Wednesday Recipe for Lemon & Butter Fish and Fake Risotto

24 03 2010

Only one week left in the apartment here in Puerto Rico and we are trying to finish all the food we have at home (pantry, fridge & freezer). Our friends will probably get some food packages, just like when we moved from our home in Brussels and the farewell party guests went home with bottles of alcohol and canned food😉

Entrance to kitchen from dining area
Enter our kitchen

I made the following recipe last week and it was delicious! I merged two different Rachael Ray recipes* and then adapted them to what we had at home:

Lemon & Butter Fish and Fake Risotto
5-8 grape tomatoes (or whatever kind of tomatoes you have at home)
garlic cloves
1 deci-litre of rice per person
fish filets (e.g. white fish such as cod or mahi-mahi)
a handful of mushrooms – sliced
a handful of fresh / frozen spinach
1 onion – chopped
fish stock
butter
olive oil
parsley
lemon (juice + peel)
whole-grain flour

Saute the chopped onion in olive oil. Add the rice, fish stock cube and water to cook the rice as usual.
If you are like my O who hates tomato skins when the tomatoes are warm, sink them into some boiling water for a few seconds and then peel the tomatoes. Cut them up and put aside.
Fry the sliced mushrooms with a clove or two of garlic in olive oil.
Dry the fish filets and turn them over (dredge) in whole-grain flour. Fry them in olive oil, and season with salt & pepper.
Remove the fish and melt some butter in the frying pan, when brown add lemon juice & peel, some fish stock and parsley.
When the rice is ready, add the peeled and chopped tomatoes, fried mushrooms and spinach to the rice and mix.
Serve the fish on top of the fake risotto and add a little bit of sauce.
This was one of the best and most simple fish recipes I have ever made, but it tasted so good – even as left-overs the next day.

Lemon and butter fish filets
Not the best photo but I was so hungry and didn’t have the patience to take another one

Have you noticed that I hardly ever make a cream-based sauce? Living with a Spaniard I just never have cream / crème fraiche at home, and the sauce above is one of the few times I have used butter in the last year (except for pancakes, baking and making quiche). I have realised that a tomato-based sauce or just some lemon juice, stock or white wine is just as delicious! (and I never thicken my sauces, I like them thin and runny!)

View towards the second lift in the apartment
The second lift in the apartment goes straight from the garage to the kitchen, very practical!

No etiquette question today but some photos from the best kitchen I have had so far – and we are planning to use it as a model for our next home (in case there isn’t already a great kitchen in the place we buy!?). I would only change the colour scheme – the busy red-brown granite makes it almost impossible to see dirt**, which I guess could be a good thing😉 and I would choose white kitchen cupboards. O doesn’t agree so let’s see who has to do the furniture compromise in the kitchen! We do agree on one thing though – the cupboards should go all the way to the ceiling; less dust and dirt to clean and more storage!

Kitchen with cooker and micro-wave

The kitchen isn’t actually very big but since the dining area of the living room is just next door, it doesn’t have to be bigger. It is well-planned and there is definitely plenty of room for at least two persons to work at the same time. I would like to have a separate book shelf for all the cook books in a future kitchen, in order to free up counter space, and why not a big larder / pantry as well!

Sink with a view
A sink with a view is just the best – why stare into a wall when doing dishes or preparing a meal?

*) From her book 365: No Repeats (Lemon and Brown Butter Fish Fillets + Grape Tomato-Arugula Rice)
**) Or tiny ants which we have had problems with lately… Can you believe that they climb up the wall and in through a crack by the window on the 9th floor!? Well, they do and it is really annoying!


Actions

Information

20 responses

24 03 2010
Annika

Vet du, jag tycker det känns nästan lite vemodigt att gå in på din blogg nu när er avresa ligger så nära i tiden.
man kan faktiskt känna uppbrottsstämningen här, hur märkligt det än kan låta…
Känns faktiskt helkonstigt att du snart inte ska vara på PR längre, att man inte längre ska se Puerto Ricos flagga när man kollar in sitemeter. Himla trist på ngt sätt…
Då blir det Belgien sen istället🙂
Känns det helskumt för er nu? Det brukar ju göra det inför stora uppbrott.
Ni kommer säkert att sakna ert kök och hela lgh då ni lämnar den. Ert kök är verkligen mkt funktionellt. Gillade det!!!
Stora kramar!!!

21 04 2010
petchie

Bättre sent än aldrig, även om jag inte vet om någon går tillbaka och läser mina svar nu😉
Jag kan tänka mig att min blogg kunde verka lite tjatig den sista tiden innan vi flyttade från Puerto Rico, mycket snack om “sista gången” varje gång vi gjorde något. Men det kommer lite fler inlägg om PR snart, jag har många foton kvar att visa.
Köket saknar vi redan, efter 3 veckor av hotell- och hemma-hos-folk-boende!
Kram

24 03 2010
Mary T

I love your kitchen too. Our kitchen is cream with wooden worktops, I love how it looks but I have a big problem with lack of storage (the cupboards don’t reach anywhere near the ceiling). I would also like some more cupboards with glass doors. We have a corner press with a carousel which spins, I couldn’t live without it – I hate having to reach to the back of cupboards for things, or having to remove 20 things from a cupboard to reach the thing you’re looking for! I also have shelves for my cookbooks. I would offer to take some pictures for you but we both know that’s never going to happen😉 You’ll just have to come see it for yourselves!

21 04 2010
petchie

Mary T, your kitchen sounds lovely. I really don’t understand why kitchen cupboards don’t go all the way up to the ceiling, it is such a good way to use the space for things that you don’t use everyday but still need to store somewhere close by.
S and I were talking about you yesterday and saying that we should organise a trip to Ireland! Well, let’s see when the whole volcano thing calms down😉
xx

22 04 2010
Mary T

Oh please do! I would LOVE that!!

24 03 2010
Desiree

Oj bara en vecka kvar i lägenheten alltså? Vart tar ni vägen sedan för ni hade väl två veckor till kvar i PR? Åker ni på semester? Har ni bestämt vart ni ska tillbringa sista tiden?
Tack för receptet. Gott och enkelt att fixa. Jag tror jag skulle kunna sno ihop det redan ikväll. Har allt hemma utom körsbärstomater men det funkar ju bra med vanliga tomater också. Jag tycker det är såååå smart idé att ni ger bort små paket med det som är kvar i skafferiet till vänner och bekanta. Det ska vi nog också se till att göra. Ja det gäller verkligen att vara kreativ och försöka att använda upp så mycket som möjligt som man har i frys och skafferi. Men det går ju att fixa till en hel del rätter. Det är en ganska kul utmaning att lyckas sno ihop sådana rätter.

Jag som faktiskt varit i erat kök håller verkligen med dig. Jag gillade erat kök mycket. Det behöver absolut inte vara större. Det fanns rejält med både bänkyta och förvaring. Nog kommer ni att sakna hissen som går direkt upp så att man kommer till köket och kan lassa av alla matvarorna på ett riktigt smidigt sätt då man varit och handlat. Något sådant skulle jag gärna vilja ha som lösning. Men jag håller med till fullo att skåp ska gå ända upp till taket för att man vill kunna utnyttja utrymmet till fullo och slippa damm, smuts och fett som lägger sig ovanpå skåpet om de inte går ända upp till taket. Jag måste säga att jag tycker att närheten mellan diskho, spis och kyl är rätt viktiga. Jag har kommit på att vårat kök i huset inte var så himla smart trots allt för vi hade en köksö i mitten och på ena änden av rummet låg spisen och i motsatt ände låg diskhon och vattnet. Jag fick ständigt springa runt köksön och det blev en del spring just mellan spis och diskho. Nu har vi så att man direkt kan vända sig om precis som du har i ditt kök.

Skulle vara interessant om du kunde göra en summering av det du tyckt bäst om vad gäller eran lägenhet i PR och en summering om dina favoritplatser, minnen och stunder från tiden på PR.

Oj nu blev detta en riktigt lång kommentar. Men ha en fin dag och njut av köket och allt annat.

Kram

21 04 2010
petchie

Desiree, jag undrar om du lagade fiskrätten eller inte? Jag är sååå sugen på att laga mat nu efter 3 veckor utan kök! Vi bor ju hos kompisar nu och har redan bokat in att VI ska laga mat åt dem på fredag och jag tänker göra scones till frukost på lördag.
Vårt kök i PR bevisade verkligen att man inte behöver ett enormt utrymme för att göra ett bra kök, bara bra planering! Tyvärr är belgiska kök uruselt planerade, så oavsett vilket sorts hus vi köper kommer vi nog att få göra om just köket.
Jag ska försöka få ihop några fler PR-inlägg snart och då ska jag tänka på ditt förslag om en summering av vad jag gillade.
Kram!

24 03 2010
Saltistjejen

Haha! Själv är jag en sucker på just grädde, gräddfil creme fraiche och annat oooooonyttigt….
Jaja, så är det att bo med en Skåning hahahaha!😉😀
nej skämt åsido det är inte M´s fel, fast visst gillar han grädde och mejeriprodukter i maten det gör han….

Jag håller med Annika att det känns lite vemodigt att ni ska flytta nu. Att kolla din blogg från er lägenhet och platser som man känner igen sedan vi hälsade på har varit så skoj!!🙂
Men jag vet ju att detta inte på ngt vis är “slutet” utan för er en början på ngt nytt! Kanske är jag abra inte så bra på “avsked” och det handlar ju om avsked när man lämnar platser också. och en viss livsstil. Eller när ens vänner gör det. Men jag ser fram emot att få följa er tillbakaenpassning till Bryssel och Europa också! Haha, jag lovar att vissa saker du klagat över här i PR kommer att framstå som fint, efterlängtat och härligt när ni är i Europa!😉
Hoppas även det går bra idag!🙂
Vi kasnke kan höras på Skype senare i veckan?
KRAAAAAAM!

21 04 2010
petchie

Saltis, ha ha, mitt ex kallade mig för crème fraiche-tjejen så jag var precis likadan förut!! Kanske är det typiskt skånskt😉
Det är verkligen kul att så många av er bloggerskor kom och hälsade på oss i Puerto Rico, jag undrar hur många bloggträffar det blir nu när jag bor i Europa!? Jag får kanske börja läsa lite fler europeiska bloggar🙂
Kram och hoppas att vi lyckas fånga varandra på skype snart!

24 03 2010
Mary T

Ps: Do Spaniards not like cream?!

21 04 2010
petchie

Mary T, nope, they hardly ever use cream or butter in their cooking. They are definitely the opposite to the French😉 Italians are somewhere in between…

25 03 2010
Millan

Jag haller med Annika om att det kanns lite vemodigt att lasa har nu. Det kanns knappast som det var sa lange sedan ni flyttade over och nu ska ni flytta tillbaka igen. Hur tycker du sjalv att det kanns??

Receptet later jatte smaskigt och ar nagot jag helt klart ska prova. Jag har markt att det dar med graddiga saser och anvandande av creme fraiche inte ar sa vanligt i england heller. Har ar en sas oftast en sk gravy gjort med vin eller annat men kanske en matsked eller tva av gradde for att runda till smaken lite.. men man anvander inte gradde i matlagningen pa samma satt som vi gor i sverige.

Vad bra att ni trivt med ert kok och att ni redan har ideer for hur ni vill ha det i nasta bostad. Det maste kannas lite spannande att ni faktiskt inte vet var ni ska bo harnast. Ja nar ni flyttar ifran bostaden som O’s jobb fixar da menar jag.

Kram!

21 04 2010
petchie

Millan, visst har tiden gått fort! 2½ år har verkligen rusat iväg och det känns urkonstigt att vara tillbaka i Bryssel. Men jag är så glad att vara tillbaka här, det känns rätt, som Annika har skrivit flera gånger – jag passar att bo i Bryssel🙂 Kanske du och jag kan träffas nu när jag bor lite närmare England!?
Det är sant att engelsmännen gör sås på gravy. Vi gör ofta skysåser, det blir väldigt gott och man behöver absolut inte reda en sås tycker jag.
Kram!

25 03 2010
Desiree

Petra, hur fick ni tag på lägenheten i PR? Kollade O på lägenheter innan du kom dit eller kollade ni gemensamt? Fick ni välja mellan flera eller var det så att Os företag hade fixat denna till er? Skulle vara kul att höra storyn bakom eran fina lägenhet.

21 04 2010
petchie

Desiree, kommer du inte ihåg att vi var över en vecka i juni 2007 och kollade på lägenheter? Vi tittade säkert på 25-30 lägenheter innan vi hittade den vi valde till slut, och vi ångrade aldrig vårt beslut.
Kram

5 04 2010
StrandMamman

Vi hade en liknande granitköksbänk i vår förra lägenhet, och jag saknar den jättemycket bl.a. just för att man inte såg smulorna! Om vi byter boende fler gånger ska jag ha en sån igen. Och köksskåpen ska absolut gå ända upp i taket!

Lycka till med flytten!

21 04 2010
petchie

StrandMamman, granit är verkligen så bra även om jag som sagt inte gillar att man inte ser smulorna, ha ha. Marmor är inte alls lika praktiskt, poröst och blir lätt fläckigt.
Tack, första etappen av flytten gick bra, nu får vi se när vi får flygfrakten levererad och när vi hittar ett hus att flytta TILL.

6 04 2010
petchie

Wow, what a back-log I have of un-answered comments, promise to work on it ASAP!! Thanks everybody for reading and commenting!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Vilket fint kök ni hade i PR! Och ganska praktiskt också, ja, förutom färg- och materialvalen då (fast det beror ju på vad man föredrar som du sa🙂 Jag ligger ju efter med läsningen här så jag vet inte om ni har hitta ett hus i Bryssel än men jag hoppas att ni får etr drömkök!

Receptet lät gott också! Jag växte upp med väldigt lite grädde och annat i matlagning så jag är van vid mjölk eller mager matlagningsgrädde/crème fraiche eller just tomatbaserade såser istället. Så jag har fortsatt laga så även om jag ibland kan ta en klick crème fraiche i en tomatsås för att minska surhetsgraden (lite socker har ungefär samma effekt).

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), vår lägenhet i Puerto Rico var bara så fin och fräsch, inklusive det lyxiga köket. Vi har insett att det är helt ok att ha ett kök utan matplats – vårt kök i den gamla lägenheten här i Bryssel var också utan matplats men extremt dåligt planerad och lite arbets- och förvaringsutrymme.
Vi har inte hittat vårt drömhem än men vi jobbar på det😉 Tålamod krävs och en himla massa fantasi för att se potentialen…
Vilken bra idé att ha i en gnutta crème fraiche i en tomatsås, det är ungefär vad Millan också skrev, att britterna har i en sked eller två av grädde. Jag ska tänka på det när jag kommer igång med matlagningen igen.
Kram

Leave a Reply

