Pausbilder

4 02 2010

I can’t find a good English translation for “pausbild” – pause picture? While I answer your great comments on the previous posts, here are some photos of my favourite animals:

A cute seal
A seal at the Niagara Aquarium – aren’t seals the most beautiful animals?

My cuddly seal pup
My cuddly seal pup called “Umbrella” – not so white anymore and a little squished… All my favourite cuddly animals and dolls were given to me by my father’s uncle and his Swiss wife, including this seal, which I named after the first English word I learnt (but didn’t know how to pronounce). As a teenager I had a big framed poster of a baby seal on my wall.

Which are your favourite animals? Real or cuddly 😉

I had forgotten all the seals we saw in California two years ago – actually the first time I saw the animals in the wild. The male Elephant seals are grotesque but the female ones are beautiful (for a change, usually it’s the other way around in the animal kingdom).

Seals sunning themselves, Big Sur, CA
Seals sunning themselves, the Big Sur, California


Actions

Information

18 responses

4 02 2010
Mary T

I went to the Antwerp zoo once and there was a beatuiful seal, just like the one in your first picture, he was lying on top of the water on his back, it was a hot day and he had a pile of ice-cubes resting on his belly and he was just floating along picking one up and putting it into his mouth every so often, I watched him for soooo long – to me it was the picture of happiness! I don’t know if I’ve ever been as relaxed as he looked in that moment! My favourite animals have to be monkeys, I just love them and their humam-like mannerisms! My first cuddly toy was a monkey so maybe that’s where it stemmed from?!

4 02 2010
petchie

Mary T, seals are just cool animals, and that sounds like one very relaxed seal! We had a family reunion in a local zoo that only has Scandinavian animals, probably like 10 years ago, and there was this cranky seal that just didn’t want anybody to look at him / her. So it kept splashing water at people to make them go away, but of course everybody thought it was funny and kept looking😀
O had to drag me away from the seals at the Niagara Aquarium – we didn’t go inside, as we were there to look at the falls… but the seals you could see without entering. I forgot that we saw LOADS of seals in California two years ago, and once again, O had to pull me away – I could have stayed all day looking at them.
I thought that butterflies were your favourite animals, or maybe they are insects😉 It seems like we were both influenced by our first cuddly animals!!

4 02 2010
Magnolia

Sälar är ju söta – men å andra sidan så är ju nästan alla djurbebisar söta så det blir svårt att välja.🙂

4 02 2010
petchie

Magnolia, det har du rätt i, men jag gillar alltså även fullvuxna sälar. De är bara så graciösa och vackra!

4 02 2010
Anne

Vilken sötnos, ditt gamla slitna gosedjur. Den måste du spara för evigt. Jag har en gammal hund med opererad nos (fastsydd med svarta stygn pga den lossnat).
Vad gäller riktiga djur så har jag egentligen inga favoriter, jag är väl en sån där hemsk kall och hård person men jag gillar inte riktigt husdjur. Katt eller hund, nej tack. Marsvin hade jag som liten och det stod mig så klart nära, pysslade och tog hand om det. Men det har aldrig funnits planer på att skaffa nåt mer. Har ingen önskan om det, kan ärligt talat tycka husdjur bara är jobbiga och krävande…
Numera är jag dessutom lätt pälsdjursallergiker, så det är ju bra då att jag inte ens vill ha nåt husdjur. M är uppväxt med massvis med katter, men han verkar inte vara särskilt intresserad av det mer. Det var kul under barndomen men inget intresse som fastnat. Tur det, skulle som sagt bli problem pga mig då.
Vad gäller andra djur, icke husdjursbetonade så tycker jag mycket om djur och är jätteintresserad! Skulle gärna åka på safari i Afrika t.ex. Sälar är fina, en stor favorit de med.
Torsdagskram kompis!

4 02 2010
petchie

Anne, visst är han / hon söt! Läcker ibland lite stoppning, platsögonen är nästan borta men det syns inte eftersom det är svarta tygbitar fastsydda under (smarta leksaksfabrikanter som visste att plastbitarna skulle falla av efter så där 32-33 år!). Visst är det härligt med gamla gosedjur som man har kvar! När jag var singel brukade jag ha sälen liggandes i sängen med mig, kändes mindre ensamt😉
Ha ha, inte är du en kall eller hård person som inte gillar husdjur… för då är jag även GIFT MED EN! O gillar varken katter eller hundar, antagligen för att hans mamma AVSKYR hundar! Hon tycker att de är smutsiga, deprimerade / deprimerande (??) och ja, hon har sagt till min tyska svägerska att skaffar hon (och pojkvännen, dvs Os bror) hund så kommer hon ALDRIG att hälsa på! Ha ha, jag tyckte det var lite roligt att hon sa “du får välja; svärmor eller hund” – kanske inte ett helt enkelt val, eller kanske…😀
Jag har aldrig haft husdjur, min moster hade en vild cocker spaniel som jag älskade och kallade “min kusin” (har inga kusiner). Mina syskon hade guldfiskar…
Safari lockar inte mig särskilt mycket, men jag skulle ju så klart inte tacka nej om jag blev erbjuden en!
Kram tillbaka och tack för raderna igår.

4 02 2010
Annika

Om det gick skulle jag ha katt. Tycker de är så fina…
Annars är jag ingen större djurvän.
Karolina har hyllor fulla med gosedjur. men hennes sötaste är nog en säl. Faktiskt.
En vit en, köpt på Silja Line. Tror den heter Harry…
Kram!!!

4 02 2010
petchie

Annika, jag har alltid föredragit hundar framför katter men Saltis två katter är bara sååå coola och sällskapliga att jag faktiskt nog skulle kunna tänka mig en abyssinier (är det väl rasen heter?). Och det trots att de skrämde livet ur mig när jag bodde hos dem och katterna hoppade upp och nosade på mig mitt i natten😀
Jag kommer ihåg att Karolina har en massa gosedjur i sitt rum😉 Kul att hon också har en säl!
Kram

4 02 2010
Annaluna

Jag gillar delfiner, och fåglar – fåglar för friheten, och delfiner för att de är så vackra och intelligenta!

Vad roligt att det var att träffa dig, jag hoppas att vi kommer ses igen!

4 02 2010
petchie

Annaluna, delfiner är också vackra djur! Och fåglar, jag brukar sitta på stranden här och titta på pelikaner flyga och dyka för att fånga fisk – det ser så härligt ut.
Tack det samma, jag hoppas också att vi kan ses igen! Vi kommer säkert till Sthlm, om inte i år så nästa år..
Un abrazo och hälsa M!

4 02 2010
olgakatt

Jag har katter (förstås!) och en häst och har haft hund. Alla lika gosiga och personliga.

En speciell upplevelse hade jag i Kalifornien härom året – sjöelefanter en masse i Moro Bay! Dom låg i halvdvala och gottade sig i solskenet.

4 02 2010
petchie

Olgakatt, naturligtvis har du katter😉 Men en häst hade jag missat!
Är du säker på att det inte var elefantsälar du såg i Californien? Som de jag visar på sista bilden? Hanarna är förskräckligt fula och ser inte alls ut som sälar som vi är vana vid från Östersjön (eller som jag som aldrig sett sälar i det vilda, från Skånes djurpark)… Bilden är från Piedras Blancas, norr om San Luis Obispo / Santa Barbara.

4 02 2010
Desiree

Gillar verkligen dina pausbilder. De där sälarna på sista bilden ser verkligen ut att njuta och ha det gott. Ett sådant liv kanske man skulle ha som säl i sitt nästa liv. Din gosedjussäl var ju sååå söt! Jag tog till vara på ditt onsdagsrecept ikväll förresten alltså de där mackorna som du hade förra onsdagen som såg så himla smarriga ut. Det blev jättebra och sååå gott att steka dem så där i stekpannan tills osten smälte. GJorde en grön ärtsoppa med lite räkor som topping och sedan varsin sådan grillad macka till, jättegott! På lördag ska jag göra dina scones🙂

Kram

7 02 2010
petchie

Tack Desiree! Ha ha, visst hade det varit härligt att kunna ligga och njuta som sälarna gjorde i Californien. Tyvärr låg där också några döda (och döende) sälar som hade varit sjuka och svaga, inte lika härligt att se😦
O blev chockad igår när han såg att jag lagt ut en bild på min “smutsiga” säl😀
Vad kul att du testade smörgåsreceptet – visst är de mumsiga i all sin enkelhet! Jag åt också grön ärtsoppa den här veckan men tänkte inte på att man kunde ha lite räkor som toppning, tack för tipset! Hoppas att sconesbaket blev lyckat, O gjorde scones med lite havregryn i (nästa gång ska vi ha i mer, typ 1 dl istället för en halv) igår i sin KitchenAid och var väldigt nöjd!!
Kram

7 02 2010
Johanna

Jag kommer ihåg hur mina syskon försökte lura i mig att Umbrella var en riktig, uppstoppad, säl. Jag minns inte om jag gick på det… tänk så många saker jag har blivit ilurad – att grovt bröd är choklad, att frusna grönsaker är godis (jag kan iofs fortfarande äta det som godis) etc…. Kram!

7 02 2010
petchie

Johanna, ha ha, det kommer jag inte alls ihåg! Eller jo, kanske nu när jag tänker efter😉 Stackaren, det är inte lätt att vara minst… Tror du inte att vi också blev ilurade grovt bröd som chokladKAKA och frusna grönsaker när vi var små före din tid!?
Kram

28 02 2010
Fran and Steve

Intermission? Fran

2 03 2010
petchie

Fran, intermission photo – why not! Thanks for the suggestion!

Leave a Reply

