Show & Tell / Friday Theme: In my Easter egg I would like…

2 04 2010

Taina in Connecticut is the April hostess for the Show & Tell and her chosen, very challenging, themes are:
2nd April: In my Easter egg I would like…
9th april: Nails
16th April: White lies
23rd April: Power
30th April: OMG how embarrassing!

We have no Easter atmosphere at the hotel, but last year we followed both Swedish and Spanish / Catholic Easter traditions, including eating fish on Good Friday and lamb on Easter Sunday:

Dressed for the Good Friday procession
Good Friday procession in the Old San Juan – religious processions are an integral part of Spanish Easter celebrations

The Easter egg has been filled...
Swedish Easter egg

Easter decorations
Swedish Easter decorations – on a plate. Next year I would like to take in branches from [our?] garden and decorate them with these ornaments

This year there is no Swedish Easter egg filled with Swedish sweets😦 , we are not going to the Old San Juan to look at the Easter procession (O is too tired after having worked until almost 10 o’clock last night) but we are going to eat fish today as good Catholics (Hello, I am protestant!?). O has promised me sushi, which might not be the most traditional way of eating fish on Good Friday…

Conclusion: this year since I won’t have a proper Easter egg,  I will make do with sushi at my favourite Japanese restaurant in San Juan!!

I apologise for my not-so-updated list of Show & Tell participants: Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Mais-oui, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, and Under Ytan.


Actions

Information

16 responses

2 04 2010
Desiree

Fina bilder på påskäggen fyllda med godis ändå. Jag körde också med gammla bilder med påskägg från tidigare år. Stämninsfullt med processionerna. Idag får O vila upp sig. Ligga vid poolen och ta igen sig och bara njuta av sin sista helg i PR. Jag hoppas att ni båda får några sista underbara dagar. Vi kör fisk imorgon istället. Ha en bra flygresa mot europa.

Kram och glad påsk!

14 04 2010
petchie

Desiree, ja, man tager vad man haver och da blir det gamla foton ibland😉
Processionerna ar en upplevelse men jag var ganska glad att slippa dem i ar / det ar sa varmt att ga runt i OSJ i sakta mak i en stor folksamling..
Det blev nga harliga sista dagar i PR, de kanns sa langt borta redan!
Kram

2 04 2010
Saltistjejen

Jag tycker ni ska VIIIIILA och njuta av ledigheten!!!!!!!!! Och SUCHI låter som en UTMÄRKT påskmiddag tycker jag!. jag visste förresten inte att man äter fisk som katolik på långfredagen. varför är det så?? Var det fisk som severades den där “sista måltiden”?
Själva firar vi ingen påsk alls. Jobbar som vanligt men med svenska vänner på besök så blir det en bra helg tror jag. Vädret ska bli kalas så det ska jag njuta av. Jättebamsekram nu och tack för mailen! Jag har inte hunnit svara men blev väldigt glad.🙂
KRAAAM!

21 04 2010
petchie

Saltis, vi vilade och njöt, jag lovar! Även om det redan känns väldigt lääänge sedan!!
Ha ha, du kommer ihåg att puertoricanerna säger suCHi istället för sushi😉 Traditionellt sett ska man inte äta kött under fastan (“karneval” betyder ju ursprungligen “farväl till kött”) och Långfredag är väl (??) sista dagen på fastan, tror jag. Många katoliker äter inte kött på några fredagar alls, när jag pluggade i Italien serverades det alltid [äcklig] fisk på fredagarna på klostret där jag studerade!
Kram!

3 04 2010
tjata

Snyggt och vilken bra idé att lägga dekorationer på ett fat så där. Glad Påsk!

21 04 2010
petchie

Tjata, välkommen till bloggen! Man tager vad man haver och utan ris blev det ett påskfat istället!

3 04 2010
Taina

Sushi ÄR ju fisk så det måste ju duga, eller? Och gott är det. Men oj, jobbar han ihjäl sig innan flytten? Se nu till att “gubben” får vila och tänk vad pigg han skulle ha blivit med ett påskägg fyllt av svenskt godis!

GLAD PÅSK och en STOR PÅSKKRAM från mig😀

21 04 2010
petchie

Taina, absolut, sushi passade jättebra som långfredagsmat😉 Kanske man egentligen skulle ha suttit hemma och begrundat Jesus öde men vi åt ju iaf fisk😀
O fick vilat upp sig innan vi åkte till Spanien – där vi hade låååånga sovmorgnar, men sena middagar…
Kram!

4 04 2010
maisoui

Sushi – mums! Det låter väl som är tradition som vi kan starta till påsk🙂

Glad Påsk!

21 04 2010
petchie

Maisoui, absolut, en ny påsktradition: sushi på långfredag!! Frågan är bara hur lätt det är att få tag på långfredagsöppna sushirestauranger i Spanien, där vi lär fira påsk nästa år!?

5 04 2010
Annika

Jag minns hur fint och påskigt du hade det i fjol hemma hos er på ön.
Fint.
OCH, Karolina fick ett så fint påskägg av er fyllt med svenskt smågodis. SÅ uppskattat!!!
Processionerna måste var mäktiga att se. Skulle gärna se dem ngn ggn.
NU är ni på väg mot Europa. Ser redan fram mot din uppdatering!!
KRAMAR!!!

5 04 2010
StrandMamman

Jättefint med äggen på faten!

6 04 2010
Mary T

We decided to have a Swedish Easter tree this year with branches from the garden decorated with little eggs and Easter decorations, it was so pretty on the dining table, this will definitely be an annual tradition in our house from now on! The little yellow butterfly you gave me that your grandmother made adorned the front of our branches🙂

6 04 2010
Marianne

Jippiiii jag kom in till dig igen! Skam den som ger sig, jag har provat varje gång jag är ute på bloggrunda och i dag gick det. Nu hoppas jag att det ska fortsätta funka.

Åh, då befinner ni er i Zaragoza nu! Hur känns det? Antar att det är skönt att ha ena halvan av flytten över, och att ni snart kan börja leta bostad på riktigt.

Jag sitter här med fjärilar i magen av precis samma orsak: Vi flyttar till Sverige i sommar. Jag har skrivit om det hos mig i dag.

Ha det nu så skönt i Spanien den här veckan, och lycka till med bostadsletandet. Hoppas ni hittar någonting riktigt reafort!

Stora kramar!!!

6 04 2010
petchie

Thanks for all the comments, I still haven’t had time to answer them because we haven’t got internet at home (my parents-in-law’s house) at the moment…

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Låter bra ändå! Katolikerna har nog inget emot rå fisk (??). Dekorationsäggen var fina – jag gillar påskdekorationer, ja, i lagom mängd såklart🙂

Leave a Reply

