Retail therapy and a seaside lunch

20 03 2010

Only three weekends left in Puerto Rico and today we did some outlet shopping, drove along the beautiful northern coast from Barceloneta to Arecibo and had a delicious seafood meal.

I have to confess something; it is actually the third weekend in a row that we go to the outlets!😕 Maybe we are shopaholics but the clothes are much cheaper here than in Europe and we might as well aprovechar (take advantage) while we are here! Especially as we do need to update our wardrobes for the colder climate in Belgium.

Check out these bargains*:

$15 cardigans from RL
$15-cardigans from Ralph Lauren; a black wool one and one in white cotton ($15 = 11 € / 107 SEK!)

Tops from BR
A dark blue blouse and a top from Banana Republic for $15 and $10 (7 € / 71 SEK)

Dress from BR
My favourite bargain – a summer dress from Banana Republic, $45 (33 € / 322 SEK)

Swedish B had decided to join us for today’s excursion and we met in Barceloneta where the huge Prime Outlets mall is located. We only went into a handful of shops and actually only shopped in RL and BR. As O likes to say, we were not “very inspired” (despite the above purchases), and maybe we are quite “shopped out” after the last weekends’ shopping sprees.

Our second destination was a restaurant that B has been telling us about but we haven’t had the opportunity to check out:

Salitre restaurant, Arecibo
Salitre MesĂłn** Costero
in Arecibo

Unattended children will be used as crab bait
Fortunately we didn’t bring any children 😉

El faro de Arecibo
View over Arecibo’s lighthouse, el faro Los Morillos

Surtido marino
Surtido marino – an assortment of seafood (calamari, real fish sticks and coconut shrimp)

Asopao de camarones
Asopao de camarones – Puerto Rican soup with rice and shrimp (I got mofongo (mashed plantains) as a side order). !Delicioso!

View over Arecibo lighthouse
Another photo of the Arecibo lighthouse

It was a lovely place and we fully enjoyed the late lunch and the views over the ocean, the lighthouse, the surfers and the lizards on the beach (no lizard photo today though). Definitely worth the drive to Arecibo (79 km from San Juan).

*) We hardly ever pay the full [outlet] price when we shop at the outlets, and always look for “Clearance” and today we also had extra discount vouchers of 15% in Banana Republic and 20% in RL, hence the low prices…
**) MesĂłn is an old-style tavern


Actions

Information

21 responses

21 03 2010
Anna (Sthlm)

Jag tror en gammal bekant frĂ„n Oxford-tiden ocksĂ„ köpt den dĂ€r gula klĂ€nningen frĂ„n BR! För hon skrev pĂ„ FB om sin nya gula sommarklĂ€nning frĂ„n Banana Republic!🙂

22 03 2010
petchie

Anna (Sthlm), du Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det inte var min FB-status du lĂ€st? Jag skrev nĂ€mligen i lördags att jag var kĂ€r i min nya gula sommarklĂ€nning frĂ„n BR😉
Jag förstĂ„r inte riktigt hur outletaffĂ€rerna funkar, för det Ă€r absolut inget fel pĂ„ klĂ€derna och pĂ„ etiketterna pĂ„ klĂ€derna stĂ„r det “Spring 2010” men priserna Ă€r ju definitivt mycket lĂ€gre Ă€n i vanliga BR-butiken!?🙂
Kram

22 03 2010
Anna (Sthlm)

Jag upptÀckte faktiskt det idag men har inte hunnit skriva det till dig Ànnu! Trodde det var min vÀn Polly men nu nÀr jag kollade tidigare sÄ sÄg jag ju att det var du hahahaha!

22 03 2010
petchie

Ha ha, Polly eller Petra, nĂ€stan samma😀

21 03 2010
Emmapiraya

Jag Àlskade alla dina nya klÀder, RL klÀderna var ju skrÀmmande billiga! Gula klÀnningen kommer jag drömma om i natt. Kommer ocksÄ drömma om en kropp som skulle klÀ i den klÀnningen, mohahah. Bra att nu kÀnna till en restaurang dit jag kan ta G om han inte uppför sig. Tjing kompis! Kram!

22 03 2010
petchie

Emma, vad kul att du gillar de nya klĂ€derna – jag ser verkligen framemot att anvĂ€nda dem! Ha ha, jag vet – RL-koftorna var extremt billiga men sĂ„ fanns det bara en av varje… Jag gĂ„r alltid direkt pĂ„ “Clearance” och kollar vad som Ă€r extra nersatt i pris. Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att du skulle klĂ€ i den klĂ€nningen! Det var O som hittade den, jag tyckte först att den var lite för gul men den Ă€r verkligen söt och jag blir alltid glad nĂ€r jag hittar en klĂ€nning som passar (och som jag kan fĂ„ AV mig – jag har FASTNAT alltför mĂ„nga ggr i klĂ€nningar, vilken panik!).
G skulle antagligen ha Ă€lskat den hĂ€r restaurangen eftersom den lĂ„g precis vid stranden sĂ„ han hade kunnat leka dĂ€r. O klagade pĂ„ att han hade sand i skorna nĂ€r vi kom hem, jag förstod inte varför men han hade visst varit nere och gĂ„tt pĂ„ stranden😉
Kram och trevligt att ha tillbaka dig i bloggvÀrlden!

21 03 2010
Annika

Ja, jag har en kÀnsla av att du och O Àr utmÀrkta bargain-hunters. Snygga grejjer!
Och ja, passa pÄ att shoppa tills ni droppar innan ni lÀmnar PR. BÀst sÄ, helt klart.
Kram!!

23 03 2010
petchie

Annika, vi ÄR fyndparet nr 1, ha ha! Vi har som princip att nĂ€stan aldrig handla för vanliga outletpriser utan försöker alltid hitta klĂ€der pĂ„ Clearance eller ha kuponger med extra rabatt. I helgen hade jag med mig en 15%-kupong till Banana Republic, som jag fĂ„tt för att jag fyllt i en enkĂ€t pĂ„ nĂ€tet, dessutom var alla plaggen nersatta minst 30% i affĂ€ren. Hi hi, jag vet inte hur vi ska vĂ€nja oss vid att handla i VANLIGA affĂ€rer i Europa, men O sĂ€ger att vi inte behöver handla pĂ„ minst 4 Ă„r nu😀
Kram

21 03 2010
Johanna

JĂ€ttefin klĂ€nning! Ser fram emot att se dig i den i sommar – kanske pĂ„ ett restaurangbesök i Åhus med resten av familjen?! Stor kram

23 03 2010
petchie

Johanna, tack! Jag tycker att vi ska Ă„ka tillbaka till Vitemölla Badhotell och kĂ€ka i sommar, dĂ€r skulle min klĂ€nning sitta fint😉
Kram

21 03 2010
Desiree

Underbara foton frÄn en underbar dag. Ni ser verkligen till att ta vara pÄ er sista tid i PR pÄ ett mycket bra sÀtt. Helt rÀtt. Du kommer ha mÄnga mÄnga sköna kort med dig tillbaka till Europa liksom minnen frÄn er tid pÄ ön. Kul att du hittade sÄ mycket fint pÄ outleten. Den gula klÀnningen var verkligen sommarfin Gillade fÀrgen mycket. En glad och pigg fÀrg. Lunchen sÄg sÄ frÀsch och god ut! FortsÀtt njuuuut av allt PR har att erbjuda.

Kraaam.

23 03 2010
petchie

Desiree, det var en ovanligt lyckad lördagseftermiddag, speciellt som vi inte shoppade alltför lĂ€nge och var pĂ„ plats relativt tidigt sĂ„ inga lĂ€ngre köer. Vi trĂ€ffade dessutom ett svenskt par pĂ„ Ralph Lauren som var pĂ„ semester sĂ„ vi gav dem nĂ„gra tips om vad de borde se i PR – alltid kul att trĂ€ffa europĂ©er hĂ€r, det Ă€r sĂ„ ovanligt!
Jag gillar ocksĂ„ den gula fĂ€rgen pĂ„ klĂ€nning, den riktigt lyser upp vilket kanske kan behövas under den europeiska sommaren🙂
Lunchen var jÀttegod. Det var faktiskt första gÄngen jag Ät asopao som Àr en puertoricansk specialitet och Àven om jag har varit lite skeptisk till ris i soppa (nÀr O lagar soppa gillar han att ha i ris eller Àgg!) sÄ var den riktigt mumsig.
Kram

21 03 2010
Annaluna

Åh vad jag hade shoppat mer i vintras pĂ„ PR om jag bara vetat bĂ€ttre, hehe! Lovely! Njut av sista tiden nu, och Ă€t lite mofongo och tostones Ă„t mig ocksĂ„!

Ps. Började lÀsa Puerto Rican tales idag som jag fick av dig!!

23 03 2010
petchie

Annaluna, vi sa ju det, att det Ă€r extremt billigt pĂ„ outleterna! Jag menar, 107 kr för koftorna, man behöver inte vara mĂ€rkesnörd för att gilla ett sĂ„dant pris!😉
Det blir nog lite mer restaurangmat nĂ€sta vecka dĂ„ vi flyttar ut den 31 mars och har nu bokat hotell hĂ€r i Condado över pĂ„skhelgen! Jag tror att företaget tom betalar för restaurangbesöken nĂ€r vi bor pĂ„ hotellet sĂ„ dĂ„ ska det Ă€tas en massa gott och sĂ„ ska vi bara slappa vid poolen / stranden… Men först ska flyttlasset gĂ„ nĂ€sta mĂ„ndag och nu MÅSTE jag sĂ€tta igĂ„ng och packa vad som INTE ska med flytten, dvs de klĂ€derna som vi ska bĂ€ra i resvĂ€skorna!
Kul, hoppas att du gillar boken!
KRam

22 03 2010
Mary T

Oh you can’t leave – I want to go back again!

22 03 2010
Mary T

Love that yellow dress by the way!

23 03 2010
petchie

Mary T, I was just looking at the photos from when you were here! And I forgot to tell you, last weekend when we went to the lighthouse and then up in the mountains we actually drove on one of the roads that was collapsed when we went there with you!! You remember when we had to turn around and drive down the most steep road ever? Well, we didn’t have to do that this time😉
I’m in love with my yellow dress and I hope that I will get to wear it already next week when we are checking into a hotel here in San Juan over Easter weekend. Heading to Spain on Easter Sunday / Monday and staying one week, will be in Brussels the 2nd week of April, can’t wait to see everyone!
xxx

22 03 2010
Saltistjejen

Å din klĂ€nning var helt underbar!!!!🙂 Alla andra klĂ€der var fina de med men den var verkligen ngt speciellt!
HÀrlig utflykt ni gjorde och sista bilden Àr sÄ fin! Vilket ljus! Skrattade Àven Ät skylten i restaurangen!!
TÀnk att ni bara har tre helger kvar i PR nu! Det mÄste ÀndÄ kÀnnas lite konstigt och vemodigt trots att ni lÀngtar till Europa igen?
KRAM!

23 03 2010
petchie

Saltis, jag Ă€r sĂ„Ă„Ă„ nöjd med klĂ€nningen, speciellt som den hade kostat $89 eller om det var tom $98, men med rabatten som var i affĂ€ren + min extra 15%-rabattkupong (fyllde i en enkĂ€t pĂ„ nĂ€tet efter vĂ„r förra shopping pĂ„ Banana) sĂ„ blev den mycket billigare. Det roliga Ă€r att jag Ă€r sĂ„ van vid att köpa RIKTIGT billiga plagg, typ för $19, sĂ„ jag tyckte att $45 var i saftigaste laget… tills jag insĂ„g att det var under 325 kr, ha ha😀
Är det förresten sĂ„ för dig ocksĂ„ ibland att det Ă€r inte förrĂ€n du rĂ€knar om till kronor som du fattar hur billigt / dyrt nĂ„got Ă€r? Samtidigt som jag har en tendens att tycka att HUNDRA KRONOR Ă€r sĂ„ mycket mer Ă€n 10 € – i Sverige kan jag ta ut 100-200 kr och sedan bli alldeles paff nĂ€r de Ă€r slut efter typ en fika, men i Belgien Ă€r ju minsta belopp 20 € och sĂ„ lite tar jag ju aldrig ut, ha ha.
Jaa, nu börjar det kĂ€nnas konstigt att vi bara har tvĂ„ helger kvar i PR. Vet inte ens om det blir nĂ„gon avskedsfest, det borde vi nog ha planerat in för lĂ€nge sedan och speciellt som vi faktiskt flyttar frĂ„n lĂ€genheten nĂ€sta onsdag (31 mars). Hotell Ă€r nu bokat till Annandag pĂ„sk sĂ„ fĂ„r vi se om vi Ă„ker till Spanien pĂ„ söndag eller mĂ„ndag. Jag sa till O att Ă„ker vi pĂ„ mĂ„ndag Ă€r vi egentligen inte fit for fight förrĂ€n pĂ„ onsdag – man anlĂ€nder ju dagen efter man Ă„ker pĂ„ det hĂ„llet och det Ă€r 3Âœ timmes bilfĂ€rd frĂ„n Madrid till Zaragoza och man Ă€r ju ganska seg första dagen… Det Ă€r dock hans val om han vill ha en dag mer hĂ€r eller dĂ€r, eftersom det Ă€r hans familj vi ska hĂ€lsa pĂ„.
Kram

22 03 2010
Helly

Nu blir jag oxÄ shoppingsugen. HÀr i Taormina finns det inga bargains, men men kanske blir en resa hem till Sverige snart.

Himla kul skylt. HĂ€r skriker och springer ungarna jĂ€mt omkring pĂ„ restaurangerna… Fast förĂ€ldrarna lĂ„ter ju en hel del de med😉

23 03 2010
petchie

Helly, jag Ă€lskar att shoppa hemma i Sverige! Det kĂ€nns tom som om H&M har andra klĂ€der Ă€n i Bryssel…
Barn Ă€r ganska lugna i Puerto Rico tycker jag och de flesta restaurangerna vi har varit pĂ„ har varit barnvĂ€nliga. DĂ„ Ă€r det vĂ€rre i Spanien dĂ€r barn springer runt i rökiga tapasbarer dĂ€r man slĂ€nger allt pĂ„ golvet – servetter, olivkĂ€rnor, cigarettfimpar etc. INte sĂ„ himla mysigt för vuxna heller😩
Ha ha, nu kom jag att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r vi var pĂ„ en (kedje)restaurang (typ diner) för nĂ„gra veckor sedan en fredag och en stor grupp barn (bara killar som mĂ„ste ha varit ett basketbollag), satt utanför restaurangen pĂ„ uteserveringen och tittade pĂ„ en basketmatch medan deras förĂ€ldrar satt inne och Ă„t. Grejen var att tv:n satt i fönstret, precis ovanför vĂ„rt bord sĂ„ det kĂ€ndes som de satt och tittade PÅ OSS😀
Kram

Leave a Reply

