European women who lunch in San Juan…

18 03 2010

A few weeks ago I decided that in order to maximise spending time with my friends before leaving we had to schedule to meet regularly during this last month. My French and Peruvian (so the title of the post is obviously wrong!) friends and I have met for breakfast or lunch in various locations every week.

These are my top two favourite places in the neighbourhood, places that I have discovered in the last month thanks to my French friend E and it really is too bad that I have such little time left to go back and enjoy them!

Cafe Hacienda San Pedro, Santurce

Hacienda San Pedro Coffee Shop is just opposite the Museo de Arte de Puerto Rico (MAPR) and gets its coffee of course from The Hacienda San Pedro in Jayuya. We are hoping to be able to visit the coffee hacienda before leaving Puerto Rico – it’s on the list!

Hacienda San Pedro, Santurce

It is so nice to go and have “fika” (Swedish expression for having a coffee break) in a place that is NOT Starbucks! The coffee is better and cheaper and the atmosphere is just different. As French E said, it feels European! I discovered the yummiest ecological yoghurt, which comes with cereal and fruit, here and I was very pleased when I noticed that they also sell it in the Borders Café in Plaza las Américas.

Under the Trees entrance
Under the Trees entrance

Yesterday E took me to another hidden gem – who would have thought that behind the trees along a busy street next to the Hilton Doubletree hotel, a calm and fresh restaurant with delicious and affordable dishes could be found? Under the Trees should really be called Behind the Palm Trees 😉

Under the trees, Condado

Behind the trees there is a really busy street and I used to pass on my way to the Alliance Francaise without realising what an oasis I was missing…

Under the Trees outdoors

You have to imagine the big scrumptious salads we had for lunch yesterday… I forgot to take a photo before we had finished. We choose self-service (not paying a tip is great!!) and had two huge salads, shared a yummy almond-raspberry cake and drinks for less than $25!

The best part of the lunch? That we were sitting outside and with the breeze we were “almost cold” as E said at the same time as I had the exact same thought. We laughed – two Europeans who marvel at the fact that they are almost cold [outside] in the Caribbean! And we were really pleased that we hadn’t decided to sit inside where we would have been too cold!

A lizard licking some sweet stuff

Too bad that the background is so busy, but can you see the lizard enjoying the sticky sweet stuff on the wall in the photo above?


Actions

Information

20 responses

18 03 2010
saltistjejen

Haha vad roligt att ni ville vara “nästan kalla”!! Fast efter att ha besökt er förstår jag precis vad du menar! Haha!🙂
Vad många ödlor du har stött på den senaste tiden förresten! Det känns väldigt exotiskt.
Och ang matställen och fik så är det svårt att hitta sådana som är både mysiga, har bra mat/fika samt bra service. Oftast får man välja bort något av dessa saker Tyvärr. Men det är mysigt när man hittar sådana där riktiga pärlor som man gärna återkommer till och som till slut blir mer eller mindre favorit- och stamhak!
KRAM!!

21 03 2010
petchie

Saltis, visst är det lite knäppt men det ar en riktigt varm dag och vi blev båda två förvånade över hur svalt det var där vi satt och åt.
Ödlor vimlar det ju av i Puerto Rico men det är alltid väldigt svårt att få dem på bild eftersom de är så snabba. Jag vet inte hur många misslyckade ödlebilder jag har tagit sedan vi flyttade hit, ha ha!
Det som jag verkligen gillar med ställena ovan är att de är “self-service” så man behöver inte betala dricks, jippi! (helt plötsligt blir ju då ens måltid 15% billigare!) På lunchstället kunde man välja på self-service eller bordsbetjäning… Inget svårt val för oss iaf! Och maten var verkligen jättegod, vi åt sallad som man komponerar själv med olika tillbehör och sedan blandas och skärs den av en “salladskock”. Så gott och fräscht!
KRAM!

19 03 2010
Annaluna

Åh, nu får jag ÄNNU mer Puerto Rico-längtan..! Fattar inte hur jag alltid får det, även om det inte kändes som världens grej när jag väl var där. Undrar när jagkan åka dit igen… för det är ändå inte samma sak att åka dit på semester som när jag bodde där – två skilda världar! Bra att du tar tillvara på sista tiden nu och hoppas flytten blir bra! Inte långt kvar nu va?

22 03 2010
petchie

Annaluna, ha ha, naturligtvis är det STOR skillnad på att leva här och att komma på semester. Att återvända till ett ställe man har bott på innan kan vara lite av anti-klimax om man har längtat länge… Jag hoppas att du får tillfälle att åka hit igen, och jag hoppas samma för min egen skull!
Nej, nu är det verkligen inte långt kvar – om en vecka går flyttlasset, hjälp!
Kram

19 03 2010
Anna (Sthlm)

Ser ut som jättemysiga ställen verkligen! Synd att du upptäckte dem först nu men förhoppningsvis hinner du gå dit igen innan det bär iväg!

22 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), är det inte så himla typiskt att man alltid hittar nya favoritställen precis innan man ska flytta😕 Vi får se om jag hinner dit fler gånger innan flytten, kanske någon av de sista dagarna då vi antagligen ska bo på hotell och behöver äta någonstans…

19 03 2010
Annika

Finfina ställen det där!
SÅ typiskt att du skulle hitta dem NU!
Men, bättre sent än aldrig.
Kram!

22 03 2010
petchie

Annika, exakt, bättre sent än aldrig! Jag hade liksom aldrig kunnat tänka mig att bakom träden vid hotellet skulle det ligga ett trevligt och BILLIGT ställe, speciellt som en kompis pratat om ett svindyrt ställe (med pyttesmå portioner) som ligger i samma komplex!! Även när vi kom in på den här restaurangen Under the trees var jag skeptisk till prisnivån eftersom det såg så fräscht och cool ut men det var verkligen helt ok priser.
Kram

19 03 2010
Desiree

Vilken toppenidé att faktiskt boka upp träffar på det där sättet så att det verkligen blir av att ni får träffas och umgås. Det där cafeét såg så himla mysigt ut. Man får verkligen den där euorpeiska känslan från dina bilder. Roligt att upptäcka nya ställen och att kunna fika på något annat ställe än Starbucks som inte blir så kul i längden. Den där lunchresturangen verkar också hur mysig som helst. Så skönt att få sitta ute under skuggan av träden och njuta av en god lunch och trevligt sällskap. Ha en underbar helg och fortsätt njuta av PR in i det sista nu.

Kraam.

22 03 2010
petchie

Desiree, det kändes som det var enda sättet att vara säker på att vi skulle träffas innan flytten. Nu är det bara 2 veckor kvar och jag hoppas verkligen att vi hinner ses fler gånger eftersom det är två toppenvänner som jag kommer att sakna när vi flyttar.
Jag vet att många i Sverige (och Europa) tycker att det är coolt med Starbucks men jag tycker att det är ganska tråkigt med café- och restaurangkedjor😦 I Bryssel finns det nästan bara självständiga ställen som vi brukar gå på, förutom belgiska Le Pain Quotidien som har blivit jättestort i flera länder (inkl vissa delar av USA).
Det är helt underbart när man kan sitta ute i PR och slippa AC:n inomhus… Problemet är ju bara att det oftast är för varmt för att sitta på en uteservering så vi var båda två riktigt förvånade över hur svalt det faktiskt var!
Kram
PS Jag har tänkt på dig idag – har suttit hela dagen och färdigställt två fotoböcker som jag nu beställt från MyPublisher! En om våra resor (2007-2009) och en om Puerto Rico! Jag är överlycklig över att vi kunde rädda filen med resboken från den struliga datorn (som O har fått installera om Windows på😦 ), phew!

19 03 2010
Fran and Steve

I used to have lunch at Under the Trees. Didn’t know it still existed–the last time I went was in the 70s… Now I know! Fran

22 03 2010
petchie

Fran, I didn’t know that Under the trees was so old! I wonder it had the same concept in the 70’s? Their salads are incredibly delicious and fresh, you should definitely go back when you come to PR next time.
So, was it in the same location when you used to go there? On the corner between De Diego and Calle Loiza in Santurce?

22 03 2010
Fran and Steve

Petchie, I can’t remember where it was, other than near Condado somewhere. I can’t even remember if it was associated with the hotel back then. I’ll have to go back and see if I get deja vu vibes… Fran

19 03 2010
Helly

Efter 5 àr pà Sicilien gav jag upp att bara fòrsòka vara kompis med “urinvànare” Jag har sà mycket mera kul med andra utlànningar. Konstigt det dàr, innan ville jag integrera mig till 100% nu har jag gett upp och àr glad i min egen lilla bubbla som jag skapat😉

22 03 2010
petchie

Helly, ha ha, jag förstår vad du menar! Jag har framförallt svårt att umgås med latinska tjejer (italienskor, spanjorskor (lite lättare) och puertoricanskor). Killarna är lite mer öppna tycker jag, om man får generalisera😉
Det är nog ofta så för alla utlänningar (inklusive de som bor i Sverige) att det är lättare att lära känna och umgås med folk i samma situation, dvs andra invandrare / utlänningar. I Belgien har jag några belgiska kompisar men många av dem kände jag INNAN jag flyttade dit!
Kram

19 03 2010
Jess

Vilka härliga fikaställen!
Jag saknar verkligen att sitta och fika (i lugn och ro).
Men när jag åker till Sverige till sommaren så ska jag banne mig se till att maken också upplever en riktig fika.😀

Vilken söt ödla du fotat.. Jag gillar verkligen ödlor och alla andra reptiler.😀

Kram!

22 03 2010
petchie

Jess, det finns ganska många mysiga fikaställen i San Juan, men på gångavstånd är det mest Starbucks som gäller (tre stycken i vårt område). O och jag brukar köra till ett spanskt bageri / café / lunchrestaurang på helgerna och käka sen lunch + fika. Ofta blir det inte middag efteråt eftersom vi blir så mätta😉 O sa igår (när vi var där) att i Bryssel får vi minsann börja göra fika HEMMA för att spara pengar!! Jag hoppas att vi kan få igång en söndagsfikatradition med vännerna där, det skulle vara himla mysigt.
Jag kan tänka mig att det är mer publiv som gäller i Irland😉 Har ni några pubar i närheten eller måste ni åka in till Dublin?
Visst är det en söt ödla! Jag har haft dille på att försöka fånga ödlor på foto sedan vi flyttade hit, men det är inte så himla lätt… De är ju både snabba och skygga.
Kram

23 03 2010
Jess

Vi har våran local på krypavstånd där Jamie gjorde sin pub premiär 2 veckor gammal!😀
Men jag saknar att gå på pubarna inne i Dublin.
Hemmafika funkar ju också men jag som inte är en riktig fikaperson vet inte vad jag ska bjuda på..😀
Kram!

20 03 2010
Ulla

Hej! Nu har jag försökt läsa upp mig lite – har ännu många inlägg kvar, men märker att nattningstiden närmar sig så skriver en kommentar nu då. Ser att ni snart, snart ska flytta – måste kännas vemodigt och spännande, allt i ett! Jag undrar hur länge det tar innan vi kan säga här att det är “nästan varmt”🙂, hu, vilken vinter det varit – tur ni slapp den i Belgien, det har säkert varit tufft där också. Lycka till med flytten! kram!

22 03 2010
petchie

Ulla, vad kul att höra ifrån dig! Det var länge sedan jag tittade in hos dig också, det har varit så mycket den senaste tiden med dator- & internetstrul, flyttförberedelser etc. Jag ska läsa hos dig snart!
Ja, flytten känns både vemodig och spännande. Det ska bli skönt att flytta tillbaka till Europa och starta ett nytt kapitel i vårt liv – förhoppningsvis med hus, och nytt jobb för mig.
Jag är faktiskt väldigt glad att vi flyttar till våren – då har vi några månader på oss att acklimatisera oss tillbaka till det europeiska klimatet😉 Ja, de har haft ovanligt mycket snö och kallt i Bryssel också i vinter, och det är jag glad att jag missat. Belgiska hus är inte byggda för kyla och de är inte särskilt snabba på att sanda / ploga gatorna…
Kram

Leave a Reply

