Memories of the winter 2010

9 02 2010

For most of you the winter is still a reality and not just a distant memory. However for us here in Puerto Rico it is 33 degrees and 62% humidity this Tuesday afternoon… My father keeps asking me if it is still “good weather” and I reply “what do you consider “bad” weather when it is -5 and loads of snow in Sweden?“. I don’t think that they need to worry about having “bad” weather in Puerto Rico next week 😉

Here are some more photos from our last visit to Sweden, and I promise that I will soon write about our last days on the cruise – maybe you people need photos of sunshine instead of snow and gloom!?

Sweeping snow while talking on the phone
O would sweep the deck from snow while talking on the phone (work-related calls) when we were at the summer house

Reading in the summer house
He did also relax… You might not see it, but both the shirt in the photo above and this t-shirt were clothes we found in my parents’ place when without our luggage for 4 days! It was quite impressive that we found clothes that fit my O, who’s a tad bit bigger than my father and brother. The t-shirt is actually mine, I used to wear it as a night gown!

Half a muffin and two ginger snaps with "blue cheese" from a tube
Fika in the summer house after a long walk in the snow – half a blueberry muffin and two ginger snaps with “blue cheese” from a tube. It tasted better than it might sound (and look!)

Nap in the sofa
Unfortunately a very blurry photo of O and I taking a nap in the sofa – I guess my parents were trying to be discreet not to wake us up and that’s why the quality isn’t great. It does look a little uncomfortable for O…

Minus 13 in January
The thermometer is showing minus 13 (8 degrees Fahrenheit) in my brother’s and his girlfriend’s kitchen (they are going to change the wallpaper, don’t worry!!) before my sister, O and I walked home to our parents’ place. That cold and snowy midnight walk is one of my best memories from our Sweden trip in January!

A hot dog with relish and mashed potato
A hot dog with relish (bostongurka, i.e Boston cucumber in Swedish!) and mashed potatoes

Winter evening
The guest house and deck on a winter’s evening. There is a lot more snow now, than back in the beginning of January…

Lights in windows
Lights in windows – maybe a very Swedish thing? These are fairy lights, but I have always had a small lamp in my window so that when I get home late in the evening the home doesn’t feel as dark. O thought that it was funny at first but he likes the idea now!


Actions

Information

10 responses

9 02 2010
Annika

Nä, Petra….DET kan aldrig bli för mycket vinter!! Den blir aldrig gloomy när den är sådär vacker.

Nu har vi Rune här…Snön faller utanför.

Jättemysiga bilder från Skåne. Gillar verkligen dina “bildreportage”, alltid lika kul att läsa och titta på!!!
Bor du och O i gästhuset när ni är hemma i Skåne? Alltså i sommarstugan.
Det där med att ha lampor i fönstret är så mysigt. Jag har också alltid ngn liten lampa tänd.
Ah, din tupplur ser skön ut, men det gör inte O’s!! Tihi!! Inte alls, hoppas han inte fick ont i nackken och ryggen sen.

As for the CRUISE!!! JA, vi vill verkligen höra om era sista dagar ombord.
TÄNK att ni snart får besök igen…
KUL för er!!!

KRAM!!!!

9 02 2010
petchie

Annika, hi hi, jag vet att DU är den största vinterälskaren!! Jag är så glad för din skull att det blev en riktigt rejäl vinter i Virginia, för en gångs skull! Ni kommer att prata om den här vintern i många år…
Kul att du gillar när det är mer bildblogg än text😉
Vi sover i gäststugan om vi är i sommarstugan, annars i mina föräldrars sk bibliotek (datorrum) när vi är hemma i Eslöv. Är det bara jag som är hemma så beror det lite på var jag sover i sommarstugan, beroende på om mina syskon är där också och om t.ex min bror har sin flickvän (sambo) med sig – paren får alltid första tjing på gäststugan🙂 och så får singlarna sova i det lilla sovrummet eller i bäddsoffan i vardagsrummet i det stora huset.
Nä, jag förstår inte hur O kunde sova så där dubbelvikt över mig – det var nog därför mina föräldrar tog kort på vår tupplur, hi hi. Han påstod iaf att han inte hade ont någonstans efteråt…
Jaaa, jag hade nästan glömt bort kryssningen – det ska bli kul att gå tillbaka och titta på fotona igen. Det kommer snart!
Söndag anländer besökare nr 39, 41 och 42 – tror jag det är! Mina föräldrar har ju egentligen redan varit här två ggr så de kanske inte borde räknas 3 ggr…
Kram!

9 02 2010
Desiree

Vad mysigt det såg ut. Visst var det rejält kallt den här vintern men också fint med all snö. Ha ha jo man får ett helt annat perspektiv på vädret när man bor i tropikerna.Men visst kan det vara dåligt väder också om det regnar mycket flera dagar i stäck men man vet ändå att man knappast behöver oroa sig för att solen ska titta fram eller att man ska frysa.
Mums den där bilden på korven och moset fick mig att bli jättesugen på just det. Det såg plötsligt så himla gott ut.

10 02 2010
petchie

Desiree, snacka om att vi njöööt av vår korta vintervistelse i Skåne! Men jag förstår att man kan vara lite trött på snön nu om man måste hålla på att skotta, stå och frysa i väntan på tåg / buss, köra på sliriga vägar etc. Samtidigt ska man ju komma ihåg att om alternativet är grått och trist så är ju snö väl ändå så mycket bättre! För det är ju aldrig 20 grader varmt i februari…😉
Visst kan det vara “dåligt” väder i Karibien, regn och rusk har vi ju också MEN det är ju iaf aldrig KALLT! Så är mina föräldrar trötta på kyla och snö så kan ju eventuellt dåliga karibiskt väder inte vara så dåligt😀
Ha ha, korv med mos är gott ibland – vi brukar äta gatuköksmat en gång när vi är hemma, bara för att liksom! Det behöver ju inte vara så himla onyttigt om man väljer rätt rätt så att säga.
Kram

10 02 2010
Camilla Toniolo

Tack för din kommentar pa min blogg! Jag blev glad.🙂
Och nu har jag hittat till dig ocksa.

10 02 2010
petchie

Camilla, vad kul att du blev glad och att du hittade hit – välkommen!

10 02 2010
Saltistjejen

Vad härliga bilder! Det märks att ni hade det bra i julas/nyåras😉 när ni var hemma. Både Spanien och Skåne.
Hah jag tycker bilden på e i soffan var jättesöt! Alla bilder måste inte vara high quality fent tekniskt för att vara bra tycker jag. Något jag försökt förklara för M många gånger eftersom han är lite obsessed med tekniskt bra bilder. Men för min del handlar det mycket om att fånga vissa ögonblick och att bevara känslan som var då. Och det krävs inte alltid ett tekniskt bra foto för att göra det tycker jag.
Har paketet kommit fram än??????????
Kram från ett NYC där snön YR i luften. Tyvärr är det väldigt blöt snö. Och dagis är stängt så det blir halvdag på jobbet idag.

11 02 2010
petchie

Saltis, det var en mysig och lugn semester hemma i vintras. Inte så mycket flängande vilket var väldigt skönt.
Ha ha, visst är det en gullig bild på oss i soffan! Jag håller med dig om att det inte alltid behöver vara tekniskt perfekta bilder för att de ska bli bra. Men har man ett sådant stort foto-intresse som M har, där tekniken är viktig (vilket väl är ganska manligt om vi ska generalisera) så är det klart att man vill att bilderna ska bli helt perfekta.
Jaaaa, tack så mycket för paketet – det hade kommit fram igår! Konstigt att det går fortare till Europa än till PR som ju faktiskt tillhör USPS-domän! Jättekul att se era bilder och jag har satt upp det fina photoshoppade EL Morro-fotot i köket.
Kram!

10 02 2010
Anna (Sthlm)

Mysigt!

11 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), att vara i sommarstugan, framförallt på vintern, är 100% MYS!

Leave a Reply

