). Until the 1970s a woman could not even have a bank account without the co-signature of her father or husband.”

1970 är ju inte så länge sedan liksom!

4 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), nej, Francoregimen är verkligen inte så långt borta – han dog 1975, mitt födelseår (lärde mig årtalet i första scenen av Tillsammans!).
Min svärmor tycker fortfarande att det var bättre förr… Jag försöker att undvika att prata politik och immigrationsfrågor med henne for obvious reasons! Dock är hon en väldigt självständig kvinna som startade sitt eget företag på 80-talet (tobaksaffär) samtidigt som hon skötte 5 barn medan maken kuskade landet runt som skogrossistsäljare (sko-grossist?) 5 månader om året och bara kom hem under helgerna.
Ja, Spaniens 1900-tals historia är intressant men det är fortfarande väldigt känsligt att prata om Franco, inbördeskriget etc. Man håller ju fortfarande på att diskutera om man ska gräva upp massgravarna runt om i landet. Det gick en intressant dokumentär om det på SVT förra året…

4 02 2010
Anna (Sthlm)

Låter som det är bäst att undvika vissa ämnen, ja. Hon verkar dock vara en superkvinna som faktiskt tog hand om allt och var ensam så långa perioder. Fast det var väl bara något hon gjorde liksom, utan att tänka på kvinnors rättigheter.

Jag vet inte så mycket om Franco egentligen. Man borde läsa på lite!

4 02 2010
petchie

Os mamma skulle man nog kunna kalla feminist på sitt eget lilla sätt! Hon är helt klart FÖR självständiga kvinnor som jobbar och har egen inkomst, även om hemmet också är väldigt viktigt…
Boken “Ghosts of Spain” av Giles Tremlett är jättebra som intro till Spaniens 1900-tals historia. Författaren är brittisk journalist för The Guardian och har bott i Spanien i många år.

4 02 2010
Taina

Vad roligt att läsa om dessa traditioner och jag gillar ditt sätt att skriva. Så målande.

Gammal, vi? Nääääää! Det kanske inte var rätta feelingen just då bara!

Kramen

4 02 2010
petchie

Taina, tack, vad glad jag blev att du tycker att jag beskriver vårt spanska nyårsfirande bra.
Ha ha, ja det var väl partylusten som inte inföll sådär vid 01-snåret på nyårsnatten😉
Kram

14 02 2010
Marianne

WOW! Jag kom in hos dig! Så roligt, hoppas att det håller i sig men med min tur just nu lär det väl vara en engångsföreteelse. Nå, hoppas kan man ju.

Kul att läsa mer om ert nyår. Gillar du inte hummer? Jag hade valt hummer alla gånger. Och hur var det tio år gamla vinet, gick det att dricka?

Jag hade aldrig klarat av att vara egyptier eller spanjor! Pratade just med en egyptier om nattvanorna, och om man lägger sig vid 01 är det TIDIGT. Normalt lägger man sig vid 03-04 varje natt, även om man jobbar. Visserligen sover man några timmar när man kommer hem på kvällen, men ändå …

Kramar!

Leave a Reply

