Flyttdatum?

2 03 2010

Jag tar det här på svenska eftersom jag vet att vissa av Os kollegor, både här och i Belgien läser min blogg*, och inget är särskilt officiellt än… Många frågar om vårt flyttdatum och jag svarade följande på Mariannes blogg idag:

Frågan är vad som syftas på med “flyttdatum”:

  • Os sista arbetsdag i PR är den 31 mars
  • Vi funderar på att stanna över påsk och bara semestra några dagar, antingen i lägenheten om hyresvärdinnan går med på det eller på något hotell i SJ eller någonannanstans i Puerto Rico / Karibien (det är mitt uppdrag att kolla upp olika alternativ, vilket jag inte har gjort än pga internetstrul)
  • Flyttlasset går förhoppningsvis sista måndagen i mars, det är inte vi som ska boka flyttfirma utan det görs av en relocation-firma. Vi har som önskemål i a f den sista måndagen i mars.
  • Vår sista dag i PR? Någongång efter påsk, flyger antagligen till Bryssel via Spanien och stannar några dagar där…
  • Os första jobbdag i Bryssel? Antagligen runt den 15 april…
  • Bostad i Bryssel? Företaget ska fixa en möblerad lägenhet till oss i Bryssel så de närmsta månaderna kommer vi att bo provisoriskt medan vi letar ny bostad.

Hoppas att ni har fått lite bättre hum om våra icke-exakta planer nu!

An ingenious way to solve the bi-lingual sign problem

PS Internet har varit nere / otroligt segt de senaste dagarna och jag sitter nu på en kudde på en hård låg pall bredvid tv:n eftersom det trådlösa nätverket inte fungerar och datorn måste vara direkt kopplad till modemet. Det är varken särskilt bekvämt eller praktiskt, och vi får nog flytta internetmodemet till ett bättre ställe…

*) Är de tillräckligt nyfikna översätter de så klart den här texten😉


Actions

Information

24 responses

2 03 2010
Marianne

Hihi, ja det är klart att man är nyfiken🙂

SKÖNT att ni vet lite mer nu! Och härligt att O får så lång ledighet mellan jobben, det kan behövas när man flyttar. Det låter som en bra plan också att ta några sista dagar i PR och bara vara lediga tillsammans, då hinner ni göra det där ni inte har “hunnit” (det är ju bara så det är!) och besöka favoritplatser en sista gång.

SKÖNT också att ni har en plats att landa på, så hinner ni leta efter någonting bra på plats. Det blir så mycket enklare då!

KRAM!

3 03 2010
petchie

Marianne, ha ha, jag förstår att ni är nyfikna och eftersom jag har fått frågan ett antal gånger i olika bloggkommentarer så tänkte jag att det är nog bäst att svara en gång för alla… Det är ju säkert mycket som kommer att hinna ändras innan slutet av månaden men det här är vår tidsplan i a f.
Absolut, O behöver semester mellan jobben och vi behöver ju några dagar i Bryssel för allt administrativt – folkbokföring, sjukförsäkring, lånelöfte hos banken etc. Skönt att vi redan vet hur det funkar i Belgien, det gör allt så mycket lättare (hoppas jag, ha ha, belgisk byråkrati kan få en att slita sitt hår).
Det är perfekt att vi inte behöver stressa om bostad heller, speciellt som vi ju hoppas att hitta en bostad att köpa i Bryssel. Jag funderar dock lite över logistiken när det gäller flyttlasset som väl kommer ta minst en månad att komma fram. Det jobbiga är våra KLÄDER – om man flyttar i april till Europa måste man nog räkna med att planera för TRE årstider; vinter, vår och sommar (i a f de dagarna vi är kvar i Karibien) och det ska få plats i våra resväskor…😕
Kram

2 03 2010
Anne

Hihi, vad kul att läsa på svenska på din blogg. Samtidigt lite konstigt, ögat och hjärnan är så van att det liksom “ska” stå på engelska här….
Inte långt kvar nu, vips och så är ni i Bryssel igen. Låter som bra planer med flyttdatum och upplägg. Men oj, vad fort det gått. Känns som igår du och jag började få kontakt med varann och du då planerade en flytt till PR. Oj, vad tiden går. Jag blir nästan lite nostalgisk nu… Kram!

4 03 2010
petchie

Anne, ha ha, i början skrev jag faktiskt några inlägg på svenska men det var nog ett tag sedan… Jag får ibland frågan från läsare varför jag skriver på engelska men det var ju för att jag startade bloggen när VI, som ett engelskt-talande par, skulle flytta hit så att de gemensamma vännerna och familjen (min, Os familj kan ju inte engelska och läser inga bloggar) skulle kunna läsa om våra äventyr.
Tänk, bloggen fyller snart 3 år (i maj) och det innebär att du och jag har “känt” varandra i ca 3 år eftersom din blogg var en av de första jag började följa.
Kram!

2 03 2010
Saltistjejen

Ja det var många frågor som fortfarande liksom hänger i luften?! Men jag hoppas ni snart får mer konkreta svar så ni båda kan börja förbereda er mer på flytten. Gissar att det känns både roligt och sorgligt att lämna PR. Det kommer ju bli ett helt annat liv nu, särksilt för dig som ju kommer börja leta jobb när ni kommer till Europa. Men samtidigt så kanske det känns bra också? Och att komma närmare familj och vänner i Europa måste ju vara något som ni känner väldigt positivt inför!
Nu hoppas jag bara att ni ska komma hit och hälsa på innan ni flyger hela vägen över Atlanten!!!🙂
Kraaam!

4 03 2010
petchie

Saltis, ha ha, ja, det är inga exakta planer än men mer konkreta än de varit förut – allt är relativt😉
Det ÄR sorgligt att lämna Puerto Rico, speciellt som jag undrar hur ofta vi kommer att komma tillbaka hit. Det är ju inte som mina “fd länder” i Europa som är lättare att nå och kunna hälsa på gamla vänner och ställen. Men samtidigt känns det bra att flytta tillbaka, vi är redo för det nu. Jag var inte “färdig” med Puerto Rico för ett år sedan och var glad att vi fick förlängt, men nu är det dags känner jag. Först och främst för att jag känner att jag inte kan vara hemmafru för all evighet… och ja, det är ju så mycket lättare att träffa familj och vänner när man bor mitt i smeten!
Jag också, jag hoppas också att det blir en NYC-resa först. Men nu har Os chefer börjat snacka om att skicka honom på jobbresa till det stora landet söderut som börjar på B och slutar på -ien… Arrrggghh, det är mindre än en månad kvar tills vi ska flytta och han känner sig urstressad om han ska hinna dit dessutom. Mycket hellre NY!!
Kram!!

2 03 2010
Annika

Jag är skitnyfiken på allt som har med er flytt att göra…
SÅ glad iallafall att ni har ngt konkret att GÅ på nu!
Det måste vara en lättnad.
Jag är så glad för er skull. Och sen tycker jag, på ngt märkligt vis, att ni passar att bo i Bryssel. Det “känns” som rätt stad för dig och O!
Undrar så hur det kommer att kännas då ni kommer dit igen?
OCH hur mkt ni kommer att sakna PR? Det ska bli intressant att ta del av allt det där.
Ja, Petra…Skriver under på Annes ord. Det känns som igår vi lärde känna dig. Vet inte hur vi “fann” varandra, men du bodde i Bryssel!
Tänk vad roligt och givande och fantastiskt detta med bloggandet ÄR!!!
Antar att inga nya resor är inplanerade till DC. Och om du kommer till NYC one more time så KAN det ju hända att jag kan komma upp, men inga löften om DEN saken.
Iallafall har det varit så KUL med din PR-blogg under dessa år. man inser hur PR skiljer sig från USA. Det är som eget litet land, helt klart.
Mycket har man fått lära sig här på din blogg.
OCH ännu ska ni ju inte hem. Du får MAXA din sista månad på PR!! MAXXXXAAA!!!
Kramar i massor!!

4 03 2010
petchie

Annika, vad kul att ni tycker att det är intressant med våra flyttplaner och framtidsplaner🙂 Ja, jag tycker också att det är mycket mer konkret nu än förut. O sa imorse att flyttfirman nog kommer nästa vecka för att göra en uppskattning på hur mycket vi har som ska flyttas – det kan ju bli intressant, jag får väl gå och peka på vad som är vårt… Själva flyttdagen kommer nog att bli svettig, min mardröm är att vi EFTERÅT öppnar ett skåp och inser att det är fullt med våra grejor som flyttgubbarna har glömt!
Jag tycker att det är så roligt att du tycker att vi passar att bo i Bryssel! Jag tror faktiskt att du har rätt, vi är ett perfekt europeiskt par som passar in i Europas huvudstad😉 Skämt åsido, så är vi en bra kombo – O från syd, jag från norr, han jobbar inom ett privat företag som har nada att göra med EU och hade mest belgiska vänner och kollegor, jag jobbade inom EU och hade mest europeiska vänner och kollegor. Det kan bli ensidigt om båda jobbar inom EU, för mycket “Eurocrat”-snack och fokus.
Jag tror att jag hittade din blogg via Anne – jag har för mig att hennes blogg var den första jag började läsa men jag kommer inte ihåg HUR jag hittade henne. Ungefär tre år sedan var det iaf, min blogg fyller 3 i slutet på maj!
Jag är glad att jag har kunnat lära er lite om PR och så kul att du och familjen faktiskt kom hit och hälsade på oss!!
Stor kram
PS Ja, vi har pratat löst om en NYC-helg, beroende på om O ska till NJ eller inte om någon vecka. Det skulle vara sååå kul om du kunde komma upp, så fort jag vet något så får vi se om det är möjligt.

2 03 2010
Elisabeth

Jag gillar verkligen den fiffiga lösningen på den tvåspråkiga skylten!

4 03 2010
petchie

Elisabeth, jag med – belgarna är ganska smarta ibland😉

2 03 2010
Anna (Sthlm)

Tänkte just skriva att de kan ju alltid använda Google Translate! De kanske blir EXTRA nyfikna när de ser att det är på svenska🙂

Verkar som ni egentligen vet ingenting!😉

4 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag vet! Men jag tänkte att det är nog inga som läser bloggen helt slaviskt och om de då ser att det är på svenska så rycker de kanske bara på axlarna och surfar vidare😉 Och det är egentligen ingen fara OM de får reda på det, det är väl mest för min egen skull att jag inte ska känna att jag basunerar ut info som inte helt offentliggjorts än.
Nja, du vet allt är relativt och i jämförelse med innan så känns situationen väldigt konkret för oss🙂 Nu har O dessutom snackat med relocation-firman som ska kontakta flyttfirman och de kommer antagligen redan nästa vecka för att kolla hur mycket grejor vi har… När vi skulle flytta från Bryssel sa de att det skulle ta några timmar att packa alla våra saker, ha ha, det tog en HEL dag. Grejen är ju att för att deras försäkring ska gälla så får vi inte packa något själva. Vi kommer dock att packa alla textilier (lakan, handdukar, kläder) själva i vacuumförpackande Space Bags så att de är bättre skyddade.
Kram

2 03 2010
Annaluna

Du fortsätter väl med bloggen i Bryssel sen?
Hur känns det att nästan ha ett flyttdatum? Och att lämna PR efter den långa tiden? Jag hoppas att ni får en bra sista tid och en härlig semester innan ni flyttar!

4 03 2010
petchie

Annaluna, absolut och du fortsätter väl att läsa den även om den inte handlar om din älskade ö??😉
Det känns helt overkligt att vi ska flytta om mindre än en månad! Jag gick på stranden igår eftermiddag och insöp atmosfären och försökte inse att om en dryg månad går jag på Bryssels [skitiga] gator…😕
Tack, jag hoppas också att vi får några riktigt mysiga sista dagar här.
Un abrazo

2 03 2010
Desiree

Då är ni inne på sista månaden nu alltså, spännande. Jag tror att våren är en av de bästa årstiderna att flytta tillbaka på. Det låter otroligt bra att företaget fixar temporärt boende och kontainern till er. Det gör ju logistiken betydligt lättare. Vi inser att tillbaka flytten inte är helt lätt. Det är mycket att tänka på. Eftersom bostadsmarknaden ser ut som den gör i Sverige med stor risk för bobubbla skulle vi helst vilja avvakta lite med att köpa och istället hyra något första året. Men att hitta något lämpligt att hyra i Sverige i andra hand verkar inte helt lätt. Eftersom vi sålde på botten här har vi ingen lust att köpa på topp i Sverige och sedan råka ut för ett rejält tapp på marknadsvärdet igen. Men vi får se hur det blir med allt.

Skönt att få avsluta med lite ledighet. Det gör ni helt rätt i. Det är perfekt att ta ut lite ledighet mellan jobb. Har du börjat söka jobb i Bryssel ännu eller kommer du vänta tills ni är på plats?

Det är väldigt svårt att plannera i detalj eller exakt. Jag tror inte att det går. Man får liksom vara beredd att improvisera och lösa problemen allt eftersom de dyker upp.Men det låter som ni har en bra plan.
Jag hoppas så som Annaluna att du kommer att fortsätta med bloggen i Bryssel sen också.

Kram

4 03 2010
petchie

Desiree, det är spännande men lite skrämmande också. Jag är ganska nervös inför att komma tillbaka till Bryssel utan jobb och permanent bostad. Det kan nog ta ett tag att landa och kan bli värsta “kultur / klimatkrocken” att vara tillbaka på ett ställe som man har bott på innan, men då under helt andra förutsättningar.
Det är verkligen lyxigt att vi får flytten och temporärt boende både organiserat och betalt av företaget. Det gör ju hela flytten så mycket mindre stressig och jobbig. Jag förstår att det är ett stressmoment för er, det är inte lätt att hitta en bostad att HYRA i Sthlm😦 Det är konstigt att bostadsmarknaden inte sjunkit i Sverige, det verkar ju verkligen vara en bubbla… I Bryssel är marknaden långsam och går fortfarande neråt enligt våra belgiska vänner.
Om vi inte hittar något att köpa inom de närmsta månaderna så är det inga problem att hitta en hyreslägenhet i Bryssel till ett ok pris. Jag vet inte hur lätt det är att hitta något för en kortare period men i värsta fall får vi hyra möblerat – vi har ju ändå inga möbler och vill kanske inte köpa nytt innan vi vet hur en permanent bostad ser ut…
Nja, jag har inte börjat leta jätteaktivt än efter jobb i Bryssel men det är verkligen dags för det nu!! Jag planerar att anmäla mig till ett sk uttagningsprov för att bli tjänsteman på Europeiska Kommissionen. Jag jobbade ju där i 5½ år men med korta kontrakt som förnyades med jämna mellanrum. För att få fast anställning måste man klara ett uttagningsprov och det brukar vara 10 000-tals människor som gör proven (skriftliga och muntliga) för några hundratal platser.
Ingen fara, bloggen kommer att fortsätta och jag hoppas att ni alla kommer att tycka att det är lika intressant med våra liv i ett icke-exotiskt land som Belgien😉
Kram

2 03 2010
Taina

Tack för detaljerna för jag ÄR verkligen nyfiken😉

Kramar och lycka till med allt som ska fixas och trixas

4 03 2010
petchie

Taina, ha ha, det är många som är nyfikna i en strut här😉 Kanske därför vi läser bloggar, hi hi.
Tack, jag har så smått börjat samla ihop det som redan kan packas – lakan, badlakan etc. Alla textilier ska stoppas i Space bags och på så vis vacuumförpackas. Costco säljer just nu Space bags igen så det blir nog ytterligare några stycken som behövs inhandlas. Vi packade alla våra kläder och sängkläder etc så när vi flyttade hit och när vi öppnade påsarna efter mer än 2 månader så luktade allt nytvättat!!
Kram

3 03 2010
Helly

För mig ser det ut som det är ganska klara planer. Tänk vad van man blir att aldrig veta vad som händer härnest… Jag får inte ens boka vår semester mer än 2-3veckor i förväg för då känner sig sambon som att det är tvunget och inte något roligt som semester… Vad är det för fel med att ha något att se fram emot…?

Hoppas de hittar en bra lägenhet åt er i Bryssel och att allt ordnar sig smärtfritt…

Lycka till!

Kram

4 03 2010
petchie

Helly, det är roligt hur vissa av mina läsare tycker att det verkar väldigt osäkert fortfarande och andra, som du, tycker att det verkar ganska klart😉 Jag tycker själv att det är relativt konkret, kanske just för att vi levt i ovisshet i så många månader nu.
Ha ha, italienare och spanjorer verkar ha total oförståelse för FRAMFÖRHÅLLNING!! Det de inte fattar är att det blir så mycket BILLIGARE om man planerar semestern i förväg och som du säger, det är ju så trevligt att ha något att se framemot!! O brukar ge mig i uppdrag att planera semestrar, kolla flygbiljettpriser etc men sedan kan han aldrig ge mig ett exakt datum för när han kan ta semester från jobbet… Det brukar ordna sig till slut men det är frustrerande😕
Tack, vi hoppas på ett visst ställe i Bryssel där O vet att företaget brukar hyra möblerade lägenheter. Det ligger nära där vi bodde innan och mittemot en metrostation så det skulle vara perfekt!
Kram

3 03 2010
Petra Stegman-Axlund

Haha, håller med Anne. Skumt att läsa på svenska på din blogg. =) Skönt att datumen börjar falla på plats, alltid enklare att planera när man vet. Även fast vi inte direkt bott grannar nu så känns det ändå lite “åh nej, ska hon flytta ifrån mig nu”. Konstigt va? Fast du kommer säkert tillbaka till NYC va? Och kanske kan jag göra en stop over i Bryssel framöver om jag ska till Sverige?

P.S. Du vet att dina engelskläsande kollegor säkert vet att man kan översätta ganska lätt med … ah, nu vill jag ju inte skriva VAR och tipsa alla om det. Men det är den största sökmotorn som har en översättningsfunktion.

4 03 2010
petchie

Petra S-A, ha ha, jag vet att de nyfikna kollegorna mycket enkelt kan översätta den här texten och 31 mars är ju lätt att fatta (mars heter ju mars på franska och mart på nederländska).😀
Vad glad jag blir att du känner så, men du, vi kommer nog att träffas igen – du får komma till Bryssel och kolla träningsläget där eller så ses vi i NYC! Vi har vissa lösa planer på att åka till NYC (framförhållning vad är det???) nu i mars men det beror på Os jobbreseplaner… Alltså OM han måste åka till NJ runt den 15-17 mars tar vi en helg i NYC (före eller efter den 15/3) och jag stannar under veckan. Jag hör av mig så fort vi vet något – förhoppningsvis redan idag / imorgon.
Kram

3 03 2010
David

…eller skaffa en längre nätverkssladd?

4 03 2010
petchie

David, ha ha, vad rolig man kan vara… Jag ska se vad jag kan göra för nu börjar jag få riktigt ont i nacken och ändan av att sitta så här lågt.
Kram

Leave a Reply

