Show & Tell: Life after Death

25 02 2010

I know, I know, it is not Friday today but a little “Show & Tell” on a Thursday couldn’t hurt anybody… Anna in Stockholm chose the morbid (?) subject of “Life after Death” last Friday but unfortunately I didn’t have time to blog last week. However, the guests left yesterday (and just sent me a text message telling me that they had landed in Copenhagen) and I am trying to catch up (again!) with blogging, emailing, and various household chores…

Anyway, the subject of “Life after death” is not something I have a strong opinion about. I don’t know if it is a question of lack of imagination, but just like the question of “life in outer space”, which I mentioned in a Friday theme in 2009, I don’t give it much thought in my everyday life. Of course it would be great if there was something for us after death, that life goes on in another form, shape or dimension, but I guess there is no way for us to know before we die…

Tomb stone for Nils
Tomb stone for Nils Andersson, one of my ancestors on my maternal grandfather’s side. The inscription says that he was a farmer**at the property No4 Bosarp in Skipparp (part of Ravlunda parish) and was born the 13th April 18?? (year unreadable) and died in May 1883.

I like Bejla‘s interpretation of the expression “Life after death”, that everybody needs to learn to continue living after a dear one has passed away. So true but very difficult.

Another way of interpreting the theme, maybe a little far-fetched, is also one of my interests (that I haven’t really developed much yet); that of family history or genealogy. Fortunately my paternal grandmother and my maternal grandfather, as well as my maternal grandmother’s brother (farmor, morfar, mormors bror) did a lot of family research before they passed away and I hope that I will be able to continue their work in the future. I think that it is something we owe to past generations; to remember them and to collect their “life histories”*. We can learn so much from our ancestors; their lives and experiences have shaped the [family] environment where we have grown up, and therefore also formed who we are and where we are.

My ancestor Ingar's grave
Ingar Mårtensdotter was Nils’ wife and died in 1901 at the age of 49, 18 years after the death of her husband

My maternal grandmother’s brother did an excellent job of writing down everything he knew of his family, both facts (birth dates etc) and oral histories about the family, in an autobiography. My grandmother has kindly lent me the two typed and bound volumes of his [unpublished] work and I am trying to copy down everything that concerns the family in general in a Word document. The plan is to interview my grandmother to see if she remembers more or differently than her younger brother.

This is my way of making sure that my ancestors have a life after death

The old tomb stone of a murdered woman in the 19th century in Sweden
Not the grave of one of my ancestors, but that of a 19th century murdered woman. The inscription at the bottom of the tomb stone says “The poor woman’s tears and prayers didn’t affect them at all” (Den arma qvinnans tårar och böner rörde dem alls intet)

The grave in the photo above is an example of a person who after her death has lived on in history and people’s minds. Who would have thought that poor Hanna Johansdotter who was only 22 when she died would have a “life after death” and be immortalised in books and films. Hanna was buried at the same cemetery as part of my family, and her destiny was especially tragic. She was murdered in 1889 by her husband and her mother-in-law. The case is one of the most famous in criminal history in Sweden, both because it was discovered that the husband / son and mother[-in-law] had an incestuous relationship and because the mother was the last woman to be executed in Sweden in 1890. The son was released from prison in 1913. Read more here (in Swedish).

On another topic: I finished reading my 90th book since arriving to Puerto Rico yesterday. The big question is – will I manage to reach my goal of 100 books? I have more or less one month left before we move… Check out the books I have read on this page (also a link just below my header photo at the top of the blog), unfortunately I haven’t written reviews on all the books.

Oh, and the book I actually both started and finished yesterday was “Confessions of a Jane Austen addict“, which is kind of funny since I have actually read THREE Jane Austen-related books since November 2007, even though I wouldn’t call myself a JA-addict having only read Pride and Prejudice, Persuasion and Sense and Sensibility (Jane Austen wrote 6 books in total). My sister is the true Jane Austen addict in the family!

*) The Swedish word “levnadsöde” which directly translated would be “life destiny” seems to encompass more a person’s history and experiences during his / her lifetime, than the English word “destiny” which in Swedish is “öde”. What do you think?
**) Åbo[en] betyder “en jordägare som själv bebodde och brukade sin jordegendom” enligt det här släktforskningsforumet.


Actions

Information

25 responses

25 02 2010
Desiree

Interessant att din familj har forskat så mycket i släkthistorien och har en hel del dokumenterat. Sådant där är alltid spännande och visst kan personer leva vidare länge länge genom sin historia, levandsöde och andras minnen i flera generationer. Min pappa och farfar har också ägnat sig en hel del åt släktforskning och jag hoppas att jag en dag kan ta del av det här. Jag tycker alltid att det är spännande att höra just historier om släktingar som levt tidigare. Rysligt öde den stackars Hanna fick men hon lever vidare på många sätt genom sitt tragiska öde och död.
Hoppas du hinner läsa 100 böcker. Wow imponerande. Fast 10 böcker på en månad är ganska mycket men du kanske läser rätt snabbt och kanske behöver du inte välja de allra längsta och tjockaste böckerna.
Ha en fin dag.
Kram

25 02 2010
petchie

Desiree, jag vet faktiskt inte hur mycket som är nerskrivet som berättelser av morfar och farmor, men mormors brors “självbiografi” är guld värd, just för att det är minnen och historier. Farfar och hans syster gjorde något liknande om deras släkt. Det kan bli ganska torrt när det bara är släktträd och datum hit och dit.
Ja, stackars Hanna som blev mördad av sin make och svärmor – ett sådant öde skulle man verkligen inte vilja gå till mötes!
Jag har två påbörjade böcker som jag hoppas läsa slut den här veckan men sedan får det nog bli tunna böcker om jag ska hinna läsa 8 till före slutet på mars… Jag sträckläste dock boken igår, den var riktigt rolig och eftersom jag var väldigt trött så var det perfekt att fördriva tiden med en bra bok.
Kram

25 02 2010
petchie

PS Tack förresten för receptet och emailet, jag ska verkligen försöka göra den kakan till helgen!

25 02 2010
Saltistjejen

Roligt att du käner till så mycket bakåt i din familj och släkt! Som du säger kan sådant verkligen stärka ens identitet än mer och man får även en inblick i hur det var att leva på den tiden.🙂
Ang din 100-lista så hoppas jag du klarar den, men kanske får du ta och välja tunna böcker nu då, haha?!?😉
Passa iallafall på att NJYTA av värmen nu! Dör i Europa är det allt annat än varmt. Här är det sk snöoväder igen. Fast det känns mer som om det “bara” snöar konstant. Någon slgs snöblandat regn vilket är värsta sorten tycker jag. Blä! Jag längtar till vår och värme nu.
Kram!!

25 02 2010
petchie

Saltis, mormors brors självbiografi är verkligen fascinerande läsning eftersom jag får en inblick i hur livet tedde sig både för honom, mormor och deras syskon, men även längre bak i tiden. Han har bl.a skrivit om deras mormor (vars trasmatta ligger i vårt kök!!!) och hennes dröm om att hon stod vid en öppen grav med sina 8 barn runt omkring sig. Några veckor senare dog hennes man! Det kan inte ha varit lätt att sköta ett jordbruk ensam med 8 barn men hon klarade det.
Japp, det blir nog tunna böcker nu den närmsta tiden, jag har några på lut😉
Jag VET, O sa senaste igår att vi MÅSTE gå till stranden VARJE helg nu och bli riktigt solbrända innan vi flyttar tillbaka till Europa, hi hi. Jag gick just en strandpromenad nu i eftermiddags och satt och läste en stund. Det är skönast vid 15.30-16.30-tiden då solen står lågt och det inte är så varmt.
Kram

25 02 2010
Lotta K

Life journey= levnadsöde? Får mig att undra om det har funnits flera betydelser av öde, eller om vi använder levnadsöde istället för levnadsbana/levnadssaga?

25 02 2010
petchie

Lotta K, det var ett bättre förslag till översättning på ordet levnadsöde. Jag började fundera på om det är jag som har fått “definitionen” av levnadsöde om bakfoten eller om den engelska betydelsen av destiny är både ock (och?) – alltså både öde OCH levnadsöde. Kanske du har rätt i att vi använder ordet fel i svenska och borde säga levnadsbana istället. Jag har försökt leta på internet, men inte hittat något svar. SAOL verkar ju inte ligga ute på nätet och den innehåller ju ändå inte definitioner. Det är väl egentligen Svenska Akademiens ordbok som innehåller förklaringarna av de svenska orden?😕

25 02 2010
Erika

Det är intressant det där med släktforskning. Min pappa har släktforskat en hel del och jag har fått en hel del material själv och mina söners släktträd av pappa. Släktforskning kan vara både upplyftande och nedslående. Jag tror alla människor vill veta vilka de kommer ifrån, vilka som är ens förfäder/förmödrar, för det ger en känsla av att man vet vem man är. Samtidigt kan man få veta sådant man gärna hade sluppit veta, t ex incest, sjukdom eller händelser som gör att man inte är den man trodde man var/kom från där man trodde man kom från.
När du skriver att “we owe to past generations” kommer jag att tänka på hur man verkar se på förfäder i t ex afrikanska länder. Du kanske har varit afrikan i ett tidigare liv.🙂
Kram

25 02 2010
petchie

Erika, visst kan man hitta negativa händelser och fakta om ens förfäder, men de är ju också del av ens historia. Visst hoppas man att slippa finna ärftliga problem och sjukdomar men är det bland de närmsta generationerna kanske man vet det ändå, och är det längre bak i tiden tror jag inte att jag skulle bli så chockad. Vi har ju en intresssant grej med farfars farfar som bara var 16 när han fick en son (farfars far) med 8 år äldre kvinna, som dock 5 år senare blev hans maka och de fick ytterligare två barn. Min syster och jag undrar så hur omgivningen reagerade på det förhållandet och det utomäktenskapliga barnet som föddes 1890…
Det jag tänkte mest på när jag skrev texten i inlägget är att även om man är t.ex adopterad så kan det kanske vara intressant att släktforska om sin icke-biologiska familj – just för att (tycker jag i a f) allt inte bara handlar om ARV utan även om MILJÖ. Alltså den miljön man växer upp i, och hur ens biologiska eller icke-biologiska föräldrar och far/morföräldrar är / var och hur de har uppfostrat sina barn.
Jag skulle gärna vilja släktforska lite i Os familj för att få mer “kött på benen” om hans släkt. Det kan dock vara ganska känsligt, precis som du nämnde, eftersom man i Spanien haft både inbördeskrig och diktatur de senaste 100 åren. Nu vet O ganska mycket om var hans far- och morföräldrar stod i konflikterna men kanske inte direkt alla detaljer…
Ha ha, vem vet vem jag var i ett tidigare liv – om det nu är reinkarnation som gäller efter döden😀
Kram

25 02 2010
olgakatt

Släktforskning är verkligen intressant. Någon i min fars släkt har gjort en del men fastnade i ena grenen bara några generationer bort när min farfars farfar försvann ur kyrkböcker och husförhörslängder utan spår vart han tog vägen.

Undrar om du verkligen har ro att läsa 10 böcker medan du planerar för flytt! Slipper ni packa själva – annars skulle du väl vara upptagen med det redan, eller?

25 02 2010
petchie

Olgakatt, vad tråkigt att anfadern bara försvann så där ur alla register. O och jag har pratat om att försöka hitta hans förfäder i någonslags register – kyrkoböcker eller statliga men frågan är hur mycket som finns kvar efter alla oroligheter under 1800- och 1900-talen… De har iaf inte mycket nerskrivet i familjen.
Ha ha, ja, flytten hade jag nästan glömt bort😉 Vi kommer att få professionell flytthjälp men mycket kommer vi nog att försöka packa eller iaf organisera innan flyttdagen. Det är ju lite extra problematiskt eftersom vi bor i en möblerad lägenhet med sänglinne, husgeråd etc blandat med våra egna saker så det måste sorteras innan flyttgubbarna kommer. Jag började faktiskt idag med att sortera just sänglinne, badlakan och handdukar…

25 02 2010
Taina

Så kan man ju se det, dvs låta dem leva vidare genom de överlevande. Att släktforska är en stor dröm jag har haft men det har liksom aldrig blivit av. Tänk så intressant att få veta mer om sin släkt. Det sägs ju att det tar 3 generationer innan “ränderna” går ur en.

Jaha, så flytten går snart. Men var ska ni bo då? Tar ni med er allt?

Kramar!

25 02 2010
petchie

Taina, jag har inte alls kommit igång med någon seriös släktforskning utan jag har bara så smått börjat sammanställa vad som redan har forskats fram av mina släktingar. Fascinerande!
Japp, om en dryg månad ska flyttlasset gå och Os företag betalar för en möblerad lägenhet i Bryssel i ett antal månader så än är det ingen panik. Vilket är tur eftersom vi inte ens har en säng i Bryssel!! Vi sålde nästan alla möbler innan vi flyttade (några enstaka saker är i förvaring i Belgien), så “allt” är mycket men ändå inte eftersom vi inte tog med några möbler till PR. Vi har köpt en bokhylla, två fåtöljer och ett matbord som ska tas med hem. Vi har rätt till en container så jag hoppas att allt får plats.
Kram

26 02 2010
Annika

Tänk om man visste lite mer om släkten bak i tiden. Vet lite, men det är en bråkdel.
SÅ intressant att du ändå vet så pass mkt.
Det här var ett intressant och bra ämne, och jag har sällan läst med sådant intresse som i fredags, och idag hos dig.
All right, tio böcker kvar alltså…
Vet ni när flyttlasset bär av över Atlanten nu???
allt lär få plats i containern, de är ju så stora.
Kram!

27 02 2010
petchie

Annika, jag satt igår och skrev av min mormors brors levnadshistoria – det är verkligen fascinerande läsning; om deras barndom och vad han hade hört om sina föräldrar och far/morföräldrars uppväxt och liv. Jag får en bullerbykänsla över mormors barndom även om jag är säker på att det inte alltid var så positivt att växa upp på landet.
Jag tvivlar på att det blir tio böcker lästa den här sista månaden, men man kan ju ha det som mål! O ska bestämma flyttdatum med vår “relocation-agent” som sedan tar kontakt med en flyttfirma – alldeles för många mellanhänder tycker jag, men så länge det blir betalt och fixat så behöver jag väl inte bry mig så mycket. Så flyttdatum för flyttlasset är inte bestämt men antagligen runt den sista helgen i mars. Vi stannar nog här över påsk och bara semestrar några dagar.
Kram

26 02 2010
Anna (Sthlm)

Tycker du har gjort en jättebra tolkning av temat! Livet efter döden handlar ju verkligen om hur en död person lever vidare på olika sätt och ett av detta är ju hur vi minns den personen eller vad vi vet om den personen (även om vi inte minns). Jag skulle också vilja forska om min släkt men det är ingen som gjort det vad jag vet så jag skulle behöva börja från början. Vad kul att du vet så mycket om din släkt! Är du alltså släkt med den där Hanna?

Jag tror levnadsöde kan vara life story eller fate. “Her fate was…”. Fast det senare är ändå inte riktigt samma. Ibland är det helt enkelt så att vissa ord inte finns på vissa språk, eller betydelsen aldrig riktigt blir densamme.

Jane Austen-boken lät bra!

Kram!

27 02 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack, lite annorlunda än de andras tolkningar men jag tyckte att det här var ett bra sätt att undvika den hela religiösa / troende diskussionen. Släktforskning måste ha varit så mycket svårare förr när mina släktingar började forska – sitta och läsa microfiche och inte ens ha en dator att skriva in det på. Jag måste kolla upp hur mycket mer vi har nedskrivet som jag kan sammanställa. Själva släktträden är ju kul men det ger ju inte så mycket kött på benen som nedskrivna historier.
Nej då, den mördade Hanna var inte släkt med mig men ligger på samma kyrkogård på Österlen som några av morfars släktingar.
Exakt, vissa ord går ju knappt att översätta, eller iaf inte med ETT ord, utan man måste göra en förklarande översättning av ett uttryck / ord.
Jane Austen-boken var lättläst, en sådan där bok som kanske inte lämnar något större “longlasting” intryck men kul.
Kram

1 03 2010
Anna (Sthlm)

Glömde nämna förut ett projekt som heter Livsboken. Ivan Daza som startat Blatteförmedlingen (och råkar vara tillsammans med en vän till oss) har startat Jobbfabriken och Livsboken är ett projekt inom detta http://www.blatteformedlingen.se/?_PageId=8064

Om Livsboken:

För dig som vill fördjupa dig i människor och som vet att delad livsglädje är dubbel livsglädje. Att intervjua äldre människor om deras liv och förvalta det svenska kulturarvet genom skapandet av en Livsbok. Livsboken blir ovärderlig för familjen, barn, barnbarn och kommande generationer. Vi skapar även en kulturarvsbank på internet.

I rollerna ingår: projektledning, intervjuteknik, illustration, layout, redigering, bokproduktion, uppföljning, referenstagning etc. Läs mer om Livsboken nedan.

(Mer om Livsboken på länken ovan)

Tycker det är en jättebra idé!

På tal om Jane Austen fick vi en rolig bok i julklapp som du kanske kan läsa härnäst, Austen blandat med sea monsters och zombies!🙂
http://www.guardian.co.uk/books/2009/jul/15/austen-sea-monster-mashup

2 03 2010
petchie

Tack Anna för länktipsen, ska absolut kolla upp dem!
Jag köpte ett familjeträdsprogram i helgen och satt i söndags och fyllde i alla namn och datum vi har från de olika släktgrenarna – jag har uppgifter bak till 1700-talet! Väldigt intressant och inte helt lätt när det är många som har samma namn och uppgifterna ibland inte stämmer. T.ex hittade jag en mamma och en son vars åldersskillnad var 7 år… tror inte det! Och en släkting var gift med två kvinnor som hette Ellna, suck. Kusingifte har också förekommit en gång och då är det logik på hög nivå för att få det att stämma i släktträdet!!

27 02 2010
Johanna

Jag är stolt över att du läst Austen! Boken du läst nu har jag inte läst, men jag ska kolla upp den, JA-fan = Janeite. Kram!

27 02 2010
petchie

Johanna, har du läst böckerna mer än en gång? Jag har nog nästan alla 6 böckerna men som sagt jag har bara läst 3. Är lite sugen på att läsa om dem eftersom det väl snart är 15 år sedan jag läste dem!
Är du fortfarande en “Janeite”?
Kram

27 02 2010
Johanna

Pride and prejudice har jag säkert läst fem gånger. Emma, Sense and Sensibilty och Persuasion har jag läst ett par gånger. de två övriga är inte lika bra tycker jag… Jodå, jag blev hooked 1996 och kärleken består!🙂

27 02 2010
petchie

Nu när du nämner Emma, undra om jag inte ändå har läst FYRA av böckerna då… Hade glömt bort den boken. Mansfield Park och Northanger Abby har jag definitivt inte läst.

21 04 2010
bejla

Vilken makaber gravsten! Yngsjömordet har man ju hört om, men jag kom inte alls ihåg dessa detaljer.
Såg också at jag blev nämd.😉
Du har visst berättat lite om det förr, men visst är det kul att det är några i din familj som har intresserat sig för släktforksning och att man har fått ner det på skrift. Hade själv en önskan om att skriva om min familj, tyvärr har jag bara pappa kvar i den äldre generationen, så jag var helt enkelt inte snabb nog. Och boende här är det ju lite klurigt att få kontakt med eventuella andra som kan berätta något. Men, men…😉

21 04 2010
petchie

Bejla, jag tycker också att det är lite makabert att man nämner på gravstenen att hon mördades…
Det var så klokt det du skrev om livet efter döden, det ska jag komma ihåg.
Du kan ju alltid intervjua per telefon / skype eller via brev, men visst är det lättare om man kan träffa personerna ifråga. Jag har inte kommit så långt i mitt släktforskningsprojekt men jag tänker få ihop lite information om Os familj så snart som möjligt, du har ju rätt i att man inte har all tid i världen…

Leave a Reply

