Fruit and veggie section in a Puerto Rican supermarket & etiquette poll on over-night guests

10 02 2010

All the foreigners we have met in Puerto Rico swear allegiance to the Costco tomatoes!

French in a Puerto Rican supermarket
I think they sent the wrong ad to Puerto Rico – it’s in French… Actually it is quite common to see that labels on products in Puerto Rico are in English and French, instead of Spanish! I guess because of Canada (Quebec), but there is definitely more Spanish-speakers in the US than French-speakers in Canada…

A normal Puerto Rican supermarket is quite well-stocked and we can find most of the products that we are used to from Europe. However, without Costco we would never eat tasty [red] tomatoes, cheese that has an actual flavour, fresh-looking meat etc… In this day and age it feels so wrong to buy imported fruits and vegetables, meat and fish, but living in an island where there is very little agricultural activity, we don’t have much choice. It is even difficult to find locally caught fish, despite Puerto Rico being an island.

Pine apples and mangoes

We do try to buy locally produced / grown food stuff when we can. Puerto Rican bananas, pine apples, mangoes, avocados – even though the fruit is sometimes from the Dominican Republic, which is still more local than Canada (where the red tomatoes come from!).

Roots and tuber section in a PR supermarket
Roots and tubers in a Puerto Rican supermarket. NB The Xmas decorations are still up – not an unusual sight in February!

However, there are more Puerto Rican products that we could have tried to learn how to cook and enjoy:

Malanga
Malanga blanca

Two types of ñame, i.e yam
Two types of ñame, i.e yam, from Costa Rica and Puerto Rico

Batata (sweet potato) and plantains
Batata (sweet potato) from the Dominican Republic and green plantains from Puerto Rico

Yautía
Yautía blanca from Ecuador

Apio, ie celery
Apio (celery) from Puerto Rico – I have never seen celery like this! Chayote according to Fran, thanks for the correction!

Huge papayas
Huge papayas from Puerto Rico

Beach chairs above the frozen produce section
Beach chairs above the frozen produce section

At the end of our 2½ years of living in Puerto Rico we will have had over 40 guests! It has been a very interesting and mostly great experience to be able to show family and friends our life in the Caribbean. Nevertheless, it was very interesting to read about other expat Swedes’ experiences of over-night guests in the etiquette column of Margareta Ribbing (for once I read all the comments!) a few weeks ago.

Here are some tips and rules if you are going to be the host / hostess to holidaying friends and family, or if you are going to be staying for an extended period of time at friends’ places – please take note!

  • Explain any kind of “rules” or habits in your home – from which towels to use for the beach to which kitchen ware to use for what (e.g we have glasses, plates etc that belong to the apartment that we don’t use, instead we use our own things), if you take off the shoes by the entrance etc
  • Tell your guests to feel at home, which means that they can make a cup of tea, have a drink or a snack whenever they want and don’t need to wait for your suggestion or preparation
  • Feeling at home also means that you as a host[ess] should not have to entertain your guests 100% of the time (if you don’t necessarily want to); hand out maps with your address marked, show the bus stop and explain how public transportation works (tickets, timetables), provide a few tourist brochures and tips of what to see in the neighbourhood
  • Do NOT: hand out a map with your old address marked – I did that once in Brussels and my poor-at-the-time-pregnant-with-pelvic-pain (foglossning) Latvian sister + family wandered around for hours trying to find my apartment. It is incredible that she actually has forgiven me!!
  • Suggest that your guests take care of cooking a meal at least once during their stay! Maybe they have a signature dish – our Mexican guests cooked a Mexican dinner for us one night when they visited us.
  • Mexican dinner
    A real home-made Mexican dinner

  • If you don’t have time to drive the guests around (or don’t have a car available during the week), don’t hesitate to suggest that they rent a car if they want to see more of the country – they already get free accommodation so they can’t complain…
  • Explain to the guests from the beginning that you might not have time to do everything with them. Regardless whether you work or not, there are things to be taken care of around the home, you are not on a holiday and might not want to spend your days on the beach!

It is great to have guests coming to stay, but what some guests might forget is that yes, it might seem like a B&B but your home is not an all-inclusive resort and it is very welcome to suggest paying for a restaurant meal or maybe the supermarket shopping.

Both my and O’s conclusion after all the visits we have had, is that independent guests are the best. We have enjoyed showing Puerto Rico to everyone, but it can be tiring (and expensive) as well, especially for O who works hard and long hours during the week and then having to play tourist guide on the weekends. Of course we have been very happy to be able to spend time with family and friends when living so far away, and we have felt a little disappointed that some haven’t been able to make it (or haven’t shown any interest at all).

And now I am counting the days to Sunday when my parents and Mrs N[eighbour] arrive from Sweden! O always says that my parents are the easiest guests – just make sure that they have books to read and they will be happy!😉


Actions

Information

18 responses

10 02 2010
Desiree

Håller helt med dig angående tomaterna på Costco, love them! Costco är ju en toppen butik på många sätt. Wow vilka fina frukt och grönt diskar ni har på eran vanliga butik. Riktigt så välfyllda tycker jag inte att våra på Publix är men de är helt ok. Det fanns en massa här som jag tycker såg spännande ut men som var nytt för mig. Jag skulle gärna både vilja smaka och lära mig att laga flera av de där rotsakerna du tog upp. Men man vågar ju inte direkt köpa någon sådan om man inte har en aning om hur man ska tillaga dem även om jag skulle hitta dem. Kul att ni har en hel del frukt och grönt som är närproducerat. Det är ju toppen. Jag tycker att det kan vara lite fattigt på fruktfronten här. Det är en del frukter jag saknar som passionsfrukt tex. Den hittar jag aldrig här.

Jättebra lista och tips på vad man ska tänka på både som värdinna och gäst. KUl att dina föräldrar snart är på G. Tänk att ni haft sååå många gäster under de åren ni bott där. Jag beundrar dig verkligen för detta. Jag tror inte jag hade orkat med det. Gäster som är någorlunda självgående är ju helt klart de bästa. Jag vill tacka dig än en gång för allt då vi var över. Vi hade ju mycket väl kunnat göra mer själva. Jag känner att vi verkligen blev “the pampered guests”. Både jag och C är väldigt glada och tacksamma över att ni tog så mycket tid och plannering när vi kom dit det hade ni inte alls behövt men självklart så uppskattar vi det jättemycket. Vi kommer aldrig att glömma upplevelsen med de små självlysande microorganismerna i lagunen och paddling. Det är ett helt outstanding och så häftigt minne. Det är ett av de coolaste sakerna och upplevelserna i mitt liv.

Ha en bra dag.

Kram

11 02 2010
petchie

Desiree, det är ju bara så synd att de goda tomaterna från Costco kommer hela vägen från Canada! Det värsta är ändå de grönsaker som är odlade i Mexico, paketerade i just Canada och sedan skickade till Puerto Rico… sådana försöker vi att undvika!! (och äter därför typ aldrig paprika!)
Vi brukar faktiskt inte handla så ofta på den här affären där jag tog fotona, trots att den ligger närmast (gångavstånd!!). Det ser fräscht ut på bilderna men egentligen är det bara de här “konstiga” grönsakerna som är fräscha – tomaterna, salladen etc är ganska vissna eller osmakliga, och kött- och fiskdiskarna är inte alls fräscha. Men det är väl för att det är en LOKAL mataffär och puertoricanerna har mer tradition att äta sådana här rötter / rotfrukter än tomater😉 Passionsfrukt har jag inte heller sett så många gånger i PR, trots att man ofta har det som smak på färsk isglass etc – antagligen så tycker de att de är för små för att äta som de är. Passionsfrukt heter förresten “parcha” här och inte frutta de pasión som i Spanien!
Ja, det ska bli så kul att mina föräldrar kommer hit en tredje gång och att de har med sig grannfrun! O kommer tyvärr att vara i NJ måndag-torsdag nästa vecka, men det innebär ju iaf att jag slipper vara ensam för en gångs skull när han är ute och reser. VI ska iväg till Vieques och har bl.a planerat in en kvällspaddlingstur för att se mikroorganismerna där – det ska vara ÄNNU STARKARE än där vi var med er!! Det ska bli så kul att uppleva igen!
Det var ju lite speciellt när ni var här eftersom ni bara kom över en helg och det hade väl varit lite konstigt om vi hade skickat iväg er ensamma när O ändå var ledig…
Kram

10 02 2010
Erika

Vilka konstiga grönsaker! vad nyfiken jag blir.🙂

11 02 2010
petchie

Erika, tyvärr har vi aldrig riktigt kommit för oss att köpa och tillaga de här rotgrönsakerna. Jag har dock smakat de flesta och de smakar mer eller mindre som potatis och de tillagas för det mesta så, dvs de kokas och ibland mosas – men jag föredrar faktiskt potatis😉 O gillar yucca, som vad jag har förstått är roten på yucca-palmen. Jag har alltid undrat om det är samma yucca-palm som man har hemma som krukväxt?
Kram

10 02 2010
Fran and Steve

Great pictures and information about availability of fresh food. I think there might have been a mistake with the sign that said apio. Those clearly look like chayote to me…. Fran

11 02 2010
petchie

Fran, I was trying to be discreet in the supermarket when taking the photos but fortunately it was quite quiet in that specific section. It was last weekend, i.e Superbowl weekend, that we went and I guess people were more focused on snacks and beer than veggies and fruit😉
Aha, that makes more sense that it is something else than celery. I have heard of chayote but I had no idea what it looked like. Thanks!

10 02 2010
olgakatt

Fantastiska grönsaksdiskar – jag hade gillat att botanisera där! Det blir en väldig skillnad att komma tillbaka till Brüssel antar jag. Men ni har ju vanan inne att bryta upp och slå nytt läger!

11 02 2010
petchie

Olgakatt, fotona är en aningen missvisande – ja, grönsaksdiskarna ser otroliga ut men det är bara de “exotiska” dvs lokala grönsakerna som ser fräscha ut.. Tomaterna och salladen är vissna och oaptitliga. Visst, man ska ta sedan dit man kommer men att bara äta rotgrönsaker och bönor som puertoricanerna är lite för enahanda för oss😉
Vi längtar efter mataffärerna i Bryssel! Det stora Carrefour där vi kunde botanisera bland goda ostar, billiga viner, fräscha grönsaker och frukter… När vi handlar i den stora amerikanska mataffären Costco här kan man få tag på nästan ALLT året runt även om det är ett begränsat urval. Det är alltid samma salladssort (romain), alltid champinjoner och ingen annan svampsort, samma äpplen som vi inte köper utan försöker att köpa lokal frukt. Trots att man väl nuförtiden kan få tag på spanska jordgubbar nästan året runt så är fruktutbudet mer säsongsbetonat (bra!) i Europa och urvalet är så mycket större på t.ex olika salladsblad – t.o.m på ICA Kvantum i Åhus!
Vi kommer naturligtvis att sakna de exotiska frukterna men resten (grönsaker, kött, fisk etc) är definitivt bättre i Europa!

10 02 2010
Anne

Jag tycker också det ser oerhört fräscht och inspirerande ut med alla spännande grönsaker och frukter. Lite lustigt med solstolarna ovanför frysskåpen🙂
Jag läste din Ribbinglänk och nästan alla kommentarer, hur intressant som helst! Inte minst kommentarerna.
Det finns verkligen olika sorters gästkategorier, du beskriver det så bra. Du är ju proffs som värdinna också!
Den värsta sortens gäster är de som man försökt få att känna sig som hemma, förklarat hur allting i köket fungerar, känn er som hemma och snälla vaknar ni tidigt pga jetlag och är hungriga. Gör mat i kylen, vill ni ut och gå, här är extra nyckel och kartor.
….för att följande morgon, när man masar sig upp vid säg 8.30, möts av ett gäng gäster i soffan som sitter där upprade och är hungriga och sura för att de vaknat kl. 4 och varit hungriga men inte kunnat somna om.

Sånt gillar man….

11 02 2010
petchie

Anne, som jag har skrivit ovan till de andra så är mina fotona ganska missvisande. O undrade t.ex om jag ville köpa zucchini när vi var i just den här affären eftersom jag nämnt det någon dag – inte en chans, de var pyttesmå, dyra och såg inte så fräscha ut. Jag ska väl inte klaga, det är ju BRA att fokus är på de närproducerade frukterna och rotfrukterna (insåg precis att jag nog skrivit rotGRÖNSAKER ovan, suck, min svenska är verkligen kass ibland!!), men jag kan inte leva utan tomater och sallad😉 Och vissa av de där rotfrukterna är ju från Costa Rica och Ecuador, och då kan man ju lika bra köpa “vanliga” produkter från USA… Puertoricanerna äter inte särskilt mycket grönsaker utan det är mycket rötter och bönor i deras diet.
Ha ha, jag kommer ihåg dina gäster som förväntade sig dygnet runt service hos er! Att man inte fattar att man inte kan förvänta sig det när man bor hemma hos någon i flera dagar / veckor, då får man ju faktiskt ta in på HOTELL!! Jag tror tyvärr att man måste vara ganska hård med “reglerna” från början, och säga till folk att nu får NI gå och handla, eller laga mat för jag är inte er hushållerska. Jag brukar vara stenhård med att “jag är inte på semester och vill inte gå till stranden varje dag utan det får ni göra själva!”. Men visst, det är inte lätt att säga ifrån och jag hade ju nästan det omvända problemet när min svärmor var här och tog över helt köket och matlagningen. Det bästa med spanska svärmödrar, om jag ska vara elak (!!) är att de sover siesta varje dag😀
kram

10 02 2010
Saltistjejen

Ja himmel vad ni haft gäster!!!
haha, vi var ju där vi med. och jag hoppas att ni kände det som att ni itne bara fick passa upp på oss. även om <VI kände det som om vi bodde på lyshotell, haha!🙂
Vilka roliga frukter också! Så många jag inte har en aning om vad det är, hur de smakar eller vad man kan göra med dem!
Har ni lärt er använda de flesta frukter o grönsaker som finns att köpa hos er?
Hoppas nu att ni får det riktigt härligt med era nya gäster!
KRAM!

11 02 2010
petchie

Saltis, ha ha, det har varit intensiva perioder med besök och sedan lugnare tider, som tur är för annars hade vi nog inte stått ut. Det ÄR kul med besök men trots att lägenheten är stor så behöver man andrum och tid till sig själv ibland!
Nej då, ni var de perfekta besökarna, och vi tyckte inte alls att vi behövde passa upp er. Jag menar, M stod ju ut med pizzaupplevelsen med ett leende😀
Jag är inte någon större expert på de lokala frukterna och grönsakerna. Jag fick en gång testa en massa olika rotfrukter men jag var totalt förvirrad till slut – de smakar alla mer eller mindre som potatis och har konstiga namn (batata som inte är patata, som potatis inte ens heter i PR utan man säger papa, men det heter patata i Spanien).
Det ska bli kul med vårt sista besök, vi har ju upptäckt en massa nya ställen sedan mina föräldrar var här senast (maj 08) och för grannfrun blir det en helt ny upplevelse med Karibien.
Kram

11 02 2010
Annika

Costco is SOOO good!!! Min svärfar säger ju att de har i särklass det bästa köttet också!
Och vi har ju en del butiker att välja mellan här, men Costcos kött är da shit.
Otroliga grönsaksdiskar…fina grejjer där. Känner knappt till en enda av de frukter och grönsaker du visar. finns ju inte här, då’rå…
Men vad märkligt, märkligt, märkligt ändå att det är så svårt att hitta närproducerad frukt på en tropisk ö!!!
OCh samma sak med FISK!! Minns att du berättade detta för oss då vi var hos er.

OCH du, värdinnornas VÄRDINNA!!! NOG har du en hel del tips att lära ut!
Snacka om att ni har haft folk under era år på ön! Otroligt!
Ni har varit fantastiska som ens orkat ta emot, tycker jag!
Besöken har ju ibland avlöst varandra!
Är du less? ja, du behöver inte svara på den frågan…
VI har ju också varit hos er, och det var verkligen trevligt även om det blev kort. jag kommer aldrig att glömma det, iallafall. Så ännu en gång, TACK!! OCH vi kände oss också pampered, Petra!

Nu blir det väl ett lätt besök. det brukar ju bli det när familjen kommer.
TROR alla gånger att vädet i DC är bra på söndag och att flygtrafiken flyter på. Det gör den nog redan idag….

KRAM till dig, du SANNA värdinna på Petras och Os INN!!!!

11 02 2010
petchie

Annika, Costco är bäst som vi alla har sagt så många gånger förut men det tål att upprepas😉 Vi måste dit och proviantera inför besöket – fisk, kött, ost och frukt och grönsaker så klart!
Som sagt, bilderna är liite missvisande eftersom jag valde att bara visa bilder på de välfyllda hyllorna med “exotisk” frukt och grönt. Tomathyllan ser inte lika välfylld och fräsch ut😦 Det är något konstigt med de puertoricanska tomaterna, de smakar INTE ETT DUGG och ruttnar bara om man försöker få dem att ligga till sig i rumstemperatur…
Närproducerad frukt finns det, men det är ju bara bananer, avocado, papaya och mango. Lite enasida till slut… Ja plus puertoricanska citroner / lime och apelsiner som inte riktigt ser ut som vi är vana vid.
Ha ha, ja det har varit intensiva perioder med mycket gäster men samtidigt så är vi så glada att folk faktiskt tagit sig hit för att se och uppleva hur vi har bott under de här åren. Nja, i omgångar har jag väl varit lite trött på intensiteten på besöken men det har mest varit KUL! Och det var så kul att ni kom hit innan kryssningen, så trevligt!
Jag hoppas att det går bra på söndag för mina föräldrar och grannfrun, det är ju alltid lite stressigt när man är på väg TILL USA med immigration, bagaget som ska ut och sedan checkas in igen efter tullen, på vägen hem är det ju mycket lugnare. Men men, har flygbolaget sålt dem de biljetterna så är det ju upp till dem att antingen invänta dem eller pröjsa för hotellövernattning.
Kram och tack för den fina titeln!

12 02 2010
Emmapiraya

Är det Costco som är samma som TKMAXX eller blandar jag HELT ihop det nu?🙂 Ser gott ut i alla fall med all frukt och goda grönsaker även om jag förstår på dina svar till vissa av kommentarerna ovan att inte allt är lika fräscht. Nu är det ju SNAAAART som mamma och pappa kommer – så himla kul! Vad har ni för planer? Blir det deras sista besök innan ni flyttar?

Kram!

12 02 2010
petchie

Emma, hi hi, nej TKMAXX är, vad jag har förstått samma som TJMaxx + Marshalls dvs affärer som säljer överblivna varor från andra butiker. Costco är en “members-only”-mataffär som även säljer elektronik och kläder. Det kostar $50 om året att vara medlem, och det finns även Sam’s Club som har samma koncept.
Japp, det blir både mina föräldrars och vårt sista besök sas😉 Vi ska åka iväg till en liten ö som ligger utanför PR nästa helg, och så vill de göra sådant de missat de första gångerna, t.ex besöka Bacardifabriken. Och så ska vi visa regnskogen för grannfrun som ju kommer för första gången till PR. Hon och min mor ska få några spansklektioner dessutom med min spansklärare!!
Kram

15 02 2010
Anna (Sthlm)

Vilka intressanta grönsaker!

Haha, det var ingen som vågade rösta på “I want to be pampered!”😉 Bra tips för när man har gäster! Förhoppningsvis känner man ju sina gäster ganska väl och då kan man anpassa sig lite. T ex om jag bodde utomlands och min kompis Maria kom så vet jag att jag skulle behöva göra allt med henne för hon har knappt rest och är inte självgående på det sättet. Men det hade jag accepterat för jag skulle verkligen vilja att hon kom. Men andra vet man att de kan faktiskt själv!🙂

16 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), intressanta grönsaker som vi knappt vågat oss på att köpa / tillaga. Dock har vi ätit dem ute och hos vänner…
Ha ha, nä min etikettenkät var inte så lyckad den här gången. Det roligaste är ju när folk inte alla är överens😉
Visst anpassar man sig efter hur gästerna är, och vad de själva vill. Os bror och flickvän bad nästan om ursäkt att de ville åka iväg ensamma några dagar – vilket vi så klart inte alls hade något emot, även om vi så klart också ville umgås med dem. Det är väl självklart att vi vill att folk ska ta chansen att se mer av ön och omgivningarna när de är här – umgås med oss kan de ju göra i Europa😉
Kram

Leave a Reply

