Happiness is… a toilet brush!

8 02 2010

Happiness can be many things, but for an expat [Swede] is can be… finally finding a toilet brush! My mother, who was ready to buy toilet brushes in Sweden and bring to Puerto Rico on Sunday, can remove that item from the shopping list, which still contains Swedish interior design magazines, lösgodis (Swedish sweets), and Swedish cheese for O.

Pink toilet brushes
Pink toilet brushes in K-mart

I might have mentioned before my frustration regarding toilet brushes, but it has really annoyed me that it is so impossible to find a toilet brush with a holder in Puerto Rico. And not to mention that it was equally difficult in Brussels, where Ikea was the only place I was sure to find them… Don’t people clean their toilets using brushes? and don’t they change them every now and then? I have found fancy brushes with a holder in metal but they cost $20 or more. I am aware that it might not be environmentally friendly to use “disposable” ones but I am prioritising hygiene here!

Happiness of having found toilet brushes
Toilet brushes with holders

Our friend B told us that her mother brought 20 or so “dish brushes” when she came to visit her in Puerto Rico! Why is it impossible to find these two kinds of brushes abroad? Once again Ikea used to be my safe bet for dish brushes in Belgium! Use a sponge, you might say – No way! Like B said, the sponges get smelly and dirty very quickly (especially as people don’t seem to know how to squeeze them dry after using them), and are not as efficient as brushes…

Sorry about that little brush rant, but B and I can’t be the only expat Swedes with the same experience!? Oh, and where did we find the toilet brushes – in Home Depot! In K-mart they only had pink ones, which I would have bought if we hadn’t found more neutral ones in the other shop. I have to add that I have actually found individual toilet brushes in the supermarket once or twice but always without the holder (according to the new brushes it is called “a caddy”)… Where do people put the brush after it has been used? Lean it against the wall or put it on the floor??

A toilet brush in its holder

Nevertheless, in K-mart we bought two Puerto Rican souvenirs – a little wooden tool to make “plantain nests*” (like we did during our Puerto Rican cooking session here) and dominoes with the Puerto Rican flag. Dominoes is a favourite game on the island, even if we personally have never played the game!

Tool to make plantain nests
A wooden tool to make plantain nests, made in the Dominican Republic

Puerto Rican dominoes (made in China)
Puerto Rican dominoes, however made in China…

*) I can’t remember the Spanish name for the dish now, but it is delicious!


Actions

Information

23 responses

8 02 2010
Victoria

Haha! Grattis till toaborstfyndet! Jag är säker på att din mamma kan komma på många bättre grejor att fylla sin resväska med! ;o)
Kram!

8 02 2010
petchie

Victoria, jag tackar😉 Ja verkligen, det hade ju varit himla synd om lösgodis-, tidnings- och ostutrymmet hade tagits upp av toaborstar😀
Snacka om att jag ser framemot att slänga vår gamla toaborstar och deras äckliga hållare! Vi har dessutom bara två toaborstar+hållare till tre toaletter. Det är inte kul att bära borstarna mellan badrummen, speciellt som jag tappade en i golvet en gång! Insåg att man INTE ska ha marmorgolv – de är porösa… och japp, vi har SKITFLÄCKAR på golvet som inte går bort!!!😦 Man ska inte gråta över spilld mjölk, men över spilld…?
Kram

8 02 2010
Fröken Anki

haha… ja det där med toaborstar är inte lätt. Det finns borstar med hållare här men dom är ganska dyra. Såvida man inte går på IKEA. Eller så är det dom där med en svamp på som man klickar på och lätt kan byta. Fast jag vill hellre kunna byta bort hela borsten när jag tycker den är gammal. Håller med dig – hygien går före miljön på detta område! Vad märkligt att de inte har hållare i PR. Jag menar, man vill ju liksom inte ställa dom på golvet, eller lägga dom i nåt annat. De ska ju vara “osynliga” när de inte används och nära till hands när de behövs.

Ojoj, det blev en lång kommentar om toaborstar🙂

Hoppas ni får en fin vecka när dina föräldrar kommer.
kram

9 02 2010
petchie

Fröken Anki, vem hade kunnat tro att man kan snöa in sig på toaborstar när man bor utomlands😉 En svamp istället för borste, är det verkligen effektivt? Det kanske är något, att uppfinna en biologisk nedbrytbar toaborste, men så länge det inte finns (att hitta här iaf) så slänger jag de gamla borstarna i plast-återvinningen…
Det finns mycket att säga om toaborstar märker jag från allas kommentarer😀
Det ska bli så kul att mina föräldrar + grannfrun kommer på ett sista (och första för grannfrun) besök innan vi flyttar! Vi ska passa på att göra lite utflykter som vi tänkt göra ändå innan flytten…
Kram

8 02 2010
Saltistjejen

Hahahaaa!😀
Vi givk till Home Depot för flera veckor sedan för att köpa ngt och då såg jag toaborstar där!!! första gången jag sett detta i en affär som inte var Ikea….!
Självklart köpte vi en trots att vi redan hade en ny från Ikea.
Nu hoppas jag att de ska fortsätta ha toaborstar på Home Depot och att jag bara förut missat att se dem.
Kram!

9 02 2010
petchie

Saltis, ibland är man “easy to please”😉
Ha ha, så du har haft samma problem att hitta toaborstar! Alltså, jag vet att osthyvlar är något typiskt skandinaviskt men TOABORSTAR?? Det var inte förrän jag bodde i Bryssel och inte kunde hitta dem i den vanliga mataffären som jag började “hamstra” toaborstar varje gång jag var på Ikea.
Men de var ju DYRA på Home Depot dessutom, tror vi betalade nästan $6.. vad gör man inte för en ren toalett!😀
Kram

8 02 2010
Desiree

Det är verkligen lustigt vilka problem man kan råka ut för som utlandssvensk. Klart man vill ha en vanlig toaborste med hållare som man kan byta ut med jämna mellanrum. Toaborstar blir ju snubbiga om man inte byter dem då och då. Jag har faktiskt inte haft några problem att hitta dessa eller så var det så att jag hittade dem redan tidigt på just Home Depot eller Lowes som båda är samma typ av affär. Diskborstar har jag också hittat på både våran vanliga Publix och Walmart. När jag diskar använder jag både diskborste och svamp. Grytor och pannor diskar jag oftast med borste. IKEA är ju annars toppen. Där har de mycket smått och gott som man inte skulle klara sig utan. Tur att du slapp köpa den grisrosa toaborsten även om detta hade varit bättre än ingen🙂

9 02 2010
petchie

Desiree, visst är det konstigt vad man kan sakna som utlandssvensk! Det är ju en sak om man saknar Kalles Kaviar eller lösgodis, men sådana här enkla saker… Du är smart som fattat tidigt att man ska köpa toaborstar på Home Depot, jag har varit så dum att jag tror att det skulle gå att köpa dem i den vanliga mataffären eller på Walgreens där de säljer de mesta städattiraljerna. Det konstigaste är ändå att jag har hittat toaborstar UTAN HÅLLARE!?
Ja, det hade ju fått bli grisrosa om vi hittat något annat. Det passar ju lite i gästbadrummet som är rosa😉
kram

9 02 2010
cecilia

I see your toilet brush and raise you a “diskborste”🙂 . De är viktiga de också, och nått jag blir barnsligt glad av att hitta… Och wetex trasor. Det tog lång tid innan jag hittade det här, av ngn anledning, och det är ett måste i mitt hem.

9 02 2010
petchie

Cecilia, ha ha, thanks! Wettex trasor är en annan grej som nästan är helt omöjligt att hitta utomlands!! Jag kommer ihåg när jag pluggade i Frankrike -98 och mina svenska tjejkompisar och jag pratade disktrasor ute på en bar. Folk virrade på huvudet åt oss…
Kram

9 02 2010
Erika

Hi hi, vilket kul inlägg. Typiskt sån där grej jag hade tagit för givet, att det skulle finnas toalettborstar – med hållare!!!😀

9 02 2010
petchie

Erika, kommer du inte ihåg att vi pratade disktrasor en gång i Annecy och Maria och Peter / Johan (?) tyckte att vi var jättekonstiga😉 Maria tyckte att det var värsta vuxenpoängen på vårt samtalsämne!
Det är mycket man tar för givet när man bor i Sverige, ha ha!
Kram

9 02 2010
Mary T

I bought those same dominoes when I was there🙂

9 02 2010
petchie

Mary T, I didn’t remember that! Do you know how to play dominoes?? Or it was just a souvenir, like our set…

9 02 2010
Annika

Men vad sköönt at din mamma slipper ta med toaborstar. Känns ju lite trist, sas…
NU slipper hon.
Köper bara toaborstar på IKEA och de kostar väl typ 99 cent. Har inte ens reflekterat över hur de ser ut i vanlia affärerna. Ska göra det nu.
Men jag har sett tjusiga saker för dyra pengar och tänkt precis som du;byter man inte toaborste ganska ofta??
Ja, de där svampborstarna som Anki skriver om har jag sett på reklam. Lustigt fenomen detta med toaborstar. Diskborstar finns iallafall, och de är ju helt OK…
Svamp vill jag också ha, scotsch svamparna som river så in i bänkens bra på stekpannor o dylikt.

Kram (och återigen, vad skönt att din mamma slapp ta med toaborstar. Jag hade en kompis här en ggn som släpade AJAX från Sveirge. Vi höll på att garva ihjäl oss. Sen var det en kompis svärmor som kom hit från sverige nedlastad med HUSHÅLLSPAPPER!!! Då kom rågarv nummer två från oss andra).

9 02 2010
petchie

Annika, visst är det! Det hade ju varit himla komiskt om hon hade behövt fylla resväskan med toaborstar! Nästan värre än när jag FLÖG MED EN DAMMSUGARE i handbagaget😀
Köp ALDRIG toaborstar på Home Depot, de kostar $5-6!! Sååå mycket billigare på Ikea! Jag stod faktiskt på Ikea i Zaragoza och funderade på om jag skulle köpa några, men det fanns inte en chans att de skulle ha fått plats i våra resväskor…
Diskborstar är det också ont om här i PR och i Belgien! Svamp använder jag också ibland till disken, om det är något riktigt inbränt i grytorna / stekpannorna…
Hushållspapper och Ajax?? HA HA!! Utanför Bryssel finns det en engelsk affär som säljer ENGELSKT TOAPAPPER (bl.a)! Där går väl ändå gränsen, ha ha! Jag undrar just om den skandinaviska / engelska affären inne i stan i Bryssel finns kvar, där kunde man köpa svensk mat etc. Skönt att slippa åka ända ut till Ikea om man ville ha lite svenskt godis och svenska tidningar…
Kram

9 02 2010
SweFlo

Vi har både billiga diskborstar och toaborstar med hållare i typ vanliga mataffären här i Florida, men jag brukar köpa på IKEA för att det är så billigt där, och de har i svart som är lite mer stilrent. Men kloka disktrasor finns inte att få tag på, inte för att jag använder de så ofta, men ändå. Brukar få från Sverige, sådana där riktigt rejäla Wettex-dukar. De där gröna lite mer flamsiga finsn dock här.

9 02 2010
petchie

SweFlo, lyckos er😉 Här i PR kan jag, om jag har tur, hitta själva borstarna men inte hållarna, i en vanlig mataffär… Märkligt! Disktrasor finns det inte heller, jag har tre stycken Wettex från Sverige som jag tvättar i tvättmaskinen med jämna mellanrum. Jag får se till att köpa ett nytt lager när vi åker till Sverige nästa gång eftersom det är lika illa ställt i Belgien…
De flamsiga är ju helt värdelösa, de suger ju inte det minsta…
Kram

9 02 2010
Annaluna

hahaha!

Och the dish du syftar på – är det tostones, mofongo? Jag har en värdelös tostonera hemma…

9 02 2010
petchie

Annaluna, nja, jag kommer inte ihåg det det heter – man plattar till “matbananerna”, gör en liten “korg” av dem och friterar, sedan fyller man dem med olika fyllningar? Inte mofongo, kanske kallar man dem tostones trots att de alltså inte är platta? Så här kan de se ut: http://www.flickr.com/photos/petchie75/2923117998/
Jag tror inte att vi kommer någonsin att göra sådana, om vi inte gör någon puertoricansk-tema middag i Bryssel (där det är superlätt att få tag på matbananer tack vare alla afrikanska invandrare)😉

10 02 2010
Anna (Sthlm)

Helt sjukt att det ska vara så svårt att hitta! Jag menar, vill inte folk göra rent sina toaletter?? Och du sa något om att det fanns utan skaft. Men vem vill hålla med handen och göra rent när man då kanske får toavattnet och annat på sig?? Usch!

Men jag diskar hellre med svamp faktiskt. Inte allt, inte stora grejer men glas och annat. Jag vill liksom gnugga och liksom känna att det blir rent. Men jag håller min svamp ren såklart och byter den ofta. Och jag brukar börja med diskborsten och diska bort det värsta med den först. Men engelsmännen på jobbet, de diskar med disktrasan, de….samma trasa vi andra torkar diskbänken med…detta fast det finns både diskborste och svamp…och så lämnar de disktrasan helt dygnsur i slasken…fast jag köpt en sådan där grej på Designtorget som man sätter dit disktrasan i…suck!

10 02 2010
Anna (Sthlm)

Plaintain nests lät gott förresten!

11 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), så himla märkligt det här toaborstmysteriet… Ha ha, jag menade inte skaft utan HÅLLARE – alltså den man sätter toaborsten I efter användning!! Jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla grejen på engelska, såg efteråt på vår nya toaborstar att det heter “caddy”!?😕 Som någon skrev ovan, vad ska man göra med den om man inte har en hållare – lägga den på golvet? luta den mot väggen?
Så du är en disksvampperson😉 Ja, alla är vi olika! Mitt problem med svampen är just att jag använder den till att skura spisen och göra rent, medan vissa gäster (det där med att man ska förklara regler i början av deras vistelse, ha ha) och ibland även O använder den till diskning. Jag har sagt till O att i så fall får vi ju ha TVÅ svampar, inte så himla komplicerat egentligen🙂
Det är verkligen ett av min pet peeves, disktrasor och svampar som lämnads byblöta – sååååå ÄCKLIGT! Bara att ta upp en blöt gammal trasa från vasken får mig att rysa! Jag fattar inte det, har folk inte mer kraft i händerna för att krama ur den?? Kanske är det samma människor som inte har vanan inne att hälsa på folk genom att skaka hand, ha ha😀
Plantain-bona var jättegoda, ska försöka göra det själv någongång, nu när vi har “verktyget”…
Kram

Leave a Reply

