Show & Tell: Time

15 03 2010

Arrggghhh, no Friday theme last week because I still can’t use the computer I usually work from (with all the recent photos) and I still can’t find the USB-thingie for transferring photos from the camera memory to the old laptop (that doesn’t have an built-in slot for memory cards).

However, I decided to use some of my photos already uploaded to Flickr to illustrate Saltis‘ chosen Show & Tell theme of “TIME“, unfortunately a few days too late…

Old lamp
An old lamp [shade], salvaged from the old summerhouse

As you have probably have understood by now, especially after last week’s post on a kitchen full of old stuff, I like things with a history that have stood the test of time.

What does that expression mean anyway? According to a Wordreference forum: “Time wears things down. Things erode, or wither, or decay, or die. If something stands the test of time, that means that it is lasting, or enduring.”

King and Queen wedding plate from 1974
The last Royal wedding in Sweden in 1976 commemorated on a plate (I might just have to get one of the 2010 Royal wedding as well now!!)

I think that the things in the three photos from the summerhouse have lasted / endured despite being old and a little worn. They might be old-fashioned or even kitschy but that’s part of their charm and appeal for me.

The lamp needed a new plug which my father fixed and now it lits up the summer guesthouse; the plate was a birthday present from my sister which she had found at the annual local flea market (loppis) for 5 SEK (~50 Euro cents / American cents) and will serve as a cool cake plate; and some of the books were found at another flea market (10 for 50 SEK) and well, words don’t get old!

Old Penguins
Old Penguin books (and a couple of  newer ones)

What objects / non-objects do you think stand the test of time? Houses? Cars? Clothes? Books? Furniture? Memories? People?

For more interpretations on the subject of TIME:
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Mais-oui, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, and Under Ytan.


Actions

Information

15 responses

15 03 2010
olgakatt

Det är verkligen roligt med alla tolkningar av TID! Men jag vet inte om jag håller med om att just ord inte tärs av tid. En hel del skrifter blir väldigt inaktuella efter viss tid!
Minnen är kanske det som inte slits utan förädlas av tid!

F ö anser jag att fänkål borde vara obligatoriskt i fisksoppa! Fisksoppa hör till mina absoluta favoriträtter, mums!

Fattar inte att du kan ta flytten så lugnt som det verkar att du gör! Håller tummarna för att allt ska funka!
Kram!

15 03 2010
petchie

Olgakatt, du har rätt i att språket i gamla böcker kan verka ålderdomligt men samtidigt så tycker jag inte att böckerna i sig behöver kännas gamla för det. Berättelserna i böckerna kan kännas aktuella ändå, eller hur?
Jaaa, fänkål är så gott och jag ska så klart göra fisksoppan MED fänkål när vi är tillbaka i Europa och det är lättare att få tag på den ingrediensen!
Ha ha, verkar jag lugn? Jo, jag är nog ganska lugn eftersom det inte är så mycket jag kan göra – vi får inte börja packa för då gäller inte flyttfirmans försäkring, jag vet fortfarande inte när vi anländer till Bryssel (semesterplanerna mellan PR och Belgien är lika oklara) och tja, jag går och plockar lite med småsaker som jag faktiskt kan förbereda…
Tack, det kommer nog att behövas tumhållning innan allt är fixat och klart!
Kram

15 03 2010
Saltistjejen

Å vilket bra tidsinlägg. men ad trist med datorstrul och allt annat teknikstrul! Arrgh! Sådant vill man bara ska fungera smärtfritt!! Hoppas det löser sig snart! Och att du itne förlorar ngt av värde på datorn. Det är ju just SÅDANT man i sitt stilla sinne hoppas aldrig ska ske. Foton, dokument etc…. Usch!
Jag gillade verkligen lampskärmen! Tycker den var riktit snygg och skulle kunna tänka mig både färg och mönster på en lampa idag!🙂
Kungafamiljen är jag dock sisådär begeistrad i men det var ju kul med tallriken hahahaha!
Hoppas nu att ni njuter av er sista månad i PR med värmen!🙂
Här har varit uselt väder i ett pae dagar nu men det spås att det ska bli fint igen snart. Jag längtar efter våren nu så värmen får gäääärna komma.🙂
Stor Kram!!!

15 03 2010
petchie

Saltis, det är så frustrerande med datorstrul och så himla tråkigt om jag har förlorat en massa data som jag inte hunnit ta backup på! Jag har iaf nu lyckats föra över de senaste bilderna från den stora kameran med sladd till den gamla datorn, men sladden funkar inte till den lilla kameran tyvärr😦 (och det funkade inte heller att sätta det kameraminnet i den stora kameran, suck)
Visst är lampskärmen snygg! Allt gammalt står ju inte sig över tiden, och jag skulle inte vilja bo i ett museum men en lagom balans av gammalt och nytt…
Jag skulle ju aldrig hänga upp kungaparets bröllopstallrik på väggen men som kakfat för en utlandssvensk tycker jag att den är riktigt cool!!
Jodå, vi njuter – i lördags tog vi en strandpromenad och samlade snäckor, igår var vi på östkusten och besökte en fin fyr som vi inte sett innan och sedan åkte vi upp i bergen. Det känns konstigt att veta att vi snart ska lämna den här vackra ön…
Såg på TV att det är värsta stormen uppe hos er just nu! Jag håller tummarna att det snart blir vår på riktigt i NYC!
Kram

15 03 2010
Annika

Datorstul. Det borde bara förbjudas, RAKT av!!
Känner för och med dig. Det är galet trist när det strular. DÅ känner man hur beroende man är.

BRA tidsinlägg.
Håller nog med Olgakatt om att tiden sliter orden också. Språket förnyas ständigt, och en gammal tidning kan kännas så inaktuell även om den så “bara” har 30 år på nacken, kanske tom mindre?
Minnen ja, de blir nog BÄTTRE med åren eftersom de ofta förskönas.
Kläder är det underbart att ha sen förr, bara för att kolla IN dem (tyvärr gör jag mig av med kläder efter ett par år, skänker bort dem. Vill inte ha dem i garderoben längre eftersom de inte används).
Möbler är också BRA tidmätare.
Bilar tål inte tidens tand alls. de förlorar ju värde så fort de körs från bilhandlaren och sen slits de bara ner.
Fast, egentligen kan man nog skriva under på att allt du nämner ovan är bra redskap att mäta tiden på.
NGN KNUGA-tallrik kommer dock inte in i mitt hus heller😉 jag är som Saltis där.
Jag tycker så mkt om din lampskärm!! Klart charmigt sätt att mäta tiden på!
GILLAR!!!
Kram!!

15 03 2010
petchie

Annika, amen till förbud mot datorstrul!! Visst, i-landsproblem men så irriterande när man har så mycket information, jobb, minnen etc på datorn… Jag tycker att vi har varit duktiga på att göra backup men det var liksom dags precis NU när datorn bestämde sig för att lägga av. Jag håller tummarna att O ska lyckas lösa det på något sätt… kanske med hjälp av de två datorexperterna i familjen (min far och bror). Håll tummarna!!
Visst kan ord åldras men gör det något?? Alltså att läsa en klassiker som skrevs för 50, 100 eller 150 år sedan kan ju fortfarande kännas aktuell! Jag läser ju hellre en Jane Austen än en Stieg Larsson… mycket pga SPRÅKET! Stieg Larssons böcker kanske är mer spännande men nog använde Jane Austen språket bättre! Så nja, jag tycker nog att många äldre böcker tåls att läsas (om) och har på så vis klarat “the test of time”.
O lämnade just igår ett par jeans till GAP (30% rabatt på nya jeans om man lämnade ett par gamla som ska användas i isolering till hus!) som vi både tyckte var för omoderna! Men jag tycker faktiskt att jag oftast sorterar bort kläder för att de är för slitna eller för att de inte passar än att de “bara” är gamla / omoderna. Kanske för att mycket av mina kläder inte är så moderiktiga utan ganska neutrala!?
När det gäller bilar är det ju inte bara det att de tappar i värde men nya bilar är ju mer bränslesnåla och smutsar ner mindre, och är säkrare! Jag skulle inte vilja ha en gammal bil även om O drömmer om en riktigt klassisk gammal Mercedes (hu!)… Datorer och kameror är ju andra saker som nuförtiden snabbt blir för gamla. Datorn jag använder just nu är 6 år gammal men den funkar faktiskt relativt bra fortfarande!! (som tur är för mig för tillfället)
Ha ha, jag tycker att min kungliga bröllopstallrik är så cool! Den ska det serveras kakor på i Bryssel!!!
Kram

16 03 2010
Helly

De säger ju att gamla ting har en själ. Kanske det är sant att minnerna lagras med tiden i gamla saker oxå. Skulle gärna vilja tro det.

18 03 2010
petchie

Helly, jag tror verkligen på det, att gamla ting har en själ och speciellt gamla hus. Jag vill inte bo i ett nytt hus utan i ett gammalt hus med historia (inga spöken dock, ha ha) och charm. O är precis likadan, som tur är!

16 03 2010
Desiree

Suck visst är det jobbigt när datorerna håller på att strula. Jag hoppas det ordnar sig. Men visst har du lyckats fint med att hitta foton till fredagstemat ändå tycker jag. Lampan har verkligen mycket av den där gammla charmen. Sådnat ska man inte slänga för efter tillräckligt många år blir de riktigt eftertraktade och nästan kultförklarade. Gammal läcker gedigen retro är himla kul att ha. Skoj att du har den där tallriken med kungen och Siliva. Du får se till att skaffa en med Victoria och Daniel som du ha brevid. Det tror jag skulle bli rätt coolt. Böcker tror jag är sådant som hänger med i tiden utan att gå ur tiden. Läsplattor i all ära men det är något visst med att läsa och bläddra i böcker. Att ha ett rum med rejäla bokhyllor med massor med böcker. Ha en fin dag.

Kramar.

20 03 2010
petchie

Desiree, det har faktiskt PRECIS ordnat sig med datorn – eller iaf så pass att O lyckats rädda alla våra filer INKLUSIVE mitt MyPublisher-fotobokprojekt! Jag är sååå lycklig att jag inte behöver göra om den boken för det var 40 sidor som jag hade suttit och pulat med i flera dagar. Puh! Nu får vi se om det går att fixa så att det går att använda datorn igen, men min gamla dator funkar så länge iaf.
Lampan är verkligen en av mina stora favoriter och den passar väldigt bra i sommarstugans gästhus som vi har inrett med just gröna detaljer.
Ha ha, jag kanske ska vänta ca 30-35 år för att köpa en Victoria och Daniel-bröllopstallrik för en sådan lär ju inte kosta 5 spänn i sommar😉 Jag tycker det är lite extra kul att det står “begränsad upplaga” på baksidan av tallriken (den är även numrerad)!
Jaaa, jag hoppas verkligen att böcker inte blir omoderna och att folk fortsätter att ha bokhyllor fulla med böcker…
Kram

18 03 2010
Anna (Sthlm)

Bra tolkning. Jag gillar också saker som “stood the test of time” (vad säger man på svenska?). Perfekt att använda tallriken till kakor för jag skulle inte heller vilja ha den på väggen direkt. Jag funderar faktiskt också på att köpa något från sommarens bröllop. En del saker är faktiskt ganska snygga.

Som du vet gillar jag också gamla böcker – lovar att lägga upp en bild snart!

Kramis

20 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag vet faktiskt inte vad man säger på svenska – något om tidens tand??
Nej, tallrikar på väggen är kanske inte riktigt min grej även om jag faktiskt har sett det i några inredningstidningar och det K-A-N var lite coolt. Mina föräldrar hade årstallrikar på väggen när jag var liten och jag har faktiskt tänkt plocka fram 1975-tallriken och ha som julkakfat (det är ett fat från Royal Copenhagen har jag för mig och har ett julmotiv i blått och vitt). Så får jag väl baka några kakor också😉
Ser framemot att läsa mer om era ärvda böcker från Ps far/mormor.
Kram

21 04 2010
bejla

Bra tolkning på temat! Jag är ju också lite “nostalgisk” lagd och tycker att mycket bevarar sin skönhet och t.o.m blir vackrare med tiden, både materiella ting och saker som ord och minnen.

21 04 2010
petchie

Bejla, tack! Vad roligt att du också gillar nostalgi! Finns det loppisar i Grönland?? I Spanien är det inte alls lika vanligt som i Sverige, folk har inte riktigt börjat uppskatta gamla saker än där…
Kram

21 04 2010
bejla

Jag vet inte om jag vill kalla det loppis, men Röda Korset har en affär, som säljer till behövande – altså inte som i Sverige där man ofta ser att Röda Korset och liknande säljer för att tjäna pengar till hjälarbete. Därför är priserna här väldigt låga, 10 kroner per plagg ca. De har dock nästan bara kläder. Eftersom många här inte har så mycket pengar ser man dock ofta folk sälja gammalt porslin, leksaker, filmer och andra “loppissaker” utanför mataffären eller i “Folkets Hus” när det är arrangemang där – typiskt i kombination med folk som säljer diverse handarbeten.

Leave a Reply

