March Sunday in Puerto Rico

16 03 2010

Hallelujah, I found the camera cable so I could upload the most recent photos to the old computer!

On Sunday we did a little excursion to the East coast of Puerto Rico:

Walk to the lighthouse in Maunabo
Walking to the lighthouse in Maunabo

Playa Larga, Maunabo
Playa Larga, Maunabo

PR coastline
Puerto Rican coastline

El faro de Punta Tuna, PR
El faro de Punta Tuna. This is how a palm tree looks when it is dying, I think…?

A small palm tree and an iguana
Imagine my surprise when I had uploaded this photo to the computer and discovered an iguana behind the little palm tree that was my photo object

El faro de Punta Tuna, Puerto Rico
The lighthouses in Puerto Rico look more or less the same, but they are still beautiful!

Square tree
A funny looking square tree – it must have been cut like this, or what do you think?

And then we drove through the mountains:

Yabucoa
Driving through Yabucoa

Busy street in Guavate, PR
Busy street in Guavate, a place famous for its “lechoneras”, simple restaurants that serve roasted pig and other Puerto Rican specialities, + lots of stands selling souvenirs and trinkets.

La lechonera El Nuevo Rancho, Guavate, PR
La lechonera El Nuevo Rancho

Lechón asado
Lechón asado

Dancing at the lechonera
Dancing at the lechonera to live music


Actions

Information

25 responses

16 03 2010
saltistjejen

Vilken tur att du hittade kabeln!! Och vilka underbara bilder. Oj när jag ser dem så tänker jag “VILL de verkligen lämna denna ö!!” Men det finns ju så mycket annat som lockar med ett liv i Europa å ag förstår er. Men visst är det häftigt att se bilderna och minnas vår egen resa till er och sedan tänka att ni faktiskt BOR där!!!🙂
Kul med ödlan också! Så du såg en alltså inte när du fotade??🙂
Kramar från ett SKÖNT NYC!!! Äntligen har vädret vänt!🙂

18 03 2010
petchie

Saltis, visst var det! Jag hade nämligen tagit slut på kameraminnet och vågade inte radera de äldsta fotona (från kryssningen) eftersom vi fortfarande inte vet om vi kan rädda det som ligger på den nya datorns hårddisk. Skönt att nu har fört över dem till den gamla datorn iaf – och ska lägga upp dem på en extern hårddisk också.
Ha ha, jag vet – när jag tittar på bilderna undrar jag också om vi är helt galna som ska flytta härifrån!! Men vet du vad, när jag ser turisterna här i vårt område blir jag nästan avundsjuk – det är stor skillnad på att vara här på semester och njuta av solen och värmen, eller bo här då man faktiskt blir trött på att svettas varje dag! Knäppt, jag vet😕
Nix, såg alltså inte iguanan förrän jag kollade på fotot på datorn! Snacka om ha varit helt fokuserad på den lilla palmen, ha ha!
Kram och skönt att höra att ni har VÅR i NYC!

17 03 2010
Annaluna

Grymt snygga bilder! Tror att din kamera har tagit snyggare bilder av stranden i Maunabo än vad den är i verkligheten till och med, haha!

Vi åkte också igenom där nu i januari! Vi stannade dock inte så himla mycket eftersom målet var Cabo Rojo Lighthouse och Bahía sucia… Åh, när jag såg dina foton på facebook igår fick jag GRYMT Puerto Rico-längtan… sjukt jobbigt… Snyft! Fast jag längtar alltid till år 2000 typ då jag hade bästa tiden där och alltid hittade på roliga saker… 2001 och 2003 var ju mest slit med jobb och lite andra småjobbiga saker. Att jobba som outbildad på PR är ingen hit vill jag lova! Nu när jag har bra jobb och månadslön kanske jag kan åka dit igen på besök i framtiden, vi kanske kan åka samtidigt🙂

18 03 2010
petchie

Annaluna, tack! Det är den lilla vanliga Lumixen som tar fina bilder. En orsak kan vara att jag alltid har inställningen “Vivid” istället för “Normal” (under Colour Mode)! Kanske det är därför alla tycker att mina foton ser så fina ut?
Jag hade för mig att ni också varit i Maunabo, ska kolla in dina foton igen! Det var första gången vi var där och det är verkligen en spektakulär kustväg och utsikten, wow! Vi var aldrig nere på stranden men på håll såg den jättefin ut.
Stackaren, men jag tycker absolut att du ska planera in ytterligare PR-semester om något år. Det är ju ditt andra hem och kommer alltid att vara det. Jag hoppas också att vi kommer hit igen, Puerto Rico kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta (det börjar bli trångt därinne nu med Genève, Bryssel, Venedig, Hampshire och Annecy😉 ).
Kram!

17 03 2010
olgakatt

Åker ni runt på avskedsturer nu? Jag kan tänka mig att det är blandade känslor när ni nu lämnar Puerto Rico som ser så vackert ut på dina bilder.
Välkomna tillbaka till Europa!

18 03 2010
petchie

Olgakatt, ha ha, ja det kan man kalla det! Vi försöker passa på att se de sista (?) områdena och sevärheterna som vi inte hunnit se än. Under påskhelgen tänkte vi bl.a besöka ett kaffeplantage för det har vi inte lyckats bocka av än!
Det ÄR blandade känslor att lämna denna vackra ö. Vi kommer verkligen att sakna både ön och människorna här, men samtidigt så känner vi nog båda att Europa är vårt hem!
Tack!
Kram

17 03 2010
Helly

Oj, vilken fin tur. Guanan var riktigt kamoflerad. Jag såg han inte heller förrän jag läste texten😉

Det kvadratiska trädet ser nästan ut som ett stort bonsai träd, måste nog vara klippt så…

Nu ska jag iväg på ridlektion på första gången på 18 år… Nu känner jag mig plötsligt gammal😉

18 03 2010
petchie

Helly, det var en riktigt fin utflykt men tyvärr lyckades vi inte ta några fina foton på utsikten från kustvägen – det var en spektakulär vy över husen som är byggda på kullarna ner mot stranden och havet.
Det roligaste med iguanan var att jag såg EN ANNAN som var mycket mer kamouflerad uppe i ett träd och jag försökte peka ut den för O men han såg inte den. Och jag som har under 2½ år försökt ta ett bra foto på en iguana och så lyckades jag ta ett när jag inte ens ser djuret!!😀
Jag tycker också att trädet ser ut som ett stort bonsai, ha ha.
Det är lite skrämmande när man kan säga att man inte gjort något på 18 år och ändå komma ihåg det😉 Skrämmande tanke, nästa år är det 18 år sedan jag var 18!!😕
Kram

17 03 2010
Desiree

Vilka underbara bilder. Så mycket av det underbara PR. Havet är så blått och landskapet så vackert. Det där fyrkantiga trädet var kul men jag tror precis som du att det måste vara trimmat eller klippt på det sättet. Men det var ett vackert träd med sin vridna stamm. Däermot såg den döende palmen rätt trist ut. Konstigt med en palm utan blad- Såg halshuggen ut.
Fyren såg jättefin ut. Det är något visst med fyrar. Jag gillar att besöka sådana. Kul att du både lyckades hitta kameran och att du upptäckte iganan först efter att du laddat upp korten och inte då du tog kortet.
Härligt avslut på utflykten med lite Puertorikansk folkfest eller byfest. Ha en solig och fin onsdag. Kan du skicka lite sol hit? Det är helt gråmulet och trist här idag.
Kramar.

18 03 2010
petchie

Tack Desiree, Puerto Rico är ett tacksamt motiv! Det går ju nästan inte att ta några dåliga bilder på den här ön – allt är så vackert; havet, stränderna, byggnaderna, naturen… Det kommer att bli andra bullar (foton) i gråa Belgien😉
Jag gillar också de här träden som har vridna stammar. Jag undrar vad de heter, måste hitta någon kunnig puertorican som kan något om träd (min spansklärare går definitivt bort, ha ha, han är en riktig stadskille).
De där halvdöda palmerna ser så sorgliga ut. Uppe vid El Morro, du kommer ihåg fortet i OSJ finns det en sådan där lutande palm som förr hade blad men den verkar ha dött det senaste året och nu ser den så naken ut.😦
Fyrar är vackra men jag kan inte riktigt vänja mig vid de låga, fyrkantiga fyrarna i Puerto Rico. De ser inte ut som jag tänker mig en fyr – långa och smala är väl alla svenska fyrar?
I Guavate där vi stannade till och O åt (jag var fortfarande mätt eftersom vi åt frukostpicknick vid fyren) med svenska B, är det folkfest VARJE HELG på de här restaurangerna där de helsteker grisar och har band som spelar (lite för högt tyvärr för att man skulle kunna prata)!
Ha ha, jag ska försöka skicka lite sol till Alabama!
Kram

17 03 2010
Fran and Steve

Love the pictures in Maunabo. That is where we have our 12 acres on a hill overlooking the ocean, 2 mountain ranges, and the town, and where we hope to build a house. I hadn’t seen pictures of the lighthouse area since they paved and improved the walkway leading to it. They will soon be building a parking lot. I can’t wait to get back there and start the next phase of our lives. It’s nice you were able to visit this part of the island before you leave. Fran

18 03 2010
petchie

Fran, I didn’t remember that it is in Maunabo that you have your property. It was our first time, we did drive through Yabucoa in September 2008 just after the land slides and we had big problems finding our way down from the mountains. This time it was easier and we even recognised one part of the road that was destroyed when we drove there last time. It was good to see that it had been repaired!
We actually had a “breakfast pic-nic” at the lighthouse, there are some benches and it was a nice shady area.
When are you planning to move back to Puerto Rico?

18 03 2010
Fran and Steve

We’re waiting for our condo in Ceiba to sell. When it does, we will buy a house somewhere in the southeast area to live in while we build the house. It could happen any time — tomorrow or next year😦 . Meantime we’re just waiting…. Fran

17 03 2010
Annika

Petra, vilka bilder!!
Ja, när man ser dessa ljuvliga bilder med dess vackra ljus så tänker man allt; men ska de verkligen åka? Ska de det?
Är det inte bättre på ön, trots allt?
Just dessa bilder bara osar skönhet och värme!
Ps, klart jag fattar att ni vill hem, och det förstår jag (skulle jag också vilja om jag bott i tropikerna ett längre tag).
Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, de är bara såååå fina.
Kramar!!

18 03 2010
petchie

Annika, ha ha, jag vet, jag vet😀 Jag undrar nästan samma sak när jag tittar på våra bilder från den här vackra ön. Men som jag skrev ovan till Saltis så är det ju stor skillnad på att vara på semester eller bara en utflykt som vi i söndags, eller traska runt och svettas varje dag när man bara ska till posten eller banken. Ja du vet ju själv hur det är i Virginia under sommaren – tänk att ha det så HELA TIDEN… Det tär faktiskt lite på psyket till slut, vilket låter sååå otacksamt och gnälligt, men precis som jag inte skulle vilja ha vinter eller regn året runt så vill jag ha FYRA ÅRSTIDER! Och det är ju inte bara det, det är avståndet hem, att inte jobba, att bo på en Ö – vi som har vanan att kunna ta bilen och KÖRA hem / till Spanien / vart som helst egentligen! Man ÄR mer begränsad när man bor på en ö, så är det bara.
Vi håller på att planera midsommarfest i Skåne med våra vänner i Bryssel och de har hittat flygbiljetter Bryssel-Kph för 120 € tur / retur – att flyga bara från PR till fastlandet i USA kostar minst $400-500… Ja, du fattar skillnaden!
KRAM!

18 03 2010
Anna (Sthlm)

Hur känns det nu när vi snart flyttar? Antar att ni vill åka runt och se en del som ni inte hunnit med!

18 03 2010
Anna (Sthlm)

“Ni” flyttar ska det stå🙂

18 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag fattade att du menade “ni”😀 Ja, vi vill verkligen hinna med de där sista utflykterna som vi inte lyckats bocka av från listan än. Det känns overkligt, spännande och sorgligt – allt på samma gång att vi ska flytta så snart. Overkligt för att allt fortfarande hänger lite i luften – vi TROR att flyttfirman kommer den 29/3, de kommer iaf på måndag för att “estimera” hur mycket grejer vi har. Vi tror att vi kommer att stanna här över påsk och kanske ta in på hotell, men sedan är det inte riktigt bestämt om vi åker på semester, eller direkt till Bryssel eller via SPanien. April är helt ett oskrivet blad😉 eftersom antagligen måste tillbaka hit + en annan jobbresa så kanske jag åker hem till Sverige!?😕 Up in the air för att citera en George Clooney film, ha ha!

18 03 2010
Carina@PocoLocoCreativo

Kul! Fina bilder!

18 03 2010
petchie

Carina, muchas gracias!!

18 03 2010
Annika

Petra, du vet att jag förstår att n i vill hem. SÅ MYCKET!! Ett par år i tropikerna, fine. men resten av livet sas? Aldrig. Att ni vill hem fattar jag fullt ut…
Fyra årstider är ett måste för mig också. Att leva i evig sommar skulle nog driva mig vansinnig i långa loppet. 🙂
Kramar igen!

20 03 2010
petchie

Annika, jag vet att du håller med mig om de fyra årstiderna😉 Men jag insåg att jag kan låta lite gnälllig och otacksam när jag tjatar om hur jag längtar efter Europa och jag kommer antagligen att få äta upp det när jag blir trött på regnet och kylan i Bryssel till hösten😕
Kram!

19 03 2010
Elisabeth

Å så söt den lilla palmen var! Jag har nog alltid bara sett stora palmer, både på bild och i verkligheten. Men det är klart, det måste ju också ha varit små någon gång.😉

20 03 2010
petchie

Elisabeth, jag vet – det ÄR ovanligt att se riktigt små palmer, förutom som krukväxter hemma i Europa😉 och det var ju därför jag tog fotot… Att det råkade hamna en iguana på samma bild var verkligen en bonus!

10 12 2010
Los faros de Puerto Rico « Petchie’s adventures

[…] Maunabo (Punta Tuna, blog post) […]

Leave a Reply

