Show & Tell / Friday theme: Change

26 03 2010

I really have to apologise for my sporadic participation in the Show & Tell / Friday theme, but here’s at least an interpretation of today’s theme which is CHANGE, chosen by Saltis.

Our lives, as I have mentioned so many times before, will change in a week’s time (or so, probably Easter Sunday to be specific) when we leave Puerto Rico and move back to Brussels.

Here are some photos to show the way our everday views will change from living in San Juan to re-making a life in Brussels. It is probably not an entirely fair comparison, but I want to underline that I love both cities and just like I have missed Brussels, I will miss San Juan and our life here.

Viejo San Juan
Street life in Old San Juan

Brussels street view
Brussels street view

A rainy (midsummer's) day in San Juan
A rainy (Midsummer’s) day in San Juan

Belgian rain on Belgian National Day
Brussels on a rainy (National) day

Punta Escambrón, San Juan
Punta / Playa Escambrón, San Juan

Parc Leopold
Parc Leopold, behind the European Parliament, Brussels

The city wall in Old San Juan
The City Wall in the Old San Juan

Brussels City wall
The old City Wall in Brussels – not much left of it…

Plazuela de la Rogativa, San Juan
Plazuela de la Rogativa, San Juan

Manneken Pis on the National Day
Manneken Pis on Belgium’s National Day (21st July), Brussels

Raíces fountain in the Old San Juan
The Raíces (Roots) fountain in the Old San Juan (usually spraying passers-by with water)

Fountain in Parc Royal
Fountain in the Parc Royal, Brussels

Old San Juan by night
Old San Juan by night (seen from our departing cruise ship)

Grand' Place by night
Brussels Town Hall at the Grand’ Place, by night

I will try to make the blog round today but I can’t promise anything with all the things I need to do before the movers arrive on Monday morning…
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Mais-oui, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, and Under Ytan.

PS I did a similiar post comparing a Swedish autumn with autumn in Puerto Rico – click on the link.


Actions

Information

23 responses

26 03 2010
Mary T

Lovely pics🙂

21 04 2010
petchie

Thanks Mary T. I guess you recognise most of the views from both Brussels and San Juan!

26 03 2010
olgakatt

Jag förstår att det blir stor förändring i många avseenden, hoppas mest positiva!
Men om det inte vore för träden på bilderna hade jag haft svårt att gissa vilket som är Puerto Rico eller Brüssel.
Lycka till med flytten!

21 04 2010
petchie

Olgakatt, jag hoppas också att det mesta blir positivt. Vädret har än så länge varit helt underbart i Bryssel, vilket jag påminner O om varje dag eftersom han har en tendens att bara fokusera på när det REGNAR i Belgien. Och visst, det regnar ganska ofta här men inte mer än i Skåne😉

26 03 2010
Helly

På bilderna så ser ju faktiskt Bryssel vackrare ut. Har bara vara där ett par gånger och de har god öl och choklad iallafalla🙂

21 04 2010
petchie

Helly, ha ha, allt handlar om perspektiv och vilka foton man väljer😉 Bryssel är en väldigt trevlig stad men vacker, nja… Man äter och dricker gott iaf, det är säkert!
Kram

26 03 2010
Annika

Det här temat var som gjort för dig, Petra!!
Så BRA du illustrerat!!
Bryssel ser verkligen vackert ut! DET gör det…
Du har tagit så fina bilder.
SJ ser också fint ut, minsann!!
FATTAR inte att ni ska åka nu…
Fan, jag känner vemod…
KRAM!!!!!

21 04 2010
petchie

Annika, tack, jag tyckte också att det var ett perfekt tema för mig just nu. Bryssel har vackra parker och Grand’ Place i centrum ÄR vackert, men nja, resten är inte alltid så fint… Det finns dock många fina gamla hus bevarade, men även gräsligt fula byggnader från 1970- & 80-talen.
Inte vara vemodig, jag fortsätter ju att blogga från Europa😉
Kram!

26 03 2010
Saltistjejen

Hahaha! Ja detta tema kom ju som handen i handsken för din del rent timing-mässigt väl!!!!😉
Tycker dina bilder illustrerar förändringen på ett jättebra sätt. Som du säger så kommer du att sakna San Juan precis som du saknat Bryssel. Jag tror att alla platser man levt på blir sådana man bär med sig. Oavsett om man trivts där eller ej. Och i efterhand ser man ju oftast “bara” de bra sakerna och minns dem. Så kasnke kommer du snart satt glömma hur du klagat över värmen i SJ haha!
Lycka till nu med alla förberedelser inför flytten! Jag fattar inte att du verkar så cool!!!!! DET hade inte jag varit. Förresten kommer mitt eget inlägg på dagens tema att bli försenat. Hm, jag posade ju nyss FÖRRA veckans… Ooops!
Hoppas du mår bra nu också!
KRAAMAR!

21 04 2010
petchie

Saltis, verkligen ett perfekt tema för mig! Det var riktigt roligt att sitta och leta efter foton som kunde illustrera mer eller mindre samma sak i två så vitt skilda städer som Bryssel och San Juan.
Jadå, jag är helt övertygad om att jag kommer att sakna värmen i PR – inte än, men i höst när det regnar och ruskar en massa i Bryssel!! Folk har faktiskt frågat mig de här senaste dagarna om jag inte tycker att det är kallt men jag tycker faktiskt bara att det är skönt! Att solen har skinit varje dag har ju inte skadat heller😉
Kram

26 03 2010
Desiree

Underbara bilder Petra. Jag förstår att du kommer att sakna San Juan precis som du också längtat och saknat Bryssel. Båda platserna finns i ditt hjärta. Bryssel har jag aldrig varit i men det ser ut att vara en mycket vacker stad som jag gärna skulle vilja besöka i framtiden. Ni får ha en underbar helg.

Kram.

21 04 2010
petchie

Tack Desiree. Jag hoppas att du får tillfälle att komma till Bryssel, det är en jättetrevlig stad. God mat och dryck och mycket att se men turistandet blir ändå mer avslappnat än när man åker till t.ex Paris, London eller NY där det finns fler “måsten” när det gäller sevärdheter.
Kram!

26 03 2010
Anne

Jättefint illustrerat och lyckad vinkling, gillar det mycket!

21 04 2010
petchie

Anne, tack, jag tyckte att det passade perfekt med en jämförelse med dagens tema!

27 03 2010
Fröken Anki

Oj, är det bara en vecka kvar! Hoppas allt går bra med flyttgubbar och resa.
Trevlig tolkning av temat. Kul att se jämförelsebilder sådär. Er flytt är ju ganska bra timad årstidsmässigt också antar jag. För i Bryssel lär det väl snart vara vår!

Ha en fortsatt fin helg!
kram

21 04 2010
petchie

Fröken Anki, första etappen av flytten gick jättebra! Tyvärr är vi ju inte klara med flytten på länge, nu ska det hittas ett hus som ska köpas, och sedan tar det nog några månader till innan det blir inflyttning… Tålamod försöker vi intala oss!
Vi kom lagom till våren i Bryssel och det är helt underbart med alla träden som har blivit gröna bara under den första veckan vi har varit här.
Kram

28 03 2010
HeLena

Väldigt vackra bilder! Lycka till!

21 04 2010
petchie

HeLena, tack, du är ett riktigt fotoproffs så jag bugar och tackar!

28 03 2010
Ingbabritt

Att flytta är ju en STOR förändring, hoppas allt ska bli som ni tänkt. Roligt med bilderna – de visar ju att varje plats har sin tjusning! Har bara passerat Bryssel som hastigast så jag kan inte minnas hur där ser ut men på dina bilder verkar det vara en fin stad. Lycka till med flytten!

21 04 2010
petchie

IngaBritt, flytten är en stor förändring men vi är glada att vi flyttar tillbaka till en stad som vi känner väl och har många vänner kvar här så vi behöver inte starta om helt på ny kula. Även om vi inser att det inte kommer att vara som förut, vissa vänner har flyttat, jag har inget jobb, vi har ingen bostad för tillfället etc. Men förhoppningsvis ordnar det mesta sig snart!
Bryssel är väl värt ett besök!

30 03 2010
petchie

Ett stort tack for alla kommentarer, jag har tyvarr inte tid att svara pa dem just nu men jag har last dem och tackar for alla “lycka till med flytten”-halsningar!
KRAM!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Vilket bra kontrastinlägg! Bryssel såg mycket trevligare än min uppfattning haha (du vet vad jag tycker)!🙂

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag kommer ihåg att du inte är ett stort fan av Bryssel. Men kom ihåg att det är stor skillnad på att vara här som fattig stagiaire och att verkligen vara bosatt här med ett bra jobb.. Nu är jag ju en fattig hemmafru, ha ha, men det hoppas jag inte varar alltför länge😀
Kram

Leave a Reply

