Show & Tell / Friday theme: Cars

12 02 2010

Wow, I have published something every day this week – that doesn’t happen too often! Since O and I don’t celebrate Valentine’s Day, I am especially pleased that Anna didn’t choose that boring old subject for this week’s Show & Tell. Instead we should write about CARS:

USVI license plate
US Virgin Island (St Thomas) license plate – America’s Caribbean (what about Puerto Rico?)

What’s my relationship to cars? Well, I have never owned a car – shocking to people on this side of the Atlantic where you usually get / buy your first car when you pass the driving test! I have had a driver’s license for 16 years on the 24th February (I am a sucker for remembering dates😉 ) but I haven’t driven regularly since I lived at home for one year in 1999! I never drove in Brussels, as I didn’t have a car and O’s company car was off limits until we officially lived together (February 2007) and then I was just so used to O driving us everywhere. I have driven two or three times in Puerto Rico but not since January 2008. It is just too scary for me here, in particular since I don’t have much experience of driving in heavy traffic and with multiple lanes. I do drive occasionally when we are in Sweden, but hopefully I will get into the habit of driving regularly again once we move back to Brussels.

Dominica car
Car in Dominica – note that it is written “left-hand drive” on it to warn other drivers… In Dominica you drive on the left, so most cars (?) are right-hand drives

Ok, so I am going to stop with quoting dates and show you some car-related photos instead – from our cruise in December 2009! Unfortunately I didn’t take any photos of cars / license plates in Barbados, but all the other 5 islands + Puerto Rico are represented…

Antigua license plate
Antigua license plate with the country’s slogan “Land of sea and sun”

St Kitts license plate
St Kitts license plate… no comment 😉

St Maarten license plate
St Maarten is the friendly island…

St Martin (French) license plate
In St Martin, which is the French part of the same island as St Maarten, the cars have French license plates – bien sûr!

Puerto Rico license plate Isla del Encanto
Puerto Rico is the enchanted island…

I don’t care much about what car it is I am driving, even if I come from a SAAB family and my grandfather, my parents and my brother have Saab cars and O had a Saab when I met him! I prefer smaller cars, and I loved the green Golf my parents used to have as a second car.

3 Saabs in a row
3 out of 4 Saabs that we used to have in the family…

I will try to check out the other Show & Tell bloggers as soon as possible, but I am quite busy preparing for the guests arriving on Sunday.

Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Christel, Desiree, Ebba,
Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Mais-oui,
Musikanta, Nilla, Norrsken & Stjärnfall, Olgakatt, Petra H, Saltis,
Sara, Simone, Sparkling,
Strandmamman, Taina, and Under Ytan.


Actions

Information

18 responses

12 02 2010
Saltistjejen

Visst är det lite kul med olika slogans för olika ställen. Som på dina bilder olika öar. Här ser man ju ofta registreringsskyltar från olika delstater och de har ju också olika slogans.
Hoppas nu att du hinner med allt innan gästerna kommer! Stressa inte ihjäl dig!
KRAM!

12 02 2010
petchie

Saltis, jag funderade faktiskt först på att lägga upp alla Os bilder på olika amerikanska staters registeringsskyltar😉 men så tänkte jag att det var roligare med de karibiska skyltarna… Jag hoppas att St Kitts officiella slogan inte är “Who’s your daddy?”, ha ha😀 Jag har ju inte fått ändan ur vagnen att skriva mer om vår kryssning men det ska bli ett inlägg till snart.
Vet du vad, jag sloknade helt i eftermiddags efter jag mailat dig. Jag var så trött att jag inte ens kunde somna ordentligt, låg och gäspade i sängen och till slut blev det en eftermiddagslur. Vaknade med huvudvärk imorse så har inte varit helt i form idag😦 Men nu ska jag på TEATER!!
Kram!

12 02 2010
Desiree

Roligt att du fotat så många olika registeringskyltar. Jag tycker också att det är kul att kolla in dessa för det finns så många olika varianter här. Mycket roligare och kreativare skyltar här än i Europa. Jag har full förståelse för att du tycker att trafiken är läskig på PR. Det tog mig nästan ett helt år innan jag vågade köra här. Nu gör jag det helt obehindrat. Jag var helt enkelt tvungen att komma över min skräck. Jag började med mindre vägar innan jag vågade ta motorvägen. Jag tycker dock fortfarande att det är mycket lättare att köra i Sverige än vad det är här. Jag antar att det är för att det är mycket mer trafik här, för att folk kör ryckigare, och mycket mindre fantasilöst här. Det är dessutom fler filer och man byter fil ofta vilket inte är lika vanligt i Sverige. Ha en riktigt bra helg. Visst firar ni bröllopsdag nu istället för alla hjärtans dag?

Kramis
D

16 02 2010
petchie

Desiree, det var O som började att fotta registeringsskyltar när vi varit i USA – jag vet inte hur många olika stater han har dokumenterat nu!? Jag gillar skyltar överhuvudtaget och tog en massa bilder på olika skyltar med uppmaningar etc när vi var på kryssningen.
Jag borde egentligen också försökt komma över min bilkörningsskräck i PR men nu ska jag försöka göra det i Bryssel istället… Belgarna är kända för att vara urusla bilförare även om de inte är i samma klass som puertoricanerna😀 Det stod i en PR-tidning idag att en politiker pushar för att man ska förbjuda sms:ande när man kör bil…
Bröllopsdagen är på Halloween😉
Kram

13 02 2010
Francheska

Hola mi nombre es Francheska (a lo boricua). Vivo en Carolina en el campo y aunque veo que ya te vas de Puerto Rico tienes a alguien más aquí que te puede ayudar en lo que necesites. Yo sé lo difícil que puede ser cuando uno no es del sitio. Estuve viviendo en Firence, Italia en el 2000 luego de casarme y no encontraba donde comprar sábanas ni ganchos para colgar ropa. Estuvimos 5 meses, yo quería estudiar diseño industrial, ya había estudiado arquitectura en la UPR. Mi esposo tambien estudió arq, el hizo la maestría pero se dedica a pintar acuarelas y últimamente óleos. Tenemos 4 hijos de 8 años a 9 meses 2 nenes y 2 nenas. Nos gusta pasear por la Isla. Ya que están hablando de carros… mi esposo, no yo le gustan mucho los vw. Tenemos 2 una viejita y una quinceañera, son los únicos carros donde cabe este familión.
Mucho gusto, nuestro teléfono es 787-750-4379 Hablo inglés a las patás, como me salga. Puedes conocerme mejor con mi blog. Feliz día de la amistad.
Que Dios te bendiga.
Te encontré haciendo una búsqueda de blogers en Puerto Rico, solo te encontre a tí.Aquí todo el mundo está en Facebook, a mi no me gusta.

16 02 2010
petchie

Francheska, bienvenida a mi blog! Gracias por tu comentario y por tu oferta de ayuda. Como no nos quedan muchas semanas en Puerto Rico no necesitamos mucha asistencia ahora. Que interesante que has estudiado en Italia como yo – tuve el mismo problema en Italia de no encontrar sábanas y toallas!

14 02 2010
Marianne

Nu har jag varvat med matlagning och bloggläsning hos dig! Det blir rullader på lövbiff i konjakssås.

Jag gillar också Golfen bäst. Det hade jag som tjänstebil och den var helt suverän. Lätt att köra och få plats med, lilla jag kunde se genom alla rutor och den gick att lasta ordentligt.

Apropå att se ordentligt, jag körde Volvo Amazon en gång i min gröna ungdom, och då fick jag titta genom ratten för att se ut …

Gillar din mammas katt! Själv minns jag den inte från 60-talet, men det kanske var någon annan som visste?

Nu ska jag ägna mig åt det sista på middagen.

KRAMAR och hade det så roligt med dina föräldrar!

22 02 2010
petchie

Marianne, bättre sent än aldrig… Både med din kommentar och mitt svar😉 Din middag låter så god, jag måste verkligen pallra mig över till Egypten så jag får smaka din matlagning!!
Golfen är verkligen en bra bil, lagom stor och lättkörd. Jag lärde mig faktiskt köra bil i en Golf på bilskolan och tyckte inte alls att familjens SAAB var något att ha (drivläget var svårare att hitta på Saab:en!)… Hi hi, inte lätt att vara liten bakom en stor ratt – det är lite som alla små puertoricanska kvinnor som kör värsta SUV:arna, förstår inte hur man tänker (eller så är det just MANnen som tänkt till vid bilinköpet😉 )
Nja, det var några stycken som kände igen katten men det är fortfarande lite av ett mysterium att min mor SYDDE en sådan på slöjden medan andra har KÖPT sådana katter i affärer…
Kram och tack, vi har kul med mina föräldrar och deras (fd) granne!

15 02 2010
uppleva

Trevlig blogg! Man blir allt lite resesugen när man läser🙂

22 02 2010
petchie

Uppleva, tack så mycket och välkommen till bloggen!

15 02 2010
Anna (Sthlm)

Kul och se lite fler semesterbilder även om det “bara” var regskyltar. Så ni är en Saab-familj. Jag skulle också gärna ha en Saab men Peter är anti Saab (och Volvo, men mest Volvo). Jag tycker de är bra bilar, synd att det gått så dåligt för Saab särskilt för det är ju bra bilar.

Ha så underbart med dina gäster!

22 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), det kommer mer från semestern, jag lovar!
Japp, Saab-familjen här, grannarna är Volvo-familj och du kan ju tänka dig hur diskussionerna har gått över häcken, ha ha😀 Vet inte om de nya grannarna har Volvo men grannarna vid sommarstugan har en Saab😉
Vi får se vad det blir för bil i Bryssel, O har rätt till företagsbil och det kan hända att det finns en “begagnad” f-bil som han får ta över… Annars är han sugen på en Audi, jag har ingen aning om det är bra bilar eller inte.
Kram

16 02 2010
Annika

Jag tycker det är mkt lättare att köra bil i US än i Sverige (tvärtemot vad Desiree tycker, men det är OK ;-)) )…
På alla sätt faktiskt. Tycker det är ovänligare hemma, att trafiken faktiskt inte flyter lika bra som här…
OCh ändå bor jag i en otroligt aggressiv bilstad, en av de värsta in the US. men jag tycker ändå det är lätt…stora vägar, breda, stora p-platser…Plus att folk ändå är rätt OK o artiga.
men jag är inte glad för stora interstates och the beltway (ringleden runt DC). DÄR körs det hårt och man får ha ögonen med sig på fem-sexfiliga vägar…

Vad KUL att du plåtat Karibiska skyltar! Fina är de!! Riktigt fina.
Visst är det lustigt det där på St, Marteen/Martin hur uppdelat det är.
Ja, det är mkt ledsamt med SAAB. Hoppas det löser dig. Verkligen…

Fortsätt att ha det toppen!!!!
kram!!

22 02 2010
petchie

Annika, ha ha, allt är relativt även det som är lätt eller svårt… Det handlar nog om vad man är VAN vid! Du är van vid den amerikanska trafiken, reglerna och körsättet, och tycker väl därför att det är jobbigt att köra i Sverige och vi vice versa. Sedan är det nog mycket osäkerheten i att inte veta hur man tar sig från punkt A till B som gör att vi andra inte gillar att köra i USA / PR. När jag kör i SKåne behöver jag ju inte tänka på VART jag ska köra, det sitter ju i ryggmärgen… Även om det inte stämde när jag började köra bil och insåg att jag inte visste exakt var man skulle svänga etc på en lång rak landsväg på vägen till sommarstugan. Överhuvudtaget hatar jag att inte vara säker på vägen innan jag kör.
Kram

22 02 2010
Emmapiraya

Whos your daddy???😀

22 02 2010
petchie

Emma, visst är det en kul skylt!!

21 04 2010
bejla

Roliga foton! Och liknande bilkörarhistoria som min ser jag. Ska ta mig i rocken och komma igång med att “övningsköra” med Bitte Brandbil snart. Jag lovar.😉 Kul med en saab-familj förresten. Min morbror + barn har samma “noja”.😉

21 04 2010
petchie

Bejla, jag borde också börja övningsköra i den belgiska trafiken… Det gäller verkligen att vara uppmärksam med spårvagnar, högerregeln, trafikljus en masse, bussfiler och cyklister och motorcyklar. Helt plötsligt inser jag att det kanske inte alls är lättare än i Puerto Rico, ha ha😀
Är det inte konstigt att man ytterst sällan ser en familj som har både Saab och Volvo! Undra om det är samma i t.ex Frankrike att man antingen “är” Peugeot, Citroën eller Renault?

Leave a Reply

