Wednesday recipe: Swedish Scones

3 02 2010

Sorry, no etiquette poll today as I am not feeling very motivated, but I will at least give you a Wednesday recipe. I will try to answer your comments on yesterday’s post during the course of the day – I am very happy that you liked my nostalgic ramblings about 90’s music!

My first cook book from 1980!
My first cook book from 1980! The title is “We bake. Recipes that everybody can manage”

The recipe is straight from my first cook book that I got as an pre-Christmas present in December 1980 (presentadventskalender, eller vad det nu heter!?). I have made the recipe so many times, but not in ages. But then I read about Emma’s scones baking with adorable son G on Saturday + baking inspiration by on maternity-leave “domestic goddess” Erika, and decided that it was time for scones last weekend!

Scones recipe

I had forgotten that my Canadian friend, C, who I by the way have known for 10 years right about now (many friendship anniversaries lately!), got the scones recipe from me when he studied in Lund. My friend Å and I used to say that we wanted to marry him; he was (still is, I guess – but he’s already taken!) the perfect guy who would call us up to ask if he could come and bake in my apartment (no oven in the student dorm), or borrow my sewing kit! That he also is a very talented photographer was of course an extra plus. We last met when O and I were visiting California, almost two years ago.

Swedish Scones*
4 ½ deci-litres flour
2 tea spoons baking powder
½ tea spoon salt
50 grams margarine / butter
2 deci-litres milk

Mix the ingredients together, first the dry and then add the margarine and milk. Make two flat scones out of the dough. Cut a cross in the middle and prick some holes with a fork.
Bake in a 225 degree C / 450 degree F hot oven for 10 minutes.

I am thinking of pimping the recipe next weekend, maybe adding some oats and wholewheat flour (we only had regular wheat flour and no oats at home)…

Weekend brunch with scones
Weekend brunch with scones, Swedish Port Salut cheese and a kiwi salad

*) Swedish scones should not be confused with the British version, which is usually baked with raisins, and eaten with clotted cream (something in between whipped cream and butter) and jam during Afternoon tea. Tips about Afternoon tea here (in Swedish).

Afternoon Tea, Orangery, Kensington Palace, London
Afternoon tea at the Orangery, Kensington Palace in London – highly recommended!


Actions

Information

18 responses

3 02 2010
Elisabeth

Den där hade jag också! Visst fanns det en som hette “Vi lagar mat” också?

4 02 2010
petchie

Elisabeth, japp, den kommer jag också ihåg men jag hade inte den själv. Väldigt pedagogiska och praktiska när man har en make som inte förstår svenska men som gillar att baka😉 Ja, han har inte använt receptboken ännu men jag tänkte föreslå det, hi hi!
Han har dock använt min mormors pannkaksrecept en gång och frågade varför samma ingrediens var nämnd två gånger – jag hade aldrig tänkt på tidigare att mjöl och mjölk NÄSTAN är samma ord😀

3 02 2010
SweFlo

Vad kul! Jag samlar på kokböcker, och en som jag går tillbaka till ofta för basrecept är en barnkokbok jag fick julen 1981. Den har verkligen hängt med. Och just scones finsn det ett recept i den boken som jag använta många, många gånger. Min kokbok hette “Din egen kokbok”.

4 02 2010
petchie

SweFlo, visst är det kul med kokböcker och speciellt om man har gamla minnen till dem. Scones är ju verkligen bland de enklaste recepten någonsin, det är väl ett av de första man får lära sig på hemkunskapen…

3 02 2010
Desiree

Lustigt att du tar upp scones som onsdagsrecept för jag gick just runt och tänkte att jag skulle baka scones till lördagsbrunchen. Nu när jag sett ditt recept och dina goda bilder så har jag absolut bestämt mig för att det blir så. Det är så gott och enkelt. C har kvar en av sina gammla hemkunskapsböcker och när jag ser din omslagsbild från din receptbok så påminns jag just om denna bok. Kul med sådana kokböcker som hängt med ett bra tag. Nu ser jag verkligen fram emot scones på lördag morgon.

4 02 2010
petchie

Desiree, great minds think alike😉
Har du testat att göra mer fullkornsscones? Jag ska testa till helgen, och vet du vad vi har köpt som jag ska använda… EN KITCHEN AID!! Äntligen säger jag! O har gått och trånat efter en sedan vi flyttade hit och i helgen hade de rea på Macy’s och jag sa till honom att det är NU eller ALDRIG! Vi får väl köpa en transformator när vi flyttar tillbaka till Europa, det ska förhoppningsvis gå att använda den där då…
Jag har också min hemkunskapsbok kvar😉
Kram

4 02 2010
Erika

Wow! Tänk att bli kallad “domestic goddess”! Man tackar!🙂 Jag hade inte den boken men jag tror jag hade en kopia ur den på muffinsbak som vi gjorde en gång i skolan. Jag tycker jag känner igen layouten. Tyvärr har jag inte kvar kopian (kanske hos hemma hos Mamma) men jag har kvar receptet.
Väldigt härlig bild, så många fina färger.
Kram!

4 02 2010
petchie

Erika, jag är så imponerad över dina veckomatsedlar, dina vackra matfoton, bakningen och matlagningen – du är min “köksidol”😉
Muffinsreceptet är också en klassiker, vet inte hur många gånger jag har gjort det… Svenska muffins ja, de har jag nästan glömt bort eftersom man är så van vid att se stora amerikanska muffins nuförtiden.
Tack for fotokomplimangen, som sagt du är ju själv jätteduktig på att ta fina foton!
Kram

4 02 2010
Anna (Sthlm)

Å vad gott det såg ut! Jag har inte hunnit läsa ditt föregående inlägg än, ska göra det senare, men ville bara skicka en länk till ett jobb i Bryssel som jag såg.

http://jobs.euractiv.com/?q=node/6608

Vill också tipsa om att EU nu har en ny ansökningsomgång. Har inte kollat in den ännu men det stod om den i Jusek-tidningen.

4 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack för jobbtipset, du är verkligen perfekt som jobbtipsare! Jag vet att Kommissionen ska utlysa en ny “concours” i mars och jag ska definitivt anmäla mig den här gången!
Kram

4 02 2010
Millan

Ah precis den boken hade jag ocksa och det sconesreceptet anvander jag fortfarande. Jag alskar scones… och jag alskar Engelska scones ocksa!! mums. kram

4 02 2010
petchie

Millan, så vi har likadana skivsamlingar från 90-talet och samma kokbok från 80-talet😀
Engelska scones och överhuvudtaget afternoon tea är så gott! Vi stod i kö ganska länge för att komma in på Orangeriet på Kensington Palace i Hyde Park men det var sååå värt det!
Kram

4 02 2010
Taina

Det vattnas i munnen. År och dagar sedan jag bakade scones.

4 02 2010
petchie

Taina, O tycker att jag har en tendens att snöa in mig på ett recept, hi hi, och nu är jag totalt fokuserad på scones! Det blir scones på lördag igen, men då med lite nyttigare innehåll… Men som sagt, jag hade inte heller bakat scones på flera år, O hade aldrig smakat mina scones och vi har varit tillsammans i fem år!

4 02 2010
Taina

Då var det dags att han fick smaka, moahahaha!

22 02 2010
Linn @ Swedish Home Cooking

Åh, den där boken har jag också hemma. Den är ju helt fantastisk! Så jag har precis startat en svensk online matlagningsshow på engelska. Ta gärna en titt på den och du får gärna länka till den om du gillar innehållet. Jag gillar din blog, bra jobbat! Hejjs, Linn

26 04 2010
April weekend in Brussels « Petchie’s adventures

[…] then we headed home to our French friend S and baked some Swedish scones, which we ate on her terrace (where the previous Sunday, when S was in France, we had brunch […]

26 07 2010
Comfort places and food « Petchie’s adventures

[…] *) And our Greek friend Y, who had been raving so much about the Swedish scones in the office that his colleagues asked for the recipe […]

Leave a Reply

