Moving days

30 03 2010

The movers have just left (for the second day, they didn’t manage to finish yesterday!) and I am about to start cleaning the apartment while O is off to the office. Tomorrow we move out of the apartment, which has been our home for 2,5 years, and check into the Condado Plaza Hotel*. It will be nice with some luxury: relaxing by the pool, eating out (after having eaten left-overs for the last couple of days) and meeting up with friends for the last time [for now].

Living room with the stuff being air-shipped in the middle
Living room with our stuff that will be air-shipped in the middle, 438 lbs in total (mostly clothes packed in air-tight SpaceBags). The furniture belongs to the apartment, except for the leather arm chair seen on the right (we have two).

Result of the move: 100 items! The movers were complaining about the amount of books we (actually I) have and O threatened to sell them all on eBay😦

Kitchen full of boxes
Kitchen full of boxes

To sum up our feelings right now, as expressed by O yesterday evening: [I] can’t believe that we are actually leaving, and [I] feel homeless… Who knows when we will have a proper home again!? Hopefully in a few months’ time…

TV- & guest room with moving boxes
TV- and guest room, also full of boxes…

We wanted to stay in Puerto Rico until Monday but when Iberia suggested us flying San Juan – New York – Barcelona – Madrid, we decided that Sunday was good enough (with a DIRECT flight to Madrid!)! We will spend a week with O’s family in Spain and then we head to Brussels, and I am already lining up dinners with friends🙂

 
*) Features in the [crap] film Men who stare at goats with George Clooney, as a hotel in Kuwait in the 1980’s! (I haven’t liked any of George’s so-called comedies, he’s just not funny!)


Actions

Information

24 responses

30 03 2010
Saltistjejen

Ah!!!!
Det känns SORGLIGT Petra!!! usch! JAG tycker det knns vemodigt att se er lägnehet ihoppackad…. Ser bilder och tänker…. å där klättrade E och där gjorde vi ditt eller datt…..
Så jag förstår att NI måste tycka att det känns väldigt underligt. vemod, sorg blandat med spänning inför vad som komma ska!
Vad BRA att ni fick en direktflygning! SÅÅÅÅ SKÖNT!!!!🙂
Synd bara att vi aldrig fick en chans att ses här i NYC. Nu måste ni komma hit o hälsa på från Bryssel istället!!!!!🙂
Ha en riktigt härlig påsk och hoppas ni får det mysigt i Spanien innan det är dags för Bryssel!
KRAAAM!!!!!

1 04 2010
petchie

Saltis, jag tycker också att det känns sorgligt… O tittade konstigt på mig när jag berättade att även ni bloggläsare tycker att det är sorgligt att vi flyttar från Puerto Rico😉 Han tycker nog att ni är lite konstiga, ha ha.
Det kändes så konstigt att ta farväl av lägenheten igårkväll, och jag kom på att jag glömt att säga adjö till vaktmästaren som är där på dagen. Kvällsvakten fick cigarrer, vin och kakor blev över – bara en massa onyttigheter!
Direktflyg från Puerto Rico är en sådan lyx och eftersom det BARA finns till Madrid så hade det känts jättedumt att INTE få det! Vi flög ju faktiskt via Miami i julas till Madrid och det var irriterande att veta att vi hade kunnat flyga direkt…
Jaaa, jag hoppas verkligen att vi får tillfälle att hälsa på i NYC igen, vem vet – O brukar ju iaf ha vägarna förbi NJ med jämna mellanrum…
Spanien känns helt ok när det är “mellansäsong”, dvs varken för varmt (40+ i juli förra året) eller för kallt (ingen centralvärme i julas)😉 Det ska bli kul att åter igen bli kallad tía (faster) av Os systerdotter och jag är ju lite smått kär i vårt lilla krypin till rum så det ska nog bli jättebra!
KRAM!

30 03 2010
Lotta K

I think he i funny, but maybe I’m just blinded… Happy travels, and happy easter!

1 04 2010
petchie

Lotta K, at least he didn’t threaten to BURN my books in the fireplace like my brother-in-law did last Xmas (when I complained about it being cold in the in-laws’ house)😉
Thanks!

30 03 2010
Desiree

Åh jag har tänkt mycket på er och hur det går med allt. Jag förstår till fullo att det måste vara en mix av känslor när man står där bland alla kartonger. Det är alltid lite sorgligt att lämna, att avsluta ett kapitel i livet men jag tror ni har mycket underbart framför er att se fram emot. Ett eget nytt ställe i Bryssel så småningom att inreda och fixa precis som ni vill. Det är just bara nu när man står där med alla kartonger och känner sig lite vilsen helt enkelt. Jag är säker på att vi kommer att känna precis likadant. Jag hoppas att ni får en trevlig resa tillbaka och en härlig vecka i Spanien. Men först några sköna sista dagar i PR.

KRamis!

1 04 2010
petchie

Desiree, man tror ju alltid att allt är under kontroll och att man är välförberedd och sedan blir det ändå en massa förvirring och kaos när allt ska packas… Jag tror att vi har fått med oss en vas och en liten stekpanna som tillhörde lägenheten!! Jag hoppas dock att ägarinnan inte bryr sig så mycket och att flyttstädningen godkänns😕
Flytten till Bryssel känns ju i mångt och mycket som att flytta hem för oss båda så vi är båda glada och lite nervösa – det gäller ju att vara inställd på att det INTE kommer att vara exakt som innan vi flyttade, så att vi inte blir besvikna. Du vet det där att det tar tid att landa och återanpassa sig… Vi är ju iaf medvetna om det så förhoppningsvis ska det gå bra. Jag fick ett gulligt email från en fransk kompis som själv flyttade tillbaka till Bryssel i höstas efter typ 5 år i Madrid och Paris, hon skrev att alla ser framemot vår återkomst!
Jag håller tummarna att ni snart kan bestämma ett exakt flyttdatum!
Kram!

30 03 2010
Annaluna

Flyttgubbarna klagade på det NI ska flytta?! De ska ju fan vara glada att ni ger dem jobb, de får ju betalt! Boricuas-ñoños…

Hoppas allt går bra nu iallafall!! Härligt med lite lyx!🙂

Och by the way det där med att hålla språk vid liv, det är verkligen viktigt! Just med spanska för mig så är det ju ett språk jag har haft med mig hela livet, och mina släktingar blir lidande (och jag) när jag nu plötsligt känner mig obekväm att prata spanska jämfört med då jag var yngre och det gick som ett rinnande vatten…

Kram!

30 03 2010
Annaluna

Ps. inte hela livet, NÄSTA hela livet ska det stå. Sedan jag var 6 år.

1 04 2010
petchie

Annaluna, ha ha, alltså de klagade inte sååå mycket, de var väl mest förundrade över hur mycket böcker en (två) person(er) kan ha😉 Det roliga var att den unge killen som packade böckerna upptäckte min )konfirmations)bibel (!!) och undrade vilket språk det var. Han sa att han själv var kristen och var imponerad över att se en svensk bibel… Grejen är att den har inte varit uppackad utan legat i en av de gamla flyttlådorna fram tills för några dagar sedan då O tömde dem😉 O var imponerad över att en “sådan ung kille pratade om sin religion”, vilket jag tyckte var så 100% puertoricanskt och inte alls konstigt!
Det är så lätt att få hangups när det gäller språk! Jag har alltid haft komplex för min franska och det är egentligen inte förrän jag började lära mig spanska som jag blivit mer avslappnad med franskan, just för att jag insett att jag kan så mycket mer franska än jag fått för mig… Säkert kan det bli tvärtom om man inte kommer ur vanan att snacka ett språk, jag kan t.ex inte få fram ett ord italienska nuförtiden och tycker att allt låter konstigt när jag försöker skriva / uttala italienska ord (t.ex att det heter aqua och inte agua…).
Un abrazo!

30 03 2010
Anne

Vad konstigt det känns att se er lägenhet ihoppackad och kartonger, har varit så van med andra bilder därifrån. Men nu är det bara att blicka framåt, sätta punkt på en era och blicka framåt. Jag tror att ni, fortare än ni tror, kommer ha ett nytt boende på gång. Något riktigt bra som blir ert hem i Bryssel. Men inte klokt vad tiden gått fort. Låter super att ha hotellnätter den tiden som återstår, inte roligt vistas i en tom lägenhet med bara möbler men inga saker. Sköt om dig massor massor! Så hoppas jag att vi hörs senare i vår, när du landat lite mer i Bryssel!

1 04 2010
petchie

Anne, jag insåg efter att jag lagt upp fotona att det första fotot faktiskt inte gav någon rättvis bild på flyttröran😉 Det ser ju nästan städat ut, ha ha! Jag tog fotot under flyttarnas lunchpaus och det blev mer kaotiskt efteråt!
Jag har väl egentligen inte visat så många bilder från lägenheten men tänkte råda bot på det med bilder både interiört och exteriört nu när vi har flyttat – de kommer snart!
Jag hoppas också att vi hittar ett hus i Bryssel snart! Vi ska faktiskt få hjälp av en relocationfirma med husletandet, inte för att vi egentligen tycker att vi behöver det men de hjälper till med allt det administrativa runt omkring ett husköp + att det kan ju inte skada att se om de hittar några andra objekt än vi!? Vi ska talas vid på tisdag! De senaste dagarna har det trilla in lite husauktioner på immoweb (belgiska hemnet) men i de annonserna är det alltid endast en fasadbild så vi ska nog åka och kolla på en hel del av de husen.
Stora kramar och absolut att vi måste höras snart!!

30 03 2010
Karlavagnen

Håller med att flyttgubbarna inte borde ha klagat! Så ni svoschar förbi Madrid och jag är inte här, så typiskt! Ha nu en trevlig resa och var rädda om er!! Välkomna till Europa!

1 04 2010
petchie

Karlavagnen, de var nog mer förundrade än egentligen kritiska till hur mycket vi hade att flytta. Dock sa de att de (så klart) föredrar att flytta många stora möbler än en massa småsaker… Mindre att packa😉 Japp, det svischas förbi Madrid på måndag förmiddag men det blir raka vägen till Aragón från Barrajas (med borraja som beställd lunchrätt hos svärmor – jag blandar ju alltid ihop Barrajas och borraja (gurkört)!)
Tack, det ska bli kul att bli bofast europé igen!

30 03 2010
Johanna

Det är lite sorgligt att se lägenheten så tom! Men samtidigt är jag såååå glad att ni flyttar hem till Europa! Kram

1 04 2010
petchie

JOhanna, hoppas att ni har det bra i Barcelona!! Visst är det sorgligt, men inget dåligt som inte har något gott med sig (som man kanske inte säger på svenska, hi hi). Jag hoppas att vi kan planera in en Paris-weekend snart!
Kram

31 03 2010
Annika

Visst är det sorgligt.
Jag tycker att uppbrottstämningen känts här hos dig ett bra tag nu😦
Fattar inte att ni ska FLYTTA. Och att ni faktiskt inte har ngnstans att bo. men, som du säger så har mi ju det snart!!
Ska bli så kul att följa din blogg från Europa sen!! Superspännande.
Jag röstade ju på Bryssel hela tiden🙂
Men, märkligt att se alla era pinaler ihoppackade sådär.
NU ska ni ha sköna dagar på hotellet, och sen har ni krafter då ni kommer tillbaka till den “gamla världen” igen.
NÄ, flyttgubbarna borde fasiken INTE ha klagat. De har ju betalt!!
KRAMAR!!!

1 04 2010
petchie

Annika, jag har nog tjatat om flytten ganska länge nu😉 Och redan för mer än ett år sedan när det först var meningen att vi skulle flytta! Jag tror att den där omröstningen om vart vi skulle flytta hölls någongång på hösten 2008 och jag kommer ihåg att du var en stor supporter för Bryssel😀
Jag hoppas att ni kommer att tycka att det är lika kul att läsa om det belgiska vardagslivet som det exotiska livet i Kariben… Kanske det blir mer “jobbsök och husletar”-inlägg!
Jag håller tummarna att O kan slappna av from ikväll, det är ju framförallt han som behöver semester, och att vi kan njuta av våra sista dagar här utan att oroa oss alltför mycket inför framtiden – det ordnar sig säkert.
Stor kram!!

31 03 2010
Fran and Steve

Enjoy your last few days in PR! I hadn’t been able to identify the hotel in “Goats”, but I knew it was in SJ. The only Clooney comedy I enjoyed was O Brother Where Art Thou, especially after catching on to the “Ulysses” story line. Fran

1 04 2010
petchie

Fran, thanks! I went back to Under the trees yesterday and I thought of you! Do you remember the scene from “Goats” in the beginning when they are supposed to be in Kuwait City in the 80’s and sit on a terrace overlooking city lights across the water… I think that is from the Condado Plaza, overlooking laguna del Condado! And there is one view of the hotel’s exterior with its white balconies with yellow trim at the bottom – that is seen from Avenida Ashford!!
I fell asleep to “O Brother where are thou”, it has only happened to me twice when watching a film at the cinema!!

2 04 2010
Elisabeth

Böcker är nog det som vägt mest i mina flyttkartonger! När jag skulle “flytta” hem från Tyskland (flytta och flytta, jag hade bara bott där ett halvår och hade inga egna möbler eller liknande) skickade jag hem ett paket med böcker (samt en del kläder), annars hade väskan blivit tung som sten. Känner igen den där tudelade känslan också… för även om en flytt ÄR rätt är det ändå alltid lite vemodigt, för man – eller i alla fall jag – lämnar trots allt kvar en del av sitt hjärta.

6 04 2010
Mary T

Oh I so wish I was in Brussels to meet up with you!

21 04 2010
petchie

Mary T, I wish you were here as well!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Skönt att ni kom iväg innan askan! Men synd att jag inte lyckades ta mig till PR innan ni flyttade därifrån😦 Hade varit kul!

Kommer alla era grejer vara i storage tills ni hittar en bostad allts?

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag har också tänkt på det att vilken TUR att vi inte skulle flytta nu när det har varit en massa störningar i flygtrafiken. Jag hade blivit knäpp om vi hade fastnat på ett hotell i Puerto Rico, jag var ju så otålig att komma hem till våren!
Japp, det mesta kommer att förvaras tills vi hittat en bostad. Det vi skickade med flygfrakt (mest kläder) ska nog levereras snart, men det andra har vi ju ändå inte plats med någonstans.

Leave a Reply

