Show & Tell / Friday theme: Morning

5 03 2010

A new month and a new Show & Tell-hostess, Saltis who has chosen the following themes for March:

5th March (today): Morning
12th March: Time
19th March: Longing
26th March: Change

I am not a morning person, but I am definitely a breakfast person. When I was working I used to have problems to get up early enough in the morning to have a proper breakfast, since I can’t eat immediately when getting out of bed. Nevertheless, if I have time to really wake up, I do enjoy a good breakfast and I actually “trained” myself a few years ago to eat porridge before going to work. On the weekends I usually potter about before preparing a big brunch with O – usually including pancakes or newly baked scones…

Weekend brunch with scones

Speaking of breakfast; this morning I have a breakfast date with my Peruvian friend M and French friend E at a local bakery called Kasalta. It will be interesting to see if our breakfast will be conducted in French or in Spanish*… M and I had a funny conversation yesterday about when and where to meet:

P (in French): – So we meet tomorrow at 9 o’clock at Kasalta.
M (in Spanish): – Yes, in that bakery (panadería), what is it called?
P (in French): – Yes, the bakery (boulangerie) Kasalta.
M (in French): – Oh, we are meeting in the Bakery (La Boulangerie)?
P (in French): – Yes, Kasalta.
M (in French and Spanish): – In the Bakery (La Boulangerie) or (la panadería) Kasalta?

… Opps, there is a French bakery called La Boulangerie (The Bakery) and then there’s the [Cuban?] bakery called Kasalta! Actually, it doesn’t matter what we are talking about, M and I always have confused conversations mixing French and Spanish but we usually end up understanding each other anyway, ha ha!

When I was learning French in school, we studied the following poem about a breakfast:

Déjeuner du matin by Jacquest Prévert (from the collection “Paroles”, 1946)

Il a mis le café (He poured his coffee)
Dans la tasse (in the cup)
Il a mis le lait (he poured the milk)
Dans la tasse de café (in the coffee cup)
Il a mis le sucre (he put the sugar)
Dans le café au lait (in the coffee with milk)
Avec la petite cuiller (With the small spoon)
Il a tourné (he stirred)
Il a bu le café au lait (He drank the coffee with milk)
Et il a reposé la tasse (and he put the cup back)
Sans me parler (Without speaking to me)
[…]

Croissants, Marigot, St Martin
A typical French breakfast contains at least one or two croissants, and coffee with milk (café au lait)

It is a very sad poem about a dysfunctional couple, at the end the man leaves without a word and the narrator breaks down in tears. But it is perfect for learning the French tense of “passé composé” (past) tense and I guess that’s why it is used in French language studies all over the world.

Eggy breakfast

The Swiss singer Stephan Eicher has sung about another couple having breakfast. The title of the song translates as “To have breakfast in peace”, and tells the story of a woman who asks her partner (the narrator) to not read the newspaper at breakfast and tell her the bad news from around the world. That is actually something I really miss from living in Sweden, where I always used to have a subscription to a morning paper.

Déjeuner en paix (French lyrics written by Philippe Dijan)
[…]
Je regarde sur la chaise le journal du matin (I look at the newspaper on the chair)
Les nouvelles sont mauvaises d’où qu’elles viennent (the news are bad wherever they come from)
” Crois-tu qu’il va neiger ? ” me demande-t-elle soudain (“Do you think it will snow? she asks me suddenly)
” Me feras-tu un bébé pour Noël ? ” (“Will you make me a baby for Christmas?”)

Et elle prend son café en riant (And she takes her coffee while she laughs)
Elle me regarde à peine (she hardly looks at me)
Plus rien ne la surprend sur la nature humaine (Nothing more surprises her of human nature)
C’est pourquoi elle voudrait enfin si je le permets (That’s why she would finally like, if I allow it)
Déjeuner en paix, déjeuner en paix (To have breakfast in peace, to have breakfast in peace)

(my rough translation)

And here’s the song for you to enjoy on a Friday morning:

My interpretation of today’s theme became a blog post about French breakfasts, I hope that’s ok, Saltis?😉

Other participants in “Show and tell”, who have probably shown and told more about MORNINGS instead of breakfasts:
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Mais-oui, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, and Under Ytan.

*) Especially as E is M’s former French teacher and we all know each other from the Alliance Francaise…


Actions

Information

27 responses

5 03 2010
Taina

Intressant tolkning av dagens tema! Och oj vad man lär sig mycket av att läsa andras inlägg egentligen. Den franska frukosten kan ju vara SÅ god, men hur NYTTIG är den? Själv dricker jag gärna kaffe före den “riktiga” frukosten, men det finns många som du som inte klarar av att äta direkt. Tänker på alla skolbarn som ska iväg tidigt på morgonen och inte får i sig något. Jag har “tvingat” mina barn så att det slinker ner något i alla fall…

Hahaha, kul med missförståndet The Bakery! Men det brukar ju reda ut sig till slut.

Trevlig helg!

Kram

8 03 2010
petchie

Taina, tack! Jag har inte hunnit kommentera på ditt fredagsinlägg än men det är läst!
Ha ha, i medelhavsländerna har man inte hört talas om att frukostar ska var NYTTIGA… Men så äter de väl ofta några tapas eller smörgåsar vid 11-tiden (“elvakaffe”?) för man äter ju lunch senare än i Sverige. Hos Os föräldrar serveras det muffins och frukt till frukost – minst en banan plus någon annan frukt. Det är intressant att O och jag alltid äter sk svensk frukost (gröt, smörgåsar plus frukt) när vi är hemma hos oss själva!
Ja, snacka om “goddag yxskaft”-samtal förra veckan men det blev rätt till slut, puh!
Kram

5 03 2010
Helly

Första bilden såg ju perfekt ut. Själv har jag lyckats övertyga sambon att svensk frukost är bäst och han har blivit frälst😉 Nu försöker han även övertala alla sina kompisar och släktningar, men de bara skakar på huvudet och tycker att det räcker med en latte macchiato och en cornetto på morgonen ….

8 03 2010
petchie

Helly, det var en perfekt frukost😉 Scones är bara så gott och lättbakat! Min O är precis likadan, han älskar svenska frukostar och är den som förbereder skivad gurka och tomat etc. Men när vi är i Spanien är det madalenas (muffins) + frukt som gäller. När jag hälsade på en italiensk kompis familj åt vi (DE) schweizisk choklad till frukost!? Äter man “tramezzini” på Sicilien också lite senare på förmiddagen? Jag älskar sådana trekantssmörgåsar, mums!
Kram

5 03 2010
Saltistjejen

Du det var väl en jättebra tolkning!🙂 Det är ju DETTA som är så kul med fredagsteman. Att ALLA kan tolka de på SITT vis! Roligt att läsa.
och frukost ja. Förr åt jag nog bättre numer är det så stressigt på morgnarna att det inte alltid blir så mycket frukosterande tyvärr…
och det där med franska är lustigt. Att vissa saker verkar vara sådant man läser var man än lär sig franska!🙂
Även om jag faktiskt aldrig läste just den dikten, men många som läst franska på olika ställen har ändå gemensamma nämnare i form av sånger, verser etc…🙂
Kul med er konversation också! Haha, tur att ni till sist förstår varandra ändå!
Och du sist men inte minst MEGAKRAAAAAAAM!!!!!

8 03 2010
petchie

Saltis, tack, jag blev lite osäker på om jag hade kommit helt bort från ämnet, speciellt som vi ju faktiskt haft “Frukost” som fredagstema tror jag…
Det är faktiskt sant att det är vissa återkommande texter och böcker man alltid får läsa, oavsett var man studerar franska. T.ex så har jag alltid förundrats över att man läser EN VISS Maigret-deckare, den belgiske författaren Simeon skrev säkert 50+ böcker om polisen Maigret men det är alltid “Maigret et le clochard” (Maigret och luffaren) man läser! Jag läste den på Lkpgs universitet, min mor läste den på gymnasiet i Eslöv och jag har sett den på andra kurslitteraturlistor också.
Problemet med min peruanska väninna är att hon alltid har så bråttom och inte alltid lyssnar på vad man säger, så det blir ofta missförstånd😉 Ytterligare ett knäppt missförstånd uppstod under frukosten som jag måste berätta för dig via email…
Tack för kramarna!

5 03 2010
Desiree

Det här fredagstemat gillar jag verkligen. Oh du och jag är lika då det gäller frukost. Jag är verkligen en frukost person. Jag skulle säga att just frukost kan vara en av de bästa och godaste måltiderna på hela dagen men jag vill gärna få vakna till lite och äter helst ett par timmar efter att jag har gått upp. På vardagarna packar jag med mig frukost och äter på jobbet framför datorn. På helgerna tar jag det lungt och fixar och fiffiflurar med annat och sedan dukar jag fint och tar fram alla godsakerna. Att plannera helgen frukost är alltid underbart. Shit nu blev jag sugen på scones igen när jag såg dina bilder. Det får det nog bli under helgen. Ha en underbar helg och helg frukost.
Tack för översättningarna till de små franska snuttarna. Jag gillade verkligen den om mannen och hur han tog sin tid med sitt kaffe, sin lilla kafferitual. Det är att njuta. Ha en trevlig frukostträff och roligt att ni blandar språk på detta sätt.

Kramis

8 03 2010
petchie

Desiree, kul att vi är lika med att inte kunna äta direkt när vi stiger upp. Men du är så duktig med att stiga upp tidigare så att du hinner med träning innan ni sticker till jobbet! Att ta med sig frukosten till jobbet är en bra idé som jag ska tänka på när jag väl börjar jobba igen.
Ha ha, visst är det en lockande frukostbild på scones:en! Det blev annat bröd bakat av O den här helgen men jag tycker att scones är ganska oslagbara som frukostbröd!
Mannen som dricker sitt kaffe i dikten tar sin lilla tid, men det som inte kanske framgår från raderna som jag översatte är att det är en mycket tyst man som varken tittar eller tilltalar sin fru, och han går sin väg på slutet medan hon sitter kvar och gråter. Sorgligt!
Kram

5 03 2010
Fran and Steve

I so enjoy your posts. I initially read your blog because you wrote about my hometown, San Juan. Now I am hooked on your writing style, different themes, and beautiful photography. I hope you don’t stop writing as you leave the island! Fran

8 03 2010
petchie

Thanks Fran! You made me really happy with your compliment!! Of course I will continue the blog once we are back in Europe. Have you ever been to Belgium? Brussels is a very international city and I love the mix of languages and cultures there.

9 03 2010
Fran and Steve

My trips to Europe a long time ago (20th Century!) consisted of multiple visits to Spain, Austria, and Switzerland. After we move to PR, Steve wants to sail across the pond so we can cruise the Mediterranean and adjacent seas. Only time will tell if that will become a reality, and if it does, we will be visiting the lower latitudes. Would love to travel to Belgium, the Netherlands, Germany and other countries, but that’s not on our radar at this time. Life’s so short… and unfortunately, we’re not so young… : | Fran

9 03 2010
petchie

Fran, it’s not just that life is short – money and time might also be an issue😉 I would love to travel the world but when living abroad it is important to also go home and visit family and friends. That is one of the reasons why we are looking forward to moving back to Europe – easier (and cheaper) to go to Sweden or Spain for a long weekend… But we will definitely miss our life in Puerto Rico!
Sailing across the Atlantic sounds like a great adventure!

6 03 2010
Anna (Sthlm)

Jag är också frukostperson men inte morgonperson!🙂 Var morgonpigg förr om åren men nu är jag inte det, delvis för att jag går och lägger mig senare men inte bara tror jag. Man ändras🙂

Den första frukostbilden tror jag att jag har sett några gånger🙂

Hur var Kasalta då? Om ni nu hamnade på samma ställe alla tre i alla fall🙂

Franskan i dikten samt i sången var ungefär på den nivån jag förstår!🙂

Kram!

8 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag är en sådan där person som helst inte pratar direkt när jag har vaknat.. Jag läste din kommentar på Desirees inlägg att du kan vara ganska pratglad på morgonen😉 Morgonpigg har jag aldrig varit, mor har kommenterat någongång att även som barn sov vi relativt länge alla 3 syskonen!
Hm, tror bara att jag lagt ut scones-frukostbilden en gång innan, för att illustrera sconesreceptet. Men andra frukostbilder från vårt lilla “balkongbord bredvid balkongen” har förekommit på bloggen!
Japp, vi hamnade alla 3 på Kasalta och det var en mycket trevlig frukost som vi ska göra om på fredag! Ska försöka komma ihåg att ta med mig kamera då. Jag kom först, sedan fransyskan och sist peruanskan – vilket inte var så förvånansvärt, ha ha. Fransyskan och jag satt och påpekade att det var mest äldre människor på bageriet och när peruanskan kom visade det sig att hon kände hälften, ha ha! (hon är ju 54 så äldre än oss men de flesta var mer i 60-80-års åldern!)
Franskan i texterna ovan är ju ganska lätt att förstå, det är väl därför jag kommer ihåg dem😉
Kram

9 03 2010
Anna (Sthlm)

Jag kan vara lite sur ibland på mornarna, enligt Peter i alla fall🙂

Dina föräldrar kan dock minnas fel, man vet aldrig. Min mamma säger att jag var jättejobbig tonåring men vad gjorde jag?? Jag var moody men de kunde ju lita på mig, jag var ju inte vild och bröt en massa regler hela tiden. Men det beror ju på vad man jämför med🙂

Jag trodde du lagt ut scones-bilden tidigare men det var nog kanske liknande frukostbilder just från balkongen som du säger.

9 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag med! Imorse trodde jag aldrig att O skulle sticka till jobbet så att jag kunde få sova vidare en stund till😀 Han har en tendens till att vilja kramas och småprata med mig som inte behöver stiga upp, jag brukar vara totalt sömndrucken och knappt kunna hålla ögonen öppna… Om JAG ska uppe före honom, smyger jag omkring och han rör inte en fena!
Jag VET att jag var en moody tonåring, men jag var också pålitlig och skötte mig. Men SUR som bara den, ha ha!
Jodå, sconesbilden var uppe på bloggen för någon vecka sedan med sconesreceptet. Jag har en massa frukostbilder från bredvid balkongen – det är där vi alltid sitter på helgerna och äter frukost…

7 03 2010
Simone

MMM, frukostar gillar jag också! Fina bilder och härlig tolkning.

8 03 2010
petchie

Simone, tackar! En god frukost kan verkligen vara så mysig, men man måste ha TID!

7 03 2010
Annika

Så kul at du är med på temat igen, Petra. Jag måste genast länka upp dig igen!!!
Åh vilken sanslöst god frulle. OJ, det bara suger till i magen på mig då jag ser den…
GUD, den som finge sätta tänderna i den där just NU!!
Morgonperson är jag. och jag skulle önska att jag kunna unna mig en sådan frukost som du visar upp lite oftare…suck…
Det är nog bra att du översätter franskan, för jag kan inte ett ord.
Stora kramar!!

8 03 2010
petchie

Annika, japp, jag var med förra veckan också😉 Jag är dålig på att hinna runt till alla på fredagarna men hoppas att det går bra att man läser ikapp efteråt.
Ha ha, jag tycker själv att frukostbilden är sååå “mouthwatering”, det är något med de olika färgerna som gör den extra lockande. Nu har vi bara Herrgårdsost kvar från Sverige och jag har verkligen kommit fram till att jag tycker att det är en riktig tråkost i jämförelse med t.ex Prästost och Port Salut.
Hi hi, ja, det är väl inte så många av mina läsare som kan franska😉
Kram

7 03 2010
Fröken Anki

Den där frukostbrickan på första bilden ser inte ut att gå av för hackor inte. Kul att O är så förtjust i att baka också. Det är ju så gott med nybakt!

Croissanterna ser himla goda ut också. Det är nåt jag ibland saknar på helgen. Färska croissanter, för det kan man inte köpa några goda här. Visst kan jag väl försöka baka själv, men… Nä det orkar jag inte! Det tar ju liksom lite tid.

Hoppas ni haft en fin helg!
kram

8 03 2010
petchie

Fröken Anki, det var en väldigt lyckad frukost[uppdukning]! Vi brukar försöka att förbereda smörgåsarna i köket eller iaf hyvla upp ost etc eftersom det är för varmt och fuktigt att låta ost och skinka m.m stå framme i värmen.
Jag har inte för mig att vi åt croissants och pains au chocolat (min favorit) så ofta i Bryssel men visst hände det ibland på helgerna… Framförallt när mina föräldrar var och hälsade på, då brukade far gå till bageriet och handla på morgnarna😉 Jag har aldrig försökt göra egna croissanter, det låter alldeles för komplicerat och tidskrävande!
Kram

8 03 2010
Anne

Jag är hungrig när jag surfade in hos dig, det gjorde inte hungern mindre😉 Åh, så gott det ser ut. Helt i min smak. Upplägget med gurka och tomat (eller paprika) som uppskuret sådär känns väldigt svenskt. Eller?
Instämmer helt med det du säger förresten: Frukostmänniska men inte morgonmänniska.

8 03 2010
petchie

Anne, inte bra att vara hungrig när man läser bloggar som skrivit om morgnar😉
Japp, det är nog väldigt svenskt med gurka, tomat och paprika på frukostbordet! O tycker att det är supergott och är ansvarig för att skiva riktigt tunna skivor gurka! Mina franska kompisar bjöd oss på brunch en gång med just sådana grönsaker på bordet – jag reagerade inte på det men de påpekade att de fått idéen från mitt 30-års firande i Sverige då de fått “svensk frukost” två ggr!
Så vi är några icke morgon- men dock frukosttjejer här, kul!
Kram

9 03 2010
Anna (Sthlm)

Skulle också säga att tänkt vad sjukt att i andra länder äter man choklad och annat onyttigt på mornarna! Sådant som ger typ noll energi. Så konstigt. Hur klarar de sig till lunchen? Eller äter de flera mellanmål?

9 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), visst är det helt otroligt att de klarar sig på en bit choklad och en caffè latte på morgonen, speciellt som de äter lunch mycket senare än i Sverige (de stiger väl dock upp och börjar jobba senare också)!? Men som sagt, jag tror att de flesta tar en morgonfika senare på förmiddagen med en liten smörgås (i Italien åt vi “tramezzini”, dvs trekantssmörgåsar, på barerna) eller 1-2 tapas (i Spanien).

23 10 2014
Inspirational marriage quotes

Inspirational marriage quotes

Show & Tell / Friday theme: Morning | Petchie’s adventures

Leave a Reply

