Belgian house ads and my dream room

16 02 2010

Our last guests to Puerto Rico arrived on Sunday evening and they are enjoying the sunshine, warm temperatures and the beach to the fullest. My father said that it was the first time since December that they are not surrounded by snow… They are happy without the snow, and I am happy because my mother brought 4 new Swedish interior design magazines, Swedish sweets and cookies, almond paste for the Lent cream buns* and Prästost (Swedish cheese) for me (and O) to enjoy! We also got two cans of elk paté from Mrs N[eighbour] – not her delicious home-made paté because it has to be vacuum-packed for the US Customs but I am sure that it will be yummy anyway, and my father brought my black high-heeled winter boots that I had left in Sweden – maybe I need them in Brussels in April!?

Fastlagsbullar (Swedish Lent cream buns) made in Puerto Rico
Lent cream buns, baked in Puerto Rico in February 2008…

Speaking of interior design, as you all know, we are soon moving back to Brussels and I am checking the house ads every day on the Belgian web-site immoweb.be. It is a huge difference between how a house for sale is being presented in Belgium and in Sweden. In Sweden almost all houses and apartments are staged / styled for a sale, photos look professional and the homes are de-cluttered to a maximum. The layout of the home is shown in a simple drawing – not so difficult to produce with computer programmes nowadays…

However, as I have already mentioned before, Belgian home ads are T-E-R-R-I-B-L-E: photos are blurry or just badly taken, no layout shown and the homes are most of the time not even CLEAN or TIDY in the photos! It doesn’t seem to matter if the home is being sold by a real estate agent or an individual, the photos are equally bad. Garbage bags in the middle of the kitchen floor, unmade beds with dirty laundry on the floor, cupboard doors open so you can’t see the room etc. And let’s not talk about standard… but we are willing to renovate and therefore try to see the potential in old homes without a proper bathroom or fitted kitchen. We don’t want to pay extra for somebody’s crappy renovation with flowery tiles and a cheap, unpractical kitchen.

house for sale with mess
A messy kitchen in a Belgian house ad… Not the worst that I have seen!

I didn’t participate in the Show & Tell / Friday theme in January when one of the themes was “My dream room”, but the other day I saw a photo of a room in a Belgian house ad that could be made into my dream room – inspired by Desiree’s description of her dream room and a recent Ikea ad:

My dream room would be a so-called “sun room” or covered veranda. Here the sunlight would flow through big windows. [—] I would have lots of green plats in the room. Both big and small pots with different plants. Many beautiful orchids. Here I would have a really comfortable armchair placed centrally with a nice footstool. The room would also have a small sofa where you could stretch out to rest or lie and read. Some beautiful wicker baskets on the floor with gorgeous fashion and interior design magazines. Over the sofa I would hang some cosy blankets to snuggle up in when it is cold outside. A small table in front of the sofa where you could put a big tea or coffee cup. [—] This would definitely be a room to rest and to enjoy the peace and quiet. (from Desiree’s blog, January 14 2010)

This is the Ikea ad:

A dream room

And the room in the house ad:

sunroom in Brussels

Can you see the potential? Too bad the rest of the house wasn’t very interesting… Or well, it could have had potential if it had had a garage / parking space, but it didn’t. To be able to park the car and not have to desperately drive around and around the block trying to find parking every evening is one of O’s requirements. One of mine is to have a metro station within walking distance (max. 500-700 m away). And we want a small garden.

We are not too stressed about finding a house, and will of course wait until we are back in Brussels so that we will be able to visit any potential homes. What is great is that we already know Brussels and we know in which areas we would want to live. After having studied the market for the last 6 months I think that we can recognise a good buy when we see it.

Update: I forgot to publish this photo of the Swedish visitors watching the Winter Olympics in the Caribbean…

Watching the winter Olympics

*) We should make the Lent cream buns TODAY as it is Shrove Tuesday / Mardi Gras / Fettisdagen…


Actions

Information

24 responses

16 02 2010
SweFlo

Tänk den som kommer på ideen att göra fint innan de tar kort – den personen får nog sålt fort! Man undrar ju lite hur de tänker… Jag tycker det är svårt nog att hitta ett hus på PLATS, ni har det ju onekligen lite krångligare! Ska bli spännande att se vad det blir! En semla, det had esuttit fint just nu mmmmmm….

23 02 2010
petchie

SweFlo, exakt – jag förstår inte hur man tänker när man inte städar innan fotografering. Dessutom är det lika ofta MÄKLARE som visar ostädade hem – de borde väl säga till husägarna att det är bäst att röja först?
Jo visst är det svårt att få ett bra intryck av ett hus bara genom internet, speciellt som fotona är så dåliga och man aldrig får en planlösning som i Sverige… Men, vi har iaf fått ett bra hum om bostadsmarknaden redan så när vi väl är på plats vet vi vad vi letar efter.
Det har blivit fastlagsbullar TVÅ gånger den senaste veckan, tack vare de gästande kvinnliga besökarna som dessutom hade med sig svensk mandelmassa, mums!
Kram

16 02 2010
Marianne

Helt makalöst, i stället för att göra så att det ser inbjudande ut gör de så att det ser trångt och jobbigt ut! Men som SweFlo säger, den som kommer på den ljusa idén först kommer att tjäna en hacka. Hoppas det inte är någon som gör det förrän det blir dags för er att sälja och flytta till Spanien så det blir ni som tjänar den hackan! : D

Det där är lite av mitt drömrum också! Jag vill ha en vinterträdgård som man kan värma upp och sitta och mysa i året om. Eller rättare sagt, jag vill ha en altan som man varje vinter gör om till vinterträdgård med glasväggar. Det går bergis inte … Och det ska inte finnas tv där inne, och högtalarna ska vara minimala och gömda bakom några växter så de inte syns men så man kan lyssna på ljuv musik när man sitter där och myser.

Ja, ja, drömma kan man alltid!

Kram!

23 02 2010
petchie

Marianne, det som är mest förvånande med bostadsannonserna i Belgien är att marknaden är sååå långsam för tillfället och det finns hus som legat ute i flera månader, trots sänkt pris. Borde inte DET få mäklarna att anstränga sig lite mer att göra något åt HUR de presenterar ett objekt?? Märkligt…
Exakt vad jag har tänkt, att om vi i framtiden vill sälja ett hem så kommer vi ju att vinna så mycket på att bara städa, rensa bort en massa personligt krafs som man alltid har framme, och ta snygga foton. Kanske till och med visa en planlösning i annonsen, det skulle vara så avancerat för belgarna😉
Vi är visst många som drömmer om ett liknande rum… Ikea har verkligen fångat en viss stämning i den reklambilden!
Kram

16 02 2010
Annaluna

Kan ju säga att IKEA-ad:en lockar en aning mer än fotot från the Belgian house…😉 Shit, om jag bodde som på IKEA-bilden skulle jag aldrig vilja lämna hemmet…🙂 Spännande att kolla på hus sen när ni återvänder! Hur känns det annars att snart lämna la isla del encanto? Åh, semestern där gick alldeles för fort… och jag hann inte träffa alla… lustigt att du var den jag träffade allra mest, haha, mina vänner sen länge tillbaka träffade jag bara en gång styck och flera av dem inte alls… Jag hann inte heller gå runt på boarders eller sitta på cafét, inte kayaka i de självlysande planktonen och inte besöka hemliga grottan osv osv. Åh, önskar att jag hade haft mer tid… men nu hoppas jag på mysig semester i sommar! Vore skitkul att åka förbi Bryssel (never been), om inte annat kanske vi ses i Schweiz eller någon annanstans!🙂

Och, vad kul med föräldra-granne-besöket! Väntar med spänning på foton (som kanske inte kommer?) från era dagar tillsammans!

23 02 2010
petchie

Annaluna, du måste ha fantasi för att se POTENTIALEN i det belgiska rummet😀 Ja, kanske inte det röriga köket som inte var samma hus som rummet med de stora fönsterna.
Det ska bli så kul att kunna besöka olika hus på riktigt när vi är tillbaka i Bryssel! Ja, flytten närmar sig med stormsteg och det känns bra. Sorgligt att lämna Puerto Rico, definitivt, men det är dags för nästa kapitel i våra liv – som husägare och förhoppningsvis inte desperat hemmafru för mig mycket längre till…
Ha ha, visst måste det kännas snopet att du träffade MIG mest av alla i PR, men samtidigt så är ju puertoricaner inte de mest organiserade personerna med framförhållning… Det är bara att gilla läget och inse att det inte är något personligt när de inte dyker upp när de sagt att de ska göra det. Jag hoppas att du får tillfälle att komma hit igen och göra allt det ni inte hann med den här gången.
Ja, det hade varit jättecoolt att träffas igen någonstans i Europa – vi får hålla varandra underrättade om semesterplanerna…
Kram

16 02 2010
Anna (Sthlm)

Jag åt en semla idag! En hemlagad (av ambassadörens kock) som var liten och lagom.

Vilka områden gillar du i Bryssel? (Bra att veta om jag någonsin kommer dit igen…) Uccle? Ixelle? Woluwe Saint Lambert / Pierre?

Det där köket såg inte trevligt ut alltså!

23 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag åt en fastlagsbulle igår, utan grädde eftersom vi bara hittade vispgrädde i 1l-förpackning. Grannfrun blandade innankråm från bullarna med riven mandelmassa och lite mjölk – jättegott och lite mer hälsosamt än vanligt😉
Jag gillar Etterbeek (där jag bodde och arbetade), men vi är mest inne på WSL / WSP och eventuellt Auderghem som ligger lite längre ut men åt samma håll och har metrolinje. I Etterbeek är det svårt att få tag på hus med garage och trädgård (iaf i vår prisklass) och därför tittar vi längre ut. O jobbar nära “Woluwarna” (mot flygplatsen) och förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mig till mitt framtida jobb med metro… Uccle och Ixelles är trevliga MEN det stora problemet är att ta sig därifrån – ingen metro (förutom Louise) och ett helvete för att ta sig ut till utkanten av sta’n där O kommer att jobba. Men det är ju annorlunda om man bara tänker sig hyra och inte är inne på att ha bil eller vill ha trädgård, då kan man ju bo mer centralt. Etterbeek var perfekt för mig men jag har många kompisar som bor i Ixelles som inte skulle kunna tänka sig bo någonannanstans.
Jag måste visa några fler skräckexempel på ostajlade (ostädade / grisiga) bostadsannonser…
Kram

16 02 2010
Annika

Men shit…
Visar de verkligen upp sina lgh och hus så…
hur kan de???
Otroligt, faktiskt.
Hur svårt ÄR det att plocka bort? TO MAKE an affort…
Trodde att alla “stagade” mer eller mindre, men där ser man att så är ICKE FALLET i denna världen.
Lycka till med att hitta en lgh! men du ska se att ni sanrt ser ngt med potential iallafall.

GUD den som kunde få sig en semla till livs—
Ahhh!!!

Sun-rooms är coola, och ganska vanliga här hos de som på i SFH. Det vill jag nog också ha en dag…

Kamar och HAVE FUN!!!

23 02 2010
petchie

Annika, ha ha, japp, så är det!! Och det var inte det värsta exemplet som jag visade – jag kom inte på förrän nyligen att jag skulle spara lite bilder för att visa på bloggen… Det kommer nog flera inlägg om belgiska husannonser😉
Det blir nog hus för oss, vi har velat lite fram och tillbaka mellan hus och lägenhet men lägenheter med garage / p-plats är så pass dyra att det är lika bra att köpa ett hus, och så vill vi ju ha trädgård.
Vad är SFH? Ja, tänk om man kunde inreda ett så mysigt rum som i Ikea reklamen – drömma kan man, som Marianne skrev.
Kram!

16 02 2010
saltistjejen

Hahaha jag skrattar åt hur ILLA det verkligen kan se ut på bilderna för lägenhets/husförsäljning i Belgien. Otroligt!!! Man tycker att man ju iallfall akn städa. Åtminstone den lilla ytan som kommer att fotas….
Och jag håller med om att ett sådant där “uterum” vore underbart” Jag skule också drömma om ett sådant. Tycler Ikea-annonsen var urläcker MEN haha det får bli när man INTE har småbarn!!! Vita möbler, öppna bokhyllor, vackra saker som KAN nås…. Haha! Som sagt, det lär dröja innan vi kan ha ngt sådant även OM vi skulle ha ytan. Men ngngång i framtiden kanske?
Eller så skulle man ha så stort hus/lägenhet att ett sådant rum vore barnförbjudet!!😉
Ha nu riktigt härligt med familjen!!!
och semla kanske det blir i helgen då. Om jag mår bättre får vi nog ta en promenad till Fika och/eller AQ Café för att köpa en.🙂
KRAM!

24 02 2010
petchie

Saltis, jag kan verkligen inte förstå hur man tänker, eller så är det just det – bristen på tänk, när man fotograferar ett rörigt hem. Alltså man vill väl inte släppa in någon i sitt hem om det ligger smutstvätt på golvet och soppåsen mitt på köksgolvet, ännu mindre att det ska förevigas på bild??
Kanske man kan ha öppna ytor och vita möbler om man bor lite större än ni och har ett eget [lek]rum för barn[en]. Jag har sett många bilder på barnfamiljers hem där de har vita soffor… men det brukar alltid stå i bildtexten (jag älskar som sagt inredningstidningar) att överdragen måste vara tvättbara…
Jag glömde att fråga om AQ Café, är ägarna skandinaver eller varför gör de semlor och säljer knäckebröd?
Kram

16 02 2010
Desiree

Oj det är nästan så att man blir chockad över hur det ser ut. Även om man inte väljer att styla sitt hem aktivt så mycket som man gör i Sverige så borde man nog kunna plocka undan en del och även se till att bilderna inte är suddiga. Det tycker man inte är för mycket att begära. Jag förstår att ni kollar mycket på hem och jag hoppas att ni hittar ett riktigt fint hem som ni gillar båda två. Vad synd att det där hemmet som hade det där underbara rummet som man lätt hade kunnat ha som sunroom inte hade mycket mer att erbjuda. Du har tänkt precis som jag och visst stämmer det även in på det rummet som IKEA har skapat i sin katalog. Ett sådant rum vore helt underbart.
Såg jättegott ut med semlorna. Tyvärr blev det inga för oss i år. Det får vänta tills vi är tillbaka i Sverige. Orkade inte baka en hel deg för att vi skulle äta varsin bara. Vi är nog inga storätare då det kommer just till semlor. En är god men sedan räcker det. Ha det fortsatt bra och mysigt med dina föräldrar.
Kram

24 02 2010
petchie

Desiree, det jag reagerat på är att det verkar som vem som helst kan kalla sig mäklare i Belgien och att mäklarna är otroligt oseriösa! Ibland undrar jag om de lägger upp suddiga bilder för att DÖLJA något, kanske en fuktskada eller ett fult golv??
Visst är det kul att du hade nästan på pricken beskrivit Ikea-reklamen! Och att det är så många som skulle vilja ha just ett sådant rum!
Nej, man äter inte många fastlagsbullar åt gången, men man kan ju frysa in och ta fram varsin åt gången. Som jag skrev ovan till någon så åt vi faktiskt dem i år UTAN GRÄDDE! Vi hittade bara stora förpackningar med vispgrädde så lät bli att köpa och gjorde en röra på bullinnankråm, riven mandelmassa (fr Sverige!) och lite mjölk. Blev jättegott!
Kram

17 02 2010
Erika

Skojjigt inlägg! Tänk vad olika det kan vara i olika länder. Jag kan skicka med en DN bostad som du kan visa för de stackars belgarna.😉 Du kan ju starta en homestaging-konsultbyrå när du landar i Bryssel. Marknaden verkar vara vidöppen!
Kram

24 02 2010
petchie

Erika, visst är det kul att se skillnaderna i husannonser – kan det vara en kulturell skillnad eller bara att bostadsmarknaden är lite “efter” i Belgien? En annan bloggare har faktiskt föreslagit att jag skulle öppna ett homestaging företag i Bryssel, hi hi. Det hade varit kul som jobb men frågan är om det finns en marknad än – alltså om folk är villiga att betala för en sådan service?
Kram

18 02 2010
Mary T

I love that room! It’s a pity the rest of the house wasn’t as impressive😦 What area of Brussels are you looking at?

24 02 2010
petchie

Mary T, I also thought that that room had a lot of potential but without a garage the house wasn’t very interesting for us. We are looking at Woluwe-St Lambert and W-St Pierre as well as Auderghem which is a bit further out in the same direction. The requirements are metro close-by, parking / garage and a garden. I would love to live in Etterbeek again but it is rare to find houses with parking and garden, at least for the price we are willing to pay…

21 02 2010
Karlavagnen

Likadant i NL och i Spanien. Toaletten står ofta gapande öppen. DET är för mig droppen, när det gäller annonser… Ska bli kul att få er över i Europa igen!

24 02 2010
petchie

Karlavagnen, jag blir vansinnig på de där toalocken som alltid är uppfällda!! Det ser ju så tråkigt ut, oavsett om det är i en bostadsannons eller hemma hos sig själv / folk.
Det ska bli så kul att komma tillbaka till Europa, det blir en stor omställning men det är tur att vi kommer på vårkanten så vi hinner vänja oss vid klimatet igen😉

22 02 2010
Emmapiraya

Jag älskar verkligen den IKEA-bilden och drömmer också om ett sådant rum att njuta av livet i. Nu är det snart hemflytt ja och vad spännande det ska bli att följa er husjakt. Är det hus eller lägenhet som gäller? Fick huskänsla..🙂 Ska kolla runt här på bostadsannonser och visa i min blogg, vissa är katastrofala!

Kram!

24 02 2010
petchie

Emma, vi verkar alla vara överens om att Ikeas reklam visar ett riktigt drömrum!
Ja, det blir nog hus – vi tittade först på en massa lägenheter (i annonser) och kom fram till att med avgifterna, plus priset på garage / p-plats så blir det billigare att bo i hus… Lite mindre centralt så klart men så länge man kan åka metro till sta’n så är jag nöjd. Dessutom är Bryssel uppbyggt på det sättet att man inte behöver åka till det “centrala centrumet” för att shoppa, gå ut och äta etc. Bryssel har 17 kommuner (tror jag det är) och varje kommun har sitt eget centrum med affärer och restauranger som är helt ok.
Ja, vad kul om du visar skotska bostadsannonser!! Jag kommer ihåg den möblerade lägenheten min bror bodde i, utanför Greenock (utanför Glasgow) som inte hade varmvatten i köket (svårt att få rent disken), ingen tröskel till ytterdörren så svinkallt och hemska möbler…
Kram

22 02 2010
Taina

Kan inte fatta att de lägger ut bilder på lägenheter som är ostädade! Men de tycks få dem sålda/uthyrda i alla fall?

Har ni tillfälligt boende när ni kommer dit? Hoppas allt löser sig för er snart. Att flytta kan ju vara både spännande OCH frustrerande. Men om i är två händiga personer och ser potentialen i ert nya boende så löser det sig alltid. Jag har inte den blicken och har aldrig varit så där händig precis…

Kramar!!

24 02 2010
petchie

Taina, marknaden är så långsam för tillfället i Bryssel och de enda husen som säljs snabbt är de som är centrala, billiga och har garage, ostädade eller inte😉 Jag har lärt mig så pass mycket av att kolla på bostadsannonserna att jag kan förutsäga vilka objekt som kommer att säljas DIREKT! Det verkar vara ytterst ovanligt med budgivning, ett hus kan ligga ut i 1-2 dagar och sedan ha blivit sålt, vilket innebär att säljarna inte bryr sig om att se om fler är intresserade!?
Japp, Os företag betalar tillfälligt boende i upp till 5 månader tror jag, så vi är inte alltför stressade över att hitta ett eget boende direkt. Men samtidigt så lär det nog bli ett renoveringsobjekt och då kan det ju ta tid att få det beboeligt… O är definitivt mer händig än jag!
Kram

Leave a Reply

